Nieuwe vleesvervanger

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brchj
Leefwijze: veganist

Re: Nieuwe vleesvervanger

Bericht door Brchj » do sep 12, 2013 14:28

@rno schreef:Ik vind het altijd heel merkwaardig dat men denkt dat vlees vervangen moet worden.
Vind ik ook hoor, veel vega's hebben naar mijn idee juist geen zin in vlees en dan hoeft het er ook niet op te lijken. Bij chinese toko's verkopen ze ook vega garnalen enzo... je moet het maar willen

Maar ik vind dit wel een interessant product. Geen rotzooi (denk ik, eerste de 'aroma's maar eens bekijken), peulvruchten en groenten, altijd goed natuurlijk.

Denk dat dit misschien meer een product is voor mensen die uit gezondheidsoverwegingen minder vlees willen eten, en vlees ook echt missen ofzo
Lieve Nugget! <3
Clover

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do sep 12, 2013 15:37

Brchj schreef: Denk dat dit misschien meer een product is voor mensen die uit gezondheidsoverwegingen minder vlees willen eten, en vlees ook echt missen ofzo
Dat denk ik ook, en voor mensen die net aan vegetarisme beginnen en niet zo creatief zijn. Voor veel mensen is de stap gewoon minder klein als je het vleesvormige gat op je bord kan opvullen met iets soortgelijks :P groeien de meeste mensen vanzelf overheen :D
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

vegamike

Bericht door vegamike » wo okt 09, 2013 8:45

Iemand ze al tegen gekomen??

Brchj

Bericht door Brchj » wo okt 09, 2013 21:09

Nope, ik heb al bij mijn AH gecheckt maar ze waren nog niet bestelbaar. Ik vraag me sowieso af of elke AH ze in het assortiment krijgt, standaard, of dat ze alleen in de grotere, of bepaalde regio's ofzo komen. Ben wel heel benieuwd moet ik zeggen, ze klinken veelbelovend, op basis van groenten enzo..
Lieve Nugget! <3
Clover

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo okt 09, 2013 21:31

Als dit inderdaad hetzelfde is als de biefstukreepjes van de vegaslager (en daar lijkt het wel op aan de ingrediënten te zien) dan heb ik ze pas geproefd! Ik vond ze wel lekker. Eén van de niet-vegetariërs waar ik mee at zei wel dat de reepjes niet echt op biefstuk lijken en dat ze meer smaak zouden moeten hebben (maar vond de structuur wel goed - ik denk alleen dat de naam 'biefstuk' toch nog de verkeerde verwachtingen schept). Zelf vind ik het juist wel fijn als vleesvervangers wat neutraler zijn zodat je ze in allerlei gerechten kan verwerken. Daar zijn ze denk ik ook het meest geschikt voor. Al vond ik ze los eigenlijk ook wel lekker. :)

Je moet ze wel op een specifieke manier bereiden - eerst bakken, dan even laten rusten en dan pas serveren of op het laatste moment aan een gerecht toevoegen. Ik begreep dat het ook nog producten in ontwikkeling zijn, maar het gaat iig de goede kant op met vleesvervangers vind ik!

Nu nog bij de AH inderdaad...

Ramona

Bericht door Ramona » do okt 10, 2013 9:38

Ik heb tijdje geleden met ze gemaild (Proviand) en toen zeiden ze dat het in week 48 in de schappen zou liggen, dus nog even wachten dan I guess.

vegamike

Bericht door vegamike » vr okt 11, 2013 16:31

Oké, zucht :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 18, 2013 10:52

In dit artikel staat dat de Proviand vleesvervangers vanaf volgende week (week 43) bij AH verschijnen. € 2,49 is een nette prijs. Ik ben heel benieuwd!
Category manager Pas zegt dat hij snel overtuigd was van de producten, maar liet ze wel uitgebreid uitproberen door een consumentenpanel. Uiteindelijk is er een half jaar getest, met als uiteindelijk resultaat dat de drie varianten per week 43 in de winkel liggen. De verkoopprijs bedraagt €2,49. De producten 
komen in een groot aantal AH-winkels in het schap te liggen, het exacte aantal is nog niet bekend. Wel is bekend dat dit in winkels door het hele land zal zijn. De drie varianten ProViand komen onder het private label van Albert Heijn in het schap te liggen, maar de naam ProViand komt wel op de verpakking te staan.
http://www.distrifood.nl/Assortiment/Al ... -1379683W/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

@rno

Bericht door @rno » vr okt 18, 2013 11:36

Ik hoop (nou niet echt) dat de producten op een voor mij bereikbare plaats staan. Als ik mij eerst langs allemaal bloederige uitstallingen moet wurmen, ga ik gewoon weer naar de bonen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 18, 2013 11:52

Het vegetarische schap bij onze AH zit naast de kan-en-klare producten, niet bij het vlees, dus het valt erg mee met het bloed waar je langs moet. Niet zo zuur doen hoor @rno. ;) Niemand verplicht jou om 'vleesvervangers' te eten, maar voor de mensen als je er wel van houden is het fijn als er weer eens wat nieuws op de markt komt!

@rno

Bericht door @rno » vr okt 18, 2013 12:01

Martine schreef:Het vegetarische schap bij onze AH zit naast de kan-en-klare producten, niet bij het vlees, dus het valt erg mee met het bloed waar je langs moet. Niet zo zuur doen hoor @rno. ;) Niemand verplicht jou om 'vleesvervangers' te eten, maar voor de mensen als je er wel van houden is het fijn als er weer eens wat nieuws op de markt komt!
Dan koop jij bij een andere AH. Bij mijn AH staan ze in het verdomhoekje, naast vers vlees voor de hond.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Marla

Bericht door Marla » vr okt 18, 2013 12:47

Ik ben ook heel benieuwd, nog een paar dagen wachten! Ik vind dit alleen wel heel suf: "Een wereldprimeur: het is de eerste vleesvervanger die volledig van groente is gemaakt." Geen idee wat ze daarmee bedoelen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 18, 2013 12:58

Marla schreef:"Een wereldprimeur: het is de eerste vleesvervanger die volledig van groente is gemaakt." Geen idee wat ze daarmee bedoelen.
Ja inderdaad. Strikt gesproken klopt het ook niet, want het eerste ingrediënt is 'peulvruchten', dat is geen groente. Aangezien ze geen soja of lupine gebruiken zal het wel van erwten-eiwit ofzo gemaakt zijn.

@rno

Bericht door @rno » vr okt 18, 2013 13:08

Martine schreef:
Marla schreef:"Een wereldprimeur: het is de eerste vleesvervanger die volledig van groente is gemaakt." Geen idee wat ze daarmee bedoelen.
Strikt gesproken klopt het ook niet, want het eerste ingrediënt is 'peulvruchten', dat is geen groente.
Wiki:
Afhankelijk van welk deel gegeten wordt kunnen groenten worden ingedeeld naar:
Blad (bladgewas)
Bloem
Peulvruchten
Stengel, stengelknol en steel
Vlezige vruchten
wortel en wortelknol

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr okt 18, 2013 14:03

@rno schreef:
Martine schreef:
Strikt gesproken klopt het ook niet, want het eerste ingrediënt is 'peulvruchten', dat is geen groente.
Wiki:
Afhankelijk van welk deel gegeten wordt kunnen groenten worden ingedeeld naar:
Blad (bladgewas)
Bloem
Peulvruchten
Stengel, stengelknol en steel
Vlezige vruchten
wortel en wortelknol
Oeps :oops: Weet wat geleerd...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr okt 18, 2013 14:19

Maar dan valt soja daar ook onder toch? En daar zijn al genoeg vleesvervangers van gemaakt... Hoe dan ook, ik ben ook benieuwd! 2,50 is inderdaad best oké vergeleken met andere vleesvervangers. :)

Marla

Bericht door Marla » vr okt 18, 2013 14:35

Misschien zijn het wel hele kleine verpakkingen met een inhoud van 50 gram ;)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr okt 18, 2013 19:06

Marla schreef:Misschien zijn het wel hele kleine verpakkingen met een inhoud van 50 gram ;)
Hmm, ja, het hangt wel van de verpakkingsgrootte af inderdaad! :) ik ging uit van 150g, zoals die van de vegetarische slager...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma okt 21, 2013 13:00

Mystique

Bericht door Mystique » ma okt 21, 2013 13:18

Vegantastic schreef:Gevonden bij de AH!!!

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3909_n.jpg
YEAH BABY!!!
En ik zag dat Arthur ook een foto postte met spekjes, also vegan!!

:thanks:

Plaats reactie