veganistisch(e) brood(jes)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Mystique
Leefwijze: veganist

Re: veganistisch(e) brood(jes)

Bericht door Mystique » wo aug 14, 2013 17:42

LoL...

Nee, de E-nummers hoeven geen dierlijke bestanddelen te bevatten, maar de laatste keer dat er voor mij gecheckt was (echt niet zo lang geleden) zat er toch wel echt gewoon melk in de broodjes. Of bedoel je de afbakbroodjes? Want daar weet ik het niet van, ik weet het alleen van de al afgebakken broodjes.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo aug 14, 2013 20:19

O echt, zitten er in saucijzenbroodjes dierlijke bestanddelen? Wat ouderwets.

Verder, op mijn werk hebben ze broodjes van bakkerij Pot. Ik heb een enorm bestand met alle ingredienten erin, binnenkort maar es doorspitten. Maar denk niet dat iemand er hier iets aan heeft.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique » wo aug 14, 2013 20:38

AnAnAN schreef:O echt, zitten er in saucijzenbroodjes dierlijke bestanddelen? Wat ouderwets.
:mrgreen:

Die van mij bevatten dat niet hoor. Ik ben dan ook een modern mens. :grin:

Marla

Bericht door Marla » do aug 15, 2013 11:28

Maar staat dat melk er dan niet gewoon op?

Marla

Bericht door Marla » do aug 15, 2013 11:29

Zou de NVV dat niet een keer echt goed kunnen uitzoeken? Ik hoor zulke tegenstrijdige verhalen over AH brood.

Mystique

Bericht door Mystique » do aug 15, 2013 12:20

De afgebakken broodjes van AH hebben geen ingediëntenlijst (meer). En je moet ook nog geluk hebben in of ze het boek hebben liggen en ze van dat boek afweten, want soms moet ik de bakkerij medewerker nog helpen ook.

indra

Bericht door indra » zo jan 26, 2014 16:12

heeft iemand de ingredientenlijst/voedingswaardelijst van ah mueslibollen? zij ze vega? ik heb de zak niet meer, en vroeg t me af..

Mystique

Bericht door Mystique » zo jan 26, 2014 22:06

Ik weet bijna zeker dat de bollen niet vegan waren, maar ik dacht het brood (in sneetjes dus) wel...

Sas

Bericht door Sas » ma jan 27, 2014 6:42

Ik heb heel vroeger bij de bakkerijfabriek gewerkt als vakantiebaantje. Bijna overal zitten dierlijke producten in, soms verborgen in broodverbeteraars, emulgators en andere chemische middeltjes. Het beste blijft om het brood zelf te bakken aangezien er veel vreemde stoffen in het brood kunnen zitten waarvan je nauwelijks de oorsprong kan achterhalen. (Oja, en vergeet de Asbest van bakkersland niet...) Bij de fabriek waar ik werkte hadden we een hele fabriekshal vol met stellingen waar honderden verschillende grondstoffen op stonden die men gebruikte om bakkers producten te produceren. De bakker weet dus zelf niet eens wat er allemaal inzit, tenzij de bakker alle verpakkingen gaat controleren op ingrediënten. Brood van de bakker is ruim 3-5 dagen houdbaar, en dat komt door al die stoffen die ze erin doen. En dat zijn er veel. Zelfgemaakt brood is lekkerder, maar gaat maar 1-2 dagen mee. Het is heel eenvoudig eigenlijk, en een broodbakmachine heb je niet nodig, alleen een oventje welke de 250 haalt is voldoende om al het brood zelf te maken, heel economisch en voordelig... misschien met uitzondering van zuurdesembrood aangezien je daar 6 dagen mee bezig bent.... Ik maak zelf bolletjes, bagels, kleine broodjes, ciabatta, pitabroodjes (yum!), pizzadeeg, enzv. Het kost bijna niets en qua tijd gaat het redelijk snel, afgezien van het rijzen. Voor pizzadeeg is het rijzen erg belangrijk, hoe langer hoe beter. Dat geeft de bodem een heerlijk rijke smaak. Voor pita-brood is het maar 1 uurtje, en afbakken in 3-5 minuten. Eens zelfgemaakt pita-brood geproefd en je wilt nooit meer iets anders! pita-brood maken is het eenvoudigst. Dat kan iedereen denk ik wel, zelfs zonder ooit in een keuken te hebben gestaan. Pannenkoeken maken is dan nog lastiger dan pita-brood maken.
:)

Mystique

Bericht door Mystique » ma jan 27, 2014 11:26

Ik zit er ook steeds meer over te denken om zelf mijn brood te bakken.
Maar ik vernam dat het bakken toch uiteindelijk duurder is dan een brood. Ik betaal gemiddeld 1,20-1,50 euro per brood en ik dacht dat je daarvan niet zelf brood kunt bakken?

Brchj

Bericht door Brchj » di jan 28, 2014 11:02

Ik doe het allebei, zelf bakken en soms kopen. Als oerbrood bij de C1000 in de aanbieding is koop ik dat, ook om iets in de vriezer te hebben, ik weet dat het oerbrood pompoen vegan is en geen palmolie bevat, net als donker en het is lekker brood met veel vezels.
Daarnaast mak ik ook eigen brood, met ingrediënten van de molen in mijn dorp. Die is alleen op zaterdag open en verkoopt heel veel eko gekeurde meelsoorten, en helemaal niet zo duur. Verse gist kost sowieso geen drol, en ik denk (uit mijn hoofd) dat je voor een kilo bio speltmeel, of meergranen 3 euro ofzo betaalt. Dan moet je zelf natuurlijk nog wat water, olie en eventuele andere ingrediënten toevoegen en het kost wel tijd. Maar het brood dat je bakt is wel erg lekker, blijft lang vers en vult heel goed.
Ik vind het ook leuk om te doen en heb dan toch het idee dat ik gezonder brood eet dan van de supermarkt. Geen idee of dat ergens op slaat.

Kreeg trouwens laatst mail van de AH dat al het afbakbrood (om thuis af te bakken) én het brood dat zij afbakken (stokbrood, grootbrood en pistoletjes enzo) vrij van dierlijke ingrediënten zijn. Dat is opzich goed nieuws. Hoe het zit met palmolie weet ik niet, maar mocht er nood aan de man zijn kan je ook bij AH terecht.. :D
Lieve Nugget! <3
Clover

Mystique

Bericht door Mystique » di jan 28, 2014 11:11

Brchj schreef:Kreeg trouwens laatst mail van de AH dat al het afbakbrood (om thuis af te bakken) én het brood dat zij afbakken (stokbrood, grootbrood en pistoletjes enzo) vrij van dierlijke ingrediënten zijn. Dat is opzich goed nieuws. Hoe het zit met palmolie weet ik niet, maar mocht er nood aan de man zijn kan je ook bij AH terecht.. :D
Vreemd... Ik kreeg juist de laatste keer mee dat hun Kaiserbroodjes melk bevatten (veranderde receptuur). Dat is wel een flinke tijd geleden, maar wel gek als ze weer de receptuur zouden hebben aangepast.
Overigens gebruiken ze inderdaad wel palmolie. Daar ben ik wat minder lang geleden over gemaild.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jan 28, 2014 21:09

Met het meel vd molens is het ook nog opletten geblazen hoor, want dat is ook niet puur.
Worden vaak ook vage meelverbeteraars en e471/472 aan toegevoegd...

Maaaar als je dan goed meel hebt is het wel lekkerder.
En idd 3 euro de kilo, dus dan heb je 2 broden.. dus is niet echt goedkoper.
Of je moet nog goedkoper meel gaan gebruiken als spelt... bloem ofzo :/ niet erg gezond :mrgreen:

Brchj

Bericht door Brchj » do jan 30, 2014 14:09

Nou ik heb dat gecheckt en dat was niet zo. Sowieso zijn de meesten eko-gekeurd.
Maar als je 500 gram voor 1 brood gebruikt zit je qua meel op 1,50 per brood (exclusief andere ingrediënten).
Dat is best oke vind ik. Het is niet zo'n groot brood, maar als je bij de Ekoplaza brood haalt ben je minstens het dubbele kwijt. Het brood wat ik in de aanbieding bij de supermarkt haal is 1,80, normaal 2,60 ofzo. Voor supermarkt brood!

Maar hoe weet jij dat molens ook meelverbeteraar in hun meel doen dan? Ik vind dat namelijk wel zorgwekkend.
Lieve Nugget! <3
Clover

Skyline

Bericht door Skyline » do jan 30, 2014 15:45

Mystique schreef:Ik zit er ook steeds meer over te denken om zelf mijn brood te bakken.
Maar ik vernam dat het bakken toch uiteindelijk duurder is dan een brood. Ik betaal gemiddeld 1,20-1,50 euro per brood en ik dacht dat je daarvan niet zelf brood kunt bakken?
1 kg volkorenmeel bij de appie is 93 cent, 1 kg bloem 94 cent. Van 1 kilo bak ik 2 broden (500 g in elke), gist kost zo'n 20 cent per brood, wat water uit de kraan, theelepel zout een paar cent, eetlepel suiker een paar cent? (zout en suiker zijn niet duur en daar gebruik je maar heel weinig van)

dus ik denk dat ik ongeveer 70 cent kwijt ben per versgebakken brood? En ik bak het gewoon in een bakblik in de oven. En ik vind het vooral gewoon lekkerder eigenlijk en ik vind het fijn dat ik voor 100 % bepaal wat er in gaat. Het lijkt ook meer te vullen.

Ik heb ook 1 x allemaal groot verpakkingen zaden en pitten gekocht (pompoenpitten, sesamzaad, maanzaad, lijnzaad, etc), die kosten me omgerekend ook maar een paar cent per brood als ik daar een paar eetlepels doorheen doe.

Ik let echt goed op de kosten en hoewel het misschien niet super veel geld scheelt, ben ik ervan overtuigd dat zelf brood bakken goedkoper is, maar je kan het natuurlijk zo duur en goedkoop mogelijk maken als je wilt :)

Skyline

Bericht door Skyline » do jan 30, 2014 15:58

Brchj schreef:Ik doe het allebei, zelf bakken en soms kopen. Als oerbrood bij de C1000 in de aanbieding is koop ik dat, ook om iets in de vriezer te hebben, ik weet dat het oerbrood pompoen vegan is en geen palmolie bevat, net als donker en het is lekker brood met veel vezels.
Daarnaast mak ik ook eigen brood, met ingrediënten van de molen in mijn dorp. Die is alleen op zaterdag open en verkoopt heel veel eko gekeurde meelsoorten, en helemaal niet zo duur. Verse gist kost sowieso geen drol, en ik denk (uit mijn hoofd) dat je voor een kilo bio speltmeel, of meergranen 3 euro ofzo betaalt. Dan moet je zelf natuurlijk nog wat water, olie en eventuele andere ingrediënten toevoegen en het kost wel tijd. Maar het brood dat je bakt is wel erg lekker, blijft lang vers en vult heel goed.
Ik vind het ook leuk om te doen en heb dan toch het idee dat ik gezonder brood eet dan van de supermarkt. Geen idee of dat ergens op slaat.

Kreeg trouwens laatst mail van de AH dat al het afbakbrood (om thuis af te bakken) én het brood dat zij afbakken (stokbrood, groot brood en pistoletjes enzo) vrij van dierlijke ingrediënten zijn. Dat is opzich goed nieuws. Hoe het zit met palmolie weet ik niet, maar mocht er nood aan de man zijn kan je ook bij AH terecht.. :D
als je werkt op de broodafdeling van de Albert Heijn, wat ik toevallig al jaren en jaren doe, krijg je bij alle dozen waar de stokbroden, kleine broodjes en het zoet en hartig zit een sticker op de zijkant van de doos, de naam, de inhoud, de ingrediëntenlijst. Tevens bij de zakken groot brood die in de winkel worden afgebakken staan ingrediënten op, alles wat ik zal zeggen is: ik eet 99 % van de producten niet als veganist. De broden die worden geleverd in de ochtend voorgesneden en in mooie plastic zakken van Bakkersland, daar kan ik moeilijk over oordelen. Bij de Albert Heijn hoor je vaak ook over de Allinson en zover ik weet ook de Waldkorns.

Daarbij is er nog een reden dat ik eigenlijk niets eet van mijn eigen afdeling (en dus ook de Waldkorns niet, die gebakken binnengekomen maar nog gesneden moeten worden):

dezelfde bakplaten worden gebruikt voor alle producten, dezelfde snijmachines voor brood met melk erin of de biologische of waldkorns en dezelfde handen die frikandelbroodjes en de boterige croissants inpakken pakken ook de kleine broodjes in zonder dat de handen eerst gewassen of ontsmet worden.

Op een plaat met kleine pistoletjes, vegan of niet, worden even snel de peperoni pizzabroodjes en de pizza hawai broodjes tussen gepropt, met als gevolg lekker wat kaas en peperoni aan je broodjes.

Maar ja dit is mijn mening hoor :)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » do jan 30, 2014 16:53

Ik maak iedere week zo'n beetje harde mueslibroodjes, heel lekker (dat is mijn geen trek wel honger eten).

In plaats van boter of margarine gebruik ik al een tijd zonnebloemolie (nog in Nederland) en nu Frankrijk koolzaadolie.

Deze zijn makkelijk er lekker: http://zuiversap.blogspot.fr/2012/03/br ... otjes.html

Veggie93

Bericht door Veggie93 » vr jan 31, 2014 15:04

MBVegan31 schreef:Hahaha ik loop standaard met dat e-nr kaartje van de site veganisme op zak :)

http://www.veganisme.org/voeding/voedin ... e-nummers/
:!: Ik wist niet eens dat die bestond :oops: Die is wel echt heel handig! :good:
Treat others how you would like to be treated.

Ananas

Bericht door Ananas » vr jan 31, 2014 15:21

Skyline schreef: als je werkt op de broodafdeling van de Albert Heijn, wat ik toevallig al jaren en jaren doe, krijg je bij alle dozen waar de stokbroden, kleine broodjes en het zoet en hartig zit een sticker op de zijkant van de doos, de naam, de inhoud, de ingrediëntenlijst. Tevens bij de zakken groot brood die in de winkel worden afgebakken staan ingrediënten op
Dat is dan nieuw! Ik heb er 5 jaar gewerkt en het enige product waar ingrediënten op stonden waren de twisters (die vegan zijn). Ben er nu 3 jaar weg. Misschien stond het ook wel op de snacks eigenlijk maar dat was ook allemaal roomboter. In elk geval stond het zeker niet op de broodjes en broden. Herinner me nog dat ik een hele tijd pain de bastille kocht, en dat dat later dan weer niet vegan bleek te zijn. Nu ook weer gedoe met die AH croissants, en recepten met gelatine in AllerHande die als vega gelabeld zijn... eigenlijk kun je AH gewoon niet vertrouwen.

Skyline

Bericht door Skyline » di feb 04, 2014 16:12

Ik had onlangs de JUMBO gemaild en gevraagd naar brood wat zij verkochten wat compleet vrij was van dierlijke producten (ik had er een hele checklist bij gedaan met allemaal dingen die dierlijk zijn, om het nog duidelijker te maken) en wat tijdens het productieproces niet in aanraking komt met dierlijke producten en ik kreeg dit als antwoord, omdat ik zo uitgebreid was in mijn vraag hoop ik dat het klopt maar ik durf het niet te beloven:

Geachte mevrouw/heer de W.

Dank u voor uw vraag.

Al ons Goudeerlijk en Oerbrood groot brood is vrij van dierlijke producten.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zie u graag bij Jumbo.

Met vriendelijke groet,

Jumbo consumentenservice

Plaats reactie