Voedsel van Nederlandse bodem

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Voedsel van Nederlandse bodem

Bericht door Truus »

Welke voedselsoorten hebben wij tot onze beschikking als wij van Nederlandse bodem willen eten? Het gaat me niet om de politieke grenzen maar om de afstand. Tevens bedoel ik producten die echt uit de bodem komen, en niet in kassen groeien. Ook moeten ze commercieel beschikbaar zijn, dus het gaat niet om wat in het bos groeit.

Van NLse bodem hebben we appels, aardappelen, wortels, boerenkool en wat nog meer?
lani

Re: Voedsel van Nederlandse bodem

Bericht door lani »

Permacultuur Nederland << op die site, als je het vakje van 'inheems' aanvinkt dan zie je als het goed is alles wat dus van eigen bodem is :mrgreen: maar misschien staat niet alles erbij kweenie :3 ..

paardebloem! ^_^
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Moeten het dingen zijn die in de winter beschikbaar zijn, of wil je ook producten uit andere seizoenen?

Fruit: peren, bessen, frambozen, bramen, kersen, pruimen...

Groente: wortelen, knolselderij, koolraap, witte kool, rode kool, spitskool, bloemkool, pompoen, schorseneren, aardperen, asperges, sla, komkommer...

Granen/peulvruchten: bruine bonen, capucijners, groene erwten, lupine, tarwe, haver, rogge, gerst, boekweit...

En nog veel meer volgens mij.

Als je een warm plekje hebt kun je in de zomer ook tomaten, paprika's, courgettes, vijgen en dergelijke zonder kas kweken. In een onverwarme kas (die alleen met zonlicht wordt verwarmd), kun je het warme seizoen ook een beetje oprekken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Truus

Bericht door Truus »

lani schreef:op die site, als je het vakje van 'inheems' aanvinkt dan zie je als het goed is alles wat dus van eigen bodem is
Jawel, maar de meeste van die planten kan ik niet kopen.
Martine schreef:Moeten het dingen zijn die in de winter beschikbaar zijn, of wil je ook producten uit andere seizoenen?
Het zou fijn zijn als we ze per seizoen konden in kaart brengen. Ik weet niet of het mogelijk is op dit forum een tabel te importeren.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Misschien is deze website iets voor je: http://groentefruit.milieucentraal.nl/G ... /formulier

Je kunt per maand kijken hoe groente die maand verbouwd worden en wat de mileu-impact is. Als je bij de groentes die in Nederland verbouwd worden op Nederland klikt, zie je of ze op een akker of in een kas groeien.
Truus

Bericht door Truus »

Martine schreef:Misschien is deze website iets voor je: http://groentefruit.milieucentraal.nl/G ... /formulier
Ja, dat is zeker informatief. Wel raar dat ze ananas, banaan, druif, granaatappel, grapefruit, mandarijn, meloen, nectarine en sinaasappel een goede keus vinden, terwijl die allemaal van ver komen.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, blijkbaar is het vervoer daarvan behoorlijk efficiënt. Nederlandse appels liggen een paar maanden in een koelcel, Zuid-Amerikaanse bananen liggen een paar weken in een gekoelde boot, misschien maakt het niet zo veel uit.
Truus

Bericht door Truus »

Martine schreef:Nederlandse appels liggen een paar maanden in een koelcel
Hoe kom ik erachter welke appels vers van de boom zijn?

Het zou ook kunnen zijn dat alle agrarische producten centraal worden verwerkt, verpakt en opgeslagen, dus zelfs als je naast een boerderij woont, tegen de tijd dat je de vruchten van die akker in de supermarkt koopt, hebben ze inmiddels een lange omweg gemaakt.
lani

Bericht door lani »

appels van een bio-plek waar ze het zelf groeien lijken me echt het verste, in de winkel waarschijnlijk van die appels die dus gekoeld zijn ofzo... ik eet trouwens geen appels, teveel pesticide-verhaaltjes eromheen hebben me bang gemaakt :3 ..
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Als je nu appels koopt zijn die gekoeld geweest. De laatste appels van dit jaar zijn denk ik in oktober geoogst, dus alle Nederlandse appels die nu verkrijgbaar zijn, zijn voor die tijd geoogst en gekoeld bewaard. De bio-appelboer heeft waarschijnlijk ook gewoon een koelcel.
Truus

Bericht door Truus »

lani schreef:in de winkel waarschijnlijk van die appels die dus gekoeld zijn ofzo... ik eet trouwens geen appels, teveel pesticide-verhaaltjes eromheen hebben me bang gemaakt :3 ..
Sowieso eet ik liever waterrijk fruit. Maar dat groeit niet in NL blijkbaar. Daarom eet ik bijna nooit fruit.
Plaats reactie