HANDIG en een beetje leuk...

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: HANDIG en een beetje leuk...

Bericht door Mystique » di jul 23, 2013 10:59

*zucht* :cry:

Ik was zo blij en trots met mijn elektrische fornuisje.

Totdat ik die van jou zag... :cry:

:mrgreen:

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di jul 23, 2013 11:28

De knoflookpers lijkt me inderdaad heel handig.

Zelf heb ik trouwens deze:

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/l ... 980536.jpg

Vond ik iets betaalbaarder dan de Vitamix en tot nu toe heel erg tevreden mee.

Daarnaast ben ik ook erg dol op de Joseph Joseph index snijplanken, ik heb deze:

http://productimages.wehkamp.nl/is/imag ... g)-rvs.jpg

Daarnaast maak ik veel dingen zelf en gooi ik nooit eten weg, dus dit was een logische aankoop (ook omdat ik het zat was dat er van alles uit het kastje valt):

https://static.crazeal.com/05/07/1346315660705.jpg

Daarnaast gebruik ik dit kookboek ook sinds kort voor kaas-gerechten:

http://www.vegsource.com/jo/unchbook.jpg
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Rosie

Bericht door Rosie » di jul 23, 2013 11:57

Die "bakjescarrousel" lijkt me ook erg handig! Waar kan je die kopen (of hoe heet het)?

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di jul 23, 2013 11:59

Hij heet Spin 'n Store, hij was een tijdje geleden ergens in de aanbieding. Je moet even op verschillende spellingen zoeken in je favoriete zoekmachine, het wordt niet overal goed geschreven :)

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 23, 2013 12:06

Oeh, oeh, die wil ik! Ik zit altijd te klooien met die bakjes die constant m'n keukenkastje uit flikkeren. En ik ben te lui om ze netjes in elkaar te stapelen. Thanks AnAnAn!

Die snijplanken vind ik heel mooi, wel eens getwijfeld om aan te schaffen, maar er staat altijd een visje en vleesje op en dan vind ik het niet leuk, hihi.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di jul 23, 2013 12:15

Bij ons is het simpel: de groene, witte en blauwe zijn voor groenten en fruit (door elkaar) en de rode gebruik ik niet (drie is ook genoeg verder), die is voor mijn vriend als die eens per maand eens een stukje vlees maakt...(wat al te veel is, maar veel minder dan ooit).

Het voelt toch juist extra goed dat MIJN plankje met een blij visje erop, nooit een zielige dode vis hoeft te dragen!

Edit: deze kan ik ook niet missen:

http://www.foodiesmagazine.nl/files/201 ... nijder.gif

jojo

Bericht door jojo » di jul 23, 2013 14:10

Wat een verschil in wat we in huis hebben en wat we willen zeg! Hier denken we wel honderd keer na voordat we bedenken dat we het nodig hebben :) Maar ja.... dat krijg je natuurlijk al snel als je met heel weinig geld moet rondkomen..... Maar ook ik hou erg van goeie keukenspullen en heeel langzamerhand komt er beter spul in huis: 1 keer per jaar een goeie pan bv...... En een paar jaar geleden kregen we aan het eind van het jaar belastingsgeld terug en toen hebben we een 6-pits gasfornuis gekocht, een Smeg.... Wat een weelde!!! ZES pitten om te kunnen koken! Iedere dag plezier van! :D Verder heb ik een speciaal reumames met een omhoogstaand handvat, zodat ik mijn pols recht hou: Ideaal!! Ik snij er weer lekker op los! Die dure apparaten die alles kunnen waar jullie het over hebben is voor ons helaas in dit leven niet haalbaar..... :( Is driekwart van onze maandloon..... Lijkt me wel superfantastisch om es mee te werken, maar voorlopig blijven mijn wensen simpel: Goeie snijmessen en goeie pannen en daarmee zijn we al een heel eind! (mag ook wel....ik loop al tegen de 50) :mrgreen:

jojo

Bericht door jojo » di jul 23, 2013 14:17

Die Spin 'n Store lijkt me trouwens ook geweldig! Die bakjes van mijn Oma zijn ook wel aan vervanging toe.... :grin: Zijn ze een beetje betaalbaar of moet jojo weer verjaarsgeld gaan vragen? :grin: (mijn vrienden zien me weer aankomen: Ik wil graag geld, want ik spaar voor een schutting, ik wil graag geld, want ons tuinhuisje rot weg, ik wil graag geld, want onze fluitketel heeft het begeven,.....hihihi!!) Tot nu toe alles gelukt trouwens :D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jul 23, 2013 14:33

Je smaak qua kookboeken bevalt me wel :) Ik heb die bijna allemaal. Artisan Vegan Cheese heeft een beetje een leercurve (werkt niet voor iedereen), maar ik ben er gek op. Zeker in combinatie met een Vitamix is dit een heel fijn boekje.

Veganomicon is een standaardwerk, die 'moet' iedereen in de kast hebben. De zoete boekjes van Isa en Terry zijn ook fijn, vooral het taartenboek gebruik ik regelmatig.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jul 23, 2013 15:42

AnAnAN schreef:Zelf heb ik trouwens deze:

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/l ... 980536.jpg

Vond ik iets betaalbaarder dan de Vitamix en tot nu toe heel erg tevreden mee.
Welke is dit? En kan deze ook bv cashews met relatief weinig vocht goed vermalen?

@Arthur, het boek Groenten uit een Italiaanse tuin, is dat een boek echt op groente gericht, of wordt er veel gebruik gemaakt van kaas?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 23, 2013 18:20

Ik ben vooral gek op de seitan bourguignon, die maak ik met zelfgemaakte seitan. Ik doe er zelf wat meer groenten bij, maar hij is jammie jammie!

En de Oosters vegetarisch ben ik alleen al blij mee, omdat ik het zo'n mooi boek vind. Ik ben ook heel blij met het pindasaus recept. En dan te bedenken dat ik vroeger niet van pindasaus hield.

De 500 vega gerechten is wel mijn lievelings, mede omdat ie lekker helemaal vegan is.

Maar de vega bijbel vind ik ook goed, of poe, ik heb ruim 20 vega kookboeken en ik gebruik ze bijna allemaal. :)

Skyclad

Bericht door Skyclad » di jul 23, 2013 18:56

Pannen met aluminium bodem...hopelijk alleen aan de buitenkant?
Voor kookpannen vind ik RVS zat, ik heb zo'n set van BK, super cheap en tig jaar garantie.
Qua koekenpan natuurlijk gietijzer, werkt echt super als je het eenmaal doorhebt. Boel weigert gewoon aan te koeken. Zelfs die giftige tefal anti aanbak shit was een ramp met weinig olie.

Ik heb ook een ijsmaker, ooit in een vegetarisch tijdperk er low fat ijs met kwark mee gemaakt (smaakte nog beter dan normaal softijs, gewoon omdat ik geniaal ben). Misschien dat ik er tegenwoordig wat anders mee kan maken, ik had hem voor softijs en sojamelk begin ik niet. Ik ga nog kijken of je er wat mee kan doen met fruit (Ananas ijs...oh yea!).

Kookboeken en fancy kookgerei heb ik het niet zo mee. Ik bedenk gewoon zelf dingen om te maken, en ik gebruik gewoon lekker ouderwetse methodes (itt anderen die allerlei dure fancy zooi willen ga ik denk ik er aan om mortar en pestle kopen, voornamelijk voor die irritante kruidnagels die niet goed malen in de koffiemolen).

En ik vroeg me al af welke gekken met cups meten behalve Amerikanen. Hoezo 1 cup? Elk kopje is verdomme anders.
En theelepels en eetlepels zijn toch overal standaard? "voeg 5 gram kurkuma toe" zou wel erg lastig zijn om af te meten...

Die gaggenau gasten houden trouwens wel heel erg van het woord "eenvoudigweg". Ze zijn zo wanhopig om dat spul te verkopen en ze komen niet verder dan de standaard voordelen van inductieplaten neer te zetten? Ja dat snap ik, ik heb ook een inductieplaat. Maar waarom zou een gaggenau dan zo goed zijn? Je kan niet zomaar een Duitse merknaam kiezen en dat elke Nederlander dan denkt "Oh Duits, dat is altijd goed!". Ik heb zo'n studentenpitje dat je in een stopcontact stopt en voilá, een keuken! Handiger kan haast niet. En als je je keuken zat bent? Uit het stopcontact en in de kast, voilá, een extra badkamer!

Lange tijd geleden heb ik die knoflook dingen opgegeven. Het beste is een vork. Als Hollander kan ik goed prakken, en die vaardigheid zal ik dan gebruiken ook.

Het enige probleem tijdens het koken, is dat bij het afgieten dat stoom op m'n bril slaat, en dat is erg onhandig. Koken zonder bril lukt me wel makkelijk, maar ik vergeet het ding altijd af te doen tot het te laat is (en ik dus als een kip zonder kop met een pan in m'n handen daar sta zonder enig zicht).

Skyclad

Bericht door Skyclad » di jul 23, 2013 20:43

Ja, maar ieder kopje heeft toch een andere maat? Hoe groot is de Amerikaanse cup precies? En waarom zou ik specifiek een kopje van die grootte gebruiken bij koken als alles hier inhoud aanduiding heeft en dus "200 ml water" gewoon veel makkelijker is? Wat als ik eerst water moet doen en dan bloem ofzo? Kopje met water, droogmaken, dan bloem? Ik bak niet vaak, maar ik bedoel gewoon een voorbeeld.

Gietijzer op inductie, ja. Voor koekenpannen is geleiding denk ik niet zo belangrijk, omdat je geen 3 liter olie erin gaat gooien die moet koken. 1-2 eetlepels olie koken echt binnen 10 seconden. Je kan je oog er echt geen seconde vanaf houden want anders zit je opeens in een Mcdonalds keuken.

Dat aluminium is ook niet duur hoor. Dat zijn misschien dure inductiepannen en dat ze dan sneller koken, maar dure RVS inductiepannen doen hetzelfde zonder aluminium in je eten. De mijne koken iets van 2-3 liter in 3-4 minuten. Vind ik eerlijk gezegd snel genoeg.

En iedere pan een timer is standaard met inductie...de mijne hebben ook allemaal andere timers. Als die van Gaggenau ook secondes heeft is ie wat dat betreft iets makkelijker. Maar dat zal toch wel standaard zijn bij inbouw inductie?

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di jul 23, 2013 21:45

Hoe weet je met die mango-ontpitter nou precies hoe de pit in de mango zit dan? Ik heb dat nl. altijd mis met het snijden.. (gebruik dan een mes, maar dit ding lijkt me ideaal!!)

Overigens is in mijn keuken op 1 koekenpan na alles gekregen....van uitzet vragen voor m'n verjaardag ieder jaar, tot kerstpakketten en weggeefhoeken. Het is dan ook een mengelmoes van 3 a 4 serviezen. Ik heb gewoon een simpele blender en een handmixer en dat was t wel...

Ik ben wel supertrots op m'n pannenset van Bergman, ook gekregen:
http://i1221.photobucket.com/albums/dd4 ... d1cd1d.jpg

Jammer dat er 2 zo zwaar zijn, dat m'n vriend ze soms leeg moet scheppen want ik kan ze niet schuin houden... :D

Skyclad

Bericht door Skyclad » di jul 23, 2013 22:08

Dat soort handige hebbedingetjes werken nooit optimaal. Je moet gewoon leren hoe je het fruit moet snijden dan is het veel makkelijker.

Bij mango is het het makkelijkste (moet wel rijp zijn) om het te schillen (of schillen met een mes, of de schil snijden in een circel rondom en dan "omklappen") en daarna stukken mango eraf te snijden met een mes tot je duidelijk ziet wat de pit is. Dan kan je, zoals ik, obsessief elk beetje fruit eraf kauwen, of je kan de goede stukken vrucht eraf snijden en de rest weggooien. Het kokstruukje met het ding rondom doorsnijden en daarna de pit eruit halen werkt bij mij nooit, wordt altijd een rotzooitje omdat het fruit niet van de pit afgaat.

Heb ook zo'n ananasding gehad, lijkt handig maar je gooit gewoon veel te veel fruit weg. Ik snij liever even een kwartiertje.

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 23, 2013 22:12

Oeh ja, Mango afkluiven. Mijn favoriete deel van een mango klaarmaken. :D

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo jul 24, 2013 9:02

Ik hou van dit topic!!

Allereerst, de mango snijder is echt een fijne aankoop: als ik een mango probeer te fileren met een scherp mes, schiet ik vrij makkelijk uit. Oei. Het is niet moeilijk om de pit te vinden, je zet het ding in de lengte van de mango erop in het midden, duwen, en de mangosnijder vindt vanzelf zijn weg om de pit heen. Dan in blokjes insnijden, binnenstebuiten op de schil en afsnijden/schrapen maar. Ik geloof dat je hem echt voor een paar euro kunt kopen op de groenteafdeling van supermarkten, of bij de Xenos etc. Is het proberen misschien waard?

De bakjes carrousel die ik heb kostte zo'n 20-25 euro. Maar in vergelijking met de irritatie die ik bespaar, en de bakjes die ik weg moet doen simpelweg omdat dat ene passende deksel foetsie is...Heel fijn! :mrgreen:

Verder is een snelkookpan in mijn keuken ook onmisbaar!
http://www.kijkshop.nl/data/producten/1 ... 7982-1.png

Ze zijn een beetje duur, bij de Ikea zijn ze geloof ik nog goed betaalbaar (en altijd lang garantie.) Zelf heb ik eentje die op het plaatje lijkt, een super simpele merkloze Duitse. Best een aardig maatje (iets kleiner zou mogen) en ik had hem 2x gebruikt tweedehands gekocht voor 20 euro, met extra rubber. Ik gebruik hem zowat elke dag.

@Dani, de blender is de Philips HR7778 (E192,-). Je hebt ook de HR7776 (E150,- ong.) maar die heeft minder accesoires.
Ik maak mijn amandelmelk in de blenderkom, en zoals bij alle blenders moet er wel vocht bij. Maar ik zeef het daarna met een natte theedoek/kaasdoek. Als je het in de keukenmachinekom met hakmes zou doen hoef je er geen vocht bij te doen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd - ik weet wel dat hij mijn uitjes tot pulp maalt als ik hem langer dan 3 sec aanzet. Je moet wel - afhankelijk van de hoeveelheid - de inhoud soms naar beneden halen met de bijgeleverde schraper. Ik heb mijn hummus in de blender gemaakt, maar volgende keer ga ik het maar eens in de hakker maken.

Daarnaast is de 500 vega gerechten ook een aanrader van mij!!!

Trouwens Arthur, ik ben het eens met je over de cups etc. Er zijn namelijk veel meer Amerikaanse vegan recepten. Ik ga eens kijken naar die Fred & Friends maatdingen. Zal wel wat kosten ;)

O en ik vergeet deze! Het goedkoopste 'gadget'! Ik heb ze van de Hema, maar ook met vrolijke gele stippen. Handig om zaden/noten in te mixen en mee te nemen naar m'n werk, die eet ik s middags met yoghurt. Of voedingsgist naar de camping/mee backpacken, of andere kleine hoeveelheden uit mijn grote bulk-collectie van bonen/zaden/pasta's.
http://www.ikea.com/nl/nl/images/produc ... 455_S4.JPG

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 24, 2013 9:39

Een greep uit het assortiment van mijn kookboeken (als jullie met foto's gaan gooien :) ).
500 vega gerechten, oosters vegetarisch. puur plantaardig en de groene wereldkeuken zijn al voorbij gekomen, dus die plaats ik niet dubbel.

Ik ben nog erg moe en ik kan ze niet allemaal zo 123 vinden, dus niet altijd een foto: (mocht je meer info erover weten: schrijver/uitgever, moet je maar ff vragen)

- Vegetarische gerechten, supersnel bereid

http://img.literatuurplein.nl/blobs/ORI ... 64/1/1.jpg

http://img.2dehands.be/f/preview/156650 ... keuken.jpg

- Vegetarische gerechten, Kitchen classics

- Vegetarisch, schrijver: C. Bardi

- Het grote vegetarische kookboek
Volgens mij deze, maar met een andere voorkant:
http://img.literatuurplein.nl/blobs/ORIGB/42725/1/1.jpg

Da's pas koken, vegetarisch voor één, geen foto, dan maar link
http://www.bol.com/nl/p/da-s-pas-koken- ... 005011137/

- 100 toprecepten, vegetarisch koken

- Atrium vegetarisch kookboek: ook wel een aanrader, alleen al omdat bij ieder recept zo netjes vermeld staat of het geschikt is voor vegans, plus een heel mooi groot encyclopedie-achtig stuk in het begin waarin heel veel wordt verteld over de voedingswaarden van producten en hoe je bepaalde producten moet bereiden enzo.

Verder nog wat engelstalige en kleine kookboekjes.

Melek

Bericht door Melek » wo jul 24, 2013 9:44

Jeutje wat hebben jullie een spullen zeg. Dat past allemaal niet eens in mijn keuken. Maar wel gaaf hoor.

Ik heb ook van die "cups" maat kopjes. Gewoon simpele van de AH voor een paar euro. Maar heel handig als je recepten maakt van Amerikaanse sites/ kookboeken. En sinds kort ook de TBSP/TSP lepeltjes. Want een theelepeltje is geen teaspoon. :roll:

@AnAnAn: Ik heb bijna dezelfde Philips keuken machine, maar dan zonder sapcentrifuge opzet omdat ik al een aparte sapcentrifuge heb. De hummus maak ik in de hakker en dat gaat echt prima. Als je ene kleine portie maakt idd af en toe even de langs de zijkant naar beneden schrapen. Ik vindt het nog wel lastig om noten goed fijn te krijgen in dat ding.

En die zakjes van Ikea zijn idd geweldig. Maar wel wat duur. Meestal koop ik ze bij de Action, zonder mooi design, maar wel veel goedkoper. Kan het alleen niet laten als ik bij de Ikea ben om toch een pak mee te nemen. :wink:

Owja, mijn onnodige maar wel super gave keuken apparaat is de Zoku quick pop maker.
http://youtu.be/x9AxJgkmwdE
Ja het is onzin, ik weet het, maar met dit warme weer heb ik er wel veel plezier van. 8)
(Wie de zoku leuk vind: hij is nu in de aanbieding bij Bol.com)

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 24, 2013 10:45

Ik vind het geen onzin hoor. Ik ben niet zo'n ijsjes persoon, maar ik vind het er wel heel erg leuk uitzien en ook heel fijn dat je zelf kunt bepalen wat je erin doet, zoals de mevrouw in het filmpje al vertelt.
Je moet 'm alleen 24 uur laten staan om te koelen? Ik denk dan altijd "stroomverspilling!", want volgens mij kun je ook heel goed vormpjes halen en gewoon in de vriezer stoppen, de koelkast staat toch al aan. :)

Plaats reactie