Veganisme in 2013

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Veganisme in 2013

Bericht door Brent » do jan 02, 2014 20:19

Geen streng-orthodoxe veganisten idd! :wink:

Zijn de mensen die bespoten groenten en fruit eten dat met zware tractoren werd geoogst ook geen echte veganisten? Hoeveel insekten worden vernietigd voor jouw kropje sla?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 02, 2014 21:54

Brent schreef:Geen streng-orthodoxe veganisten idd! :wink:

Zijn de mensen die bespoten groenten en fruit eten dat met zware tractoren werd geoogst ook geen echte veganisten? Hoeveel insekten worden vernietigd voor jouw kropje sla?
ik denk dat je veganisme moet zien als iets met een basis. Die basis is duidelijk. Kant en klaar.
En daar buiten zit een gebied wat grijs is. Het is onduidelijker. Vooral onduidelijker in hoe je dat practisch kan inpassen dat je het voorkomt of vermijd etc. Verder ligt een gebied, een samenleving die daar op drukt en die maakt het constant extra lastig. En als vegan begin je in de basis, maar probeer je dus te streven om dat grijze gebied duidelijker te krijgen om zodoende betere besluiten te nemen. En in dat grijze gebied maak je keuzes voor jezelf over palmolie, e.d. of biologisch vs lokaal etc.

Overstand

Bericht door Overstand » do jan 02, 2014 22:00

Laat staan voor me krop sla, me peterselie is nog erger. Daar leven soms families van die zwarte puntjes op.

:D haaha

De reden dat ik biologisch neem is dat alle pesticiden de wereld fauna flora balans verstoren,

en omdat ze goed voor me zijn. Die onderzoeken die worden gedaan die zeggen dat het niet zo is, of dat het niet slecht is voor de wereld, moet je kijken bij acknowledgments naar van welke instantie(s) ze de fundings van hebben :P

maar goed, dat wil niet zeggen dat bio industrie goed is, van verreweg na niet, onze appels en zo worden van die mest gemaakt.

Ik weet niet Brent, wat zeg jij?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do jan 02, 2014 23:02

Vegantastic schreef:
Renee1137 schreef:Vind het ook héél raar dat mensen (o.a. de beheer-persoon van de FB-pagina van de NVV...) nu bijvoorbeeld ook palmolie als niet-vegan bestempelen
dat was overigens niet de bedoeling. Daar gaan we voor waken.
:) +1. Niet extreem erg ofzo, en interessant om daar eens over te discussiëren, maar ben het met je eens dat het niet past.
ik denk dat je veganisme moet zien als iets met een basis. Die basis is duidelijk. Kant en klaar.
En daar buiten zit een gebied wat grijs is. Het is onduidelijker. Vooral onduidelijker in hoe je dat practisch kan inpassen dat je het voorkomt of vermijd etc. Verder ligt een gebied, een samenleving die daar op drukt en die maakt het constant extra lastig. En als vegan begin je in de basis, maar probeer je dus te streven om dat grijze gebied duidelijker te krijgen om zodoende betere besluiten te nemen. En in dat grijze gebied maak je keuzes voor jezelf over palmolie, e.d. of biologisch vs lokaal etc.
Heel mooi gezegd!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Brent

Bericht door Brent » vr jan 03, 2014 8:11

Mijn punt was nu juist dat het weghalen van honing bij insekten voor heel veel veganisten niet bij die zelfbedachte "basis" hoort!
Als er méér insekten het loodje leggen bij de productie van je dagelijkse wortelen, knollen, groenten, zaden, noten en fruit, dan is de enige manier om consequent een zogenaamd streng-orthodoxe veganist te zijn, om nooit meer plantaardige voeding te kopen die niet-biologisch is en die bovendien nooit met een tractor mag zijn geproduceerd!

Ik zal zelf dit soort streng-orthodox veganisme niet als mijn basis-levensbeschouwing willen maken. Daarvoor vind ik ze veel te beperkt, al is de intentie in principe goed bedoeld.
Een veganist is voor mij iemand die het dierenleed probeert te minimaliseren, maar het bredere plaatje in ogenschouw blijft nemen.
Wat mij betreft houdt dit bredere plaatje vooral in dat gekeken wordt naar en rekening gehouden wordt met het bewustzijnsniveau van de dieren.

Anders ben je niet wezenlijk anders dan de streng-orthodoxe christen die de gezondheid van zijn kinderen opoffert aan een bijbeltekst of ook bij verkrachting nooit een vroege abortus zou willen toestaan.
De intentie van die christenen is supergoed, om de wil van God te volgen!
De uitwerking echter gaat mank omdat men te beperkt denkt vanuit dat uitgangspunt.

In India bestaan ook mensen met diezelfde levensbeschouwing, dat is een vorm/tak van het Jainisme (dacht ik).
Die mensen lopen naakt over straat (voor katoen sterven insekten!) en ze hebben altijd een gaasje voor hun mond om niet per ongeluk een insekt in de mond te krijgen. Als ze lopen vegen ze steeds de straat vrij met een klein vegertje opdat ze niet op een insekt zullen gaan staan. Uiteraard eten ze puur plantaardig.

Zij zijn de meest perfecte veganisten, maar is dit de beste levensbeschouwing voor de samenleving?
Het zou wel weer lekker stil worden zonder auto's, bussen en treinen! :wink:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 03, 2014 9:29

Brent schreef:Mijn punt was nu juist dat het weghalen van honing bij insekten voor heel veel veganisten niet bij die zelfbedachte "basis" hoort!
Het is geen zelfbedachte basis. Het is basis gegeven door de definitie. Daar moeten die niet aan gaan knagen.
Als er méér insekten het loodje leggen bij de productie van je dagelijkse wortelen, knollen, groenten, zaden, noten en fruit, dan is de enige manier om consequent een zogenaamd streng-orthodoxe veganist te zijn, om nooit meer plantaardige voeding te kopen die niet-biologisch is en die bovendien nooit met een tractor mag zijn geproduceerd!
Nee, want of je het nou machinaal doet of zelf teelt er gaan mogelijk dieren dood als gevolg van je werkzaamheden. Dit is denk dus iets wat je dus niet bij die basis leert, maar later en dan groei je er zelf in dat je dus gaat kijken of binnen je mogelijkheden hier wat mee te doen is in de praktijk. Dus de ene zal biologisch kopen en een ander ziet mogelijkheid zelf te verbouwen.
Ik zal zelf dit soort streng-orthodox veganisme niet als mijn basis-levensbeschouwing willen maken. Daarvoor vind ik ze veel te beperkt, al is de intentie in principe goed bedoeld.
Maar welke vegans zie je dit werkelijk doen zoals jij nu in het extreme trekt en alles onder de basis zet?

Framboos

Bericht door Framboos » vr jan 03, 2014 11:45

Vegantastic schreef:
Brent schreef:Dat is slordig, al zijn er genoeg veganisten die wel honing eten.
Die dus geen vegans zijn, maar idd, daardoor kan er idd verwarring ontstaan. Vooral AH aanspreken hierop, zodat ze meer rekening ermee houden.
Maar dan wel zo vriendelijk mogelijk; met stroop.. meer dan azijn...

Mijn vader had een mail gestuurd naar AH over hun vegakerstmenu waar een taart met gelatine werd voorgesteld haha. (Vader eet geen vlees en vis, eet zelf wel gelatine maar o wee als je dat vega noemt!)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr jan 03, 2014 11:50

Vegantastic schreef:
Brent schreef:Mijn punt was nu juist dat het weghalen van honing bij insekten voor heel veel veganisten niet bij die zelfbedachte "basis" hoort!
Het is geen zelfbedachte basis. Het is basis gegeven door de definitie. Daar moeten die niet aan gaan knagen.
Een welbekende discussie :) Alex, ik je hebt me er al eerder van overtuigd dat het zeer nuttig is om de definitie van veganisme helder en precies te houden - en dus incl. het mijden van producten van insecten. Mee eens.

Maar Brent heeft het hier volgens mij over de persoonlijke filosofische basis van mensen (vandaar het woord zelfbedacht), die vaak ook volledig veganist zijn. Hij zegt dat deze mensen insectenproducten toch zien als iets dat niet helemaal gelijkstaat aan dierlijke producten van vogels/zoogdieren/reptielen. Ik denk dat we allemaal weten dat hij daar wel gelijk in heeft, anders zou honing niet zo'n favoriet discussiepunt zijn onder vegans/bijna-vegans/flexi-vegans. Of die distinctie filosofisch gezien juist is of niet is een heel andere discussie, en wat er wel en niet onder de noemer veganisme moet vallen is ook een heel andere discussie.

Feit blijft gewoon dat er een grote groep bijna-vegans is die wel honing maar geen andere dierlijke producten accepteert, en vegans die weliswaar geen honing consumeren maar persoonlijk wel een significant verschil zien tussen het eten van een lepel honing en een lepel koeyoghurt, bij wijze van spreke.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 03, 2014 15:08

Framboos schreef:
Vegantastic schreef:
Brent schreef:Dat is slordig, al zijn er genoeg veganisten die wel honing eten.
Die dus geen vegans zijn, maar idd, daardoor kan er idd verwarring ontstaan. Vooral AH aanspreken hierop, zodat ze meer rekening ermee houden.
Maar dan wel zo vriendelijk mogelijk; met stroop.. meer dan azijn...

Mijn vader had een mail gestuurd naar AH over hun vegakerstmenu waar een taart met gelatine werd voorgesteld haha. (Vader eet geen vlees en vis, eet zelf wel gelatine maar o wee als je dat vega noemt!)
Jep vriendelijk inderdaad :) Maar dat kan niet genoeg benadrukt worden natuurlijk :)

Brent

Bericht door Brent » vr jan 03, 2014 15:30

Renee1137 schreef:Feit blijft gewoon dat er een grote groep bijna-vegans is die wel honing maar geen andere dierlijke producten accepteert, en vegans die weliswaar geen honing consumeren maar persoonlijk wel een significant verschil zien tussen het eten van een lepel honing en een lepel koeyoghurt, bij wijze van spreke.
Feit blijft ook dat je bij de normale oogstpraktijken en spuitpraktijken meer insecten dood dan je bijen ongelukkig maakt met honing weg te nemen.
Als je dan op een in mijn ogen oppervlakkig manier recht in de leer wilt zijn, doe het dan ook meteen echt goed, zoals die Jains dus!
Dus geen katoen dragen en alleen je eigen granen en groenten eten waarvan je zeker weet dat er geen insecten voor zijn gedood.
Anders vind ik het inconsequent.

Als iemand iets te star definieert, moet je daar niet halsstarrig aan vast willen houden als er redelijke argumenten worden aangedragen.
Daarom ook maakte ik de vergelijking met orthodoxe christenen, de bijbel valt voor hen op geen enkele manier ter discussie te stellen, dat is "gewoon God's Woord", althans dat menen zij. En zij weten bovendien het allerbeste hoe je hem moet lezen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 03, 2014 18:21

Brent schreef:
Renee1137 schreef:Feit blijft gewoon dat er een grote groep bijna-vegans is die wel honing maar geen andere dierlijke producten accepteert, en vegans die weliswaar geen honing consumeren maar persoonlijk wel een significant verschil zien tussen het eten van een lepel honing en een lepel koeyoghurt, bij wijze van spreke.
Feit blijft ook dat je bij de normale oogstpraktijken en spuitpraktijken meer insecten dood dan je bijen ongelukkig maakt met honing weg te nemen.
Dat is een simplificatie van het onderwerp honing/bijen.

Dat terzijde... feit blijft dat honing niet valt onder de definitie van 'vegan'. En dieren indirect gedood of gebruikt is zeker een zorgenpunt en dat is dus waar in dat gebied om de basis men streeft naar manieren om te voorkomen etc. Juist dat maakt het lijkt mij toch niet echt een vergelijking waard met de harde leer van orthodoxe gelovigen, want daar staat alles stil, daar is alles het woord, daar is alles hoe het moet zijn.. oftewel vergelijkend met fundamentalisme... terwijl als je een basis hebt en van daaruit kan groeien, dan blijf je nadenken (nieuwe feiten vinden, dingen afwegen etc). Noem het hypocriet, noem het inconsequent, maar ik noem het groeiende bewustwording. Streven naar een veganistische wereld.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jan 03, 2014 18:24

Renee1137 schreef: Maar Brent heeft het hier volgens mij over de persoonlijke filosofische basis van mensen (vandaar het woord zelfbedacht), die vaak ook volledig veganist zijn. Hij zegt dat deze mensen insectenproducten toch zien als iets dat niet helemaal gelijkstaat aan dierlijke producten van vogels/zoogdieren/reptielen. Ik denk dat we allemaal weten dat hij daar wel gelijk in heeft, anders zou honing niet zo'n favoriet discussiepunt zijn onder vegans/bijna-vegans/flexi-vegans. Of die distinctie filosofisch gezien juist is of niet is een heel andere discussie, en wat er wel en niet onder de noemer veganisme moet vallen is ook een heel andere discussie.

Ik las het anders. Hoe iemand dieren ziet, indeelt of bepaalde waarde aan hecht is iets voor de persoon zelf. Ik vind het prima als op dat vlak discussie is en andere meningen zijn, maar wel uitkijken dat men niet de definities gaat vervormen.

Als je met wat honing eten kan voorkomen dat die insecten zouden sterven in de gewassen, dan zou je dat bv. vanuit bepaald perspectief kunnen afwegen. Daar zijn discussies over te voeren.

Ananas

Bericht door Ananas » zo jan 05, 2014 9:26

Wow, wat is hier ongelooflijk off-topic gegaan in mijn afwezigheid :mrgreen:

Brent

Bericht door Brent » zo jan 05, 2014 17:58

Vegantastic schreef:Dat terzijde... feit blijft dat honing niet valt onder de definitie van 'vegan'.
Nee, het valt niet onder jouw persoonlijke definitie. Dat je het zo stellig hebt over de definitie doet mij (nogmaals) denken aan star fundamentalisme.
Volgens mijn definitie ben jij geen veganist als je groenten uit een supermarkt eet omdat er dan meer insekten onnodig sterven dan bij de oogst van honing.

Eigenlijk heb ik een bloedhekel aan het woord veganist.
Vegetariers eten planten en iemand die dieren ook nog op andere manieren wil sparen is wat mij betreft gewoon iemand met extra veel compassie.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo jan 05, 2014 18:52

Ja het woord is geen leuk woord, mee eens :)

Waarom ik vasthoud aan die definitie? Omdat die definitie er nou eenmaal is. Net als dat een boom een boom is, een lamp een lamp is etc

Dat is gewoon een feit. Zie geen toegevoegde waarde om daar over te discussiëren.
Discussie kan zijn over in hoeverre verdere invulling kan plaatsvinden binnen deze maatschappij of niet.

Plaats reactie