Vegan-must/wanna try foodproducts reviews

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Vegan-must/wanna try foodproducts reviews

Bericht door AnAnAN »

Een hele mond vol dit topic, maar het is heel simpel.
Geef je mening over vegan-producten, praat erover, inspireer elkaar, voed elkaars nieuwsgierigheid of juist niet.

Wat zijn vegan producten? Dat zijn producten van vegan merken zoals vleesvervangers, seitansteaks, kazen in 101 smaken, sour creams, vegan seafood, chocola, bonbons etc. Te veel om op te noemen. Dus niet dingen die 'per ongeluk' vegan zijn.

In de meeste vegan webshops zie je er veel, of bij vega supermarkten, maar er zijn zoveel smaken en opties inmiddels dat ik me soms afvraag: wat is het volgende dat ik wil proberen, of wat is echt een must-try? Wat kan ik verwachten? Daarvoor is dit topic.

Doe er wel een plaatje bij, dat is leuk en dat voorkomt verwarring. Gewoon google'en op afbeeldingen, de afbeelding url kopieren en tussen

Code: Selecteer alles

[img]hier de link bijvoorbeeld http:///dnsdsjds.com/plaatje.jpg[/img]
haakjes plakken. Als je url/link eindigt op .jpg of .gif of .png dan heb je het goed gedaan.

Ik zal beginnen:

http://www.veggiedeli.nl/serverspecific ... c-150g.jpg

Zowel in blok als in plakjes gegeten. Echt een must-try!! Van deze werd ik echt blij. Heeeerlijk op een rijstwafel. Net als vroeger, zoals jonge Goudse kaas.

https://www.veganic.de/images/product_i ... iginal.jpg

Net geprobeerd! Lijkt toch wel erg veel op Wilmersburger Classic, alleen deze plakjes kleven iets meer op elkaar. Leuke recepten aan de binnenkant van de verpakking.

http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/2902811 ... r-rice.jpg

Verslavend. Ik moet mezelf tegenhouden. Maar!! Vreemd genoeg niet zo verslavend als chocolade met suiker. Dan wil je meeer en meeer en meeer en de hele reep is op, maar dit is verrassend 'licht' op je maag en merkbaar mild op je suikerspiegel (ik merk dat want ik eet vrijwel geen suiker meer).
Ik houd me aanbevolen voor deze versie maar dan in het wit, met rijst. Jammer alleen dat vegan (niet-pure) chocolade zo prijzig is...

Nu jullie!!!
Ik ben erg benieuwd naar Wheaty producten, zoals gyros, en 'rollade' en ook heel benieuwd naar de Bertyn Seitan producten, en ook naar de vegan worst en de vegan broodbeleg. Brand los!!!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!
Martine
Moderator

Re: Vegan-must/wanna try foodproducts reviews

Bericht door Martine »

Leuk topic!

Wilmersburger is hier in huis ook favoriet. Vooral de kruiden, paprika en cheddar smaak. De naturel vind ik een beetje te saai. Violife heb ik nog niet geprobeerd.

Een andere must try is wat mij betreft No Muh kaas, vooral de varianten pittig, kruiden en melty. De melty is heerlijk op pizza. De kruiden variant gebruik ik graag bij risotto en de spicy is lekker bij geroosterde groente (en natuurlijk op een decadent broodje). Het is één van de duurste kazen, maar de smaken zijn behoorlijk sterk, dus je hoeft maar een klein beetje te gebruiken om toch al een echt kaas-effect te hebben.

Mijn vriend (en ik ook wel) is een enorme Wheaty fan, met name van de Spacebar worstjes en de gerookte plakjes broodbeleg met hennepzaad.

De droge soja vleesvervangers van Vantastic foods vind ik heel handig om in huis te hebben. In een handomdraai heb je (heel goedkoop) gehakt, roerbakreepjes of burgers gemaakt. Je moet ze wel goed uitknijpen en kruiden, anders zijn het net sponzen.

Als ik dan toch bij Veggiedeli bestel neem ik meestal ook wel witte Vantastic Foods chocola met framboos, Bonvita chocola met koffiecrisps, Gross Dame Blanche koeken, LeHa slagroom en een zak Tom Soja melkpoeder (handig als de sojamelk op is). Booja Booja truffels zijn ook héérlijk, maar echt buiten mijn budget behalve voor heel speciale gelegenheden.

(Sorry dat ik er geen plaatjes bij heb gezet, maar dan zou dit bericht wel erg lang worden. Je kunt alles vinden bij Veggiedeli)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Bedankt voor je reactie, leuk! Je hebt al veel geprobeerd hoor ik.

Morgen ga ik naar de Veggie Fair, dus vandaar dat ik benieuwd was naar ervaringen, dan kan ik eens inkopen doen en zie ik alles met eigen ogen. ZIN IN!

In de koelkast ligt bij mij ook de Wilmersburger kruiden klaar, goede keuze dus?
De Cheddar, was ik bijna vergeten!

http://veggies.co.uk/wp-content/uploads ... heddar.jpg

Het smaakt precies naar de goedkope cheddar plakjes die je vaak bij supermarkten kan kopen.
Die zijn trouwens ook vaak voor een (groot) deel van analoge (nep) kaas, misschien vandaar.

Verder trouwens, heb ik ook de Robinson Burger geprobeerd:

http://www.veganonline.com.au/images/PR ... 77x277.jpg

Man wat was die sappig op een luxe broodje met sla tomaat komkommer mayo en de hele mikmak. Had er een hele maaltijd aan! Ik heb hem niet los op, maar de structuur is echt fijn. Je hebt er ook meerdere smaken van, die ga ik nog wel proberen denk ik.

JEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ leve vegan producten!! (met mate he, bewerkt/geproduceerd voedsel is niet al te gezond)
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

AnAnAN schreef:Bedankt voor je reactie, leuk! Je hebt al veel geprobeerd hoor ik.
Hihi, als er iets geproefd kan worden dan zal ik het niet nalaten! Het leukste van veganist zijn vind ik nog steeds het uitproberen van nieuwe producten en ingrediënten.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

ARTHUR schreef:Zo vond ik No Muh Melty iets zoetige hebben, goed voor deeggerechten met voldoende groentes om af te leiden (ja, sorry) maar dat moet niet de bedoeling zijn. Wilmersburger vind ik fantastisch! Ik koop steevast kilo’s pizzakaas om het als basis te kunnen gebruiken voor tosti, pizza of pasta.
Grappig, ik vind Wilmersburger soms juist raar zoetig. Bij No Muh heb ik er geen last van. Zo zie je maar weer, smaken verschillen! Gelukkig is er steeds meer keuze. Voor iedere vegan zijn eigen favoriete kaas :)
Ramona

Bericht door Ramona »

Ok de dingen die ik geprobeerd heb!

Ik heb Violife herbs gehad (gekocht bij viva las vegas festival) http://www.unlimitedhealth.nl/shop/imag ... -herbs.jpg Ik vond het heel erg lekker, dit is mijn favoriet. Om eerlijk te zijn lust ik helemaal geen kaas (ja het is gewoon omdat het nu niet meer 'kan' want ik at echt 2x per jaar jonge kaas...behalve op pizza bedenk ik me, dat lustte ik wel!) Maar goed deze vond ik echt lijken op kaas, ik heb het over taco's gestrooid (had het in kleine stukjes gesneden), op een boterhammetje gegeten, echt lekker!

Deze vind ik niet zo lekker http://i7.goodness-direct.co.uk/d/418567b.jpg Het smaakt beetje citroenig ofzo, ik weet niet. Ik heb geprobeerd het in stukjes te snijden en dan over de pasta heen, was niet slecht maar niet echt een verbetering. Ik heb het een keer in de warme havermelk gegooid met maizena in een kaassauspoging, maar dat werd het ook niet helemaal. Ook heb ik het een keer op een broodje 'hotdog' gelegd, was niet vies ofzo maar geen must. Dus deze haal ik niet meer.

De Wilmersburger met kruiden http://vekoop.de/bilder/produkte/gross/ ... aeuter.jpg Dit vond ik ook erg lekker, deed me denken aan die Violife, maar die Violife vond ik net iets lekkerder. Lees overal goede verhalen over de pizzakaas, dus die wil ik weleens proberen dan.

Deze worstjes vind ik ZO lekker!http://i1.goodness-direct.co.uk/d/418431b.jpg

Heel duur (4,19) maar fantastisch.Ik heb al 18 jaar geen knakworst (ofvlees for that matter ) gegeten maar ik denk dat het echt lijkt op knakworst. Heb het pas 2x gegeten in mijn leven maar ik ben ervan overtuigd als ik ooit rijk word ik dit de hele dag door eet.

Deze worstjes heb ik ook 1x gegeten, http://www.biowaren.nl/images/products/ ... 527367.jpg, ik vond ze echt heel erg lekker!
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Ja worstjes wilde ik ook vragen, of dat met broodjes en ketchup op knakworst lijkt. Jeweetwel, op festivals handig enzo. Hoewel het dan wel gekoeld moet blijven misschien....

In elk geval, over de Mozzarella, ik hoorde van Forisma dat ze die ook niet lekker vind, tot ze ontdekte dat ze dat het wel lekker was als ze het sochtends op brood deed, dat het dan een beetje warmer werd en in het brood trok of zo, en dat het dan wel lekker is. Ik denk ik geef het even door :D

No Muh nog nooit geprobeerd, had juist begrepen dat die 'rauw' (dus zo op een cracker) niet zo lekker was? Heb je ook plakjes en smaken van No Muh? Ik zie het maar weinig bij webshops.

Arthur, die BBQ spullen staan voor komend voorjaar al op mijn denkbeeldige boodschappenlijst. Dit seizoen had ik daar nog geen (vegan) kaas van gegeten dat dit allemaal bestond!
Ramona

Bericht door Ramona »

Als een soort tosti dan met die mozzarrella? Dat kan ik morgen proberen

En die tofuworstjes smaken naar die vegetarische knakworsten van AH (dat weet ik nog wel hoe die smaakten) en die schenen toch weer op echte knakworsten te lijken. Erg lekker als hotdog, ik heb ze in pan gebakken, keertje gekookt en op BBQ, allemaal lekker!
Mystique

Bericht door Mystique »

Jemig Ananan... Weet je wel wat je vraagt? :P
Damn... Waar moet ik beginnen joh?!

De bockworsten van Vantastic Foods, verkrijgbaar bij Veggiedeli. Pot vol blommen, wat een heerlijke hotdog! (ik heb nooit de vleesvariant gegeten, maar ik kan me er een voorstelling bij maken).

De Kipstukjes van de Vegetarische Slager ben ik ook erg blij mee. Ik vind ze het lekkerst gewoon zo gebakken, omdat ze dan zo'n heerlijk krokant velletje krijgen. Lekkerder dan door een sausje o.i.d.

Wilmersburger ben ik ook erg blij mee, inderdaad.

Maar ook de Lyonerworst van Vegetalis vind ik zoooo lekker op brood. Beetje kookworst-achtig, maar wat zoeter.

De burgers van Frys vind ik ook super en hun kipburgers even better!

Sh*t, wat een snacks. :oops: Ehm... Ik ben ook heel erg gek op paddenstoelen en paprika's en tomatensalade vind ik ook erg lekker, hihi. :roll:
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

AnAnAN schreef:No Muh nog nooit geprobeerd, had juist begrepen dat die 'rauw' (dus zo op een cracker) niet zo lekker was? Heb je ook plakjes en smaken van No Muh? Ik zie het maar weinig bij webshops.
Er zijn een aantal verschillende soorten en smaken No Muh kaas. Allereerst de harde kaas in blokvorm. Die is er in de smaken classic (heel zachte smaak), mild (zit tussen classic en pittig in), pittig (oude kaas smaak), kruiden (classic met kruiden erdoor) en walnoot (classic met walnoten erin). Mijn favorieten zijn de pittig en kruiden smaak. Deze vind ik vooral koud lekker, in plakjes of op een broodje of in kleine stukjes gesneden en dan over een warm of koud gerecht gestrooid. Als je deze kaas verwarmd wordt hij een beetje zweterig, maar hij smelt niet echt.
Er zijn ook nog rolletjes zachte kaas, de melty, die zoals de naam al zegt bedoelt is voor warme toepassingen waar de kaas kan smelten zoals pizza en lasagne. Tot slot is er een vloeibare kaassaus voor fondue.
Hier zie je ze allemaal op een rijtje: http://www.veggiedeli.nl/zoeken?q=no+mu ... ion=search
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Een van de lekkerste vleesvervangers die ik ben tegen gekomen zijn deze:

http://www.zaai-ster.nl/uploads/product ... 005842.jpg

Je kunt het natuurlijk op een bbq gooien, maar in een pannetje gaat het ook prima. Vreemd genoeg zijn alledrie de soorten worsten/vlees erg smaakvol en gewoon lekker. Ze kosten 3,95, wat ik nog best redelijk vind.
Ramona

Bericht door Ramona »

Mystique

Bericht door Mystique »

Mocht je een heerlijk recept willen voor Pita Gyros moet je het maar even aangeven, Ramona.

Ik hoop dat ze eindelijk weer pita's hebben bij de Turk, want ik wilde 'm ook weer maken, dit weekend...
Ramona

Bericht door Ramona »

Ik b en benieuwd kom maar op.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gyros gegeten (ook niet de vleesvariant dus). Ik dacht; ik bak het op en ik eet het. Maar dat is dus niet helemaal het gyrosconcept.....
Ramona

Bericht door Ramona »

http://www.atlantishandelshuis.nl/wp-co ... 28x200.jpg

Deze heb ik ook gegeten trouwens, the Dutch Weed Burger (hebben ook een filmpje vandaag en morgen bij veggie fair). Erg lekker, alleen ik heb het gegeten bij Noorderlicht in Amsterdam en zewaren een beetje warrig met mijn veganist zijn. Ik heb er meerdere malen over gebeld maar het ging niet helemaal goed. Enfin, eind goed al goed, het was een heerlijke burger! Ze waren wel de saus vergeten had ik het idee...
Ramona

Bericht door Ramona »

hij zag er ook totaal niet zo uit trouwens, het was meer een soort ciabattabroodje, die burger had wel een vleesachtige structuur maar was niet zo bruin als dat ding hierboven ,er zat geen kaas of iets dergelijks op noch tomaat... (maar dit is het plaatje van hun site dus sjah) :roll:
Mystique

Bericht door Mystique »

De gyros is op zichzelf prima te eten. Zo kaal vind ik 'm het leukst voor bij het gourmetten o.i.d. maar je moet ook echt eens onderstaand recept proberen...

Ik heb zelf nooit de échte (dieronvriendelijke) variant op, maar ik heb wel al gehoord dat deze zo goed als hetzelfde is:

Je vult je pita (die platte, slappe dinges die je bij de turk kan krijgen, dus niet zo'n shoarmabroodje, beetje wrap-achtig, maar dan weer niet, je weet vast wel wat ik bedoel :roll: ,), je moet 'm echt kunnen rollen.

Nou, je vult 'm dus met:
Een rijtje gebakken gyros, met daarop plakjes tomaat en rode ui en tzatzikisaus.
De saus:
4 flinke el yoghurt
zo'n 1,5 el dille (gedroogd)
ongeveer een kwart geraspte komkommer
1 kleine tl suiker
klein beetje citroensap
wat peper en zout

En naast die rij overheerlijke gyros met saus erover leg je nog een rijtje met frietjes.

Met een zo'n pakje gyros kan ik 2 flinke pita's vullen. Ze zitten dan ook echt vol en kan ze dan nèt in je mond proppen (als je de frietjes erbij doet tenminste).

Ik vind dit echt een van de lekkerste vegan snacks die ik ooit gemaakt heb.
Ben benieuwd. Laat je me weten wat je ervan vond?

Hieronder zie je hoe het er zo'n beetje uit komt te zien. Mijn frietjes en gyros zien er alleen een stuk minder vet uit.
Alleen kan ik enkel de hele dunne pita's krijgen, dus als iemand nog tips weet hoe je aan de onderstaande pita komt, dan graag!

http://www.degrieksegids.nl/griekenland ... C00116.JPG
Ramona

Bericht door Ramona »

Ok ik ga kijken of die pita's hier bij mijn turk te krijgen zijn. Zal dit plaatje meenemen (en hopen dat het vegan is maar dat zal wel want ik merk dat bij mijn turk alle brooddingen vegan zijn ivm moslim en geen dierlijke varkensenummers enzo).

En yoghurt zal ikd an ook braaf halen. Ik ben benieuwd! (ik wilde er alweer satesaus overheen gooien en dan klaar mee zijn haha)
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Dat plaatje is wel van 'echte' gyros toch?
Mystique

Bericht door Mystique »

Ja, vies en vet ziet het eruit hè. :wink:

Ik zal er proberen aan te denken dat, wanneer ik 'm maak, ik er een foto van maak.
Plaats reactie