Hoeveel boodschappengeld?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Hoeveel boodschappengeld?

Bericht door MrGreen » wo mar 19, 2014 23:20

Ik wist niet zo goed of dit hier moest maar op de gok dus...

wat zijn jullie ongeveer kwijt aan boodschappen in de week/maand voor 1 persoon?

En wat staat er dan allemaal ongeveer op die boodschappenlijst?

Als ik aan 50 euro denk en dit eigenlijk al als best veel vind klinken voor mijn uppie, ben ik dan realistisch of onderschat ik de kosten van vegan life danig?

Voor niet alleen vegan maar ook eko/bio/fairtrade lijkt me 50 euro dan juist wel weer aan de krappe kant...

Thanks!!!

Martine
Moderator

Re: Hoeveel boodschappengeld?

Bericht door Martine » do mar 20, 2014 7:22

Bij ons varieren de boodschappen kosten enorm. We eten weinig bio, maar wel vegan en fair trade/lokaal.

Als ik tijd en energie heb om veel zelf te maken en uitgebreid te koken dan redden we het makkelijk met 30 euro pp per week. De laatste tijd heb ik het heel druk gehad met mijn werk en dan eten we meer dure vervangende producten waarmee je snel even een maaltijd mee in elkaar kan flansen (snelle maaltijden hoeven niet per se duur te zijn natuurlijk, maar in de praktijk gaat het vaak wel zo). Nu zitten we eerder rond de 50 pp per week.

Als je vooral peulvruchten, granen en seizoensgroente eet kan veganisme heel goedkoop en toch gezond zijn.

Edit:
Een gemiddeld boodschappenlijstje voor mijn vriend en ik
- 5 à 6 soorten (seizoens)groente, bijv. wortels, uien, pompoen, koolraap, boerenkool, bloemkool, broccoli, paprika
- 1 pot tomatensaus
- 1 à 2 blikjes tomaten op sap
- 1 zak appels
- 1 pakje bessen uit de diepvries
- 2 bakjes kant-en-klare vleesverangers
- 1/2 zakje sojabrokjes
- tarwegluten voor zelfgemaakte seitan (heb ik in een enorme zak in de kast staan)
- 1 pakje tofu
- 1 pakje tempeh
- 500 gram droge peulvruchten (linzen, bonen, kikkererwten)
- 750 gram noten en zaden
- kruiden om de voorraad aan te vullen
- 1 zak pasta
- 200 gram van een of ander graan zoals rijst of quinoa
- 1 brood
- 1 pakje pitabroodjes
- 1 pak pizzabodems van ah
- 2 afbak baguettes
- 2 pakken ongezoete sojamelk
- 2 pakken Mild&Creamy sojayoghurt
- 1 pakje Wilmersburger kaas
- 1 pot jam/appelstroop
- 1 potje pindakaas
- pakje vegan paté, hummus of ander hartig broodbeleg
- 1 fles frisdrank (we drinken meestal thee en siroop)
- 1 zak chips
- 3 flesjes speciaal bier (eentje voor mij, twee voor mijn vriend)
- 2 repen chocola
- 1 zakje snoep

De verhoudingen lijken misschien een beetje vreemdd, maar dat komt omdat mijn vriend brood eet voor de lunch en ik meestal een salade, soep of een restje van het avondeten.
Laatst gewijzigd door Martine op do mar 20, 2014 7:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » do mar 20, 2014 7:24

Grappig, dat heb ik me ook eerder afgevraagd. Zie hier het topic: http://veganisme.org/forum/viewtopic.ph ... nisme+duur

En Appelmoes ook: http://veganisme.org/forum/viewtopic.ph ... en#p154906

Topic over goedkoop eten: http://veganisme.org/forum/viewtopic.ph ... et#p175884
Topic over eten voor €10 per week: http://veganisme.org/forum/viewtopic.ph ... et#p168395

Ananas

Bericht door Ananas » do mar 20, 2014 7:30

Mooi punt overigens wat Martine maakt: het ligt er maar aan hoeveel tijd je hebt om zelf seitan te maken, tofu te marineren, peulvruchten te koken etc. Kan erg wisselen.

Momenteel probeer ik rond te komen van 120 euro per maand voor de boodschappen, (puur en alleen eten voor mijzelf), maar ik wil niet inleveren op soja lattes en lekker eten - ik kan wel rijst met bonen eten maar gebruik toch graag wat verse kruiden, limoensap etc. erbij. Het is best te doen als je oplet en een beetje inplant wat je gaat eten. Veel peulvruchten eten. Als ik wat minder koffie en alcohol zou drinken (en aan gasten een bijdrage zou vragen voor het eten, maar dat vind ik lame) zou 100 euro per maand ook makkelijk kunnen. Maar ik heb lang heel zuinig geleefd en wil nu ook een beetje genieten.

Ik heb trouwens het idee dat 100 euro boodschappengeld nu niet hetzelfde is als 5 jaar geleden. De prijzen in de supermarkt zijn best wel gestegen.

Overstand

Bericht door Overstand » do mar 20, 2014 8:19

ikke ook uppie

euhm ong 50/60/70 euro per week

sommige week 40 sommige 80 als bijv je nootjes op zijn.

maandelijks tegen de 250/300

Ene maand 200 ander 400.

Dat verschilt, ik mik op 200 per maand.

ik moet zeggen dat me sla'tjes binnen 2 weken klaar zijn, maar heb me vandaag voorgenomen alsik zo me stuk kan afschrijven, mezelf te verwennen met een product waar suiker inzit :) bio aloe vera drankje waar ik altijd van een afstand naar kijk of een product mef suiker die tevens ook sporen bevat van melk, en waar ik sterk in moet zijn zoals bio penotti. Maar of dat lukt, is een ander kwestie.

edit: ja dit klopt niet helemaal.

200 sowieso, maar dat ik zo uitschiet naar 300/400 is dat ik sinds een week heb besloten om mezelf niet kort te doen, producten te nemen die ik van afstanden heb bekeken, en zover ik weet deed ik dat aan het begin van me veganisme ook. Dus dan wordt het toch ong. wat ik zeg.

Winters iets meer? durf ik niet te zeggen, zomers heb ik meer zin in blauwe rode bessen en aardbeien, passievruchten enzo, hoewel ik mn sla'tjes over 2 weken klaar heb, waar ik normaal per stuk 2 euro nogwat voor betaal.

en 1 keer per jaar, 4x3 opti 3, vitashine en voor een jaar genoeg veg-1 gaat er af, of dat je bijvoorbeeld goed zit, maar dan in een keer alles tegelijkertijd opgaat thuis :D

en dingen waar ik nu niet opkom, maar dan later oja dat is er ook nog zeg.

Ah nee :) ik vind dit moeilijk. Vrijetijd, waar ik me bevind, wat ik moet doen, alles is voor me uitgaven medebepalend.

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » do mar 20, 2014 19:51

Bij mij verschilt het heel veel of ik een diepvries- en voorraad kookweekje houd of echt vol iedere dag nieuwe recepten aan het uitproberen ben. Als ik oplet 40-50 euro maar meestal denk ik 60 euro pp. Wij zijn met 2 personen dat scheelt ook wel denk ik, of je voor 1, 2 of meer mensen de boodschappen doet, sommige dingen moet je toch altijd kopen, ongeacht de gezinsgrootte.
Groetjes Suzanne

Marla

Bericht door Marla » vr mar 21, 2014 9:35

In principe ga ik uit van 400 per maand (voor 2 volwassenen, een peuter en 2 katten) maar ik merkte de laatste tijd dat we daar vaak (ruim) overheen gingen. Nu proberen we dus goed op te letten, helaas zorgt dat er wel voor dat ik minder biologisch koop.

Brchj

Bericht door Brchj » vr mar 21, 2014 10:59

Bij ons is het ook op basis van een 2-persoons huishouden en één kat
Wij geven gemiddeld €300 per maand uti, maar ik heb er een tijdje geleden €350 van gemaakt, ivm kattenvoer, en meer bio.
Als ik boodschappen doe kijk ik altijd naar wat er in de aanbieding is, ik koop groenten bijna alleen in de aanbieding, maar let ook heel erg op wat er in seizoen is en land van herkomst. Ik koop zoveel mogelijk uit NL (met avocado's bijvoorbeeld kan dat al niet, en bananen), maar probeer ook veel bio te kopen, al vind ik vaak wel beetje duur. Ik koop veel boodschappen bij Lidl, Aldi en AH. Als er bij de Plus goede aanbiedingen zijn rijd ik daar een keer heen..
Lieve Nugget! <3
Clover

Luna

Bericht door Luna » vr mar 21, 2014 13:10

Hier ook een tweepersoonshuishouden + kat. Wij spenderen maandelijks aan boodschappen zo tussen de 300 en 500 euro. Brood koop ik altijd in de biowinkel, mijn man bij de bakker omdat hij dat brood 't lekkerst vindt. Kattenvoer gewoon in de supermarkt, met 1 of 2 zakjes snoepjes per maand. Kattenbakvulling krijgen wij voor niets (in ruil voor wat extra handjes werk af en toe, maar kost dus geen €-tjes). Fruit en groenten koop ik op de markt of in de biowinkel. Mijn man is omni, vlees haalt hij bij de slager (uit de supermarkt is in zijn woorden "niet te vreten"). De rest van de boodschappen uit de supermarkt, ik let daarbij niet of nauwelijks op aanbiedingen, alleen als het zo uitkomt.

Standaard vegan boodschappen uit de supermarkt:
- sojamelk, rijstmelk, notenmelk
- sojapudding
- plantaardige boter voor op brood en de vloeibare om mee te bakken
- olijfolie, zonnebloemolie
- tomatenblokjes op sap, gepelde tomaten
- droge bonen & blik bonen
- spaghetti, rijst, couscous enz
- frisdrank (niet veel want ik drink meestal water met wat aanlengsiroop of thee)
- thee & koffie
- suiker
- augurken, olijven, zongedroogde tomaten, noten
- voorgesneden wokgroenten (handig als voorraadje in de vriezer)
- ontbijtkoek, liga fruitkick of lu time out
- kruiden (droog en vers)
- havermout
- bloem en andere bakbenodigdheden
- tofu en andere vleesvervangers
- non-food als toiletpapier enzo

Uit de biowinkel:
- speciale bakbenodigdheden (no egg, div meelsoorten, bakpoeder, enz)
- soep
- sojabrokjes
- koekjes van billy's farm
- losse thee
- edelgist
- ekoland diksap
- (af)wasmiddel van ecover

En dus elke week verse groenten en fruit van de markt. :) Ik moet er eerlijk bij zeggen dat wij nooit echt op de prijzen letten, maar ik geloof dat je best heel goedkoop vegan kunt leven hoor! Groenten zijn tenslotte minder duur dan vlees en vis...

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr mar 21, 2014 13:54

Ik zou eens moeten bijhouden hoeveel wij uitgeven aan boodschappen.

Ik heb laatst 7 pakken amandelmelk gekocht, dit kostte bijna 14 euro. Maar daar doe ik dan wel 7 weken mee.
Verdere uitspattingen hier zijn koffie (kopen alleen die we echt lekker vinden, die is duur). Net weer 4 kilo gekocht, 83 euro zoveel :shock: Dat is koffie voor ongeveer 4 maanden.

Ik bezuinig niet op groenten en fruit, in zoverre dat ik een aantal standaard dingen altijd koop, of ze nu in de aanbieding zijn of niet. Denk aan bananen, sinaasappels, peren, broccoli. Bij andere dingen let ik wel op de prijs en koop ik niet als ze te duur zijn. Ook koop ik geen aardbeien of sperziebonen e.d. in de winter. Wel heb ik vaak de hele diepvries vol liggen met doperwtjes, fruit, mexicaanse wokgroenten, brood, spinazie, etc.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr mar 21, 2014 17:55

Wij geven ongeveer €75/€100 uit aan boodschappen per week. Dat is met twee volwassenen, drie kinderen en een kat.
Sommige dingen koop ik biologisch, maar veel niet. Dat zou echt te duur worden. Seitan maken we zelf en gebruiken we veel. Vleesvervangers koop ik eigenlijk alleen als het afgeprijsd is en nog vaker neem ik het mee als ik het gratis kan krijgen bij Jumbo. Zo is het met meer luxere dingen. Ik probeer wekelijks naar Jumbo te gaan en dan krijg ik vaak wel leuke dingen gratis mee. Verder kopen we groots in bij aanbiedingen. Als sojamelk in de aanbieding is kopen we gelijk 100 pakken en ook potjes en blikjes groente kopen we groot in.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

MrGreen

Bericht door MrGreen » vr mar 21, 2014 19:15

Iedereen... heel erg ontzettend bedankt, wat een informatie!!! Ook heel fijn, een paar boodschappenlijstjes om te spieken. Kan ik volgende maand heel goed gebruiken denk ik :D :D :D

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr mar 21, 2014 21:25

Judith, honderd pakken sojamelk? :P Dat is wel veel! Kijken de cassières of andere mensen dan niet raar?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za mar 22, 2014 10:40

Met zijn vijven drinken we wel een pak per dag. De pakken zijn een jaar houdbaar en de aanbiedingen komen maar een paar keer per jaar (meestal ook nog tegelijk in de verschillende supermarkten). Als het bij AH of Boni in de aanbieding is, kunnen we het thuis laten bezorgen en anders ga ik een paar keer per week naar de supermarkt om alles mee te nemen wat er in de schappen ligt.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Mystique

Bericht door Mystique » za mar 22, 2014 12:46

*edit
Ik kom er net achter dat dit gedeelte niet is afgeschermd. Vandaar dat ik mijn info heb verwijderd. Jammer dat je geen berichten kunt verwijderen.
Laatst gewijzigd door Mystique op zo mar 23, 2014 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za mar 22, 2014 12:52

Oef Mystique, dat klinkt wel heel krap! Fijn hé, die spaarkaarten :)

Ik zit rond de 20-30 euro per week voor één persoon, inclusief wc-papier, bier en dergelijke.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » za mar 22, 2014 19:24

Ik geef per week 50 euro uit voor 2 personen! Dus 25 p.p. Dan heb ik lekkere groente hoor en genoeg variatie, ook nootjes, 2 pakjes alpro yoghurt iedere week. Alleen niet biologisch ofzo.
Toiletpapier en dat soort zaken zitten hier ook gewoon bij in..

Ananas

Bericht door Ananas » zo mar 23, 2014 6:20

Dat vind ik echt knap (net als Mystique).

Ik merk zelf de afgelopen maand dat ik 120 euro (dus ongeveer 28 euro per week voor 1 persoon) toch best lastig vind, en dan zit hier verder niks bij in voor de katten, verzorging of het huishouden.

Vroeger deed ik het makkelijk voor 25 euro per week... maar toen had ik ook niet zoveel etentjes en vriendinnen over de vloer als nu, dat is toch duurder. Hoewel... jullie lukt het ook voor 2 personen ;-)
(sojamelk is hier overigens een grote boosdoener. Er gaan zo'n 4- 5 pakken per week doorheen, toch al gauw weer ruim 5 euro. Misschien moet ik minder koffie drinken/pap eten ;-))

Willen jullie boodschappenlijstje of weekmenu delen? Ben wel nieuwsgierig.

MrGreen

Bericht door MrGreen » zo mar 23, 2014 13:09

Ananas schreef:
Willen jullie boodschappenlijstje of weekmenu delen? Ben wel nieuwsgierig.
Ik ook!

Ananas, ik ben ook ontzettend veel te dol op sojamelk en pap en da's inderdaad wel een investering.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo mar 23, 2014 13:40

Komt ie van deze week:
3 pakken roosvicee vruchtensap a 1,18 p st
een zak aardappels van 5 kg a 1,99
een pak koffie 3,29
een blikje chilibonen 0,80 ct
suikerklontjes 0.86
een potje bio mais 0,99 ct
een pakje gezeefde tomaten 0,35 ct
een pak Alpro Mild en Creamy Lim-cit 2,15
Bananen 1,18
Almond melk ongezoet 1 pak 2,1
Broccoli 0,92'
Yoghur varia kers alpro 1,75
Peren conference verpakt 1,99
Bloemkool 1,49
Paprika mix 1,45
champignons 0,75
Cherry tomaatjes 0,99
Tomatenpuree 2 zakjes van 0,45 ct p st
een zak glutenvrije fusili 1,29
toiletpapier 2,39
hamburgerbroodjes 0,99
2 pakjes koffiemelk voor mn vriend a 0,56 p st
Totale prijs: 33,37

Zelf nog in de kast: een zak volkoren rijst
Zelf nog in de kast: een doos met vegan kaassaus zie vegetus.nl voor recepten
zelf in de kast: bloem, uien, kruiden en knoflook
Zelf nog in de kast van vorige week: een halve aubergine en halve paksoi

Wat ik dan eet van de week?
Gisteren de witlof die over was van vorige week...
Vanavond pasta: de fusilli met het pakje gezeefde tomaten, een beetje tomatenpuree, knoflook en kruiden erdoor, aubergine, wat champignons en paprika, een uitje.
Maandag: rijst met champignons, paprika, uitje en paksoi met kruiden, knoflook en een lekkere curry die nog in de kast staat met kokosmelk erdoor.
Dinsdag? Aardappels met bloemkool en champignonsaus (verse champignons, met bloem en wat room ofzo een sausje maken, heb vast nog wel een verdwaald pakje ergens in de kelderkast)
Woensdag? Gebakken aardappels met broccoli en kaassaus van vegetus
Donderdag? Taco's: chilibonen met mais, restjes paprika/champignons en evt. cherry tomaatjes die over zijn erbij. Taco's maak ik zelf met bloem en water en wat bakpoeder.
Vrijdag? Roergebakken restjes broccoli en bloemkool met evt. rijst of ik haal patat voor een paar euro als t op is...
Zaterdag... doe ik weer boodschappen!
Dan heb ik zelf nog hummus e.d. in de koelkast voor op brood, ik bak mijn eigen brood en heb nog voorraad meel, dus ga zo aan het bakken, maar dat soort dingen haal ik dus van de 15 euro die nog over blijft op mijn gedane boodschappen deze week. Ik heb bananen en peren deze week als fruit en er liggen nog walnoten in mijn schaal. Ik heb havermout in de kast, dus met de amandelmelk kan ik havermoutpap voor het ontbijt maken.

De ene week haal ik die groenten, dan weer dat en er blijft altijd wat over voor de week erop aan restjes. En bepaalde zaken heb ik gewoon als basis voorraad in de kast.
Ik heb pas ingeslagen bij de Vegetarische slager, dus ik heb ook wat burgers e.d. erbij voor toevoeging als extra.

Plaats reactie