Amaranth

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Cornelia
Leefwijze: vegetarier

Amaranth

Bericht door Cornelia » wo aug 07, 2013 10:18

Ik heb granen aangeschaft en amaranth, hiermee heb ik alleen maar trammalant :lol:
heb op de gebruiksaanwijzing gekeken , precies goed gedaan denk ik, maar ik kan er niks mee beginnen, het lijkt alsof het niet kookt en niet dikker wordt. heeft iemand een tip voor mij?

Melek
Leefwijze: veganist

Re: Amaranth

Bericht door Melek » wo aug 07, 2013 10:36

Ik heb nog nooit Amaranth gebruikt. Maar als ik even google kom ik het volgende tegen:

http://wholegrainscouncil.org/whole-gra ... he-month-0

Ergens in de tekst staat dit.

Cooked amaranth behaves a little differently than other whole grains. It never loses its crunch completely, but rather softens on the inside while maintaining enough outer integrity so that the grains seem to pop between your teeth.

Dus misschien doe je het wel goed en hoort het gewoon niet dikker te worden? Hoewel verder op ook staat:

In fact, there’s only one real rule to follow when cooking up a batch of plain amaranth – don’t skimp on the water! We suggest at least 6 cups of water for every one cup of amaranth, not because the little grains will absorb that much liquid, but because of what happens to the water that’s left. To say “your cooking liquid will thicken slightly” is putting it delicately. Our experiments with the average amount of liquid (about 2 cups) left us with about two inches of excess water that was goopy and viscous, in part due to starch being released by amaranth as it cooks.

Ik weet niet of je daar wat aan hebt. Maar er is hier vast wel iemand die je wel kan helpen. Dan spiek ik even mee, want ik ben wel benieuwd. Zal binnenkort ook eens Amaranth halen.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 07, 2013 11:57

Ik gebruik amaranth nog wel eens, en het wordt inderdaad niet 'dikker'. Het blijft gewoon min of meer dezelfde korrel die het was.... Het is 1 van de weinige dingen die ik met een kookwekker ernaast kook, omdat je het niet goed kunt zien wanneer het klaar is..... Uiteraard proef ik nog wel eens of het al klaar is, als de wekker gaat, maar zoals gezegd, zien kun je het eigenlijk niet zo goed....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do aug 08, 2013 10:56

Maar is het spul een aanrader? Is het net als quinoa lekker in koude salades oid?
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do aug 08, 2013 12:43

Door de kleine korrel blijft het een beetje papperig, het wordt niet droog. Dus voor salades zou ik het niet aanraden. Ik gebruik het zelf hoofdzakelijk voor in soepen, om er wat meer een hele maaltijd van te maken. Als pap koken en dan met wat zoets als een ontbijtgraan gebruiken kan ook, al moet je misschien even wennen aan de karakteristieke smaak van amarant. Ik vind amarant ook altijd wel goed smaken bij bonen, je kan het door elkaar gooien, het ziet er niet uit maar wel lekker.

Wel kan je amarant ook poffen in een droge koekenpan met deksel, dan krijg je een soort microscopische popcorn :D leuk voor in een zelfgemaakte mueslibar o.i.d.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

vegamike

Bericht door vegamike » wo aug 14, 2013 12:43

Heb het toevallig vorige week in huis gehaald, zal het eens gaan proberen. Dat poffen, is dat gewoon ff in de pan totdat het poft of kan dat met de oven?

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo aug 14, 2013 20:27

Kan je die micropopcorn dan ook als snack eten, of is het te mini? :P

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo aug 14, 2013 20:33

vegamike schreef:Heb het toevallig vorige week in huis gehaald, zal het eens gaan proberen. Dat poffen, is dat gewoon ff in de pan totdat het poft of kan dat met de oven?
Oven heb ik nog nooit geprobeerd... zou kunnen lukken denk ik? Maar in een droge koekenpan met deksel kun je wel makkelijk in de gaten houden of het niet te ver gaat.

Ja het is wel een beetje te mini om als snack te eten :P dat wordt een zooitje :P

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do aug 15, 2013 7:53

Zou er wel een deksel opdoen dan hihih.

vegamike

Bericht door vegamike » do aug 15, 2013 10:13

:D jullie horen het of het lukt met de iniemini popcorn

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do aug 15, 2013 19:07

AnAnAN schreef:Zou er wel een deksel opdoen dan hihih.
Oh ja het wordt echt een ramp anders hoor :lol:

Ervaringstips:
1. De eerste ronde in de pan lukt bij mij meestal niet zo goed omdat de pan dan nog niet heet genoeg is, dus zorg ervoor dattie echt heet genoeg is. Anders branden ze aan voordat ze 'poppen'.
2. Een deel van de korrels zal 'ongepopt' lijken. Niet wachten totdat ze poppen anders brandt alles aan. Blijkbaar poppen die korrels gewoon onzichtbaar ofzo want ze zijn net zo eetbaar :P

Je kunt ze goed verwerken in mueslibars of in zelfgemaakte chocoladerepen (nouja, zelfgemaakt, als je een gesmolten reep chocolade laat stollen met allemaal lekkere leuke dingen erin - goeie kadotip ;) )

vegamike

Bericht door vegamike » di sep 10, 2013 9:34

Experiment amaranth. Koken was echt lastig, werd een beetje een brei. Poffen ging beter al bleven sommige een beetje hard. Goede tip van de chocoladereep maken, Renee. Dat was heerlijk! Wilde het cadeau doen maar dat hebben de repen net niet gered haha.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di sep 10, 2013 11:08

vegamike schreef:Experiment amaranth. Koken was echt lastig, werd een beetje een brei.
Ja klopt, als je het net als rijst door groente probeert te gooien ofzo wordt het altijd een beetje een slijmerig rommeltje :P kan wel lekker zijn maar oogt niet fantastisch. Vandaar mijn voorkeur om het in soep te doen :D
Poffen ging beter al bleven sommige een beetje hard. Goede tip van de chocoladereep maken, Renee. Dat was heerlijk! Wilde het cadeau doen maar dat hebben de repen net niet gered haha.
:D goed om te horen dat het een succes was :)!

Johannetje

Bericht door Johannetje » wo okt 09, 2013 15:12

Omdat het pappig is gebruik ik graag amaranth om een soort pannekoek te maken (galette) met bijvoorbeeld geraspte courgette en wortel en kruiden erdoor.
Poffen doe ik niet meer want het lukte me nooit helemaal. Heb bij Ekoplaza laatst muesli gekocht met gepofte amaranth, yummy.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo okt 09, 2013 15:26

Ik heb het ooit een keer geprobeerd te maken, maar ik vond het echt heel erg vies. Niet eens de structuur, maar de smaak, brrr. Ik heb het daarna nog niet opnieuw durven proberen.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 09, 2013 15:42

Johannetje schreef:Omdat het pappig is gebruik ik graag amaranth om een soort pannekoek te maken (galette) met bijvoorbeeld geraspte courgette en wortel en kruiden erdoor.
Interessant! Hoe doe je dat precies? Alleen met bovenstaande ingrediënten, of moet er meer door?

Johannetje

Bericht door Johannetje » zo okt 13, 2013 15:40

Renee1137 schreef: Interessant! Hoe doe je dat precies? Alleen met bovenstaande ingrediënten, of moet er meer door?
Ja, gewoon in een schaaltje wat gekookte amaranth, geraspte groenten, kruiden, een beetje zetmeel of bloem om het een beetje stevig te maken, pannenkoeken maken met de hand en in de pan bakken.

Overstand

Bericht door Overstand » za okt 19, 2013 12:50

haha :) tramalant huh

nou ja ik heb sinds 'kort' ook ervaring met amaranth, zit het toevallig nu ook te eten :D

hoe ik doe, 1 glas amaranth tov 2 glazen water. in een pan, hoge vuur totdat beetje begint te koken, vuur helemaal dimmen, deksel erop, 15 minuten,

tot die een structuur krijgt, zoals pap, nou ja eigenlijk meer 'keskek (turks woord)'

Daarna vuur uit, klein beetje e.v. rode palmolie, beetje kruiden, roeren.

Heb er zelf eigenlijk alleen maar goede ervaring mee.

Succes!

vegamike

Bericht door vegamike » vr nov 01, 2013 15:51

Koken lukt nu beter (vooral goed blijven roeren). Mijn baby van een half jaar loves it!

Overstand

Bericht door Overstand » di nov 19, 2013 11:51

Haha ik dacht laatst nog, dit shit is zoals pap!

:D

leuk om te horen!

Plaats reactie