Kaas als topping

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lora
Leefwijze: vegetarier

Kaas als topping

Bericht door Lora »

Ik vroeg me af wat jullie als vervanging voor kaas als topping gebruiken. Ik houd namelijk erg van gerechten als lasagne en hartige taart, waar altijd een laag kaas overheen zit. Ik ben er al achter dat er ook veganistische kaas bestaat, maar ik zou graag een alternatief hebben dat in iedere supermarkt verkrijgbaar is. Het hoeft niet op kaas te lijken, als het maar lekker is. Alvast heel erg bedankt! :grin:
Be something you love and understand

Martine
Moderator

Re: Kaas als topping

Bericht door Martine »

Ik gebruik graag paneermeel als korstje op ovenschotels. Je kunt het paneermeel er gewoon overheen strooien en er wat margarine over verdelen of het paneermeel eerst even in een pan bakken met margarine of olijfolie en eventueel wat kruiden zoals tijm en/of paprikapoeder. Gebakken paneermeel is ook lekker als topping op pasta in plaats van parmezaanse kaas.

Je kunt zelf paneermeel maken van oud brood, of paneermeel uit de winkel gebruiken. Let wel op, want daar zitten soms dierlijke ingrediënten in. De goedkoopste merken zoals Euroshopper bij AH zijn vaak vegan.

Als bovenste laag voor lasagne gebruik ik zelf meestal bechamelsaus met edelgist vlokken voor een lekker hartige smaak. Daarvoor moet je even naar een biowinkel of natuurgeneeswinkel, maar ze zijn een stuk goedkoper en makkelijker te vinden dan vegan kaas. Hier een recept: http://vegetus.nl/lasagne-bolognese/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Framboos

Bericht door Framboos »

Je kunt op vele manieren kaasachtige sausjes maken, maar voor de lekkersten heb je wel edelgist en ongebrande cashewnoten nodig.

Aangezien dat allebei niet in de supermarkt verkrijgbaar is zoek ik nog even geen recepten op, maar mocht je daar toch in geïnteresseerd zijn, let me know!

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne »

Een heel simpel alternatief is gomasio erover, desnoods gewoon op je bord pas...
Gomasio is een mengsel van zout en gestampte sesamzaadjes.

Luna

Bericht door Luna »

Die edelgist-bechamelsaus van Martine kan ik echt aanbevelen! Gebruik ik nou standaard bij pasta's of groenten waar ik voorheen een wit sausje gebruikte. Lekker hartig door de edelgist inderdaad, en goed qua dikte doordat je eerst een roux maakt met olie en bloem. Op ovenschotels werk ik ook vaak met paneelmeel. Geen kaassmaak uiteraard, maar wel lekker krokant. Als je echt voor die hartige smaak wil gaan, moet je een pot edelgist in huis halen. Voor mij een van dé ontdekkingen sinds ik vegan eet. (y)

Lora

Bericht door Lora »

Dank jullie wel! Dat zijn al behoorlijk wat ideeën die ik uit kan gaan proberen. :)

Lora

Bericht door Lora »

Ik heb er zelf ook nog eens over nagedacht.
Een simpele laag tomatenschijfjes zal bij veel gerechten lekker zijn. Ook had ik gehoord dat sommige mensen een laag gebroken tortilla chips of taco schelpen gebruiken, dit heb ik vandaag uitgeprobeerd en dat ging erg goed! Een wrap zal dan waarschijnlijk ook wel kunnen.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan. :grin:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Vegan ricotta met cashewnoten vind ik ook heerlijk als bovenlaag voor ovenschotels en pizza enzo. Die is het lekkerst met verse tofu en ongeroosterde cashewnoten, maar het kan ook wel met geroosterde cashews en tofu uit de supermarkt (zeker als je de cashewnoten afspoelt/weekt). Het recept dat ik gebruik komt uit Veganomicon (hier te zien op pagina 206-7) maar via google zijn ook veel andere versies te vinden.

Verder vind ik bechamelsaus ook altijd goed en eventueel vegan parmesan erover (van gemalen noten/zaden - er zijn ook recepten met alleen supermarktingrediënten). Dat wordt meer knapperig dan gesmolten maar is wel lekker als hartige topping. :)

Tortillachips klinkt ook goed! Waar heb je die overheen gedaan?

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik gebruik op de groene bonen casserole die ik maak paneermeel met gebakken uitjes (uit zo'n pakje)
Is uiteraard niet glutenvrij, maar paneermeel zelf maken van crackers oid is niet zo moeilijk (in geval van glutenvrij ook geen uitjes gebruiken)

Vorige week heb ik een hartige taart gemaakt met als bovenlaag:
-doosje cuisine Alpro (250 ml)
(-schepje Ajvar (gekruide geblenderde paprika, voor de smaak))
(-een handje zongedroogde tomaten (geweld en gesneden in kleine stukjes, ook voor de smaak))
-mespuntje kala namak (zwart zout, geeft een beetje ei-achtige smaak)
-scheutje kurkuma (geelwortel/koenjit geeft een gele kleur)
-40g maizena (schijnt voor 500 ml te zijn, maar ik wilde zeker zijn dat het 'gestold' was)
Je quiche ziet er dan net uit alsof er zo'n laag met ei overheen zit, en mijn vrienden vonden het erg lekker.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

sillygirl

Bericht door sillygirl »

in mijn paneermeel (van jumbo, ze hadden alleen huismerk) zit niet alleen veel zout en smaakstof, maar ook dierlijke ingrediënten en een flink percentage transvet. :shock:
zijn andere merken paneermeel wel wat gezonder? en welke is vegan?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik heb hier Euroshopper paneermeel van AH en daar zit alleen tarwemeel, zout en gist in. Je kunt ook zelf heel lekker paneermeel maken door oud brood fijn te malen in een foodprocessor.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lora

Bericht door Lora »

Bonnie schreef:Tortillachips klinkt ook goed! Waar heb je die overheen gedaan?
De tortilla chips heb ik over de hartige taart gedaan. :) Daar kan je overigens wel een behoorlijke hoeveelheid voor gebruiken. Er zit namelijk niet heel veel smaak aan, zeker vergeleken met kaas. Toch ben ik erg tevreden met het resultaat. Nu hoef ik alleen nog een vervanging te vinden voor het sausje om het een geheel te maken en dan is een van mijn favoriete gerechten helemaal veganistisch. :D

Ik denk dat ik binnenkort voor lasagne een laagje tomatenschijfjes met daaroverheen de paneermeel-mix van Martine uit ga proberen. Waarschijnlijk is de saus die in dat pakje zit ook niet veganistisch, maar dat is met een beetje googlen ook zo opgelost. :)

Plaats reactie