Ethische consumptie-tips

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Ethische consumptie-tips

Bericht door Renee1137 »

Ik wil graag ethisch consumeren in de breedste zin, met veganisme als belangrijk onderdeel daarvan. Ethisch consumeren reikt natuurlijk ook verder, naar de gevolgen voor milieu en mens, en omdat ik vermoed dat velen van jullie dat ook interessant vinden ben ik even dit topic gestart.

Ik ben op een gegeven moment eens op zoek gegaan naar de meest ethische chocolade die ik kon vinden. Ik at al tijden pure Tony's, wat ik al een stap verder vind gaan als Fair Trade Verkade bijvoorbeeld, maar ik kwam toch tot de conclusie dat het nog beter kon. Ook Tony's heeft namelijk geen volledig overzicht over de bronnen van haar cacao (en daarnaast telden voor mij nog wat overwegingen mee uit dit artikeltje, even naar onder scrollen). En... ik wil best meer betalen voor een ethisch product (het blijft toch een luxeproduct, als het te duur is moet ik er maar minder van eten :P) maar als het kan kies ik toch het liefst voor de meest betaalbare optie uit de 'goede' categorie.

En uiteindelijk kwam ik uit bij: The Grenada Chocolate Company. Waarom is dit tot nu toe de beste keuze die ik heb gevonden?
- Een klein cooperatief dat zelf de cacao groeit én de repen maakt; 'single origin'.
- Transparantie: Omdat alles van dezelfde bron komt én er net een documentaire over het bedrijfje uit is (Nothing Like Chocolate) kun je hun claims beter vertrouwen.
- Van speciaalzaak www.chocoweb.nl (die kritisch naar dit soort dingen kijkt) krijgen ze 5 van de 5 sterren wat betreft 'fair'-heid.
- Ze verkopen alleen maar pure chocola, en zijn dus praktisch bezien een veganistisch bedrijf.
- Biologisch geteeld, met Ceres-certificatie.
- Getransporteerd naar Nederland met een zeilschip (!!) en dus op wind-energie :O (zie [quote=http://www.grenadachocolate.com/treshombres.html]hier[/quote])
- Wrapper van deels gerecycled papier en plantaardige inkt.
- Relatief betaalbaar in vergelijking met andere single origin biologische repen

En het is qua smaak natuurlijk niet te vergelijken met supermarkt-chocola.

Anyway, ik ben heel benieuwd of jullie zo ook heel goede keuzes en kleine leuke ethische bedrijfjes hebben gevonden die jullie willen delen. Ik ben nog op zoek naar een ultra-ethische koffie o.a. :P maar ook non-food is interessant! Deel jullie tips!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Ethische consumptie-tips

Bericht door Vegantastic »

Ze gebruiken Comic Sans op de website, dus ik vind ze niet zo fair.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Vegantastic schreef:Ze gebruiken Comic Sans op de website, dus ik vind ze niet zo fair.
Amateurisme is in dit geval een goed signaal :P

O ja en: de houdbaarheidsdatum staat met de hand op de verpakking geschreven ^^ hoe kleinschalig is dát, geweldig.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine »

Ik vind dat ethisch consumeren erg lastig worden. Mijn 'geloof in het fair trade logo is behoorlijk gedaald. Maar hoe weet ik dan wel dat ik ethisch consumeer?

Die chocola die jij noemt vind ik wel een mooi voorbeeld!
Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Vegantastic schreef:Ze gebruiken Comic Sans op de website, dus ik vind ze niet zo fair.
Wat heeft dat met fair trade te maken dan? :shock:

Ik ben wel benieuwd naar die choco. Hoe fair zijn dit soort producten eigenlijk? http://www.chocodelic.nl/ Het is de enige chocolade die ik wel eens eet maar ik heb geen idee eigenlijk. Ze zeggen wel

"Eerlijk en duurzaam
Tevens wordt onze chocolade ‘fair trade’ geproduceerd in Equador en Peru met de beste biologische ingrediënten en duurzaam verpakt. Daarom garanderen wij een super kwaliteit! Ongelooflijk dat zo iets gezonds ook nog heel lekker is... Hierdoor kan jij een snoepkont blijven, maar dan een zonder schuldgevoel."
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
Plaats reactie