veganistisch(e) brood(jes)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brchj
Leefwijze: veganist

Re: veganistisch(e) brood(jes)

Bericht door Brchj »

Skyline schreef:
als je werkt op de broodafdeling van de Albert Heijn, wat ik toevallig al jaren en jaren doe, krijg je bij alle dozen waar de stokbroden, kleine broodjes en het zoet en hartig zit een sticker op de zijkant van de doos, de naam, de inhoud, de ingrediëntenlijst. Tevens bij de zakken groot brood die in de winkel worden afgebakken staan ingrediënten op, alles wat ik zal zeggen is: ik eet 99 % van de producten niet als veganist. De broden die worden geleverd in de ochtend voorgesneden en in mooie plastic zakken van Bakkersland, daar kan ik moeilijk over oordelen. Bij de Albert Heijn hoor je vaak ook over de Allinson en zover ik weet ook de Waldkorns.

Daarbij is er nog een reden dat ik eigenlijk niets eet van mijn eigen afdeling (en dus ook de Waldkorns niet, die gebakken binnengekomen maar nog gesneden moeten worden):

dezelfde bakplaten worden gebruikt voor alle producten, dezelfde snijmachines voor brood met melk erin of de biologische of waldkorns en dezelfde handen die frikandelbroodjes en de boterige croissants inpakken pakken ook de kleine broodjes in zonder dat de handen eerst gewassen of ontsmet worden.

Op een plaat met kleine pistoletjes, vegan of niet, worden even snel de peperoni pizzabroodjes en de pizza hawai broodjes tussen gepropt, met als gevolg lekker wat kaas en peperoni aan je broodjes.

Maar ja dit is mijn mening hoor :)
Grappig! Ik heb ook 8 jaar op de brood (en kaas) afdeling van de AH gewerkt. Maar broodjes werden bij ons op rekken gebakken, en croissants en kaasdbroodjes enzo op platen. Waar ook telkens nieuw bakpapier onder ligt.

Maar wij hadden inderdaad echt niet overal ingrediënten op staan. Als klanten daarom vroegen verwezen we ze meestal door naar de klantenservice, bij gebrek aan informatie.
Wat ik wel ongelofelijk vind (ik was vega) was dat ik gewoon prima frikandelbroodjes enzo verkocht, dat ik echt dacht 'oke ze zijn op ik zal er maar een aantal bijbakken', en kaas verkocht ik ook echt goed. Zou ik nou nooit meer doen, zo vreemd om daaraan terug te denken.

Maar goed, ik denk trouwens dat het Oerbrood van de Jumbo hetzelfde is als van de C1000 of niet? Heb het namelijk wel eens zien liggen bij de Jumbo. En ik kreeg van C1000 inderdaad ook te horen dat het vrij was van dierlijke ingrediënten. Fijne is wel dat bij die broden de ingrediënten op de sticker staan, in tegenstelling tot de AH broden.

Overigens bij de mogel gecheckt afgelopen weekend, al hun melen zijn vrij van verbeteraars en rare toevoegingen. Ze hebben één kant en klaar pakket (waar al zout in zit), Woudkoren is dat, en daar zit ascorbinezuur in.
Lieve Nugget! <3
Clover

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Brchj schreef: Wat ik wel ongelofelijk vind (ik was vega) was dat ik gewoon prima frikandelbroodjes enzo verkocht, dat ik echt dacht 'oke ze zijn op ik zal er maar een aantal bijbakken', en kaas verkocht ik ook echt goed. Zou ik nou nooit meer doen, zo vreemd om daaraan terug te denken.
Dit had ik ook vorig jaar zelfs nog, met haringen verkopen. Toen dacht ik nog 'het is tijdelijk en ze zijn toch al dood'
Nu zou ik dat echt niet meer kunnen... en willen.
Treat others how you would like to be treated.

Marla

Bericht door Marla »

Iemand keuringsdienst van waarde gezien net? Het ging erom dat broodverbetermiddel (L-Cysteïne oftewel E920) vaak in China wordt gemaakt en dat ze daar mensenharen voor gebruiken (naast eendenveren of andere dierlijke haren). Nu stond er ook in beeld dat het niet als ingrediënt vermeld hoeft te worden. Pfff. http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... entenlijst

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Gadverdamme :shock:

Als ik tijd heb ga ik kijken. Ben blij dat ik zelf brood bak.

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik vernam ook dat ze gewoon de haren die op de grond zijn gevallen weer opvegen, samen met sigaretten en andere troep en er alsnog weer bijgooien.

Ik denk niet dat ik het hoef te zien. Ik ging al bijna over m'n nek toen ik de voorstukjes zag.

Is er overigens ook nog verteld waarom ze het doen?

Marla

Bericht door Marla »

Ja inderdaad, ze gooien daar van alles op de grond en dat wordt gewoon met haar en al opgeveegd en naar de fabriek gestuurd. Daar in de fabriek zitten een stel oudere vrouwen de haren uit te zoeken en zij verwijderen de ergste viezigheid, maar ja, ongetwijfeld blijven er nog wel wat peuken achter.

Waarom ze het doen? Dat werd ook wel uitgelegd door een bakker, het is vooral omdat ze met de huidige technieken het deeg niet echt goed behandelen, alles moet snel en makkelijk natuurlijk. Dus dan doen ze dat broodverbetermiddel erdoor om het deeg weer een beetje te laten herstellen.

vegamike

Bericht door vegamike »

Ja had het gezien, te bizar. Maar menselijk haar dus... Wel veganistisch dus.. :grin: oh nee is weer niet duidelijk of er dan eendenveren in zitten. Raar zaakje!!!!

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik ben blij dat ik natuurwinkelbrood* sowieso veel lekkerder vind en dat eigenlijk altijd eet..

* Van dat superstevige brood.

sillygirl

Bericht door sillygirl »

ik heb bakker verbeek (een van de leveranciers voor de groene winkels) gevraagd of er l-cysteine in hun meel zit, ik wacht nog op antwoord. Aangezien niet de bakkers dit doen, maar de leveranciers van de grondstoffen (meel), en aangezien het niet vermeld hoeft te worden, weten veel bakkers het zelf ook niet. De bakkers vereniging adviseert ze nu dan ook om navraag te doen bij de leveranciers voordat ze hun klanten antwoorden. Ik hoop maar dat biologisch brood dit niet bevat, maar kon niet direct iets vinden over of deze belachelijke wetgeving anders is voor biologisch meel. :roll:

Ananas

Bericht door Ananas »

vegamike schreef:Maar menselijk haar dus... Wel veganistisch dus.. :grin:
Dat vind ik best een vreemde opmerking. Is mensen uitbuiten wel veganistisch? Ik vind unfair trade niet vegan verantwoord.

Brchj

Bericht door Brchj »

Nee maar mensen haar valt gewoon uit. Het wordt neem ik aan niet pijnlijk uit 'proefmensen' hun hoofd getrokken ofzo? Dus het is in dat opzicht wel veganistisch. Maakt het niet lekker natuurlijk..
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik heb nog even met de vertaalmachine alle ingrediënten van mijn franse supermarkt broodmelen gecontroleerd en gelukkig alleen meel en granen.
Voor gasten had ik afbakbroodjes, ook die bevatten geen broodverbetermiddel. Vreemd dat het in NL standaard is.

Het idee van haren (ook zonder peuken) of veren doet me gruwelen.

sillygirl

Bericht door sillygirl »

Ik weet niet hoe het in FRankrijk zit, maar in NL is het dus geen geruststelling als er alleen meel in het brood zit. Omdat het in het meel mag zitten zonder vermelding...(de bakker voegt het niet toe en dus hoeft het niet vermeld te worden)

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Hmm... Ik bak dus zelf, haal broodmeel bij de supermarkt. Bij kant- en klaar mixen heb je bijna zekerheid op broodverbetermiddel maar ik denk (hoop) bij alleen meel dus niet.

sillygirl

Bericht door sillygirl »

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... entenlijst

en zie http://www.nbc.nl/sites/default/files/w ... nitief.pdf

het komt door Europese wetgeving dus zal in Frankrijk hetzelfde probleem kunnen spelen. Al kan ik me voorstellen dat het bij harde broodsoorten misschien niet nuttig is en dus niet gebruikt wordt.

De Nederlandse Vereniging van (industriele) Bakkers (waar Verbeek als enige biologische bakker ook bij aangesloten is) antwoordt meteen met 'onze producenten geven weldegelijk de garantie dat het plantaardige cysteine is', maar het hele punt dat de KvW aankaart is nu juist dat bedrijven het zich makkelijk maken door uit Chinese fabrieken in te kopen waar het anders aan toe gaat dan er op het labeltje staat. En plantaardig is het veel duurder te maken. Ik vind het dus niet echt geruststellend om van de Nederlandse bakkers dit bericht te horen... (http://www.nedverbak.nl/ )

Sas

Bericht door Sas »

Ik gebruik ook geen broodbakmachine. Is echt overkill... Ik heb nog nooit lekker brood uit een machine geproefd. Ik heb zo'n machine nog wel staan, staat nu stof te vangen. Spijt van de aankoop.

Kneden met de hand duurt zo'n 10 minuten, uurtje laten rijzen op de verwarming met een stukje cellofaan plastic of theedoek, dan even kort doorkneden, en op de bakplaat (met bakpapier) leggen en dan een in een vorm kneden. Meestal is het in de vorm van ciabatta. Afbakken is ook veel sneller, zo'n 15-20 minuten.

Een brood 3 uur in een machine houden is echt onzin. Als je meer luchtbellen wilt, gooi er dan een zakje vanillesuiker doorheen om de gist te voeden.

Deeg hoor je met de hand te kneden, dit is de enige manier om lekker brood te krijgen. Je proeft echt het verschil. Maar dat is mijn mening.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik laat het deeg door mijn Kitchenaid kneden (o.a. omdat ik pijnlijke polsen heb) en dat is echt heerlijk.
Gedroogde gist werkt hier in Frankrijk supertraag! Vier uur rijzen in plaats van 1,5 en nog was het niet veel gerezen. Ik kreeg niet de broden die ik in NL gewend was.

Nu gebruik ik verse gist. Maak met een kilo meel 4 kleine ronde broodjes, heerlijk zijn ze.
Ook 100 % volkoren is nog nooit zo lekker geweest.

Ik laat het iets langer dan een uur rijzen, vorm het en laat het nog een half uur rijzen. Dan de oven in, hmmm.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Misschien was dit al eerder gepost, maar bij de Aldi zag ik nu ook weer vegan brood.
Westlands half volkorenbrood, ingrediënten: volkorenmeel (tarwe, bevat gluten), water, bakkersgist, sesamzaad 1%, tarwegluten (broodverbetermiddel (dextrose, anti klonter middel (E170), emulgator ((plantaardig) E481), suiker (gebrand), veldbonenmeel, gerstemoutmeel), bakkerszout.
59 cent voor een halfje.

sillygirl

Bericht door sillygirl »

Wij hebben ook vegan brood van de Aldi. Spotgoedkoop en toch volkoren, 'tijger volkoren'. Er zitten wel e-nummers in, maar die heb ik opgezocht en dat zijn calciumcarbonaat, guargom en e481 waar ze zelf al 'plantaardig' bij zetten. Het kost maar 87 cent voor een heel brood :)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

O, goed dat je het zegt. :) Naar de andere soorten brood had ik nog niet eens gekeken.

Plaats reactie