(Olijf)olie gezond?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Silke
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: (Olijf)olie gezond?

Bericht door Silke » zo feb 10, 2013 14:43

lena schreef:
Silke schreef:edit: ik ben diëtiste dus ik zou moeten weten waarover ik praat, haha
Er zijn ook dietisten die het niet eens zijn met de standaard aanbevelingen en die geen olie en margarine aanraden. Zie bijvoorbeeld Jeff Novick en Julieanna Hever.

Er lopen hier in feite twee discussies door elkaar. Het oorspronkelijke topic was of olie gezond was. Ik zie daar geen goede argumenten voor, hooguit dat er wat twijfel is over hoe ongezond het precies is (niemand eet tenslotte de hele dag alleen maar groentes - er is best wat ruimte voor voedsel met een minder ideale nutrient density). Maar voor je gezondheid: waarom zou je olie eten als je ook noten en avocado kunt eten? Dat wordt minder snel opgeslagen in je lichaam, en bevat veel meer vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. 45 gram olie/margarine per dag (6 boterhammen met margarine plus 1 eetlepel voor het avondeten - je hebt dan nog niet eens een saladedressing) is al zo'n 400 calorieen alleen aan olie. Op een dieet van 2000 calorieen heb je dan dus 20% aan calorieen waar geen vitamines/mineralen/eiwitten in zitten.
Tja, dan kunnen we ons beroep beter gewoon afschaffen... De aanbevelingen zijn gebaseerd op bergen wetenschappelijk onderzoek, en worden regelmatig herbekeken door experts op hun vakgebied. Omdat enkele individuen iets anders beweren, ga ik persoonlijk niet afwijken van evidence based aanbevelingen.

Het is trouwens niet zo dat olie geen vitaminen of mineralen aanbrengt. Okee, avocado en noten zijn uiteraard gezonder op dat vlak, omdat ze in een matrix zitten, maar om nu elke dag olie en margarine door zulke voedingsmiddelen te vervangen, dat vind ik ook wat te veel van het goede. Afwisseling is nog steeds het gezondste. Bovendien is het gewoon ook helemaal niet praktisch om geen vetstof te gebruiken.
Bekijk mijn kookblog Julienne

lena

Bericht door lena » zo feb 10, 2013 15:46

In Nederland wordt de referentievoeding die aanbevolen wordt niet samengesteld als voeding die ideaal is voor de gezondheid, er wordt ook gekeken naar wat praktisch haalbaar is voor de gemiddelde Nederlander (die natuurlijk een omnivoor dieet heeft).
Van het voedingscentrum ("richtlijnen voedingskeuze"):
Bij de toets op het realiseren van de aanbevelingen voor nutriënten is ervoor gekozen om, indien nodig, de praktische haalbaarheid te laten prevaleren boven het realiseren van de aanbevelingen. Dit houdt in dat de referentievoedingen niet voor alle nutriënten de aanbevelingen dekken op het niveau van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) of het adequate niveau van inname (AI).
De gezondheidsraad raadt bijvoorbeeld meer groente aan, maar de referentievoeding wordt niet aangepast, omdat het voedingscentrum dat niet haalbaar acht. Ze hebben gewoon een voeding samengesteld die past binnen het Nederlandse dieet, waar de meeste mensen zich aan kunnen houden, en die genoeg vitamines en mineralen bevat om ernstige gebreksziekten te voorkomen. In andere landen eten mensen stukken minder brood, dus stukken minder margarine, daar zullen de aanbevelingen weer anders zijn. De Amerikaanse overheid (op myplate.gov) raadt bijvoorbeeld volwassen vrouwen (30+) maar max 5 theelepels olie per dag (in totaal) aan en zegt er bij dat dit een "allowance" is, dat je ook je vetten uit voedsel kunt halen. Zij interpreteren dat wetenschappelijk onderzoek dus blijkbaar anders.

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique » zo feb 10, 2013 16:20

He Silke,

Ik was in discussie met een 'voedingsdeskundige'.

Iemand had een bericht gepost op FB wat je nog wel kon eten, met al die kunstmatige toevoegingen. En toen reageerde ik "Wat je nog wel kunt eten zijn groenten, fruit, noten, zaden, pitten en granen."

Waarop die 'voedingsdeskundige' reageerde "Van noten en fruit word je vet. Geef mij dan maar kleurstoffen."

Ik heb onder andere gereageerd hoe zij kleurstoffen kan aanbevelen boven een handje noten. En hoe ze dat überhaupt wilde doen; "U mag vooral heel veel snoepjes eten en frisdrank drinken, maar alleen de kleurstoffen daarvan binnenkrijgen"?
En dat je vet wordt van op de bank hangen en regelmatig de McDonalds bezoeken. Dat het vooral draait om gezond en gevarieerd eten en sporten.

Wat vind jij van haar reactie?
Het hele bericht is overigens, jammer genoeg, verwijderd. Had wel willen weten hoe ze gereageerd zou hebben...
Laatst gewijzigd door Mystique op zo feb 10, 2013 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo feb 10, 2013 19:50

Mystique schreef: Iemand had een bericht gepost op FB wat je nog wel kon eten, met al die kunstmatige toevoegingen. En toen reageerde ik "Wat je nog wel kunt eten zijn groenten, fruit, noten, zaden, pitten en granen."

Waarop die 'voedingsdeskundige' reageerde "Van noten en fruit wordt je vet. Geef mij dan maar kleurstoffen."
Mijn god, wat voor voedingsdeskundige is dat? :O Dat is niet alleen zwart-wit gesteld maar ook nog eens gewoonweg incorrect. Wat betreft aankomen en afvallen zijn calorieën calorieën, waar ze ook vandaan komen. Ja, er zitten veel calorieën per kilo in noten, maar dan eet je er toch gewoon minder van als je de neiging tot aankomen hebt of overgewicht hebt? En andersom, als je juist meer calorieën binnen wilt krijgen omdat je aan de magere kant bent of heel actief leeft, dan zijn calorierijke voedingsstoffen juist ideaal!

Kunstmatige kleurstoffen voegen helemaal niks toe aan je dieet.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique » zo feb 10, 2013 20:14

Ik heb ook de calorieën en koolhydraten neergezet van een appel, een hamburger en 100 gram amandelen en laten zien dat er in een hamburger natuurlijk het meeste van in zit en dat amandelen natuurlijk veel gezonder zijn.

Tja... Ze eet ook magnetronmaaltijden en drinkt ook cola, dus blijkbaar neemt ze zichzelf als voedingsdeskundige ook niet zo serieus. Al reageerde ze wel met "Ik ben voedingsdeskundige, dus ik weet er wel wat van."

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo feb 10, 2013 20:27

Mystique schreef:Tja... Ze eet ook magnetronmaaltijden en drinkt ook cola, dus blijkbaar neemt ze zichzelf als voedingsdeskundige ook niet zo serieus. Al reageerde ze wel met "Ik ben voedingsdeskundige, dus ik weet er wel wat van."
Tijdens mijn cursus redeneren noemde we dat een argumentum ad verecundiam = beroep op authoriteit. Mooi voorbeeld van een drogreden :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » di feb 12, 2013 13:36

Ze mag er trots op zijn... Jammergenoeg zaten er bij mij in klas ook zo'n mensen, die eigenlijke een schande zijn voor het beroep voedingsdeskundige/diëtist.

Gelukkig zijn er ook genoeg anderen :-)

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » di feb 12, 2013 13:43

lena schreef:In Nederland wordt de referentievoeding die aanbevolen wordt niet samengesteld als voeding die ideaal is voor de gezondheid, er wordt ook gekeken naar wat praktisch haalbaar is voor de gemiddelde Nederlander (die natuurlijk een omnivoor dieet heeft).
Hmm, daar wist ik niets van, van die referentievoeding :-) hier in België werken wij volgens de voedingsdriehoek, die voor mij perfect haalbaar is, maar voor veel mensen totaal onmogelijk lijkt... De dagelijkse aanbeveling voor groenten is hier bijvoorbeeld 300g, en uit de Voedselconsumptiepeiling is gebleken dat de gemiddelde Belg slechts 138g eet (minder dan de helft!!!).
Moesten we de logica van die referentievoeding volgen, zouden ze dan de aanbevelingen moeten verlagen tot pakweg 200g, wat ik tamelijk absurd vind, omdat je dan mensen zogezegd positief bekrachtigt in hun niet al te gezond eetpatroon.

marjan

Bericht door marjan » di feb 12, 2013 13:47

O wat bijzonder om te horen ( Ik ben verpleegkundige en gewichtsconsulent in NL). In Nederland hoef je maar 200 gram groente te eten als aanbevolen hoeveelheid door het voedingscentrum... Ik vond het altijd al vrij weinig... en bijna niemand haalt het ook nog eens...

borkdude

Bericht door borkdude » wo feb 20, 2013 9:34

Inderdaad, in België is het 300 gr, al een beetje beter. Echter zou je volgens Fuhrman nog veel meer moeten eten: elke dag een giga salade en een flinke stapel gekookte groenten bij je avondeten. Ik kan je verzekeren dat je daarvan afvalt: http://michielborkent.blogspot.nl/2012/ ... -joel.html

Emiel

Bericht door Emiel » wo feb 20, 2013 14:16

Interessant stukje dude!

Silke
Contacteer:

Bericht door Silke » do feb 21, 2013 14:42

Ja, hele knappe blogpost!

En als diëtiste kan ik me zeker vinden in dit dieet. 90% van dat genre boeken is de grootste zever ooit, maar dit lijkt me een gezonde en volwaardige voeding. De term 'nutrient dense' hebben wij ook vaak gezien in de opleiding, dat is dus al zeker geen hocus pocus.

En als ik je 'algemeen eetdagboekje' bekijk, ziet dat er echt goed uit. Ik vind het vooral treffend dat je nog steeds kan genieten van je brokje chocolade en je biertje, doe zo voort!

Oh, en je ziet er geweldig uit op de 2de foto :-) gezond en blakend! Het doet je duidelijk goed.

Melek

Bericht door Melek » ma feb 25, 2013 13:30

Ik kwam bij Foodwatch een artikeltje over kokosolie tegen en moest aan deze draad denken. (Op zondag lees ik vaak het forum, maar we mogen tegenwoordig nergens meer op in loggen, dus kon niet reageren :oops: ).

Anyway, het topic gaat dan wel over olijfolie, maar denk dat deze kleine samenvatting over kokosolie toch wel nuttig kan zijn. Vond het zelf erg informatief in elk geval.

http://foodwatch.nl/laatste_nieuws/vraa ... ex_nl.html

Plaats reactie