E270: Melkzuur

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Skyline
Leefwijze: veganist

E270: Melkzuur

Bericht door Skyline » zo sep 29, 2013 10:17

E270, melkzuur, de naam lijkt te zeggen dat het melk bevat, of uit melk komt, maar ik lees dat dat het gemaakt word vanuit suiker/zetmeel en word gebruikt om melk zuur te maken en daardoor aan de (licht misleidende) naam komt. Kan iemand dit bevestigen dat dit echt een VEGAN E-nummer is?
Of weet iemand hier meer over te zeggen? :)

Alvast heel erg bedankt.

Martine
Moderator

Re: E270: Melkzuur

Bericht door Martine » zo sep 29, 2013 10:44

Melkzuur wordt gemaakt door bacteriën die suikers eten. Er zijn verschillende soorten van deze bacteriën en ze worden onder andere gebruikt om melk om te zetten in yoghurt (dan eten ze melksuiker/lactose), zuurdesem brood te laten rijzen en om zuurkool te maken. Melkzuur is ook een conserveringsmiddel, dus daarom wordt het aan allerlei producten toegevoegd.
Dat toegevoegde melkzuur zou in theorie gemaakt kunnen zijn door bacteriën die op melk of melksuiker leven, maar dat komt in de praktijk eigenlijk niet voor omdat het is veel goedkoper om een plantaardige suiker te gebruiken. Je kunt er dus vanuit gaan dat toegevoegde melkzuur vegan is. Als je het 100% zeker wilt weten zul je contact op moeten nemen met de fabrikant.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melkzuur#B ... le_gisting
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Skyline

Bericht door Skyline » zo sep 29, 2013 11:24

Martine schreef:Melkzuur wordt gemaakt door bacteriën die suikers eten. Er zijn verschillende soorten van deze bacteriën en ze worden onder andere gebruikt om melk om te zetten in yoghurt (dan eten ze melksuiker/lactose), zuurdesem brood te laten rijzen en om zuurkool te maken. Melkzuur is ook een conserveringsmiddel, dus daarom wordt het aan allerlei producten toegevoegd.
Dat toegevoegde melkzuur zou in theorie gemaakt kunnen zijn door bacteriën die op melk of melksuiker leven, maar dat komt in de praktijk eigenlijk niet voor omdat het is veel goedkoper om een plantaardige suiker te gebruiken. Je kunt er dus vanuit gaan dat toegevoegde melkzuur vegan is. Als je het 100% zeker wilt weten zul je contact op moeten nemen met de fabrikant.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melkzuur#B ... le_gisting
Dank u wel voor het antwoord, ik had inderdaad gelezen dat het vegan als niet vegan kon zijn dus dat is dan meteen weer zo vaag vind ik. En ik wil wel 100 % zeker weten dat het vegan is, dus dank u wel voor de informatie en voor de tip, het gaat om dit product:

http://www.pataks.nl/producten/mild-curry-kruidenpasta/

http://www.pataks.nl/static/uploads/pro ... -Paste.jpg

Ik heb patak's gemaild :) ik kon contact opnemen via de website dus nu is het afwachten of zij het antwoord weten, dank u wel

Marla

Bericht door Marla » ma sep 30, 2013 9:03

Patak had een keer een lijst met producten die vegan waren, ik weet niet of die nog ergens te vinden is. In ieder geval stond er duidelijk dat de melkzuur plantaardig was.

Marla

Bericht door Marla » ma sep 30, 2013 9:07

Brchj

Bericht door Brchj » di okt 01, 2013 11:56

Ik heb op mijn telefoon ook een app die aangeeft of een Enummer wel of niet plantaardig is. Nou is dat natuurlijk niet 100% betrouwbaar, want het kan idd van fabrikant afhangen.

Maar ik snap de verwarring met het woord melkzuur :D
Lieve Nugget! <3
Clover

Skyline

Bericht door Skyline » di okt 08, 2013 12:56

Geachte meneer de W,

Hartelijk dank voor uw email. Onze excuses voor de late reactie.
De melkzuurbaterien in de Patak's producten zijn helaas niet veganistich.
Met vriendelijke groet,
Mw I. Sondrejoe
Wessanen Benelux Consumer Care

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di okt 08, 2013 13:44

Ik weet niet of ik dat antwoord zo serieus zou nemen... :P
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Skyline

Bericht door Skyline » vr okt 11, 2013 10:09

Appelmoes schreef:Ik weet niet of ik dat antwoord zo serieus zou nemen... :P
Hoe bedoelt u dat? Zouden ze expres niet eerlijk antwoorden of bedoelt u dat ze er niet genoeg van af weten om een goed en helder antwoord te geven?

Ik weet eigenlijk geen andere manier om tot een definitief antwoord te komen behalve het antwoord van een fabrikant.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo okt 27, 2013 11:40

Oh, zeg maar jij hoor :oops:

Ik denk dat ze gewoon niet weten wat 'veganistisch' inhoudt. Vraag hen anders wat er dan in zit/in het proces gebruikt wordt dat niet vegan is. :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo jul 20, 2014 17:00

Brchj schreef:Ik heb op mijn telefoon ook een app die aangeeft of een Enummer wel of niet plantaardig is. Nou is dat natuurlijk niet 100% betrouwbaar, want het kan idd van fabrikant afhangen.

Maar ik snap de verwarring met het woord melkzuur :D
Welke app?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

LKo

Bericht door LKo » za sep 13, 2014 13:49

Ook al zou het in de praktijk nauwelijks gebruikt, ik zou er persoonlijk toch niet vanuit durven gaan dat het vegan is. Ik heb zo'n igrediëntenkaartje voor in je portemonnee van Respect voor Dieren, daar staat melkzuur/E270 wel bij als "mogelijk van dierlijke oorsprong".
There is no way to happiness; happiness is the way. There is no way to peace; peace is the way. There is no way to love; love is the way. There should be no way to veganism; veganism should be the way!

Kitsune

Bericht door Kitsune » di sep 16, 2014 14:17

Skyline schreef:Geachte meneer de W,

Hartelijk dank voor uw email. Onze excuses voor de late reactie.
De melkzuurbaterien in de Patak's producten zijn helaas niet veganistich.
Met vriendelijke groet,
Mw I. Sondrejoe
Wessanen Benelux Consumer Care
Ik moest wel even lachen als microbioloog. Er staat namelijk dat de melkzuurBACTERIËN niet veganistisch zijn. Zouden ze een stam gebruiken die alleen op lactose groeit?! ;) Ik neem aan een foutje of ze bedoelen daadwerkelijk dat de bacteriën melk krijgen waaruit ze melkzuur maken en dus daarom niet veganistisch zijn.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo sep 24, 2014 19:47

Inderdaad. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze op melk gekweekt worden, want als ik het goed begrepen heb maakt dat enkel het productieproces duurder. Ik koop zelf weleens wortelsap dat gefermenteerd is met behulp van melkzuurbacteriën, maar denk er veilig vanuit te kunnen gaan dat er geen melk aan te pas komt.
:govegan:

Plaats reactie