Dierproefvrij, vegan en bio cosmetica

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Dierproefvrij, vegan en bio cosmetica

Bericht door Rorrim »

Botox (afkorting voor botulinum toxin) wordt geproduceerd door de bacterie Clostridium botulinum. Het is dezelfde giftige stof die botulisme veroorzaakt. De werking van botox is gebaseerd op het spierverlammende effect van de stof. Vandaar dat je na een behandeling met botox wat meer moeite kan hebben met het maken van gezichtsuitdrukkingen.

Hoewel het spul zelf niet gemaakt is van dierlijke grondstoffen wordt het uiteraard (zoals de meeste cosmetica en farmaceutica) op dieren getest. Ik ga je geen preek geven, maar de beste manier om veroudering tegen te gaan is gezond eten, voldoende water drinken, minstens tweemaal per week sporten, overmatig zonlicht (langdurig "zonnebaden") vermijden, niet roken en alcohol zoveel mogelijk vermijden.

Trouwens, ik heb de indruk dat je nog niet zo oud bent. Botox wordt vooral toegepast om bestaande rimpels te laten verdwijnen, niet om rimpels te voorkomen. Het zou jammer zijn om zoiets te doen uit preventie, want dat biedt weinig voordeel en heeft nog steeds de eerder genoemde nadelen.
:govegan:

Lisa

Bericht door Lisa »

Botox word gebruikt om rimpels te voorkomen, fillers worden gebruikt om bestaande rimpels op te vullen.
Voor je voorhoofd word meestal een combinatie van de 2 gebruikt.

Ik ben nog niet zo oud inderdaad, 27
Maar heb al diepe lijnen die van mijn neus naar mijn mond lopen. Nou ja, diep. Wat is diep. Maar je ziet ze ook als ik niet lach.

Natuurlijk weet ik dat je rimpels zoveel mogelijk kunt voorkomen door niet te roken, drinken, lang te zonnen en dat je gezond moet eten en bewegen. Maar rimpels zijn ook erfelijk. Als er heel veel (ernstige) rimpels voorkomen in je familie dan is de kans ook groot dat je ze zelf ook krijgt.

Ik dacht dat op dieren testen niet meer mocht in nederland?
Maar als het inderdaad op dieren word getest dan bel ik mijn afspraak af.
Hoe kan ik hier achter komen?

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra »

Lisa schreef:Goed, ik zet mijn vraag maar even bij de cosmetica, want weet niet waar anders.

Ps: asjeblieft geen preek over dat ik geen botox en fillers zou moeten nemen en dat er niks mis is met rimpels en natuurlijk ouder worden.
I get it, sommigen zijn voor en sommigen tegen.
Er komen veel rimpels in mijn familie voor, en dan geen schattige lachrimpeltjes maar echt wangen die tot ver beneden de kaaklijn hangen en kalkoennekken en oogleden die over de wimpers hangen.
Ik wil het een stapje voor zijn, dus vandaar.
Ik zag dat je eerste vraag al beantwoord was :)

Waarom zou iemand jou een preek geven? Het is jouw hoofd, jouw lichaam en ik kan mij voorstellen dat zoiets je irriteert. Er wordt helaas net even te vaak een preek gegeven als je zoiets oppert als het gebruiken van botox/fillers op jongere leeftijd maar wat jij al zegt, het is zeker erfelijk en ik kan mij voorstellen dat je hier iets aan wil doen.
Met make up kun je een hoop "corrigeren" (vooral als je met licht en donker werkt (shapen en highlighter) maar zo te horen ben jij dat stadium al voorbij?

Ik heb een jaar of 4 geleden oude littekens (v.e. treinongeluk toen ik 15 was, ik ben nu 48) op mijn oogleden laten corrigeren en het maakt zeker een wereld van verschil, ik kreeg weliswaar geen ooglift (de littekens werden gecorrigeerd en wat onderhuids vet werd verwijderd) maar ik ben blij dat ik het heb laten doen na al die jaren. Van mij dus geen preek, alleen de opmerking om je vooraf goed te laten voorlichten bij een bekend instituut. Succes, laat je weten hoe het gaat?!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Lisa schreef:Botox word gebruikt om rimpels te voorkomen, fillers worden gebruikt om bestaande rimpels op te vullen.
Oké, dan haalde ik de twee denk ik door elkaar. De verdere beschrijving die ik gaf gaat wel over botox.
Sandra schreef:Met make up kun je een hoop "corrigeren" (vooral als je met licht en donker werkt (shapen en highlighter) maar zo te horen ben jij dat stadium al voorbij?
Gelukkig heb ik dat probleem niet omdat ik geen vrouw ben, dus denk ik er vrij gemakkelijk over. Make-up maakt iets misschien tijdelijk onzichtbaar, maar zorgt er tegelijkertijd juist voor dat je huid sneller veroudert. Wat is eigenlijk de reden om make-up te gebruiken? Vergeef me als ik wat onbenullig overkom, maar is het niet gewoon onzekerheid? Is het niet oorspronkelijk een manier om jezelf aantrekkelijk te maken voor een potentiële partner? Als je dan eenmaal een partner hebt, die jou ziet met èn zonder make-up en dus jouw "onbewerkte" gezicht al kent, wordt make-up dan niet geheel overbodig?

Sorry als ik toch stiekem prekerig overkom, zo is het niet bedoeld. Ik vraag me oprecht af waarom zoveel vrouwen denken al deze ellende nodig te hebben. Als je kijkt naar wat oudere vrouwen (die vaak weinig of soms helemaal geen make-up gebruiken) dan zien de vrouwen die in hun jongere jaren de minste make-up gebruikten er het beste uit, ongeacht welke andere behandelingen ze daarnaast ook hebben ondergaan. Misschien heb je iets aan mijn mening als man, of misschien denk je "laat maar lekker lullen". Ik hoop natuurlijk het eerste, maar vooral dat je gelukkig wordt met jezelf.

Truus

Bericht door Truus »

Rorrim schreef:Als je kijkt naar wat oudere vrouwen (die vaak weinig of soms helemaal geen make-up gebruiken) dan zien de vrouwen die in hun jongere jaren de minste make-up gebruikten er het beste uit
Of dat altijd op gaat weet ik niet, maar ik heb me nooit geschminkt, geen gezichtscreme of zo, ook niet 's nachts. Sterker, ik boycot de cosmetische industrie, mede omdat ze hun producten met bedrog adverteren. Gebruik zelfs geen shampoo. Alleen mijn handen was ik meermaals per dag met goedkope handgel (in goedkope producten zit vaak de minste rotsooi) of afwasmiddel voor de hygiene.

Mensen zijn altijd verbaasd wanneer ze mijn leeftijd horen en zeggen dat ik er minstens tien jaar jonger uit zie. Ik zeg dan altijd dat het komt omdat ik ben veganist.;)

Desalniettemin heb ik wel begrip voor Lisa. Alhoewel zij hele andere visies, normen en waarden heeft en andere keuzes maakt dan ik, houd ook ik niet van moralistisch gepreek.

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac »

Lisa schreef:Botox word gebruikt om rimpels te voorkomen, fillers worden gebruikt om bestaande rimpels op te vullen.

Ik ben nog niet zo oud inderdaad, 27
Maar heb al diepe lijnen die van mijn neus naar mijn mond lopen. Nou ja, diep. Wat is diep. Maar je ziet ze ook als ik niet lach.

Natuurlijk weet ik dat je rimpels zoveel mogelijk kunt voorkomen door niet te roken, drinken, lang te zonnen en dat je gezond moet eten en bewegen. Maar rimpels zijn ook erfelijk. Als er heel veel (ernstige) rimpels voorkomen in je familie dan is de kans ook groot dat je ze zelf ook krijgt.

Ik dacht dat op dieren testen niet meer mocht in nederland?
Maar als het inderdaad op dieren word getest dan bel ik mijn afspraak af.
Hoe kan ik hier achter komen?
Ik zou het niet zeker weten, de botox zelf lijkt vegan, maar als je er gelukkig van wordt zou ik het doen, het is jouw hoofd en jouw leven. Sterkte met wat je ook beslist!

Sandra

Bericht door Sandra »

Rorrim schreef:
Sandra schreef:Met make up kun je een hoop "corrigeren" (vooral als je met licht en donker werkt (shapen en highlighter) maar zo te horen ben jij dat stadium al voorbij?
Gelukkig heb ik dat probleem niet omdat ik geen vrouw ben, dus denk ik er vrij gemakkelijk over. Make-up maakt iets misschien tijdelijk onzichtbaar, maar zorgt er tegelijkertijd juist voor dat je huid sneller veroudert.
Make up is niet meer hetzelfde als pakweg 20 jaar terug, het zorgt er zeker niet voor dat je huid sneller verouderd, dat was 20 jaar geleden wellicht zo maar nu niet meer, naast "kleur" bevatten make up items ook vaak verzorgende componenten. Zolang je het er savonds maar afhaalt is er niets aan de hand :grin:

Ik gebruik dagelijks make up en de clou is om het op de juiste manier te gebruiken en daar heb je niet veel voor nodig. Ik smeer geen lagen op, slechts minimaal net genoeg om mijn sterkte kanten (ogen en huid) nog iets meer te versterken. Make up gaat voor mij om het verzorgde uiterlijk zoals je ook tijdig je haar wast, meerdere keren per dag je gebit verzorgd, schone kleding aantrekt, deodorant gebruikt etc etc bij. Bij functionele make up denk ik eerder aan een clown :mrgreen: of aan iemand met heftige brandwonden die deze graag wat camoufleert.

Nummer 1 huidverouderaar is trouwens de zon, het verbranden van de huid, het overmatig vervellen, het opnieuw verbranden etc.
Wat is eigenlijk de reden om make-up te gebruiken? Vergeef me als ik wat onbenullig overkom, maar is het niet gewoon onzekerheid?
Geen idee maar ik gebruik het omdat ik het leuk vind en absoluut niet uit onzekerheid. Ik ga zonder problemen zonder make up de straat op (en er is nog nooit iemand weggerend van mij :mrgreen: :mrgreen: )
Is het niet oorspronkelijk een manier om jezelf aantrekkelijk te maken voor een potentiële partner? Als je dan eenmaal een partner hebt, die jou ziet met èn zonder make-up en dus jouw "onbewerkte" gezicht al kent, wordt make-up dan niet geheel overbodig?
Nah volgens mij slaat dit eerder op een tiener (en dan met name de "Anita" van de "Sjonnies"), ik heb als 48 jarige wel belangrijkere zaken aan mijn hoofd :grin:
Sorry als ik toch stiekem prekerig overkom, zo is het niet bedoeld. Ik vraag me oprecht af waarom zoveel vrouwen denken al deze ellende nodig te hebben.
Je bedoelt waarschijnlijk de "Kim Kardashians" etc. op deze wereld, overdadige make up, overmatig botox gebruik etc. Als je door het dragen van make up niet meer op jezelf lijkt, dan doe je iets niet goed in mijn ogen dus ik snap dat je dit "ellende" noemt ;)
Als je kijkt naar wat oudere vrouwen (die vaak weinig of soms helemaal geen make-up gebruiken) dan zien de vrouwen die in hun jongere jaren de minste make-up gebruikten er het beste uit, ongeacht welke andere behandelingen ze daarnaast ook hebben ondergaan.
Yep!
Misschien heb je iets aan mijn mening als man, of misschien denk je "laat maar lekker lullen". Ik hoop natuurlijk het eerste, maar vooral dat je gelukkig wordt met jezelf.
Ik moet de eerste man nog tegenkomen die dol is op een vrouw met een dicht geplamuurd gezicht (hmz.... misschien eentje, Kanye West?? :mrgreen: ). Wellicht een geruststelling voor je maar als ik ooit een man met zichtbare make up op tegenkom (en het is niet Boy George of de Kerstman), dan ren ik hard weg, heel hard :grin: :grin:

Truus

Bericht door Truus »

Sandra schreef:als ik ooit een man met zichtbare make up op tegenkom [knip] dan ren ik hard weg
Mag dat wel in Nederland? Is dat niet discriminatie?

Sandra

Bericht door Sandra »

Truus schreef:
Sandra schreef:als ik ooit een man met zichtbare make up op tegenkom [knip] dan ren ik hard weg
Mag dat wel in Nederland? Is dat niet discriminatie?
Nee hoor bij mij is dat een kwestie van smaak :mrgreen: :mrgreen:

Lisa

Bericht door Lisa »

@rorrim, haha nee ik doe dit zeker niet om partners aan te trekken.
Ik heb een man (en gezin) ben gesetteld en gelukkig.
Sterker nog, mijn man vind het de grootst mogelijke onzin om rimpels weg te spuiten, als ik daarentegen naar mijn moeder/tante/oma wijs dan gaat zelfs hij een beetje twijfelen.

Ik weet zelf ook niet goed waar het vandaan komt hoor.
Aan de andere kant ben ik helemaal niet ijdel. Ik draag weinig make-ip, alleen een creme met een vleugje foundation erdoor dat ik smorgens opsmeer, maar eigenlijk alleen omdat er zo'n zonnebescherm ding inzit. Spf iets?
Ik heb dreadlocks en mijn outfits bestaan bijna volledig uit pjama's (ja echt, zit heerlijk) en sportkleding (zit ook heerlijk)
Verder doe ik weinig met mijn haar, kleding of sieraden.
Ik heb een hekel aan dicht geplamuurde gezichten met een hoog getoupeerd kapsel erboven en liters parfum.
Gebruik ik ook niet trouwens, geen deo, geen parfum, geen sieraden, nagellak of wat ook.
Tel daar de dreadlocks en veganisme bij op en ik ben een wandeld voorbeeld van een vroegere hippie zowat.
Niemand uit mijn omgeving snapt het dan ook. Ik mijd e-nummers maar wil wel fillers.

Ik weet het zelf ook niet hoor. Misschien onzekerheid, afzetten tegen het ouder worden?
Who knows. Maar ik erger me aan dat rimpeltje en zie het probleem niet zo van het weghalen.
Er rust zo'n taboe op, iedereen schreeuwt moord en brand zodra je over cosmetische chirurgie begint, maar mensen verven ook hun haar, gebruiken parfum, lagen en lagen make-up, proppen in voeten in torenhoge hakken, en ik... Ik wil alleen een rimpel laten weg spuiten :mrgreen:

Het enigste dat ik wil weten is of het vegan is.
Zo niet dan laat ik dat rimpeltje lekker zitten.
Dus weet iemand of ik dat ergens kan na gaan?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Het antwoord wat betreft botox heb je al. Fillers zijn dan weer wat anders. Ik heb even wat voor je gezocht en er zijn diverse typen fillers op de markt van synthetische en dierlijke oorsprong. Zelfs je eigen lichaamsvet kan als filler gebruikt worden. Ze verschillen ook in hoe lang ze effectief zijn. Dit kan maandan tot enkele jaren zijn, maar ze worden op den duur afgebroken door je lichaam. Net als botox zijn de synthetische varianten natuurlijk wel op dieren getest, zoals alle farmaceutica die procedure hebben doorlopen.

Truus

Bericht door Truus »

Lisa schreef:Ik wil alleen een rimpel laten weg spuiten
Zijnde aan het andere eind van het leven dan jij, kan ik je verzekeren dat het niet blijft bij één rimpel. Door de jaren heen stapelen de schoonheidsfoutjes zich op. En het zijn niet alleen rimpels. Er komen vlekjes, vetophopingjes, lubberingetjes, oneffenheden, onsymmetrieën enz. Als je je aan ieder schoonheidsfoutje laat helpen dan wordt je een soort Marijke Helwegen. Niet dat ik iets tegen haar heb, absoluut niet, als zij zo gelukkig is, dan ben ik voor haar gelukkig. Ik wil je alleen erop attenderen.

Overigens, zijnde zelf moeder/tante/oma, hoop ik dat mijn dochters/nichten/kleindochters niet zo bezig zijn met mijn uiterlijk als jij.

IrisV
Leefwijze: vegetarier

Bericht door IrisV »

Misschien kan gezichtsgymnastiek helpen. Ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd. (Heb ook nog geen rimpels). Ik kan dus niet beloven dat het werkt, maar het valt wellicht te proberen. http://www.bol.com/nl/p/natuurlijke-fac ... 005003975/ http://www.gezichtsgymnastiek.nl/html/Frameset.htm

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Wie is er hier bekend met het merk Amando? Zag dit laatst op een lijst voorbij komen met dierproefvrije merken.
vegan with an edge!

daffypeac
Contacteer:

Bericht door daffypeac »

Fruitig schreef:Wie is er hier bekend met het merk Amando? Zag dit laatst op een lijst voorbij komen met dierproefvrije merken.
nooit van gehoord.. bij ecoplaza en de tuinen is wel een hoop vegan spul te vinden iig :)

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Thanks voor je reactie Daffypeac. Het staat op de dierproefvrije lijst, en wordt o.a. verkocht bij Kruidvat. Ik heb het daar getest, maar niet echt mijn ding (zware geur, werd er misselijk van :? )

Ondertussen al wel wat gevonden, wat zowel dierproefvrij is als vegan (Sante).
vegan with an edge!

Plaats reactie