xxx Straight Edge Vegan producten xxx

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

xxx Straight Edge Vegan producten xxx

Bericht door Brent » di okt 15, 2013 15:29

Ik wil hier een lijstje maken met vleesvervangers, sauzen en andere industriele voeding die volledig straight edge zijn.
Ik let daarbij zelf op look, paddestoelen, nootmuskaat, uiteraard dierlijke toevoegingen en ook wel op soya, al zal ik die wel erbij noemen voor mensen die wel soya eten.

* Bio shoarma (op lupinebasis) van de Vegetarische Slager:
http://www.devegetarischeslager.nl/shop ... van-lupine
Ingrediënten:
86% lupinemeel*, plantaardige oliën* (raap, zonnebloem), kruiden en specerijen*, verdikkingsmiddel: natriumalginaat, zout, maltodextrine, tarwe-eiwit*, koriander*, komijn*, paprika*, kruidnagel*, kurkuma*, peper*, gember*, foelie*, fenegriek*, gistextract*, palmvet*
* = van biologische oorsprong

Geproduceerd in een fabriek waar ook pinda's en noten worden verwerkt.

* Cheshire style Sheese
Ingredients: Water, Vegetable Oil, Soya Concentrate, Spirit Vinegar, Salt, Lactic Acid (dairy free), Natural Flavourings, Thickener: geenan, Oat Fibre, Lemon Juice
Laatst gewijzigd door Brent op vr okt 18, 2013 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Ramona
Leefwijze: veganist

Re: xxx Straight Edge Vegan producten xxx

Bericht door Ramona » di okt 15, 2013 17:20

Ik wil best meedenken maar ik dacht dat straight edge 'gewoon vegan' was? Kan er ook niet veel over vinden wat dan precies nog meer niet de bedoeling is naast dierlijke ingredienten? Jij hebt het over look maar is dat jouw persoonlijke voorkeur of is dat een straight edge ding?

Brent

Bericht door Brent » di okt 15, 2013 17:49

Straight Edge is onder andere drugsvrij.
Hoe wijd dat strekt hangt van de persoon af.
Vaak vallen daar ook cacao, cafeine, soms ook look, nootmuskaat, paddestoelen en gefermenteerde dingen onder.
Het gaat erom bij de straight edge dat je geen middelen gebruikt die merkbaar je bewustzijnstoestand negatief beinvloeden. Het hangt er dus maar vanaf hoe ver je daarin wilt gaan.
Bij de meesten zal het blijven bij lacto-ovo-vegetarisme, alkohol- en drugsvrij (drugs in engere zin).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Overstand

Bericht door Overstand » di okt 15, 2013 18:26

Hey Brent awesome topic !

maar zoals je zegt, straight edigsm benader ik vanuit mijn gezondheid :) niet zozeer de waarneming. ik heb altijd moeite gehad met moderation, dus bij mij is het alles of niets snapje.

alles wat schadelijk voor me is, of kiezen uit beste mogelijkheden voor een geestelijke gezondheid. haha heel soms bijv. moet ik sojayoghurt hebben om over fried veggies (beschermde e.v. kokosolie gefrituurd) te doen (turks recept), en dan kies ik sojade yoghurt omdat het bestaat uit sojabonen en water alleen, er zit niet eens zout in.

ik gebruik nog minder zout dan 1 theelepel per dag. Soms zelfs om de paar dagen een paar kleine snufjes herbamere in me raw salad.

naja

paddestoelen, eet ik wel

maar wat je noemt v.d vegetarische slager weer bijna niet. (bij uitzondering, als me familie wil dat ik meedoe met bbq of zoiets, voor me familie alleen)

maar ik zal in vervolg meedenken, producten die ik gebruik waarvan ik denk dat ze goed voor me zijn, en producten waarvan er in die categorie niet betere keuzes zijn (die ik weet). En producten die de waarneming niet kunnen beinvloeden zal ik benadrukken ;)

ik heb al heel lang geen sojamelk gebruikt, maar wilde laatst Renee's mayo uitproberen, had em gekocht, maar niet aan toegekomen om mayo te maken hihi.

iig.

Ik heb al 2 genoemd waar jij niets aan hebt geloof ik

Sojade, (soyayoghurt) ingredienten: franse sojabonen (ik geloof 90% vergeef me als ik fout herinner) en water

Sojamelk van provamel naturel roodwitte pakje. ingredienten: sojabonen + water (niet eens zout hihi)

r

Overstand

Bericht door Overstand » di okt 15, 2013 19:06

mooi ik zie maltodextrine staan bij je ingredienten (ik gebruik em zelf niet), maar hier komt een product that's freakin' awesome. Ik gebruik 1 reep in 4 dagen. elke dag, 1 blokje (staat gelijk aan 1 paasei, waarvan ze zeggen that's healthy, my shit is even raw, nog meer awesome!) 1 reep per week. dan meteen de reden waarom ik soms dagen oversla met zout :)

lovechock pure/nibs

ingredienten: cacaomassa*, cacaoboter*, gedroogde kokosbloesem nectar*, cacaonibs* (10%), lucumapoeder*, bourbonvanille*, zeezout. Tenminste 80% cacaobestanddelen. *van biologische oorsprong.

Gezoet met gedroogde kokosbloesemnectar. Bevat geen melk, soja en gluten. Kan sporen van noten bevatten.

Haha super of niet?! zelfs de fabriek is goed! geen sporen van melk en ei of zo. Ik neem aan dat je dat noemt, omdat je net als ik anders de product niet gebruikt? hihi 8)

Overstand

Bericht door Overstand » do okt 17, 2013 18:58

fresh mints peppersmith, te krijgen bij eko plaza 1,79

ingredienten: xylitol* (sweetener), gum arabic (thickener), calcium stearate^ (anti-caking agent), peppermint oil, carnauba wax (glazing agent). *from beech trees ^from vegetable sources. Suitable for vegans. Gluten free.

awesome ain't it :D

geen suiker, geen syntetische zoetstoffen.

Overstand

Bericht door Overstand » do okt 17, 2013 19:03

chewing gum Peppersmith 1,79

ingredienten: xylitol* (sweetener), natural chicle gum base, peppermint oil, calcium carbonate, gum arabic (thickener), rapeseed lecithin (emulsifier), vegetable glycerol (humectant), carnauba wax (glazing agent).

*xylitol comes from beech trees

The chicle in dit kauwgom is from the Sapodilla trees (Manilkara Zapota) of the Central American rainforest.

1 keer zei een studiegenoot, jaa jaa maar het verpakking dan?

toen las ik uit het boekje:

These wrappers, like all packaging van dit merk, are made from FSC (Forestry Stewardship Council) accredited materials

hij zei: awesome, jonge jij bent echt awesome haah aha haaha, zoiets 8)

Brent

Bericht door Brent » vr okt 18, 2013 12:59

Van die Cheshire style Sheese ben ik niet zeker of die straight edge is, er zit spirit vinegar in (azijn van wijn gemaakt?) en "natural flavourings" waarvan ik niet weet wat het precies inhoudt, dus daar zou look bij kunnen zitten. Hetzelfde trouwens met de Melty Mild Cheddar en andere Sheese producten.

Overstand

Bericht door Overstand » di okt 22, 2013 19:11

Ik zou best van jou kunnen leren. Die dingen die je noemt, i dunno shit about. Ik ben meer een vegan die van een heel andere kant dingen weet. Ik heb verder geen producten die ik met je kan delen, ik gebruik alles wat uit de grond komt snapje

Overstand

Bericht door Overstand » wo okt 23, 2013 12:21

oh man, ik heb een moment van inzinking.

Ik realiseer mij dat het disclosen van mijn lovechock verhaal me ertoe heeft gebracht dat ik lovechock niet nodig heb.

Ik heb een beter idee, en ben er vandaag mee begonnen.

Het merk super raw organic foods, raw cacao. elke dag 1 tl. raw cacao. Ik vind het ook nog lekker :P die nasmaak.

Yes!

8)

Brent

Bericht door Brent » wo okt 23, 2013 13:25

Ik kreeg daarnet een verlaat antwoord van de Vegetarische Slager dat de Bio Shoarma waarschijnlijk niet straight edge is vanwege de kruiden en specerijen. Dat betekent namelijk doorgaans dat er ui-achtigen in verwerkt zitten.
Het zal dan wel minder zijn dan wanneer bijvoorbeeld ui of knoflook specifiek vermeld worden, maar het is dus helaas "besmet".
Dat betekent dat ik niets van de Vegetarische Slager ga eten omdat de 3 dingen waar echt geen ui in kan zitten soya bevatten (kip spiesjes, kip stuckjes en de niet-gekruide braadstukjes).
Maar ze stellen in de e-mail te zullen overwegen of ze een deel van hun producten met heng ipv ui-achtigen op smaak kunnen brengen.
Brent schreef:
* Bio shoarma (op lupinebasis) van de Vegetarische Slager:
http://www.devegetarischeslager.nl/shop ... van-lupine
Ingrediënten:
86% lupinemeel*, plantaardige oliën* (raap, zonnebloem), kruiden en specerijen*, verdikkingsmiddel: natriumalginaat, zout, maltodextrine, tarwe-eiwit*, koriander*, komijn*, paprika*, kruidnagel*, kurkuma*, peper*, gember*, foelie*, fenegriek*, gistextract*, palmvet*
* = van biologische oorsprong

Geproduceerd in een fabriek waar ook pinda's en noten worden verwerkt.

* Cheshire style Sheese
Ingredients: Water, Vegetable Oil, Soya Concentrate, Spirit Vinegar, Salt, Lactic Acid (dairy free), Natural Flavourings, Thickener: geenan, Oat Fibre, Lemon Juice
* We Love Nature Nuggets van Vivera, zo te zien zonder look, helaas wel met suiker:

http://www.vivera.com/product/lupine/we ... e-nuggets/

Water, 29% lupinemeel, erwteneiwit, cornflakes (maïs, suiker, zout, tarwemoutextract), tarwebloem, tarwezetmeel, zout, aroma, maïszetmeel, maltodextrine, ijzer, vitamine B12.

Te koop bij:
http://www.vivera.com/waar-te-koop/

Brent

Bericht door Brent » vr okt 25, 2013 15:49

Morgenochtend ga ik die nuggets scoren in de Dirk.
Hoe kom je op het idee om er gesuikerde cornflakes bij in te doen?!
Ik ben benieuwd.

JvdB2000
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door JvdB2000 » za nov 02, 2013 1:48

Hoi,
heb je een bron met informatie over de geestesveranderende effecten van ui-achtigen en knoflook?
Van nootmuskaat (nutmeg) weet ik dat het een MAO-remmer is, dus dat is (denk ik) psychotroop in ieder geval. En is soja nu ook al psychotroop?

Brent

Bericht door Brent » za nov 02, 2013 12:36

Nee, ik dacht soya niet.
De eiwitten in soya lijken echter veel op die in rundermelk en ik krijg daar darmklachten van (sowieso van bonen).
Vreemd genoeg zijn er wel straight edgies die ook soya mijden, naast bijvoorbeeld suiker.
Ze hebben daar op hun sites wel motivaties voor die ik me niet meer kan herinneren en ook nog niet terug weet te vinden.

Een deel van de mensen met autisme zou volgens bepaalde medische onderzoeken last hebben van de afbraakproducten van caseine in melk en ook bij soya. Ze zouden na het nuttigen van melkproducten of soya opiaatachtige verbindingen in hun bloedbaan krijgen waardoor ze meer gedragsproblemen krijgen.

Look genoemd bij sattvische of yoga-dieet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sattvic_diet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Yogadieet

Met look kun je prima experimenten door een paar dagen niet ervan te eten en dan bij een maaltijd flink wat uien en/of knoflook te eten en dan observeren hoe je je de uren na de maaltijd voelt.
Maar als je er bijvoorbeeld alcohol bij drinkt zal het denk ik lastiger worden om het roeseffect duidelijk waar te nemen, misschien ook wel bij champignons of andere paddestoelen.

Skyclad

Bericht door Skyclad » za nov 02, 2013 21:22

:o

Geen look en ui eten omdat het slecht is, maar olie, giet dat er maar in. :roll:

Overstand

Bericht door Overstand » zo nov 03, 2013 9:52

Ik snap Brent :) waarom geen look enzo. I really get it, i do and i like it

vanuit mijzelf, ik heb knoflook enzo nodig :oops: als natural, shit man ik zit weer helemaal in de art. waardoor ik weer een woordje ben vergeten, maar het helpt me voor me spieren bij me sport, niet alleen natuurlijk, maar draagt bij.

en Ik geloof persoonlijk vanuit mijn opvatting straight edgism, dus niet zo strict aan die people that started this movement, dat look healthy is :) olie ook, maar tot bepaalde hoeveelheden, en moderation met 'even moderation' is the key. Ja hoor makkelijk gezegd dan gedaan, ik struggle al op weg naar me 3e jaar!

En persoonlijk oh i hate it, wanneer me vingers naar look ruiken :P en ik ze onder de tafel houdt, wanneer ik in gesprek ga, en soms onbewust naar boven haal en dan shit naar beneden :D me handcreme helpt beetje beetje beeetje hoor

Brent

Bericht door Brent » zo nov 03, 2013 11:43

Dat begrijp ik goed, look kan medicinaal werken bij bepaalde ziektes.
Een glas rode wijn per dag schijnt ook heel gezond te zijn.
Ik heb een klein boekje met "natural remedies" waarin voor een bepaalde ziekte duivenvlees en voor weer een andere ziekte gemalen kakkerlakken worden voorgeschreven. Terwijl voor ernstige ziekten in dat boekje toch meestal een strikt plantaardig dieet (vaak zelfs zonder brood of rijst) wordt voorgeschreven.

Je moet dus niet dogmatisch zijn, maar als je principes hebt en daar hele goede redenen voor hebt, kun je je er beter zo goed mogelijk aan houden tenzij er noodsituaties zijn waarin je echt niet anders kunt.

De enige olie die ik gebruik is een beetje olijfolie, meestal een klein scheutje koud bij het eten of door de saus.

JvdB2000

Bericht door JvdB2000 » zo nov 03, 2013 12:17

Ik heb net toevallig gister een pastagerecht met zeer veel uien in de saus gegeten, en daarvoor een paar dagen zeer weinig uien. Ik moet zeggen dat ik wel een psychotroop effect bemerkte: het was sederend. Mogelijk merkte ik dit ook pas nu doordat me werd verteld dat het dat effect kan hebben. Het was sedatief op een manier dat het alcohol erg zou versterken, een soort loomheid/vermoeidheid.
Verder heb ik met eigenlijk elke soort suiker behalve fruitsuikers (vooral in brood) dat ik er moe van word. Alcohol , tabak en drugs doe ik sowieso al niet, na het een aantal jaren alledrie in ruime mate te hebben gebruikt... Ik zal eens kijken wat er gebeurt bij gebakken champignons bijvoorbeeld. ;)
Bedankt in ieder geval.

JvdB2000

Bericht door JvdB2000 » zo nov 03, 2013 12:19

De gezonde effecten van wijn zijn volgens mij alleen tegen hart en vaatziekten, met andere woorden tégen een cholesterol-overschot. Daar hebben wij veganisten sowieso erg weinig last van, qua dierlijke vetten enzo. Tenzij je veel chips, gefrituurde vleesvervangers, en andere (verzadigde) vettigheid eet, heeft wijn daarom (volgens mijn eigen inzicht) geen positieve effecten. Alcohol doodt hersencellen, beïnvloedt je geest en lichaam op een slechte manier, trekt geesten aan die van alcohol willen meegenieten, kan een soort vlucht uit het dagelijks leven zijn, etc.

Overstand

Bericht door Overstand » zo nov 03, 2013 12:25

en is gerelateerd aan kanker, dat zat al in die etc. of niet jvbc2000?! :)

Plaats reactie