Vegan schoonmaken.

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Yamcha
Leefwijze: veganist

Vegan schoonmaken.

Bericht door Yamcha »

Hoe doen jullie dat?

Veel schoonmaakmiddelen zijn niet vegan, en dus..... heb ik de wereld aan microvezelproducten gekocht, waarmee je zonder schoonmaakmiddel kunt schoonmaken. Mis alleen het lekkere geurtje soms.....

Hoe doen jullie dat?

Er zijn wel eco-produkten, dacht ik.....

Mystique

Re: Vegan schoonmaken.

Bericht door Mystique »

Voor zover ik weet is schoonmaakazijn vegan, dat stinkt wel, maar is erg goed tegen kalk.
Groene zeep hoor ik ook vaak dat het een goed middel is, in combinatie met soda, dacht ik. En verder kun je altijd citroen toevoegen voor het lekkere geurtje.
Ik gebruik Ecover schoonmaakmiddel, maar ik vind 'm niet super lekker ruiken, iets te overheersend...

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik maak inderdaad veel schoon met simpele middeltjes als azijn, groene zeep, soda en spiritus. Ik heb nog niet overal een alternatief voor. Hoe maken jullie bijvoorbeeld de wc schoon, met azijn?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Daarvoor gebruik ik wel wc-eend, hoor, anders vind ik het echt niet schoon. :oops:

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik gebruik voor de wc nog de oude flessen Ecover. Ze hebben niet meer het vegan-keurmerk omdat ze op watervlooien testen/ hebben getest (en de eigenaar op zichzelf), maar omdat ik het spul nog had maak ik het nu gewoon op.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mystique

Bericht door Mystique »

He getsie, goed dat je het zegt Jet. Ik had mijn ecover gekregen bij die box die je met zoveel punten gratis kreeg bij Ekoplaza, maar dan ga ik ook geen nieuwe halen...

Ik vind het toilet lastig, omdat die aanslag (bij mij in ieder geval) erg lastig eraf gaat en het is moeilijk om er bijvoorbeeld azijn in te laten trekken want van de zijkant van de rand loopt het er natuurlijk meteen weer vanaf.

Ik moet zeggen dat ik het ook moeilijk vind om chloor los te laten. Vreselijke geur, zwaar chemisch, maar oh zo effectief tegen bijvoorbeeld de schimmelvlekken die zo eens in de zoveel tijd op mijn plafond op de badkamer komen...

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

jet schreef:Ik gebruik voor de wc nog de oude flessen Ecover. Ze hebben niet meer het vegan-keurmerk omdat ze op watervlooien testen/ hebben getest (en de eigenaar op zichzelf)
Dát is dan wel weer +1 voor die eigenaar vind ik :D

Ik heb gelezen dat je gewone allesreiniger dus letterlijk voor alles kan gebruiken, d.w.z. ook als wc-eend. Handigste als ie wel een beetje dik is maar op zich gaat het wel. Handigst is als je een oude wc-reiniger-fles schoonspoelt en het daarin doet, vanwege de vorm van de fles.

Verder idd groene zeep, of zo'n blok plantaardige zeep die je bij de natuurwinkel kan kopen (doe je je hele leven mee), en zuiveringszout oftewel natriumbicarbonaat. Op alles toe te passen, en milieuvriendelijk.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Eef

Bericht door Eef »

Sonett heeft vegan wc-eend, die gebruik ik.
Alle andere schoonmaakmiddelen en wasmiddelen gebruik ik ook van Sonett. Dat ruikt lekker fris.
En gewone azijn (geen schoonmaakazijn, maar eetbare azijn) voor het ontkalken van de waterkoker en wasmachine.

Ik zag trouwens nog deze producten, die lijken me ook wel wat:
http://www.biggreensmile.nl/products/ma ... d=magnoloo
http://www.biggreensmile.nl/products/ma ... =magnoball

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Oh, dat wist ik niet, waar koop je dat? :oops:

Ananas

Bericht door Ananas »

Voor de wc gebruik ik Sonett wc reiniger :) ruikt heerlijk fris. Ik koop het bij bio winkels (alleen niet bij EkoPlaza te koop), of bestel het bij VeganWonderland mee als ik kattenvoer bestel.

Voor de afwas gebruik ik Klok, omdat het redelijk betaalbaar bij AH verkrijgbaar is. Als allesreiniger heb ik nu nog Ecover uit een cadeaubox maar die kun je ook van Sodasan of Sonett kopen.

Ik zat me toevallig net te bedenken waarmee ik m'n ramen zal wassen. Dat doe ik namelijk zeer zelden :p

Ananas

Bericht door Ananas »

Hier een overzicht van de producten van Sonett: http://www.sonett-online.de/2hol/producte.htm

Volgens mij is alles behalve de galzeep (yak) vegan, in elk geval netjes met vegan logo.

Overigens heeft sodasan ook wc reiniger maar die ruikt echt niet fris. Klok heeft er dacht ik ook één, maar die is zoals alle klok producten parfumvrij... En ze hebben geen vegan keurmerk, hoewel wel een soort fabrieksgarantie dat het vegan is (volgens de vegan wiki).

Zanou

Bericht door Zanou »

Ik gebruik de schoonmaakprodukten van Froggy,er zit een lekkere frisse citroengeur aan vind ik.
Het is verkrijgbaar bij Drogisterij.net en ik dacht dat de Jumbo ook enkele produkten ervan verkoopt.

Yamcha

Bericht door Yamcha »

Handige tips weer, super, bedankt mensen, ik hou van jullie :D

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Dit is een oud topic, maar om nou weer een nieuwe aan te maken...

Ik heb hier te maken met septic tanks dus ben gedwongen na te denken over schoonmaakmiddelen. Chloor en andere agressieve middelen mogen absoluut niet en ik heb nu het ideale natuurlijke palet gevonden :P

- Azijn
- Baking powder
- Afwasmiddel eco
- Keukenzout

Azijn en baking powder: in toilet gieten en het bruist schoon. Ook afvoerontstopper.
Azijn en afwasmiddel: half om half mengen en je hebt toiletreiniger, wastafel en badkamer schoonmaakmiddel, keuken reiniger etc. Door het afwasmiddel is het stroperiger dan azijn alleen en hecht het beter aan bv toiletpot.
Azijn en keukenzout: ideaal voor vieze voegen! 100 gr. keukenzout door 1 dl azijn mengen en met tandborstel poetsen.
Baking powder: ideaal voor vieze gootsteen, poets met vochtige tandenborstel en zo schoon. Ook ovenroosters lukken ermee.
Alleen azijn: ideaal voor bv waterkokers vol kalk.

Er is hier veel kalk en ik heb dan ook veel te poetsen (bv 13 douches).
Ik ben heel blij dat me de adem niet meer benomen wordt door chemische luchtjes.

Hebi

Bericht door Hebi »

Ik gebruik alleen water.

Die chemische troep van mn ma zorgt er alleen voor dat je niet van de tafel kunt eten.. ziet er misschien schoon uit, maar is het zeker niet.. heb liever een tafel vol bacterien als een tafel vol met chemicalien.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Hoe krijg je alles schoon met water dan?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik eet trouwens nooit van een tafel, dat vind ik ongezellig. Er zit altijd een matje of tafelkleed en bord tussen :mrgreen:

Hebi

Bericht door Hebi »

Hoe? gewoon met een doekje vegen.. maar misschien kun je iets specifiekers noemen waar ik nu niet aan denk ofzo wat dan niet zou kunnen.. ik eet voornamelijk fruit uit de hand en als k wat klaarmaak is het stamppot ofzo en die eet k rechtstreeks uit de pan..

Als ik schorseneren klaar heb gemaakt trouwens maak ik de pan schoon met zonnebloemolie of net wat voor een olie er is (eet zelf geen olie) (dat spul krijg je ook op geen andere manier uit de pan.. alles geprobeerd voordat ik die oplossing tegenkwam).

Ik gebruik eigenlijk niet zoveel wat vies word.. wc, tafels en pannen.. en mn glas waar ik water uit drink die spoel k gewoon iedere keer uit met mn hand onder de kraan.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Kalkaanslag, toilet, wastafel, aanrecht, theeaanslag, etc etc. Alleen water lijkt me alleen werken als je de hele dag meteen na een vlek gaat poetsen. Maar dan nog, kalkaanslag in je waterkoker oid is met water niet weg te krijgen toch? En je toiletbril?

Hebi

Bericht door Hebi »

Assie schreef:Kalkaanslag, toilet, wastafel, aanrecht, theeaanslag, etc etc. Alleen water lijkt me alleen werken als je de hele dag meteen na een vlek gaat poetsen. Maar dan nog, kalkaanslag in je waterkoker oid is met water niet weg te krijgen toch? En je toiletbril?
Ik woon nog thuis.. mn ma gaat zo nu en dan tekeer met chemische rotzooi waar ik dan altijd over klaag..
wc kan wat mij betreft gewoon met water schoongemaakt worden.. wc bril maak ik ten alle tijden schoon voor ik ga schijten (lol, vaak gewoon met wat spuug op wat wc papier) met name als mn ma er net met dr chemische troep overheen is geweest.
wastafel en aanrecht maak ik ook gewoon met water schoon, maar wederom mn ma gaat er eens in de zoveel tijd met chemische troep overheen terwijl alles gewoon schoon is, theeaanslag.. ik drink geen thee. waterkoker gebruik ik niet, als ik al gekookt water nodig heb, wat nooit is, zet ik een pannetje op.
Kalkaanslag in de pan (als ik het verwijder) verwijder ik trouwens met azijn, dus misschien dat dat voor je waterkoker ook werkt?.

Plaats reactie