Contaminatie in restaurants.

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Contaminatie in restaurants.

Bericht door Mystique » di jul 16, 2013 10:21

Gisteren stond ik weer eens in de Subway te wachten op het klaarmaken van mijn bruine broodje met alleen groenten. Ze weten ondertussen, geloof ik, dat ik veganist ben en ze lijken er positief tegenaan te kijken. Ik kreeg gister zelfs de opmerking dat ze het knap vond van mij dat ik alle verleidingen wist te weerstaan.

Afijn... Er werd al een ander broodje klaargemaakt en hoewel ze netjes steeds hun handschoenen verversen merk je toch weer op dat ze eerst met hun handen het vlees en de kaas pakken en daarna pas de salade erop doen. Ze hebben dus eerst de dierlijke producten aangeraakt voor ze met hun handen in de groenten zitten.
Eigenlijk geeft mij dat toch niet helemaal een fijn gevoel. Maar goed, zo zal het ook vast gaan in restaurants. En op die manier zou je dus eigenlijk bijna nooit buiten de deur kunnen eten. En ik draag toch niet bij aan het dierenleed, dus waarom zou ik me er druk om maken? Maar ze zitten wel met hun klauwen in al die vlees- en kaas hopen voordat ze aan mijn voedsel zitten. Maar dan kun je je ook druk maken om producten uit de supermarkt, omdat die ook vaak genoeg uit een fabriek kunnen komen waar dierlijke producten worden verwerkt.

Kortom, wikken en wegen.
Hoe is jullie kijk op de (mogelijke) contaminatie in restaurants, eethuisjes, cafés etc.?

Melek

Re: Contaminatie in restaurants.

Bericht door Melek » di jul 16, 2013 11:10

Ik had dus echt al een heel verhaal getypt toen ik pas de clue van je verhaal snapte. Ze raken dan misschien geen vlees/kaas aan met de handschoenen waarmee ze jou broodje maken, maar als ze voor iemand anders een broodje met vlees/kaas en groenten maken zitten ze wel eerst aan het vlees/kaas en dan in diezelfde bak met groenten waaruit ook jou broodje gemaakt wordt. Hmm ja dat is een lastige, had ik nog niet eens zo over nagedacht.

Er zijn natuurlijk gewoon regels voor. Want hoewel jij (en ik en vele anderen) het gewoon geen fijn idee vinden, maar er niet aan dood gaan, zijn er ook mensen die echt ziek kunnen worden van een simpele kruisbesmetting met bijvoorbeeld melk producten. En er zijn ook religies waarbij het absoluut uit den boze is. Mijn moeder werkt in een kantine en één van de islamitische medewerkers van het bedrijf vraagt altijd aan haar wanneer zij de frituur verschoond heeft om dan eerst voor hem een kipsnack te bakken, voordat de varkens snacks erin gaan. Als er eenmaal varken in heeft gezeten mag hij gewoon niks meer uit die frituur eten.

Maar vraag me toch af in hoeverre je dit kunt voorkomen. Want moeten ze dan voor dat "carni-broodje" handschoentjes aandoen, vlees/kaas pakken, handschoentjes uit, in de oven, nieuwe handschoentjes aan en dan groenten pakken? En mensen die een ernstige ui allergie (bijvoorbeeld) hebben dan? Moeten ze dan ook voor alle groenten nieuwe handschoentjes aan doen? Das niet al te best voor het milieu. Het enige alternatief is dan misschien met tangen werken in plaats van met handen in de bakken te graaien. En dan gewoon een tang per bak en ook niet verwisselen.

Nouja, ik moet zeggen dat ik het persoonlijk geen ramp vindt. Maar ik snap jou dilemma wel. Als je er over nadenkt is het niet prettig.

Even off-topic. Weet jij of de E471 in de broodjes van de Subway niet dierlijk is? Is daar al eens navraag naar gedaan? Ik was namelijk van plan om ze er over te gaan mailen, maar als iemand hier het al weet is dat natuurlijk makkelijker. :P .

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 16, 2013 11:22

Ik ga er eigenlijk vanuit dat het plantaardig is, aangezien het goedkoper is. Ik dacht alleen wel dat enkel het bruine brood geschikt was voor veganisten...

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di jul 16, 2013 12:12

Ik vind het zelf niet erg. Maar het lijkt me wel logischer voor de hygiëne, om eerst de sla te pakken en dan de ham, omdat je evt. ziekteverwekkers denk ik eerder in het vleeswaar verwacht. Maar misschien doen ze het omdat het bakje met ham en kaas een beetje vochtig/lelijk wordt van een natte slahand, terwijl je de kaas- en ham'afdruk' op de sla niet ziet...

Als de sla pakken zonder eerst de kaas/ham te pakken alleen mogelijk zou zijn als ze er een nieuwe handschoen voor moeten aantrekken, heb ik toch liever dat ze dezelfde handschoen gebruiken. Zo'n verspilling anders...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di jul 16, 2013 13:27

Ik herken het wel, ik heb het zelf ook gehad, en ik herken het ook van andere veganisten.
Misschien is het bij jou wel heel anders, dit onderstaande gaat puur over mijzelf, dus voel je vooral niet aangevallen ;)

Ik merkte zelf op een gegeven moment dat ik het behoorlijk sterk had, dat dierlijke ingrediënten gelijk waren gaan staan aan een soort van vies of slecht, iets dat ik niet binnen wilde krijgen. Maar eigenlijk is dat helemaal niet logisch, want mijn reden voor veganisme had daar niks mee te maken, mijn redenen voor veganisme waren de dieren, en later ook milieu en wereldvoedselverdeling, en geen van die dingen wordt beïnvloed door of ik per ongeluk een beetje dierlijke producten binnenkrijg of dat mijn voedsel wel of niet dierlijke producten heeft aangeraakt.
Ik herken bij mezelf veel overeenkomsten tussen deze manier van denken over dierlijke producten en dingen als smetvrees, obsessief compulsief gedrag enzo. Bij smetvrees ed. heb je een rationeel begin: een goede hygiëne is goed voor je gezondheid, dus het is logisch om vieze dingen te vermijden of daarna je handen te wassen ed. Maar op een gegeven moment kan die gewoonte om viezigheid te vermijden zichzelf steeds meer versterken, tot het iets dwangmatigs is dat niet rationeel meer is: je hebt mensen die op een gegeven moment 100x per dag hun handen wassen en alles met doekjes aanraken (even een extreem voorbeeld), en dan dient het geen enkel doel meer, want een klein beetje viezigheid is helemaal niet slecht voor je gezondheid (en zelfs goed voor je weerstand).
En zo zie ik die manier van denken over dierlijke producten ook, het begin is rationeel: geen vlees, zuivel, ei, honing, leer, wol, etc. gebruiken is rationeel, het dient een doel: dierenleed verminderen/minder milieuschade/minder voedseltekort/etc. Maar die gewoonte om dierlijke ingrediënten te vermijden kan ook een gewoonte worden die zichzelf versterkt tot het niet rationeel meer is, en zo was het bij mij wel: of mijn veganburger tegen een vleesburger aangelegen heeft, heeft niks meer te maken met waarom ik veganist werd. Het is dan een soort veganisme om het veganisme, en niet meer alleen veganisme om dierenleed/milieuschade/voedselverdeling/etc. Veganisme als een doel op zich, niet meer puur als middel.

En dat vond ik geen gezonde instelling, dus heb ik mezelf dat afgeleerd, door na te gaan of datgene dat ik niet wilde eten/gebruiken wel rationeel was, en wanneer het niet rationeel was dat gevoel te negeren en het gewoon wel te eten/gebruiken.
En nu heb ik dat soort dingen veel minder, of iets tegen vlees heeft aangelegen maakt me bijvoorbeeld niets meer uit, en dat voelt beter, meer ontspannen.
En op die manier kan je ook beter reclame voor veganisme maken denk ik, want dat geeft aan niet-veganisten een aantrekkelijker beeld van een levenswijze die ook in de praktijk makkelijk haalbaar is, in plaats van het beeld dat je als veganist nooit meer iets kan eten buiten de deur en altijd op elk klein detail moet letten, dat is niet echt aantrekkelijke reclame. Niet dat ik vind dat veganisten zich moeten aanpassen om goede reclame te kunnen maken hoor, het is meer een overweging voor veganisten die dat zelf belangrijk vinden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jul 16, 2013 13:30

Maar ze wisselen handschoenen steeds? Maar niet per klant?

Het zou hygienischer zijn als ze vlees e.d. alleen met opscheplepels aanraken.

Mystique

Bericht door Mystique » di jul 16, 2013 13:46

Nee, ze wisselen juist wel handschoenen per klant. Zodra het broodje klaar is, gooien ze de handschoenen weg.
Gelukkig heb ik absoluut geen smetvrees. Het is ook niet persé zozeer dat ik het vies zou vinden (ook wel een beetje, ik vind vooral de geur van vlees steeds minder lekker worden), maar dat het meer als een stukje acceptatie zou voelen dat vlees en kaas er nu eenmaal bij hoort en dat zou ik dus nooit (kunnen en willen) accepteren.

Meer zo'n gevoel van: als ik er geen melding van maak dan is het normaal, als ik er wel een melding van maak vinden ze me misschien juist lastig worden, zoals sommige restaurantmedewerkers en ik ben juist zo blij dat deze meiden er zo enigszins open voor lijken te staan. Ik wil inderdaad geen verkeerd beeld geven van veganisme dat het moeilijk zou zijn (al vind ik het persoonlijk wel best moeilijk om veganist te zijn, maar dat vertel ik natuurlijk niet tegen niet-vegans) en dat je niets meer zou kunnen (eten) als veganist zijnde...

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jul 17, 2013 18:11

Helemaal eens met Fynnya...

Mijn theorie is dat je 'per ongeluk' je hersens aanleert om een afweerreactie te vertonen op dierlijke producten. Want telkens als je ingrediënten aan het checken bent en je komt iets dierlijks tegen, denk je meteen 'dat neem ik niet' en duw je het product soms zelfs fysiek van je af (door het bijv. terug te zetten in het supermarktschap). Dus je hersenen registreren, 'dierlijk? weg! dierlijk? weg! dierlijk? weg!' en op een gegeven moment wordt dat zo misschien een automatische reactie, zelfs walging.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ananas

Bericht door Ananas » wo jul 17, 2013 20:58

Ik ben het rationeel wel eens met Fynnya.

Maar gevoelsmatig vind ik het meer dan vervelend als mijn eten tegen een dood lijk aan heeft gelegen...

Dat heeft niet te maken met 'hoe vegan ik wil zijn' (wat ik een beetje uit het verhaal van Fynnya haal, is dat mensen zich zo gaan gedragen als na verloop van tijd veganisme met hun identiteit verweven raakt), maar met mijn algemene walging van dode dieren.

Ik probeerde wel eens om er rationeel over na te denken en invloed uit te oefenen bij bijvoorbeeld een vleeseters barbecue, maar dat vind ik eigenlijk echt te disgusting en dat doe ik dan ook niet meer. Ik ga ook niet meer in de vleeslucht zitten bij mijn ouders. Ja dat is niet goed voor het imago van veganisten. Maar ik vind het gewoon smerig. Ik ga ook niet in een rokershok zitten...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jul 17, 2013 21:14

Renee1137 schreef: Mijn theorie is dat je 'per ongeluk' je hersens aanleert om een afweerreactie te vertonen op dierlijke producten. Want telkens als je ingrediënten aan het checken bent en je komt iets dierlijks tegen, denk je meteen 'dat neem ik niet' en duw je het product soms zelfs fysiek van je af (door het bijv. terug te zetten in het supermarktschap). Dus je hersenen registreren, 'dierlijk? weg! dierlijk? weg! dierlijk? weg!' en op een gegeven moment wordt dat zo misschien een automatische reactie, zelfs walging.
Heel herkenbaar :D Het maakt het allemaal een stuk makkelijker als je het ook niet meer wil omdat je het niet lekker vindt, ipv alleen uit principe, dus daar speelt je psyche op in.

Het vlees is al wel gebakken en niet meer rauw toch, bij Subway? Anders zit je ook nog met bacterien. Mij maakt het niet uit, maar ik kan mij voorstellen als je bv echt een allergie voor een bepaald product hebt dat het niet handig is. Opscheplepels zouden handig zijn, maar wel lastiger (meer knoeien, en dan valt het alsnog in de andere bakken).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo jul 17, 2013 21:38

Nou ik vind het wel vies. Bij de Bakker Bart bv bij ons hebben ze dan van die tangen, maar ze gaan met alles over alle bakjes heen en ik heb dus weleens de filet americain in de sla zien vallen en ook wel eens sla op m'n broodje gehad met een restje filet (ik check mijn broodje dus ook zorgvuldig voor opeten :D ).

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik haal ook bijna niets meer bij van die afhaaldingen. Ik neem liever wat mee van huis of ga naar huis en maak daar dan zelf wat klaar.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do jul 18, 2013 13:17

Dani schreef:Heel herkenbaar :D Het maakt het allemaal een stuk makkelijker als je het ook niet meer wil omdat je het niet lekker vindt, ipv alleen uit principe, dus daar speelt je psyche op in.
Exact! Je ziet het gewoon niet meer als potentieel voedsel ofzo...

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 28, 2013 9:07

Contaminatie in restaurants 'registreer' ik alleen maar, maar ik doe er weinig mee.
Waarom? Omdat ik juist graag ook nog een beetje mijn socialiteit hoog wil houden. Als ik elke keer in een restaurant ga 'zeiken' (hoewel ik het niet zeiken vind) over eventuele contaminatie, dan wil er niemand meer met mij naar een restaurant en/of kàn ik niet meer met anderen naar restaurants. Ik doe dus gewoon 'minder moeilijk' ook al zie ik de dingen wel gebeuren.
En ik weet wel dat ik misschien er wel moeilijk over zou moeten doen, en dat er wellicht mensen in mijn kennissenkring zijn die ik zou kunnen missen, maar er zijn hier nou eenmaal weinig veganisten in de buurt, en ik wil ook eigenlijk niet een vriendenkring met 'alleen maar' veganisten (of vegetariërs).... :oops: Verder wil ik juist laten zien dat er ook 'relaxte' veganisten zijn, omdat het beeld heerst dat 'we' een stel miereneukers ( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: foute term, ik weet het :mrgreen: ) zijn, die altijd wat te mekkeren hebben en waar je dus nooit 'fatsoenlijk' mee in gezelschap kunt zijn, omdat er altijd gezeikt en gepreekt moet worden..... (en eerlijk gezegd de veganisten die ik hier ken daarvan is >90% ook zo.....<= vandaar dat ik daar ook niet zo op zit te wachten....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jul 28, 2013 9:46

jet schreef:Contaminatie in restaurants 'registreer' ik alleen maar, maar ik doe er weinig mee.
Waarom? Omdat ik juist graag ook nog een beetje mijn socialiteit hoog wil houden. Als ik elke keer in een restaurant ga 'zeiken' (hoewel ik het niet zeiken vind) over eventuele contaminatie, dan wil er niemand meer met mij naar een restaurant en/of kàn ik niet meer met anderen naar restaurants. Ik doe dus gewoon 'minder moeilijk' ook al zie ik de dingen wel gebeuren.
En ik weet wel dat ik misschien er wel moeilijk over zou moeten doen, en dat er wellicht mensen in mijn kennissenkring zijn die ik zou kunnen missen, maar er zijn hier nou eenmaal weinig veganisten in de buurt, en ik wil ook eigenlijk niet een vriendenkring met 'alleen maar' veganisten (of vegetariërs).... :oops: Verder wil ik juist laten zien dat er ook 'relaxte' veganisten zijn, omdat het beeld heerst dat 'we' een stel miereneukers ( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: foute term, ik weet het :mrgreen: ) zijn, die altijd wat te mekkeren hebben en waar je dus nooit 'fatsoenlijk' mee in gezelschap kunt zijn, omdat er altijd gezeikt en gepreekt moet worden..... (en eerlijk gezegd de veganisten die ik hier ken daarvan is >90% ook zo.....<= vandaar dat ik daar ook niet zo op zit te wachten....)
Ik snap het helemaal hoor... Dit is precies mijn instelling. Als alle veganisten zich zouden afzonderen van niet-vegan vrienden en kennissen, betekent dat ook dat die laatsten niet meer in aanraking komen met dat gedachtegoed, en het bewijs dat het gewoon kán en niet moeilijk/ongezond hoeft te zijn. Ik mijn vriendenkring zitten ook voornamelijk omnivoren, maar ik merk dat ik ZONDER ENIGE OVERREDING VAN MIJN KANT een enorm effect op ze heb; meerderen hebben zich laten inspireren om minder dierlijke producten te eten of zelfs bijna volledig vegan te gaan eten.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 28, 2013 12:58

Precies!
Ze zullen nooit veganist gaan worden (dat verwacht ik ook niet), maar er wordt 'opeens' nagedacht over het kopen en eten van vlees en andere dingen.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jul 28, 2013 13:39

Kan natuurlijk zijn dat de omgeving waarin je zit gevoeliger is voor 'zeuren' :mrgreen:
In mijn omgeving wordt er al raar gekeken naar vegetariërs. Coeliakie-patiënten moeten 'niet zeuren', en mensen die bepaalde dingen niet mogen eten vanwege allergie o.i.d. zijn zeurpieten.
Mocht je in deze categorie vallen dan mogen de dames (het zijn allemaal vrouwen, vraag me niet waarom.....) zich verzamelen en er zelf voor zorgen. Bovendien word je dan geacht de hele avond te luisteren naar alle medische problemen van deze vrouwen en hoe moeilijk de wereld wel niet is en hoe zwaar ze het wel niet hebben.......... *zucht*. De enige vegetariër die mijn werk rijk is is toevallig wel een man, maar die valt ook in de 'niet-moeilijk' categorie :wink:
Ik heb er dus bewust voor gekozen om mij 'makkelijk' op te stellen. Hierdoor krijg ik veel positieve reacties van mensen (ze vinden me niet zo'n zeurkous...<= dat wordt ook letterlijk gezegd) en merk ik dat men opeens gaat nadenken. De 'anderen' worden in een hoekje geduwd, beschouwd als zielepieten, en worden vooral genegeerd...... (en aangezien dat nou net niet de bedoeling was.....) of nog erger: niet serieus genomen.

Wanneer ik ga bbq-en bij vrienden, dan wordt er netjes met mij rekening gehouden. Wanneer ik ga eten in de bij een horeca-gelegenheid, dan kan is dat een andere situatie. Dan moet namelijk personeel van die tent rekening houden met mij, en dat vind ik heel wat anders dan een bbq bij vrienden!
Is ook wel logisch, want bij die vrienden zul je misschien nog wel vaker eten, maar dat meisje of die jongen die jouw broodje klaarmaakt kom je wellicht nooit meer tegen..... (het is elke keer een ander, en dus moet je opnieuw dingen gaan uitleggen en omdat je ELKE KEER dat dan moet doen voor iets wat een ander als iets minors beschouwd wordt het snel als zeuren ervaren).
En dan hangt het er nog van af of het 'een broodje' is of dat ik een volledige maaltijd in het etablissement nuttig. Een broodje bij de subway waar ze handschoenen aan hebben, en waar de (meestal parttime) medewerkers tot op een zeker punt netjes hun best doen voor je vind ik inderdaad minder een zeurpunt dan een restaurant waar ik kaassaus over mn broccoli krijg terwijl je net gevraagd hebt om het zonder te serveren. En waar ik bij de keuze uit het menu toch al 10 minuten uitleg moet geven aan de ober/serveerster hoe en wat ik wil hebben en wat vooral niet..... En als het enorm lekker was, of fantasierijk of wat ook, dan laat ik dat ook zeker weten. Was het k*t, dan zal ik dat ook binnen de grenzen van het fatsoen proberen aan te geven.

Kortom, ik maak onderscheid tussen eten bij: werk, vrienden, kennissen, half-selfservice-broodjeszaken, restaurants etc (eigenlijk is de vuistregel voor mij: hoe meer tijd ik er ben hoe meer ik 'zeur' <= en bij vrienden ben je vaker en langer, dus meer uitleg over het hoe en wat)

Mystique

Bericht door Mystique » zo jul 28, 2013 14:06

Als mijn 'vrienden' mij een zeurkous vinden, omdat ik sta voor mijn principes, dan vind ik ze ook niet waardig als mijn vrienden.

Ik begrijp jouw visie hierop heel goed, maar ik ben iemand die liever dan maar géén vrienden heeft dan mensen om mij heen die mijn principes en bijbehorende regels niet accepteren. Ik ben niet bang om alleen te zijn of mensen te verliezen.
Zo klinkt het alsof jij je moet aanpassen voor hun verkeerde manier van leven. Jij moet je inhouden, omdat zij jou anders raar gaan vinden, terwijl jij degene bent die 'het goede' doet. Nou, sorry, maar dat vind ik juist raar...

En ik hoef ook absoluut niet alleen maar veganisten als vrienden, maar iets te oppervlakkige mensen komen er bij mij niet in...

Skyclad

Bericht door Skyclad » zo jul 28, 2013 19:00

Ik denk dat dit meer een persoonlijke hygiëne kwestie is dan een ethische. Als iemand eerst de dierlijke producten aanraakt, en dan jouw eten dan maakt dit niks uit vanuit het ethische aspect van veganisme omdat je niet betaalt voor de dierlijke zooi. Zelfs vanuit het gezondheid aspect maakt het weinig/niks uit als er een stukje filet op je vegan broodje terecht komt omdat zo'n hoeveelheid vlees/dierlijke producten een druppel op een hete plaat is.

Hetzelfde met een snackbar die de friet en kroketten in hetzelfde (plantaardige) vet frituurt. Al mijn vrienden zijn altijd heel bezorgd en zorgen ervoor dat ik vooral geen friet binnenkrijg die samen met de kroketten gefrituurd is. Eerlijk gezegd nog nooit een snackbar gehad die dit doet, en zelf zou ik het gewoon ranzig vinden, maar vanuit het ethische veganistische aspect zou het eigenlijk niks uitmaken.

Dus gek genoeg snap ik de mentaal gehandicapte omgeving van jet nog enigzins wanneer het gaat om veganisme. Coeliakie is natuurlijk geen grap, dus het zijn nog steeds een stel simpele debielen, maar er zit wel een kern van waarheid in dat het een beetje zeikerig is om als veganist te willen dat alles apart gemaakt wordt van het vlees.

Vanuit het hygiënische aspect is het natuurlijk heel anders. Vlees is ranzig, alleen vleeseters hebben een mentale blokkade omdat niemand bewust iets eet wat ranzig is. Behalve in Fear Factor ofzo. Maar dit gaat natuurlijk veel verder dan dierlijke producten. Ik ga ook geen veganistisch schepijs eten met dit hete weer, bijv.

Gek genoeg zijn de grote dierenholocaustondersteunende bedrijven zoals KFC, McD, BK nog wel het schoonste en kan je hier zelfs met heet weer gewoon ijs bestellen. Ik heb van mensen die er gewerkt hebben allerlei schokerende dingen gehoord (echt ranzige shit) maar ik heb moeite om dat te geloven. Subway weet ik niet, afgezien dat het een franchise is en niet één corporatie. Dat kan van subway tot subway problemen geven met hygiëne.

Maar hoezo raken ze eerst het vlees aan en dan jouw spul? Je zegt dat ze per klant van handschoenen wisselen (dat is echt gestoord, haha, bij de gemiddelde tent vervangen ze die dingen alleen als ze vies zijn of paar keer per dag) dus hoe kunnen ze met dezelfde handschoenen vlees aanraken als jij dat niet bestelt? Of vind je het kwalijk dat ze bij de vorige klant, met andere handschoenen vlees hebben aangeraakt?! Want dat vind ik echt te ver gaan, en ik ben wat dat betreft een uber zeikerd dus dan zit je toch echt verkeerd en ben ik bang dat ze je dan terecht een mafketel vinden.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » zo jul 28, 2013 19:22

Ik kan me er niet druk om maken. Als ik ergens eet neem ik toch het liefst vooral mijn eigen spullen mee- een ander hoeft geen moeite te doen voor mijn afwijkende keuzes. Ik wil alleen niet dat de ziektes gekweekt door de vee-industrie in mijn eten komen als ik juist voor vega kies.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Mystique

Bericht door Mystique » zo jul 28, 2013 19:55

Skyclad schreef: Maar hoezo raken ze eerst het vlees aan en dan jouw spul? Je zegt dat ze per klant van handschoenen wisselen (dat is echt gestoord, haha, bij de gemiddelde tent vervangen ze die dingen alleen als ze vies zijn of paar keer per dag) dus hoe kunnen ze met dezelfde handschoenen vlees aanraken als jij dat niet bestelt? Of vind je het kwalijk dat ze bij de vorige klant, met andere handschoenen vlees hebben aangeraakt?! Want dat vind ik echt te ver gaan, en ik ben wat dat betreft een uber zeikerd dus dan zit je toch echt verkeerd en ben ik bang dat ze je dan terecht een mafketel vinden.
Nou, ze pakken verschillende plakken vlees en graaien vervolgens in de bakken met groenten, waarvan ze vaak nog stukjes terug gooien. Als je heel pietluttig gaat worden dan kan jouw stukje paprika toch wel de smaak/bacteriën of whatever aan zich hebben hangen.
Maar ik vind het zelf ook ver gaan hoor. Laatst zag ik bij de Jumbo ook in zo'n aanbiedingskoeling aardbeien met daarnaast pakjes biefstuk liggen. Ik vond het gek en niet geweldig leuk, maar ik ga daardoor niet die aardbeien kopen.
Ik vroeg me alleen af hoe de mensen hierover denken en ik denk er zelf ook over na. Maar dat betekent niet dat ik er ook naar handel...

Plaats reactie