Opgelet: niet vegan meer

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Stipp
Leefwijze: flexanist

Re: Opgelet: niet vegan meer

Bericht door Stipp » wo dec 25, 2013 11:53

Dit is echt balen, ga er ook maar een mailtje aan wagen.
Groetjes Suzanne

MBVegan31
Leefwijze: veganist

Bericht door MBVegan31 » do dec 26, 2013 1:36

Vegantastic schreef:Ik ben nog wel vegan, maar dit topic is om producten die vegan waren en nu niet meer te benoemen, zodat iedereen er op kan letten.

http://beeldbank.ahold.com.kpnis.nl/get ... 00x200_JPG
Tot grote teleurstelling zit er in de AH croissantdeeg nu lactose. De producten van vorige productie zijn er nog, dus die kan je nog inslaan zolang ze er nog zijn (dus die van de afbeelding), maar ze zijn er nu ook met nieuwe verpakking en daar staat ander receptuur op.

Ik ga AH nog mailen. Hopelijk willen ze het weer aanpassen.

Ik vind dit topic NIET leuk!!!! of eigenlijk dit nieuws niet! Mijn hemel kon ik tenminste lekker croissantjes nog eten...

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do dec 26, 2013 1:40

Ik heb geklaagd!

Ananas

Bericht door Ananas » za dec 28, 2013 10:49

Zucht... reactie van AH
Geachte mevrouw x,

Hartelijk dank voor uw bericht van 23-12-2013.

U geeft aan dat u het vervelend vindt dat de AH Croissants nu lactose bevatten. Op basis van de laatste informatie van de leverancier hebben we de nieuwe etiketten gemaakt. Hierin is de nieuwe etiketteringswetgeving 2014 meegenomen. We gaan nu onderzoeken bij de leverancier of de niveaus van melkeiwit en lactose onder de 10 ppm zitten, zodat mensen met een melkeiwit / lactose intolerantie dit product weer kunnen gebruiken.

Albert Heijn heeft geen policy op veganisme. Hierom kunnen wij niet garanderen dat onze producten geschikt zijn voor deze groep.

Graag maken wij van de gelegenheid gebruik u een voorspoedig 2014 te wensen!

Met vriendelijke groet,
Mijn mail terug
Beste mevrouw x,

Alvast bedankt voor uw reactie. Ik wil er toch even op wijzen dat het er mij niet om gaat hoeveel lactose erin zit, maar om het feit dat er (tegenwoordig) dierlijke producten gebruikt zijn om dit product te vervaardigen. Er zijn al zoveel producten met dierlijke ingrediënten, het was juist zo fijn deze croissants wel plantaardig waren.

Helaas zal ik hiervoor nu uitwijken naar een andere winkel. Ik hoop dat het toch in overweging kan worden genomen om weer de oude receptuur te gebruiken, hier was immers niets mis mee. Steeds meer mensen worden bewust van wat zij eten, het aantal veganisten in Nederland groeit exponentieel. Het is toch gek dat Albert Heijn nu wel in de Allerhande rekening houdt met veganisten, maar tegelijkertijd zo'n fijn product als deze niet meer toegankelijk maakt voor deze doelgroep.

Met vriendelijke groet,
Misschien had ik er nog bij moeten zeggen dat 2014 een stuk voorspoediger zou zijn mét croissants :mrgreen:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 28, 2013 10:54

Ik had hetzelfde antwoord vanochtend... ik heb teruggeschreven:
Ik begrijp uw antwoord niet helemaal. U geeft aan dat AH geen 'policy op veganisme' heeft. Dit is echter niet nodig om te kunnen aangeven of een product geschikt is voor veganisten. Het enige wat ik daarvoor graag van u zou willen weten, is of de koemelkproducten als deel van het recept toegevoegd zijn, of dat het slechts om sporen gaat die afkomstig zijn van de bereidingswijze van andere producten in dezelfde fabriek. In het eerste geval is het product niet geschikt voor veganisten, in het tweede geval wel.

Ik zou graag weten wat van toepassing is op het AH croissantdeeg!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique » za dec 28, 2013 13:15

Ik kopieer jouw bericht even, Ananas, vind je dat goed? Misschien stellen ze het op prijs dat, net zoals bij ons, dezelfde mailtjes worden gestuurd, zodat ze ze niet steeds hoeven te lezen, maar wel weten dat mensen ermee zitten. :)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za dec 28, 2013 13:27

Zeggen ze nu dat de receptuur niet is veranderd, maar de wijze van etikettering wel?
Oftewel er zat altijd al melk in, alleen in zo'n kleine hoeveelheid dat ze het niet hoefden te melden?

Eigenlijk zijn we dus altijd bedonderd en kunnen we gewoon niet uitgaan van etiketten tot nu toe? Of snap ik het nu niet?

Wie weet de wijziging in regels van etiketten per 2014?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Moniek

Bericht door Moniek » za dec 28, 2013 14:10

Een vriendin van me heeft via FB gevraagd waarom de croissantjes nu niet meer vegan zijn. Het antwoord:

"Beste x, we hebben de verpakking aangepast nadat we nieuwe informatie van onze leverancier hebben ontvangen. In 2014 worden er ook wijzigingen in de etiketteringswetgeving doorgevoerd. Deze wijzingen hebben wij alvast doorgevoerd in het nieuwe etiket."

Dit suggereert volgens mij dat ze al die tijd non-vegan zijn geweest, maar dat dit nu pas op het etiket komt te staan, vanwege de nieuwe wetgeving... :?

Mystique

Bericht door Mystique » za dec 28, 2013 14:12

Ja, dat vroeg ik mij ook al af, Dani.
Maar ze stonden vanuit verscheidene Veganisme organisaties als vegan bestempeld, dus ik neem aan dat men er toch wel onderzoek naar heeft gedaan? Tenminste, je gaat niet lopen rondspreiden dat iets vegan is als je dat niet hebt nagevraagd toch?

Mystique

Bericht door Mystique » za dec 28, 2013 14:22

Aangezien ik nog geen toestemming heb tot het kopiëren van Ananas' bericht, maar wel al wil reageren en inderdaad ook mijn vraagtekens heb bij die etikettering heb ik de volgende mail gestuurd:

"Beste mevrouw ...,

Het voor mij noodzakelijk dat er geen lactose in zit, omdat ik simpelweg niet wil bijdragen aan o.a. dierenleed. En ik was altijd in de veronderstelling dat jullie croissants vrij waren van dierenleed (lactose), maar als ik uw mail lees dan heeft er altijd wél lactose in gezeten, maar heeft het etiket dit simpelweg niet aangegeven?

In deze huidige tijd, waarin strikt vegetarisme/veganisme door steeds meer mensen als dieet/levenswijze wordt aangenomen, zou je verwachten dat fabrikanten steeds een stapje vooruit zouden doen en minder gebruik zouden maken van dierlijke producten, i.p.v. achteruit en er meer gebruik van gaan maken.

Ik zou het prettig vinden als u mij nog op de hoogte zou willen houden of ik, als veganist zijnde, al die tijd voor de gek ben gehouden met een verkeerd etiket of dat jullie inderdaad die stap terug hebben gezet en ineens lactose hebben toegevoegd. Beiden natuurlijk een spijtige zaak, maar ik zou het wel op prijs stellen hier opheldering van te krijgen."

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 28, 2013 14:23

Het blijft toch ook een vaag antwoord, 'de leverancier zegt het' kan nog steeds betekenen dat die leverancier de receptuur heeft veranderd en dat nu heeft doorgegeven. Ik kan me niet voorstellen dat het in 2013 nog wel toegestaan was om een ingrediënt te verzwijgen, hoe weinig ook.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za dec 28, 2013 14:55

Het is inderdaad een vreemd verhaal... Volgens mij moet je alle ingrediënten verplicht noemen op het etiket, hoe klein dan ook. Zeker als het om een bekend allergeen gaat. Misschien is het toch zo dat ze het er niet in stoppen maar het in de fabriek met dezelfde apparatuur wordt gemaakt waar melkhoudend deeg in zit. Alsnog raar dat ze het dan niet zetten onder 'bevat sporen van'...

Benieuwd of/wat ze antwoorden!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

sillygirl

Bericht door sillygirl » za dec 28, 2013 16:16

in een comment op FB had iemand het over croissantdeeg van Aldi dat wel vegan zou zijn? Dat zou mooi zijn. Ik heb zelf alleen nog croissantjes en kaasbroodjes e.d. ontdekt die wel opvallend goedkoop zijn, maar ook de vreemdste ingredienten bevatten zoals gerehydrateerd boterpoederconcentraat of iets dergelijks (ik zeg het nu vast verkeerd, maar in elk geval een stevig lijstje van dierlijke ingredienten die ook nog eens heel raar dubbel bewerkt waren)

jet
Moderator

Bericht door jet » za dec 28, 2013 20:38

Ik kreeg een zelfde antwoord van AH:
Hartelijk dank voor uw bericht van 27-12-2013.

U geeft aan dat u het vervelend vindt dat er lactose in de AH Croissants aanwezig is. Op basis van de laatste informatie van de leverancier hebben we de nieuwe etiketten gemaakt. Hierin is ook de nieuwe etiketteringswetgeving voor 2014 meegenomen. We gaan nu onderzoeken bij de leverancier of de niveaus van melkeiwit en lactose onder de 10 ppm zitten, zodat mensen met een melkeiwit / lactose intolerantie dit product weer kunnen gebruiken.

Albert Heijn heeft geen policy op veganisme. Hierom kunnen wij niet garanderen dat onze producten geschikt zijn voor deze groep.

Graag maken wij van de gelegenheid gebruik u een voorspoedig 2014 te wensen!

Met vriendelijke groet,

Elske Hogeweg
Albert Heijn Klantenservice
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mystique

Bericht door Mystique » za dec 28, 2013 21:05

Ja, ze passen enkel de eerste zin aan. Bij mij stond het woordje 'teleurstellend' i.p.v. 'vervelend'.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo dec 29, 2013 0:26

Moniek schreef:Een vriendin van me heeft via FB gevraagd waarom de croissantjes nu niet meer vegan zijn. Het antwoord:

"Beste x, we hebben de verpakking aangepast nadat we nieuwe informatie van onze leverancier hebben ontvangen. In 2014 worden er ook wijzigingen in de etiketteringswetgeving doorgevoerd. Deze wijzingen hebben wij alvast doorgevoerd in het nieuwe etiket."

Dit suggereert volgens mij dat ze al die tijd non-vegan zijn geweest, maar dat dit nu pas op het etiket komt te staan, vanwege de nieuwe wetgeving... :?
Ik lees het anders:
1) Nieuwe info leverancier
2) Nieuwe wijziging in etiktteringswetgeving
=>gevolg wijziging van etiket, waarin die aanpassingen zijn opgenomen.
Maar bij 1 of 2, moest etiket dus sowieso gewijzigd worden, nu vanwege 2 punten wijziging.

Ik moet nog mailen, maar druk blijven voeren dus :)

Zover ik weet moeten allergenen altijd gemeld worden op etiket. En dus alle ingrediënten moeten gemeld worden, tenzij het om een hulpstof gaat (bv. visolie voor betacaroteen in vruchtensap).

vegamike

Bericht door vegamike » zo dec 29, 2013 12:05

Kreeg precies dezelfde mail :( Heb teruggemaild en opzet van ananas gebruikt (Thanks!)

Ananas

Bericht door Ananas » zo dec 29, 2013 15:50

Uh oh, I'm late to the party, maar gebruik vooral mijn eerdere mail hoor ;-) en idd, blijf mailen!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma jan 06, 2014 22:04

Aldi heeft inderdaad ook vegan croissantdeeg en Lidl soms. Tante Fanny is volgens mij ook vegan en daar heb je ook croissantdeeg van.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Truus

Bericht door Truus » di jan 07, 2014 16:39

JudithK schreef:Tante Fanny is volgens mij ook vegan en daar heb je ook croissantdeeg van.
Het croissantdeeg is niet vegan, alleen het bladerdeeg.

Plaats reactie