Het Lidl-lof-topic

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Het Lidl-lof-topic

Bericht door AnAnAN » di aug 13, 2013 9:02

Niet bedoeld als reclame, maar juist om deze vrolijke lijst met jullie te delen.
Het viel me namelijk laatste tijd op dat Lidl een logo heeft dat aangeeft of het geschikt is voor vegans.
Een hoop is vanzelfsprekend (bonen bijv.) maar een hoop ook niet, zoals kauwgom en snoep. Het is een Engelse/Amerikaanse lijst maar de meeste producten zijn hier hetzelfde volgens mij.
Je kunt voor de zekerheid in de winkel naar het 'V' logo kijken op verpakkingen bij Lidl met 'Suitable for Vegetarians & Vegans' erop. Wellicht zijn er inmiddels meer producten!
Goed voor de dieren & je portemonnee dus. Deze producten zijn vegan:
Drinks
Soywell Soya Milk – Sweetened / Unsweetened (1 Litre)
Naturis Smoothie – Strawberry & Banana (250ml), Peach, Grape & Raspberry (250ml)
Orange Juice from Concentrate (1 Litre)
Vitafit Premium Grape Juice (1 Litre)
Vitafit Tropical Fruit Juice (1 Litre)
Vitafit Pineapple Juice (1 Litre)
Plein Sud ACE Vitmain Juice Drink (1.5 Litre)
Lindhouse Apple & Blackcurrant Squash (1 Litre)
Lindhouse Orange Squash (1 Litre)
Linessa Light Multivitamin Tropical Nectar (1.5 Litre)
Freeway Bitter Lemon Low Calerie (1 Litre)
Freeway Indian Tonic Water Low Calerie (1 Litre)
Freeway Fizzy Drinks (2 Litre) - Cola, Lemon, Cloudy Lemon, Orange
Carrick Glen Sparkling Water (1 Litre) - Peach & Raspberry, Cranberry & Raspberry, Summer Fruits,Blueberry & Pomegranate
Royal Orchard High Juice (1 Litre) – Orange, Blackcurrant
Solevita Apple and Raspberry Juice Drink (1 Litre)
Solevita Tropical Juice Drink (1 Litre)

Sweets, Biscuits, Confectionery
Tower Gate Ginger Nut Biscuits
Eridanous Maca Style Almond Halva (400g)
Eridanous Macedonian Style Chocolate Flavour Halva (400g)
Happy Kids Assorted Fruit Lollipops (Bag of 36)
Deluxe Coconut Ice
Jetgum Chewing Gum - Strong Blackcurrant, Menthol & Eucalyptus, Dental Strong White

Frozen Food
Harvest Basket French Fries (1000g)
Harvest Basket Steak Cut Chips (1 Kg)
Harvest Basket Home Chips (750g)
McEnnedy 26 Battered Onion Rings
Green Grocer’s Broccoli Mix (1 Kg)
Green Grocer’s Very Fine Whole Green Beans (1 Kg)

Noodles, Rice, Spaghetti, Pasta
Vitasia Instant Noodles (Curry flavour and “Chicken” flavour)
Vitasia Chow Mein Noodles (250g)
Golden Sun Long Grain Rice (1Kg)
Golden Sun Long Grain Rice Boil in the Bag (1Kg)
Fresh Meadow Organic Spaghetti (500g)
Fresh Meadow Organic Fusilli (500g)
Snacks
McEnnedy Salted Popcorn (100g)
Crusti Croc Salt & Vinegar Sticks (150g)
Crusti Croc Bacon Rashers (150g)
Crusti Croc Salted Pretzels (250g)
El Tequito Sweet Chilli Tortilla Chips (200g)
Deluxe Lightly Salted Hand Cooked Potato Crisps (150g)
Deluxe Sea Salt and Crushed Black Peppercorn Hand Cooked Potato Crisps (150g)
Deluxe Sea Salt and Balsamic Vinegar Hand Cooked Potato Crisps (150g)

Baking
Belbake Plain Flour (2 Kg)
Belbake Self Raising Flour (2 Kg)
Belbake Wholemeal Flour (1 Kg)
Belbake Cornflour (500g)
Belbake Baking Flavourings (20 x 2 ml)
Belbake Ground Almonds (200g)
Belbake Flaked Almonds (200g)
Belbake Ready to Roll Icing (500g)
Belbake Marzipan – White and GoldenVita D’or Ideal for Baking 75% Vegetable Fat Spread (250g)

Chilled Goods
Harvest Basket Sauteed Potatoes With Onion (500g)
Baresa Bruschetta con Pomodoro (150g)
Espana Tomato and Vegetable Soup with Olive Oil (1 Litre)

Sauces
Combino Tomato Pasta Sauces - with Onion & Garlic / with Chunky Vegetables (500g)
Combino Spicy Tomato Pasta Sauce with Mixed Pepper (500g)
Kania Tomato Ketchup (560g)
El Tequito Salsa Dip (300g)
El Tequito Fajita Sauce (500g)
El Tequito Chile Con Carne Sauce (500g)
Kanpur Garden Mango Chutney (340g)
Kanpur Garden Spicy Mango Chutney (340g)
Batts Bramley Apple Sauce (270g)
Batts English Mustard (185g)
Batts Wholegrain Mustard (185g)
Batts Mint Sauce (180g)
Vitasia Stir Fry Sauce (490g) – Indonesian Style

Spices
Kania Paprika Sweet (50g)
Kania Chopped Garlic (70g)
Vitasia Freeze-Dried Asian Seasoning (18g)
Vitasia Freeze-Dried Chili (10g)
Vitasia Freeze-Dried Lemon Grass (14g)

Others
El Tequito 6 Tortilla Wraps (Plain)
El Tequito 12 Taco Shells (125g)
El Tequito Chili Flavour Oil
Campo Largo Spaghetti Hoops
Campo Largo Chickpeas in Salted Water (240g)
Confiserie Firenze Ice Cream Waffle Cones
Snacky Cracky Cream Crackers
Rivercote Croutons (Classic) (100g)
McEnnedy Peanut Butter (Crunchy) (454g)
Alesto Roasted & Salted Peanuts
Alesto Dried Mixed Fruit
Espana Roasted and Salted Almonds (200g)
Medjool Dates
Oatilicious Porridge Oats (500g)
Deluxe Pitted Black Olives (180g)
Deluxe Pate di Olive (180g)
Deluxe Mincemeat – Brandy, Brandy and Ginger, Rum and Raisin (411g)
Belbake Mincemeat (822g)
Crownfield Milled Linseed with sunflower seeds, pumpkin seeds, goji berries and chia seeds
Crownfield Milled Linseed with sesame, cranberry and blueberry
Bixies (48) Wholewheat Cereal Biscuits
Golden Sun Short Grain Pudding Rice (500g)
Golden Sun Couscous (1Kg)
Vitasia Coconut Milk (400ml)
Freshona Sweetcorn (300g)
Vitafit Lemon Juice (200ml)
Harvin Grapefruit Segments in Syrup (320g)
Rijstwafels met Pure Chocolade
Wellicht kunnen we deze lijst nagaan voor NL en hem toevoegen op de wiki!!

Ook kunnen we Lidl een email sturen met een compliment hierover.
Het maak het een stuk makkelijker om veganist te zijn en dat is een van de dingen waar ik als veganist in elk geval naar streef. Niet alleen voor mezelf, maar juist voor anderen zodat de stap om veganist te worden steeds kleiner wordt en makkelijker en het woord 'vegan' common wordt.

ps. natuurlijk verkoopt Lidl ook vlees etc., maar dat neemt bovenstaande positieve impact niet weg. Natuurlijk heb ik het liever niet, maar misschien juist omdat ze alles verkopen komen er carnivoren die in aanraking komen met vegan logo's op producten waar ze het niet van verwachten (omdat men vaak denkt dat veganisten niks meer kunnen eten). Maar misschien ben ik een te erge dromer ;)
Laatst gewijzigd door AnAnAN op di aug 13, 2013 9:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

MBVegan31

Re: Het Lidl-lof-topic

Bericht door MBVegan31 » di aug 13, 2013 9:05

Zet de bio rijstewafels met pure chocola erbij en er zijn ook tortilla wraps vegan daar!

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 13, 2013 9:08

Ok die zet ik in het NL erbij, dan doen we alles wat we hebben gecheckt/gecontroleerd/toegevoegd in het NL dan weten we dat we het hebben gehad! De namen zal ik omzetten hoe het op de verpakking staat daar, als ik er weer ben geweest.
Super leuk :mrgreen:

Oja, de wraps staan erbij bij Other!

Marla

Bericht door Marla » di aug 13, 2013 10:14

Leuk die lijst! Die ene zure snoepjes staan er niet bij geloof ik?
Ik vraag me van dit wel af wat het is: Crusti Croc Bacon Rashers (150g). Chips met bacon smaak ofzo?

Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel » di aug 13, 2013 10:31

:o
Ik kom echt nooit bij de Lidl....misschien toch maar wel heen gaan! :D

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 13, 2013 11:16

Ja Crusty Croc is hun chips-merk. En ik heb al vaker gehoord dat Bacon chips helemaal geen 'bacon' of iets bevat, maar dat het allemaal kunstmatig 'rook' aroma etc is. Dan nog zou ik het niet met een fijn gevoel eten, maar dat zit meer tussen m'n oren.

Oja, de zure snoepjes. Zie je, er is nog veel meer. Ik kan niet wachten om met die lijst naar de Lidl te gaan.

Wortel, het is voor mij ook een kwestie van wachten op soja yoghurt. Alpro/Provamel is zeker 2 euro voor 500ml... mag wel wat goedkoper van mij!

Nog een voordeel trouwens van Lidl tov andere supermarkten: ze hebben geen vieze stinkende enge nare vers-vleesafdeling waar vieze slagers rondlopen.

Wortel

Bericht door Wortel » di aug 13, 2013 12:02

AnAnAN schreef: Wortel, het is voor mij ook een kwestie van wachten op soja yoghurt. Alpro/Provamel is zeker 2 euro voor 500ml... mag wel wat goedkoper van mij!

Nog een voordeel trouwens van Lidl tov andere supermarkten: ze hebben geen vieze stinkende enge nare vers-vleesafdeling waar vieze slagers rondlopen.
True!
Zou heel prettig zijn als ze soja-yoghurt gaan verkopen.
Ik koop nu meestal Provamel maar dat is inderdaad geen koopje (ik kan zo'n bak makkelijk in een dag leeg krijgen)
Ik ben de laatste tijd wel bezig om zelf yoghurt te maken! Goedkoper en dan kan ik het ook maken met amandel/rijst/alle plantaardige melk. En dan kan ik mijn yoghurt elke smaak geven als ik wil en zelf bepalen hoe veel suiker ik (niet) toevoeg! Heb zelfs net een yoghurtmachine besteld :D

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 13, 2013 13:00

O! Heb je er een topic of post over ergens? Ben zelf ook erg benieuwd.

Wortel

Bericht door Wortel » di aug 13, 2013 17:01

AnAnAN schreef:O! Heb je er een topic of post over ergens? Ben zelf ook erg benieuwd.
http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... =21&t=9139

Net gemaakt!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo aug 28, 2013 10:33

AnAnAN schreef:Wortel, het is voor mij ook een kwestie van wachten op soja yoghurt. Alpro/Provamel is zeker 2 euro voor 500ml... mag wel wat goedkoper van mij!
Provamel snap ik, maar is sojayoghurt van Alpro bij jullie echt zo duur?
Bij mijn AH kost 500ml iets van 1.60 of 1.70, en bij mijn Vomar is het zelfs 1.65 voor 750ml.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo aug 28, 2013 14:33

Super topic! :D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo aug 28, 2013 14:43

Ik koop graag Thaise roerbakgroente uit de diepvries bij Lidl. 600 g voor 99 cent. Er zitten o.a. paddestoelen, verschillende kleuren wortel, spinazie en bamboescheuten in. Meestal doe ik er nog wat extra doperwtjes bij. Er zitten al redelijk lekkere kruiden overheen, dus je kunt gewoon rijst koken, wat roerbakgroente in een pan gooien en bakken, en dan serveren met wat cashewnootjes (ook goedkoop bij Lidl), sesam en/of pindasaus. Hersenloze maaltijd in 15 minuten :-)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jojo

Bericht door jojo » wo aug 28, 2013 19:14

Ik dacht laatst: Kóm! Jojo gaat lekker inkopen doen bij de Lidl! (na het lezen van dit topic)..... blijkt er in de meest simpele dingen de meest verschrikkelijke e-nummers in te zitten...... en ik ben behalve veganist toch ook wel een beetje boel bezig met de heftige meuk die ik niet naar binnen wil werken.....waarom stoppen ze nu bagger e-nummers in een zakkie gemengde noten??? Ikke niet snappe nie..... ook de gedroogde pruimen zijn eigenlijk niet te pruimen..... dus ik ga toch maar weer richting biowinkel...... duurder oké, maar zonder meuk......

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 29, 2013 8:05

Hey, bovenaan die lijst staat Soy Milk sweetened/unsweetened, maar hier in NL hebben ze maar 1 soort (met suiker).

Jojo, ik snap je bezwaren. Ik koop bij Lidl eigenlijk alleen maar groenten en fruit, soms noten (maar liever op de markt, nog goedkoper en minder verpakkingsmateriaal), de fair trade & bio koffie en dan heb je het wel gehad denk ik...

Voor veel houdbare producten was Lidl altijd duurder dan euroshopper (de pastasauzen bijvoorbeeld).

In Bratislava bakten ze in de Lidl trouwens overheerlijk vers brood af!! Maar ik vond het toch een beetje een gek gevoel dat ik daar precies dezelfde producten kon kopen als hier in NL.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do aug 29, 2013 11:21

Ik ben recentelijk ook naar de Lidl geweest, en in Nederland valt het vegan assortiment me toch een bak tegen!
Inderdaad alleen Soja Melk MET suiker (rot op met al dat suiker). En voor de rest nergens bijna het logo behalve op een zakje snoep en de ketchup zoals ik al had ontdekt. Niet eens een van de vele genoemde kauwgom smaken die wel vegan zijn. Heel triest. Dit is het Lidl-jank-topic nu wat mij betreft.

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 29, 2013 18:22

AnAnAN schreef:Dit is het Lidl-jank-topic nu wat mij betreft.
:lol:

Truus

Bericht door Truus » zo sep 01, 2013 20:51

Ik stel voor dat we met z'n allen met spandoeken voor het hoofdkantoor in Huizen gaan staan demonstreren voor "Deluxe Coconut Ice" vooral nu de sorbet uit het assortiment is.

Marla

Bericht door Marla » wo okt 30, 2013 14:20

Ik was net even bij de Lidl en zag daar bladerdeeg liggen, het enige ingrediënt wat ik niet meteen vertrouwde was "mono en diglyceriden van vetzuren". Weet iemand of dat meestal vegan is? Zou wel heel tof zijn als ze daar vegan bladerdeeg hebben, scheelt een boel geld.

Edit: als ik google vind ik E471, maar volgens mij kan het ook een ander E-nummer zijn. Irritant, weet ik nog niks :(

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo okt 30, 2013 16:08

Marla schreef:Ik was net even bij de Lidl en zag daar bladerdeeg liggen, het enige ingrediënt wat ik niet meteen vertrouwde was "mono en diglyceriden van vetzuren". Weet iemand of dat meestal vegan is? Zou wel heel tof zijn als ze daar vegan bladerdeeg hebben, scheelt een boel geld.

Edit: als ik google vind ik E471, maar volgens mij kan het ook een ander E-nummer zijn. Irritant, weet ik nog niks :(
'mono- en diglyceriden van vetzuren' is de officiële naam van E471, volgens de website van de EU. Er zijn nog wel andere e-nummers die deze woorden in hun naam hebben, dat zijn de verschillende E472's (472a, 472b, etc.). Daarvan zijn de officiële namen volgens de EU 'mono- en diglyceriden van vetzuren, veresterd met azijnzuur', 'mono- en diglyceriden van vetzuren, veresterd met melkzuur', etc. De EU noemt nog wel alternatieve namen voor de E472's, maar geen daarvan is alleen maar 'mono- en diglyceriden van vetzuren', dus ik vermoed dat als dat er staat, er gewoon E471 bedoeld wordt. (Maar ik weet het niet zeker, van sommige e-nummers noemen sommige andere bronnen zoals een website van de Universiteit van Wageningen een andere naam, die niet door de EU genoemd wordt in die bestanden van hen, dus wie weet zijn afkortingen soms wel toegestaan, maar ik vermoed dat dat hier niet mag omdat het verwarring oproept over of het E472 of E471 is).
E479b heeft ook deze woorden in de naam, maar de hele naam hiervan is 'thermisch geoxideerde sojaolie verkregen door reactie met mono- en diglyceriden van vetzuren',ik kan me niet voorstellen dat ze dat mogen afkorten tot mono- en diglyceriden van vetzuren.

Ik heb even gekeken naar de bronnen die wij gebruikt hebben toen we het e-nummerkaartje maakten.
Een deel van de bronnen noemde bij E471 alleen dat zowel plantaardig als dierlijk mogelijk is, sommige noemen het meestal plantaardig of vrijwel altijd plantaardig. Ik ben in mijn aantekeningen geen bronnen tegengekomen die zeggen dat het vaker dierlijk is dan plantaardig (maar ik kan van een paar bronnen onze aantekeningen niet terugvinden). Ik ga er zelf vanuit dat het meestal plantaardig is.
Bij E472 en E479b kwam de informatie zo'n beetje op hetzelfde neer.

Marla

Bericht door Marla » do okt 31, 2013 8:16

Ja over E471 vond ik dat het vrijwel altijd plantaardig is. Ik vind dit een lastig E-nummer, eigenlijk vermeed ik het altijd, totdat ik hier las dat veel mensen ervan uitgaan dat het plantaardig is. Maar als ik nu iets koop waar dat in zit voel ik me toch een beetje alsof ik iets fout doe. Ik moet er nog een beetje overheen komen geloof ik :lol:
Hoe dan ook: er is dus (vrijwel zeker) vegan bladerdeeg te koop bij de Lidl!

Plaats reactie