xxx Straight Edge Vegan producten xxx

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Re: xxx Straight Edge Vegan producten xxx

Bericht door Brent » vr nov 08, 2013 15:25

JvdB2000 schreef:Tenzij je veel chips, gefrituurde vleesvervangers, en andere (verzadigde) vettigheid eet, heeft wijn daarom (volgens mijn eigen inzicht) geen positieve effecten. Alcohol doodt hersencellen, beïnvloedt je geest en lichaam op een slechte manier, trekt geesten aan die van alcohol willen meegenieten, kan een soort vlucht uit het dagelijks leven zijn, etc.
Ik weet niet of die negatieve effecten wel zo duidelijk zijn als je beperkt tot 1 of 2 wijnglazen per dag.
Dat het je geestelijke helderheid verstoort vind ik ook, maar dat geldt voor alle statische voeding, ook voor de lookfamilie, paddestoelen, gefermenteerde bonen, doerian-vrucht, nootmuskaat, rode linzen, exces sterke koffie of thee, azijn gemaakt van wijn, drugs in het algemeen.

Ik stopte op mijn twintigste met het drinken van alcohol, soms nog wel eens overwogen een rood wijntje te nemen bij een pizza, maar het is er nooit van gekomen.
In het mediterane gebied is wijn meer onderdeel van de maaltijd dan een "soort vlucht uit het dagelijkse leven".

Snoepen, veel zelfsex, teveel eten, drank, drugs, dromerigheid, nostalgie, verliefdheden, teveel slapen kunnen ook vluchten zijn uit het dagelijkse leven denk ik.
Sommige mensen zeggen dat meditatie ook zo'n vlucht is, ze schermen dan met woorden als "zweverig" of "niet met beide benen op de grond".
Dat is denk ik meer zo als je het niet combineert met praktisch sociaal bezig zijn in de wereld.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » do dec 12, 2013 18:33

Heb je zoveel mensen/vrienden die van je houden Brent dat je het niet meer nodig vind om van jezelf te houden?

Waarom zou je jezelf niets gunnen om een paar procent helderdere waarneming te hebben? Ben je bezig een kern fusie apparaat te ontwikkelen waar je die extra paar procent nodig hebt om de aarde van de fossiele brandstoffen af te helpen? Je waarnemings en redenerings kracht verhogen zonder het verder te gebruiken, aangetoond door de tijd die je besteed met je onderhouden met plebejers, is dat niet gewoon zonde van tijd, comfort en energie?

Ik bedoel als je jezelf goed voelen al niet meer een doel mag zijn, damn dan kan je jezelf toch net zo goed maar gelijk ophangen? En wie zegt dat helderheid de ultime bewustheids vorm is? Dat is ook maar erg arbitrair.
Als je mij zou vragen welke superieur is can is het liefde, geluk, zekerheid en vredigheid niet kale koude helderheid.

Not my cup of tea, Arjan.

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door Rorrim » do dec 12, 2013 19:46

Elke handeling die voortkomt uit een helder oordeel is er een die effectiever is in de strijd tegen het wereldse lijden. Ik denk dat een uiterst heldere geest absoluut het nastreven waard is. Je wereldbeleving wordt intenser en je acties beter overwogen. Juist deze gemoedstoestand brengt mensen dichter bij 'geluk'. Juist het nastreven van aardse verlangens zorgt ervoor dat onze verlossing blijft uitgesteld.
:govegan:

Arjan

Bericht door Arjan » vr dec 13, 2013 6:13

Ideale wereld, nou een ideale wereld voor psychopaten, psychopaten die evengoed zeer keurig met de juiste normen en waarden opgevoed zijn.

Klein probleem is dat psychopaten niet kunnen doorgeven aan de volgende generatie iets wat ze eigenlijk zelf niet begrijpen.

Wat daar uit voort komt zijn ongecontroleerde psychopaatjes die volledig bereid zijn de wereld naar hun eigen ideaal beeld te zetten.

Dit is de absolute nachtmerrie voor ieder mens en dier wat wel gevoelens heeft, het instrument is geboren voor het wijdverspeid zaaien van oorlog, dood, ziekte en verderf. De voorwaarden voor een toekomstige dictator.

Vergis je niet er staan er tienduizenden te trappelen voor die job. Zoek deze lijst ergens op en je hebt de namen van alvast 2170 potentieele massa moordenaars http://finance.yahoo.com/blogs/insight/ ... 54753.html

In deze tijd worden de meest gevaarlijke psychopaten bejubeld als zakelijke visionairs en worden toegejuigd terwijl ze hun miljarden en miljarden dollars jaar na jaar maar op elkaar stapelen todat er zoveel macht is in hun handen en dan....?

Dan grijpen ze de macht, alle 2170 van die lijst zouden het doen als ze de kans kregen en zouden denken er mee weg te kunnen komen. Een mens met empathie kan geen miljarden hebben terwijl er aan de andere kant van de wereld mensen, kinderen iedere dag dood gaan door honger, dorst of simpele diarree. Dat bestaat gewoon niet, daar moet je emotioneel dood voor zijn.

Macht gepakt of gekregen psychopaten waren de vorige eeuw verantwoordelijk voor meer dan een kwart miljard moorden. http://www.hawaii.edu/powerkills/20TH.HTM

Dat mensen met gevoel hier bijzonder bang voor zijn, voor waar dit soort mensen in staat zijn bewijst de werkelijk eindeloze lijst van literatuur en verfilmingen wel. Dat tegenwoordig dit soort mensen een heel scala aan nieuwe technologiën ter beschikking hebben maakt het "the stuff of nightmares".

Dus nee ik kan me niet eens voorstelen wat jullie in je hoofd halen hiermee. En een hele grote NEE tegen koud gecalculeerd, emotie en welzijns ervaring gekoppeld met empathie is het allergrootste goed wat de mensheid heeft. Het geeft ons creativiteit, voorstellingsvermogen over oplossingen en zelfs over gevolgen strekkend tot na onze eigen levensjaren.

One creeped out, Arjan.

1984, Orwell
http://www.youtube.com/watch?v=zeMlOQsu2zM ( :shock: :lol: , andere is wel serieus )
http://www.youtube.com/watch?v=ITKfr1qOZ0w ( 0:11 we are going H.a.M* on Animal Farm, :lol: )
http://www.youtube.com/watch?v=QF51CqBy81U (ok deze 2 zijn wel serieus :D )
http://www.youtube.com/watch?v=J7Xpa2RgBjo
(voorbeeld van een psychopaat opgevoed door een psychopaat en de gevolgen, niet eens een probleem erkennen als hun elite soldaten standaard 6 inch korter zijn door opgroeien in honger (min 3), Kim-Jung-Il zijn dure franse wijn en hoeren feestjes zijn natuurlijk belangrijker dan dat irrelevante feit, iets wat de kapitalistische kopstukken ook bijna allemaal doen tegenover armoede alleen die schijten niet in hun eigen achter tuin. In Noord Korea denk je toch niet werkelijk dat dieren ook maar iets beter behandeld worden dan de mensen daar toch?)

THX 1138
http://www.youtube.com/watch?v=rO99j_Ty4Hc
http://www.youtube.com/watch?v=4hLXOVCZr-8 ( 01:00 )

Gattaca
http://www.youtube.com/watch?v=ZppWok6SX88 (makers van Gattaca geven een salut aan het obscure THX 1138, vergelijk 00:19 met 01:00 in THX : )

Wild Palms, A multi-national corporation attempts to take over America while small pockets of resistance hold out against rampant technology. ( Muziek geeft me nog steeds kippenvel, gaat Gates zo de wereld over nemen was het toen ^^. Nog steeds relevant want alleen de leidende elite mag maar toegestaan worden helder te denken naturlijk)
http://www.youtube.com/watch?v=JOjXlKBGBw8
http://www.youtube.com/watch?v=KQq3CDwLKPM
http://www.youtube.com/watch?v=ZhTtaS3QFmU

(it's already happening man !!, massa indoctrinatie, capitalism is de nieuwe religie, kapitalisme en low taxes is goed, iedereen heeft de kans om rijk te worden toch? All is fair!, heb je het zo rijk niet gered dan heb je het niet echt geprobeerd of je wilde het niet, yeah right !!!)

* Hard as [a] Muthafucka
Laatst gewijzigd door Arjan op vr dec 13, 2013 9:48, 9 keer totaal gewijzigd.

Brent

Bericht door Brent » vr dec 13, 2013 7:36

Rorrim schreef:Elke handeling die voortkomt uit een helder oordeel is er een die effectiever is in de strijd tegen het wereldse lijden. Ik denk dat een uiterst heldere geest absoluut het nastreven waard is. Je wereldbeleving wordt intenser en je acties beter overwogen. Juist deze gemoedstoestand brengt mensen dichter bij 'geluk'. Juist het nastreven van aardse verlangens zorgt ervoor dat onze verlossing blijft uitgesteld.
Inderdaad, geen mens zou durven beweren dat iemand die de hele dag dronken of stoned is, goed in staat zou zijn voor kinderen te zorgen of een bedrijf te runnen.
Maar als je dat consequent doortrekt naar een zuivere levensstijl beginnen allerlei types ineens te sputteren omdat ze zich blijkbaar anders "schuldig" gaan voelen (wat nergens voor nodig is, ik ga ook mijn hond niet verketteren omdat hij graag vieze dingen zoals pens eet).

Hetzelfde effect zie je bij veganisme, veganisten worden vaak afgeschilderd als heel "extreme" mensen die zelfs "gevaarlijk" zouden zijn omdat ze zouden afwijken van een culturele norm waar men zich prettig bij voelt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr dec 13, 2013 11:22

Arjan schreef:Dus nee ik kan me niet eens voorstelen wat jullie in je hoofd halen hiermee. En een hele grote NEE tegen koud gecalculeerd, emotie en welzijns ervaring gekoppeld met empathie is het allergrootste goed wat de mensheid heeft. Het geeft ons creativiteit, voorstellingsvermogen over oplossingen en zelfs over gevolgen strekkend tot na onze eigen levensjaren.
De associaties die je krijgt bij Straight Edge komen wat zorgwekkend bij me over. Het is goed dat je kritisch bent aan wat er in de maatschappij gebeurt en het voorkomen van oorlog en massamoord zal bij de meeste mensen hoog op de agenda staan.

Straight Edge gaat niet om gecalculeerd en emotieloos gedrag. Het gaat over zuivere ervaring en het leven in harmonie met de natuur en met elkaar. Zoek eens naar het Sattva dieet. Dit dieet stamt uit de Vedische traditie en het Straight Edge dieet is er grotendeels op gebaseerd. De yogi's ervaarden dit als het beste dieet voor geestelijke ontwikkeling. Daarbij wordt gestreefd naar een levensstijl waar andere wezens niet door gedupeerd worden.

Mijns inziens is juist het consumentisme, de bevredigings(waan)zin, hetgeen wat ons blind houdt voor wat er werkelijk toe doet. Daarin is een groot gevaar voor het welzijn van mens en dier nu en in de toekomst.
Brent schreef:omdat ze zouden afwijken van een culturele norm waar men zich prettig bij voelt.
Verdrietig maar waar. Het is vaak door angst dat we ervan weerhouden worden werkelijk naar 'vreemde' geluiden te luisteren.

Arjan

Bericht door Arjan » vr dec 13, 2013 11:42

Lijkt erop alsof je nooit echt verlieft geweest bent en hoe veel stoffen genoemd je kunnen laten voelen.

Je moet eerst dat ervaren voor je door zulke simpele dingen als een muziek nummer of een geur of gedachte/beeld terug halen iets weer kan beleven/voelen al is het wellicht niet zo intens.

Leuke avond, een ex ,een bos of beek, een gemoeds toestand bij een bepaald nummer, herinnerd worden aan een huisdier. Allemaal staten van plezier waar je je voor moet gaan afsluiten omdat je je er op een bepaalde manier niet rechtlijnig meer door voelt?

Sorrie maar dan mag ik nooit meer Guus Meeuwis en Het Is Een Nacht horen omdat dat meer oproept dan menig ff snel beurtje deed in mijn vaste relatie. Ik heb wel tientallen misschien wel een paar honderd van dat soort geur, kleur , beeld, geluid en gevoel fysieke reacties bij terug denken of herinnerd worden aan iets.

Denken aan mijn gevecht in edam voor een paar minuten tegen 6 waar ik niets meer kon zien zo heftig veel impacten tot ik gered werd door de gang uit mijn dorp. Fuck me!!! Overspoeld me nog steeds met adrenaline, kan me nog steeds het mannetje voelen weer omdat ik daar nog rustig van weg gelopen ben ook. Kon weliswaar al mijn kleren weg gooien ^^, maar WTF wat was dat intens!!!

Mijn meissie, zucht zwijmel , shit begin te tranen. Ik weet gewoon nog steeds niet wat ik er mee moet.

Mijn eerste siamees en de schuld die ik voel terug denkend aan dat ik hem zijn vredig sterven niet gunde omdat ik hem niet los kon laten nadat Lies bij me weg en nog herstellend was van de (voor mij enige) psychose die die tijd opriep. Beestje 5 maanden nier ondersteunende medicatie lopen voeren terwijl hij zo verschrikkelijk slecht en duidelijk kots misselijk was, "maar hij knort nog als hij bij me ligt" is nu wel een erg hol en slap excuus. Zelfhaat, liefde , lachen want wat een lollig beest was dat , maar diepe diepe schaamte vooral.

Ik denk dat je dingen eerst moet voelen om dat te kunnen herbeleven.

Maar ik denk dat als ik een maand de tijd krijg om triggers als ze voorbij flitsen tot een lijstje te maken ik een lijst van vele tientallen triggers kan maken. Die ik zo effectief zo kunnen gebruiken als drugs, ja een gesprekje op XTC terug halen van 20 jaar geleden met Meindert en Ester (deed ik net) en mijn handen beginnen te zweten met een flush strak warm gevoel.

Ogen dicht terug denkend de nacht SM party waar Meindert draaide naar zijn ouders nog een EVE genomen luisterd naar Age of love http://www.youtube.com/watch?v=D3nJr8NpoVM
En zullen we kanoen, man dat water was zooooo mooiiiii zo wind stil :))))) kleuren, fractels , het riet , spiegel glad. Nog helemaal dubbel blij in die kano omdat toen ik op biechtte dat zij die strak gelederde vixen die me die die nacht vertelde en verleidde met het mooiste mondje van amsterdam had laten droog humpen en zoenen (was echt fucked up heftig uit me treiter die avond) alleen maar zei hebben we het nog wel eens over ^^ en zich omdraaide en verder sliep.

Hallo mensen zit weer ff in een time machine hier, LOL.

Mijn punt is , dit is echt wel vette drugs hoor :)
Beetje zonde om niet te gebruiken toch? Zou al die ervaringen nu direct kwijt en niet meer oproepbaar niet ruilen voor 30 jaar extra middelmatig of minnetjes laat staan niets voelen. Heeft geen toegevoegde waarde, sorrie.

====== > Hee in ieder geval bedankt voor je kritiek en ook deze thread, heb erdoor een heerlijk rollercoaster van emoties kunnen voelen :) ( Ongetwijveld heeft de nacht doortrekken en het daardoor wegvallen van wat remmingen daar ook wel wat mee te maken. Heb ik soms als ik leuke dingen tegen kom zoals die literaire samenvattingen from the "B" from the hood ^^. Jammer dat hij dat niet ff ook kan doen met alle duitse literatuur waar ik doorheen moest vroeger.)

Ok ik ga hange , laters , ;)

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » vr dec 13, 2013 22:37

Vertel mij wat liefde is. ;) Ik heb er jaren over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat er een onderscheid is tussen altruistische en egoistische liefde. De eerste is de ware liefde, de opoffering voor de ander. Het is de bewuste liefde die in religie vaak de zuivere hemelse of goddelijke liefde wordt genoemd. Ik beschouw het als een band met of aantrekking tot het hogere bewustzijn. Dit heeft niets te maken met het bevredigen van behoeftes. Egoistische liefde daarentegen is eigenlijk geen liefde en kan beter aangeduid worden met lust. Lust brengt je hoofd op hol en brengt je nergens anders dan tot het bevredigen van eigen behoeftes. Dit gaat vaak juist ten koste van anderen en logischerwijs van jezelf.

Hoe dan ook, aanhangers van de Straight Edge beweging zijn geen kluizenaars maar vaak sociale mensen. De hele subcultuur is voortgekomen uit de punk-scene, waar mensen juist leven met en van de muziek. Je doet geen afstand van je leven, maar van een aantal schadelijke aspecten ervan. Natuurlijk is er de hoop dat iedereen zich bewust wordt van de wereldse ellende en streeft er iets aan te doen. Niemand verbiedt je doch om herinneringen te koesteren. Iedereen is alle vrijheid gegund.

Een helder bewustzijn blijft het nastreven waard en het is aan eenieder om zelf te beslissen wat ervoor wordt opgeofferd. Als dat geen onschuldige wezens zijn heb ik vrede met je. ;)

Arjan

Bericht door Arjan » za dec 14, 2013 6:12

:)

Sorrie lees het net pas, had een een stroom van ellendige reacties verwacht op mijn post, Anderhalf uur gesport en nieuwe interessante dingen lezen is een combo from hell voor mijn dag nacht ritme. Dat geschreven na nachtje door trekken. Nu ook weer hier na maar 2 uur slaap weer klaar wakker,zucht!

In plaats daarvan een heel lief en rustig berichtje, :roll:
Tnx.

Niet alleen maar sex gedachtes wat ik oproep bij m'n life mate terug halen hoor, maar een zeer beperkt gedeelte zelfs. Als ik dat al doe is het niet meer dan 5 min I promise :oops: .......... :lol:

Las laatst een stuk over endorfines en hoe ze directe geheugen wis en verdovende effecten hebben op en tijdens traumatische ervaringen. Werd gesuggereerd dat dat stuk is bij sommige ADHD'rs, bij mij is het zeker stuk.

Ik kan alle keren dat ik met brakende mensen geconfronteerd ben of zelf heel misselijk geweest ben compleet terug halen en de keer dat het gebeurde dat ik 5 was. Het totaal uit de hand gelopen maag pomp incident op mijn 4de dan weer helemaal niet.

Toen lies eens heilbot gegeten had met kerst was ze 8 uur zo ziek dat ze me echt om hulp vroeg, voor een oud boulemia, zeer uitzonderlijk, zei ik toen ze net een uurtje weer ok was , nou dat eet je zeker nooit meer. Zei ze dood leuk nou misschien, dan weet ik tenminste dat dat het was. Dit was voor mij echt iets wat niet te begrijpen is, 3 uur ervoor nog de trap op gedragen omdat ze zo slap was na meer dan 5 uur braken zo verschrikkelijk ziek heb ik nog nooit iemand gezien. Ze had dus die endorfine geheugen whipe gehad waar die site het over had.

Ik heb dat systeem tegen trauma niet, maar wellicht ook niet voor de positieve ervaringen.
Het maakt me absolute terreur doormaken bij misselijkheid maar voor andere dingen zo koel en gecalculeerd waar ik anderen dan weer van heb zien flauw vallen, ziek zien worden (helpen bij ongeluk op de weg met een been amputatie bij een vrouw). Een keer van een paar kilo wiet geripped met een pistool op mijn hoofd en mijn hart ging er geen slag harder van slaan, enige wat ik dacht was een redelijk slimme jongen calculerend type, hij schiet me niet neer voor 20k gulden.(doe ik al 7 jaar niet meer hoor, nooit gestolen trouwens, wel gepakt 1 x na 15 jaar ^^) Ding is dat de terreur die ik ervaar rond mijn fobie is niet eens vergelijkbaar in intensiteit is met zoiets of veel vergelijkbare ervaringen.
Alleen een vergelijkbaar maar extreem bizar incident op weg naar VuuV Festival bij Berlijn op de snelweg was iets waar ik door de reactie van de bijrijder (zichtbaar bidden naar god en wit weg trekken) en t wapen en kop vol littekens en zijn rij en blokkeer agressie me wel duidelijk werd dat het een totale psychopaat was en hij niet zou stoppen na het middelvingertje wat ht veroorzaakt had^^. Damn die gast was echt eng, maar ik heb ook een soort goddelijke bescherming genoten met dingen hoor, echt net de avond ervoor een programma op national geografic gezien over VIP bescherming en defensief rijden in gepanserde auto's. en de volgende dag heeft dat mogelijk mijn leven gered, dingen als zo ver terug hangen dat mensen niet geneigd zijn de ruimte voor je in te nemen maar zoveel ruimte dat er ten alle tijden 2 maar liever 3 ontsnap uitvoeg mogelijkheden zijn tussen auto's die naast je op banen rijden. Die gast bleef me maar proberen te blokkeren door meerdere auto's voor me stil te zetten en uit te stappen en ik was er alweer vandaan ^^. glibberig als een aal door dat programma, dat duurde wel een kwartier zo die gast werd echt helemaal schuimbekkend gek :D Nou ja gelukkig uiteindelijk kunnen ontsnappen, maar ik vraag je wat zijn de kansen daarop? Lot uit de loterij? Maar daar heb ik me wel 3 uurtjes nog wat para en onrustig van gevoeld. Zoek het zelf nooit op hoor.

Sorrie voor de lap.

Hoe dan ook lijk alsof ik dingen heel rauw registreer of zo, ongefilterd.
Maakt me heel gevoelig aan 1 kant, voor fight or flight reactie helemaal niet, kan me niet heinneren of dat been me uberhaubt wat deed eigenlijk, volgens mij was alleen maar "het probleem" aan de orde terwijl Ruben gelijk moest overgeven. Wat als meest bizar registreerde was dat nadat ik dat suzuki busje voor mijn neus zag botsen en ik mijn panda er 100 meter ervoor als "bots buffer" had gezet er vrolijk nog iets van 3-400 auto's zonder te stoppen gewoon langs reden. Terwijl de man alleen maar als een kip zonder kop tussen al die 80 rijdende autos naar links en rechts vangrail bleef rennen schreeuwend "waar is mijn kind!". Was niet de vrouw zonder onderbeen op een gegeven moment maar die kerel die hulp nodig had anders had hij nog dood gereden geweest. Binnen een week daarna besloten dat ik mijn kinderen niet wilde laten opgroeien rond Amsterdam en later naar Friesland verhuisd.

Eigenlijk ben ik me van dat soort dingen voelen en verschillen pas het laastste jaar met dex-amfetamine meer bewust aan het worden. Weet niet of dat is omdat dingen nu los komen of dit meer normaal is of wat dan ook. Niemand om mee te vergelijken of gehad om mee te praten afgelopen jaren.

Ahhh ik moet stoppen op te schrijven wat er door mijn hoofd gaat, moet dat af leren, sorrie.

Ok , nou nog bedankt voor je mellow reactie rorrim.
Laters |Arjan.

Brent

Bericht door Brent » za dec 14, 2013 10:08

Rorrim schreef:Vertel mij wat liefde is. ;) Ik heb er jaren over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat er een onderscheid is tussen altruistische en egoistische liefde. De eerste is de ware liefde, de opoffering voor de ander. Het is de bewuste liefde die in religie vaak de zuivere hemelse of goddelijke liefde wordt genoemd. Ik beschouw het als een band met of aantrekking tot het hogere bewustzijn. Dit heeft niets te maken met het bevredigen van behoeftes. Egoistische liefde daarentegen is eigenlijk geen liefde en kan beter aangeduid worden met lust. Lust brengt je hoofd op hol en brengt je nergens anders dan tot het bevredigen van eigen behoeftes. Dit gaat vaak juist ten koste van anderen en logischerwijs van jezelf.

Hoe dan ook, aanhangers van de Straight Edge beweging zijn geen kluizenaars maar vaak sociale mensen. De hele subcultuur is voortgekomen uit de punk-scene, waar mensen juist leven met en van de muziek. Je doet geen afstand van je leven, maar van een aantal schadelijke aspecten ervan.
De enorme regenboog van levensbeschouwingen is enorm gevarieerd en overlappend heb ik steeds meer gemerkt, karikaturen schieten sowieso tekort.
Liefde die geen handen en voeten krijgt in actieve sociale deelname en in solidariteit met mensen, dieren en planten is spirituele zelfbevrediging, geen echte liefde nee. Het hoeft niet alleen maar lust te zijn, kan ook een andere vorm van fysieke, mentale of spirituele zelfbevrediging zijn (bijvoorbeeld de kick om steeds goed te doen).
Al zou ik die "lagere" vormen van liefde (in mezelf) nooit veroordelen omdat je er op den duur altijd in doorgroeit, alles heeft tijd nodig. Je kunt in principe alle voorkeuren en smaken veroordelen als "te beperkt", maar zodra iemand merkt dat het maar tijdelijke afspiegelingen zijn van iets ruimers of groters, is er een stap gezet naar een diepere beleving en relatie met waar alles uit voortkomt.

Ik kan mezelf geen Straight Edge noemen omdat ik me niet aangetrokken voel tot hun muziekscene, maar verder vind ik het prachtig dat er ook in díe context mensen zijn die "sentient" in het leven willen staan.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za dec 14, 2013 16:49

Brent schreef:Liefde die geen handen en voeten krijgt in actieve sociale deelname en in solidariteit met mensen, dieren en planten is spirituele zelfbevrediging, geen echte liefde nee. Het hoeft niet alleen maar lust te zijn, kan ook een andere vorm van fysieke, mentale of spirituele zelfbevrediging zijn (bijvoorbeeld de kick om steeds goed te doen).
Al zou ik die "lagere" vormen van liefde (in mezelf) nooit veroordelen omdat je er op den duur altijd in doorgroeit, alles heeft tijd nodig. Je kunt in principe alle voorkeuren en smaken veroordelen als "te beperkt", maar zodra iemand merkt dat het maar tijdelijke afspiegelingen zijn van iets ruimers of groters, is er een stap gezet naar een diepere beleving en relatie met waar alles uit voortkomt.
Je hebt gelijk en veroordelen kan niet de bedoeling zijn. Doch waar het gevaar ligt is in een utilitaristische instelling, waarbij gevolgen belangrijker zijn dan het doel van een actie. Gevolgen zijn steeds moeilijker te voorspellen naarmate men een ruimer perspectief aanneemt en uitgaat van het 'vlindereffect'. Natuurlijk is het een vrijwel onmogelijke opgave om al je acties uit altruistische liefde uit te voeren. Als je echter onvoorziene gevolgen als argument gebruikt dan raakt het doel ondergeschikt aan het gevolg. Dit leidt tot een afzwakking van moraliteit.

Mensen (en dieren) zijn nieuwsgierige wezens en we proberen voortdurend onze grenzen op te zoeken en te verleggen. Deze nieuwsgierigheid is denk ik wat ten grondslag ligt aan de 'spirituele zelfbevrediging' die je noemt en is tevens wat leidt tot veel positieve ontwikkelingen. Het is essentieel voor ons leerproces, maar kan denk ik op zichzelf geen doel zijn. Het absolute doel kan denk ik niet anders zijn dan zuivere liefde. Niet om meer groupies te vergaren hebben een aantal grote namen in de Straight Edge scene zich tot Hare Krishna bekeerd.

Grappig hoe een conversatie over producten een filosofische discussie kan opleveren. Wellicht kunnen we beter een nieuwe conversatie starten onder spiritualiteit.

Brent

Bericht door Brent » zo dec 15, 2013 7:26

Misschien kunnen de afwijkende berichten worden afgesplitst onder een nieuwe topicnaam?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma dec 16, 2013 22:26

http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=9305

Daar kan verder gestoeid worden. Voel je vrij teksten uit deze conversatie te citeren.

Om terug te komen op straight edge producten: kraanwater. Afhankelijk van je woonplaats is het in meerdere of mindere mate verontreinigd (met hormonen en andere stoffen die je liever niet binnenkrijgt). Ik heb een filter aangesloten op de kraan zodat organische resten (en nog wat andere verontreinigingen) uit het water gefilterd worden. Het verschil is te proeven. Ook een onafhankelijke proever kon het verschil proeven tussen twee glazen water.

Overstand

Bericht door Overstand » ma dec 30, 2013 10:41

Hey Rorrim, dat is interessant.

Ik ben tijd geleden gestopt met spa te drinken omdat besloten is dat fessen kopen nog minder vegan is dan uit kraan drinken. Maar nu drink ik dus minstens 10 grote glazen water per dag

en ben erg geinteresseerd in wat voor filter jij gebruikt.

Ik zag eerder al in Turkije bij familie dat ze zo een big ass filtermachine hebben :S

is het zoiets?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma dec 30, 2013 18:50

Er komt geen elektriciteit aan te pas. Ik heb er twee, beide drukfilters. De eerste is de voorloper van deze: http://www.aquavital.nl/shop/product_in ... ucts_id/30 . Niet goedkoop, maar als je dagelijks een fles SPA uitspaart heb je de kosten in anderhalf jaar terugverdiend, daarbij is het natuurlijk veel minder belastend voor het milieu en vooral voor je lichaam. Ook heb ik een Brita On-Tap, een goedkope oplossing die al redelijk wat verontreiniging uit het water verwijdert. Deze zijn voor 50 euro te koop bij Ekoplaza, hoewel niet altijd op voorraad kunnen ze altijd besteld worden.

Beide oplossingen zullen als je 10 glazen water per dag drinkt een gezondheidsvoordeel bieden, denk aan hormoonresten, pesticiden, zware metalen en andere verontreinigingen die verwijderd worden. Mijn huidaandoening is overgegaan sinds ik schoon water ben gaan gebruiken (om te drinken en om voedsel te bereiden) en gestopt ben met het consumeren van verontreinigde producten. Daarvoor heb ik vele jaren regelmatig de dermatoloog bezocht en zalven gebruikt waar mijn huid niet gezonder van is geworden. Vandaar dat ik sterk overtuigd ben van het belang van schoon eten en drinken. Het is voor iedereen de moeite waard dit te proberen! Veel mensen hebben ongemakken waarvan ze zich pas bewust worden als ze verholpen worden.

Overstand

Bericht door Overstand » ma dec 30, 2013 21:13

wow Rorrim thnx for the info.

Dat ene apparaatje ziet er echt super uit! En idd best prijzig. Met tijd mee kan ik misschien zo eentje installeren bij mij.

Tot die tijd ga ik is die ekoplaza-oplossing proberen.

:)

Overstand

Bericht door Overstand » ma dec 30, 2013 21:20

wow vet ding brita on tap

44,50 pakket.

en dan kun je om de 3 maanden filter vervangen voor iets van 22 euro

:) awesome die ga ik aanschaffen!

Sas

Bericht door Sas » vr jan 31, 2014 17:52

Wow zonder dat ik het wist ben ik bijna "straight edge"... Afgezien van de ui, knoflook en soja dan... :D

Heb hier nog nooit van gehoord, ik zal het eens gaan uitzoeken wat het allemaal betekend...

Overstand

Bericht door Overstand » ma feb 03, 2014 12:26

Sas schreef:Wow zonder dat ik het wist ben ik bijna "straight edge"... Afgezien van de ui, knoflook en soja dan... :D

Heb hier nog nooit van gehoord, ik zal het eens gaan uitzoeken wat het allemaal betekend...
van wat ik weet straight edge, is het ooit begonnen met met een music movement, ik kan niet meer zeggen welke. Het ging om onthouding van alcohol drugs en sex, wat een rockstar life definieert.

Moderne aanhangers lieten sex vallen, dus onthouding van alcohol drugs en sex.

onthouding van ui, knoflook, soja maakt je niet niet-straight edge, tenzij je een ander definitie hanteert, zullen vast monks zijn die zich van alles onthouden van wat je geest aantast.

Maar goed, vanuit where I'm from, is being straight edge, exactly zoals the rockstar definitie.

Onthouding van alles that make us deteriorate know what I'm saying. Being healthy, cuz we got kids to raise, people to feed. Being a G for Grown man. Alcohol, drugs onthouding, sex is moeilijk, vanuit wie ik ben. Is niet dat we allemaal in dezelfde hoeveelheid dezelfde keuzes krijgen.

Moet zeggen dat ik zoals jou ben Sas, maar wellicht ben jij beter :)

Ik probeer in de beste gezondheid te zijn, op de beste manier die ik weet. Maar soms is daar 1 jointje voor nodig. Alles is relatief. Wie je bent, is wat je bent geworden, dus je kunt nu niet zeggen vanuit jou hoekje dat ik geen straight edge ben.

Me waarneming moet soms juist niet helder zijn om helderheid te waarderen. In al mijn post, mis ik altijd wel een stukj die erin had gemoeten, maar fuck it, iedereen leest toch vanuit bepaalde shit in hun head

Plaats reactie