Pijnstillers

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Bonnie
Contacteer:

Re: Pijnstillers

Bericht door Bonnie »

lena schreef:He bah! Het lijkt wel alsof iedereen ineens kiespijn heeft.
Inderdaad!

En jullie maken me bang met die verhalen :| ik heb ook al een poosje last van m'n kies/kiezen, maar toen de tandarts er naar keek en er foto's van maakte vond hij niets. Dus ik zal het bij de volgende controle wel weer vragen... maar probeer er maar niet teveel aan te denken.

Beterschap iedereen!

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus »

JesseL schreef:Is gekomen na het vullen van 2 gaatjes in december. De pijn is zo erg dat paracetemol niet helpt.
Ik heb ook ooit zoiets gehad. Iedere keer dat ik de tandarts belde verzon hij een langere periode dat redelijk zou zijn om napijn te voelen. De pijn leek hééél langzaam weg te zakken over een periode van ca. 9 maanden, en toen barste de bom. De zenuw was dood, en dat doet juist heel veel pijn. Het werd dus een spoed wortelkanaalbehandeling.
JesseL schreef:ik sowieso vind dat de tandarst hiervoor verantwoordelijk is.
Je kunt proberen vriendelijk met je tandarts te overleggen, en als dat niet helpt, een brief schrijven, en als dat niet helpt, een brief naar de geschillencommissie, maar ook dat zal weigig zoden aan de dijk zetten gezien die geschillencommissie is ingesteld door de vakvereniging waar je tandarts bij aangesloten is.
JesseL schreef:Maar ik heb van anderen begrepen dat tandartsen de enige economische sector zijn waar geen garantie wordt gegeven op geleverde diensten....
Dat heb je in de hele zorgsector. Ze worden rijkelijk betaald ook wanneer ze juist schade aanrichten.

lena

Bericht door lena »

Truus schreef:Ik heb ook ooit zoiets gehad. Iedere keer dat ik de tandarts belde verzon hij een langere periode dat redelijk zou zijn om napijn te voelen.
Hee, dat had ik precies ook! Bij de behandeling: "je kunt wel een paar dagen pijn hebben". Na een paar dagen kon het wel een paar weken duren, na een paar weken wel een paar maanden, en nu heeft de tandarts geleerd: "ja het kan heel lang duren, zoiets". Maar nu heb ik wel een nieuwe afspraak. Je moet als patient blijkbaar assertiever zijn dan ik dacht.
JesseL schreef:ik sowieso vind dat de tandarst hiervoor verantwoordelijk is.
Je kunt proberen vriendelijk met je tandarts te overleggen, en als dat niet helpt, een brief schrijven, en als dat niet helpt, een brief naar de geschillencommissie, maar ook dat zal weigig zoden aan de dijk zetten gezien die geschillencommissie is ingesteld door de vakvereniging waar je tandarts bij aangesloten is.
Dat zou ik alleen doen als echt duidelijk is dat de tandarts een fout heeft gemaakt (bijvoorbeeld als dat door een andere tandarts bevestigd is). Anders zou ik in ieder geval zorgen een nieuwe tandarts achter de hand te hebben, want de kans is vrij groot dat de tandarts je na zo'n gebrek aan vertrouwen niet meer als patient wil hebben. Ik zeg niet dat dat zo zou moeten zijn, maar dat gebeurt in de praktijk om mindere dingen.

Een gaatje kan niet altijd met een vulling opgelost worden. Ik zit zelf ook niet te wachten op Amerikaanse toestanden, dat je eerst tig formulieren moet invullen waarin je de tandarts voor van alles vrijwaart voor er uberhaupt behandeld wordt. Ik denk ook dat er dan een risico is op nog zwaardere behandelingen: een tandarts zal dan liever maar meteen een wortelkanaalbehandeling doen, in plaats van met een vulling proberen het probleem op te lossen, want stel dat de vulling niet lukt, dan is hij aansprakelijk. En zelfs bij de beste tandartsen is de slagingskans bij een wortelkanaalbehandeling maar rond de 90%, dus laten we maar meteen de kies trekken en een implantaat aanraden.
JesseL schreef:Maar ik heb van anderen begrepen dat tandartsen de enige economische sector zijn waar geen garantie wordt gegeven op geleverde diensten....
Dat heb je in de hele zorgsector. Ze worden rijkelijk betaald ook wanneer ze juist schade aanrichten.
Het voelt inderdaad onrechtvaardig, maar dit is niet alleen in de zorg zo. Bij grote IT bedrijven gaat het net zo. Er wordt iets geleverd, het werkt niet, en dan komen er mensen om dat te repareren, en die moet je dan gewoon betalen (of je hebt een peperduur support contract, waardoor je dat indirect betaalt). Heel raar.
Bonnie schreef: En jullie maken me bang met die verhalen :| ik heb ook al een poosje last van m'n kies/kiezen, maar toen de tandarts er naar keek en er foto's van maakte vond hij niets. Dus ik zal het bij de volgende controle wel weer vragen... maar probeer er maar niet teveel aan te denken.
Wat vervelend! Dan kun je toch maar beter weten wat er aan de hand is. Onduidelijke pijn vind ik een van de rotste dingen die er zijn. Zorg in ieder geval dat je snel teruggaat naar de tandarts als het erger wordt (ook als het daarna weer beter gaat). Ze kunnen niet alles zien op een foto. Als de foto gemaakt is toen je nog niet zo lang pijn had kan het ook zijn dat het nog een beginnende ontsteking was. Dan zou er een paar weken later wel wat te zien kunnen zijn. Kwam er ook niets uit kloptest en warm/koudtest?

Als het gevoelige tanden zijn zou je met Sensodyne kunnen poetsen en/of Sensodyne op de tanden kunnen aanbrengen (en niet afspoelen), dat helpt soms vrij snel. Het is wel wat een lapmiddel, maar als dat helpt weet je wel wat de oorzaak is. Maar als dat een mogelijkheid zou zijn zou de tandarts je daar neem ik aan ook wel op gewezen hebben.
Beterschap iedereen!
Jij ook!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Erg rot allemaal zeg!
*hokus pokus pilates patz, ik wou dat iedereen weer beter was!*
lena schreef:Als het gevoelige tanden zijn zou je met Sensodyne kunnen poetsen en/of Sensodyne op de tanden kunnen aanbrengen (en niet afspoelen), dat helpt soms vrij snel. Het is wel wat een lapmiddel, maar als dat helpt weet je wel wat de oorzaak is. Maar als dat een mogelijkheid zou zijn zou de tandarts je daar neem ik aan ook wel op gewezen hebben.
Niet om lullig te doen, maar Sensodyne is wel van Glaxo Smith Kline. Fout bedrijf, erg nare dierproeven enzo.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Jasmijn schreef:Niet om lullig te doen, maar Sensodyne is wel van Glaxo Smith Kline. Fout bedrijf, erg nare dierproeven enzo.
Hmm, lastig. Is het product op zich verder wel vegan? Ik zag dat ze bij de Hema ook een tandpasta hebben voor gevoelige tanden, maar die werkt misschien niet zo goed als Sensodyne?

En bedankt voor je advies Lena! De tandarts had toen trouwens wel íets gedaan waardoor het tijdelijk beter werd, dus misschien moet hij inderdaad nog maar eens kijken. Of misschien stel ik me aan :-) (dat hoop ik).

Truus

Bericht door Truus »

Bonnie schreef:Of misschien stel ik me aan
Je stelt je niet aan. Na het vullen van een kies hoor je hem niet meer te voelen.

lena

Bericht door lena »

Bonnie schreef:
Jasmijn schreef:Niet om lullig te doen, maar Sensodyne is wel van Glaxo Smith Kline. Fout bedrijf, erg nare dierproeven enzo.
Hmm, lastig. Is het product op zich verder wel vegan?
Ja, het is wel vegan en het product zelf wordt niet op dieren getest. Het bedrijf test alleen wel andere producten op dieren. We hebben hier al eens een heftige discussie over gehad, staat vast nog in het archief. Ik denk dat als je dat soort dingen zodanig belangrijk vindt dat je de producten allemaal boycot je ook geen pijnstillers gebruikt, want die zijn natuurlijk allemaal op dieren getest en allemaal in beginsel afkomstig van nou niet bepaald ethisch verantwoorde bedrijven.
Ik zag dat ze bij de Hema ook een tandpasta hebben voor gevoelige tanden, maar die werkt misschien niet zo goed als Sensodyne?
Geen idee (ik weet ook niet of het vegan is), het is het proberen waard! Ik heb goede ervaringen met Sensodyne (toen ik veel last had was er nog niets anders, en nu heb ik het niet meer nodig).
En bedankt voor je advies Lena! De tandarts had toen trouwens wel íets gedaan waardoor het tijdelijk beter werd, dus misschien moet hij inderdaad nog maar eens kijken. Of misschien stel ik me aan :-) (dat hoop ik).
Tuurlijk stel je je niet aan!

JesseL

Bericht door JesseL »

Poeh, lekkere verhalen allemaal.

Ik dacht dat een wortelkanaalbehandeling al erg was, maar toch op zijn minst een definitieve oplossing zou bieden, maar dat kan dus ook nog mislukken???

Momenteel heb ik het meeste last van een tandvleesontsteking om de kies heen.

Ik moet zo om half vier bij de tandarts zijn, want de pijn is ondraaglijk worden. Kan niet meer eten en drinken...

Wen

Bericht door Wen »

ai, sterkte. Nooit leuk naar de tandarts gaan :(

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

rik23 schreef:Ik heb geen vertrouwen in pijstillers of andere pillen en spuitjes....ik hoop ze gewoon nooit nodig te hebben...

Behalve dat ik ze gewoonlijk niet vega zijn bevatten ze gevaarlijke chemicalien. :(

Wat is er mis met geneeskrachtige kruiden???
Euhm, misschien dat die geneeskrachtige kruiden net zo goed gevaarlijke chemicalien kunnen bevatten als een niet-kruidig iets?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Vervelend al die tandenproblemen hier,

na een vulling is het normaal om een paar dagen tot max een week wat pijn te hebben. Alleen als het langer duurt of de pijn echt ernstig erger wordt is het handig om na een vulling even langs te gaan. Dan kan het inderdaad zijn dat ze zenuw is ontstoken of dat de krimpspanning op de vulling te groot is.

De slagingskans van een wortelkanaalbehandeling is inderdfaad afhankelijk van hoe de kies eraantoe is. Is de zenuw al dood en zit er een ontsteking aan de wortelpunt dan is de slagingskans lager als wanneer de zenuw enkel ontstoken is. Over het algemeen is de slagingskans zo'n 90%.

Als je erg last hebt van gevoelige tanden kan het aanbrengen van een laagje over de tand ook wel eens helpen. Gewoon een onzichtbare vloeistof die ervoor zorgt dat je tanden minder gevoelig worden. Even aan je tandarts vragen. Sensodyne werkt ook onwijs goed maar is idd van GSK. Misschien een ander merk voor gevoelige tanden proberen.

Bonnie wat voor soort pijn voel je precies. En bij wat (koude, warmte, zoet, kauwen enz...)?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Bepaalde planten en kruiden hebben 'stofjes' in zich die een geneeskrachtige werking hebben. Medicijnmakers gebruiken dezelfde stofjes als welke in planten zitten voor hun pillen maar kunnen zelf de hoeveelheden bepalen, wat gunstig kan zijn. Eigenlijk is er niet zoveel verschil.
Behalve dat pillen chemisch gefabriceerd worden en tijdens het proces niet alles er zo kosher aan toe gaat.

Ik geef de voorkeur aan geneeskrachtige planten, als dit mogelijk is.

JesseL

Bericht door JesseL »

Nou, ik ben dus net geweest. Het wordt 1x een wortelkanaalbehandeling. De zenuw was al dood volgens de tandarts. Het gaatje in die kies was erg diep en op de foto was te zien dat de zenuw tegen de vulling aanzat.
Volgende week woensdag mag ik langskomen voor de eerste sessie.
Bij mij was het vullen dus al precies 3 maanden geleden en dat is toch te lang om last te houden.

Verder was mijn tandvlees erg ontstoken heb ik pijnstillers (brufen 600mg) en antibiotica (met gelatine en schellak :( ) gekregen...

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Das naar voor je JesseL, ook wel naar dat je lang moet wachten voor dat hij de kanaalbehandeling kan beginnen.
Tip bij ontstoken tandvlees: zorg altijd dat je je tandenborstel in een hoek van 45 graden op de overgang van tand en tandvlees houd. Dan poets je de plaque langs je tandvleesrand goed weg en heb je minder last van je tandvlees.

lena

Bericht door lena »

JesseL schreef:Nou, ik ben dus net geweest. Het wordt 1x een wortelkanaalbehandeling. De zenuw was al dood volgens de tandarts. Het gaatje in die kies was erg diep en op de foto was te zien dat de zenuw tegen de vulling aanzat.
Volgende week woensdag mag ik langskomen voor de eerste sessie.
Bij mij was het vullen dus al precies 3 maanden geleden en dat is toch te lang om last te houden.

Verder was mijn tandvlees erg ontstoken heb ik pijnstillers (brufen 600mg) en antibiotica (met gelatine en schellak :( ) gekregen...
He bah :(
Toen ik het gisteren zo schreef hoopte ik zo voor je dat het gewoon te hoge vullingen waren. Balen. Ook vanwege de kosten. Wel apart dat de tandarts meteen antibiotica voorschrijft, dat doen ze volgens mij niet standaard. Is de brufen wel vegan? Dan ben ik nog steeds wel geinteresseerd.

Wel apart dat je nog een week moet wachten als je zo veel pijn hebt. Meestal maken ze wel meteen een begin. Dan moet je nog wel een poos wachten op het afmaken, maar dan ben je wel van de (meeste) pijn af. Maar kan natuurlijk dat je tandarts daar bij jou een goede reden heeft, en dat je daarom ook antibiotica moet. Sterkte ermee.

Voor tandvleesproblemen heeft Weleda ook iets, een soort creme die je er op smeert. Ik weet niet of het werkt.

Framboos

Bericht door Framboos »

Jasmijn schreef: Behalve dat pillen chemisch gefabriceerd worden en tijdens het proces niet alles er zo kosher aan toe gaat.
Maar daar staat tegenover dat het wel gecontroleerde hoeveelheden zijn, in tegenstelling tot plantaardige producten (denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid THC in cannabis, die schijnt de laatste jaren enorm gestegen te zijn).

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

lena schreef:
Ik zag dat ze bij de Hema ook een tandpasta hebben voor gevoelige tanden, maar die werkt misschien niet zo goed als Sensodyne?
Geen idee (ik weet ook niet of het vegan is), het is het proberen waard! Ik heb goede ervaringen met Sensodyne (toen ik veel last had was er nog niets anders, en nu heb ik het niet meer nodig).
Er stond een tijdje terug ergens in een topic (of in de Vega!) dat de tandpasta van de Hema vegan was, daarom dacht ik daaraan :-)
Annika schreef:Bonnie wat voor soort pijn voel je precies. En bij wat (koude, warmte, zoet, kauwen enz...)?
Bij warme of koude dingen inderdaad, en ook als ik er dingen kauw die hard zijn. Ik heb sindsdien ook vaker last van m'n oor, en heb het gevoel dat dat ermee te maken heeft... maar misschien ook niet.
Toen ik terugging heeft de tandarts een extra stukje van m'n vulling afgehaald, zodat die minder belast zou worden. M'n kaken pasten ook beter op elkaar toen, maar na een tijdje kreeg ik toch er weer last van.

Dat laagje dat jij noemde klinkt ook wel als een goed idee! M'n tandarts had al eens eerder een laagje over een kies gedaan (weet niet of dat hetzelfde was) en dat hielp heel goed. Nu ik erover nadenk, dat was volgens mij ook nadat hij een gaatje had gevuld...

Bedankt voor al die info/tips hier, wel heel interessant om te lezen!

En Jesse, heel veel sterkte! :-( Ik hoop dat de behandeling goed gaat en snel voorbij is!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Beterschap Jesse :hippy:
Ik leef met je mee, ik zit met een gebit waarvan de kiezen bijna allemaal kronen zijn, ik mis een aantal kiezen en heb ook al een aantal wortelkanaalbehandelingen gehad. Zelfs twee keer onder een kroon.
Soms denk ik dat ik destijds misschien beter voor een kunstgebit had kunnen kiezen, dan al die tandartsbehandelingen.
Mijn gebit is geruïneerd door mijn niet zo beste gezondheid en de bijbehorende antibiotica. Ook mijn zwangerschappen zorgden beide voor ladingen gaatjes.

JesseL

Bericht door JesseL »

Bedankt voor alle medeleven!
De brufen lijkt nu wel iets te doen. Het is nu draaglijk. Mag ook wel, want ik heb 3x daags 600mg voorgeschreven gekregen, wat volgens de bijsluiter een erg hoge dosering is. Hopelijk gaat de nacht nu ook een beetje.
Ik denk dat het vegan is, zie geen rare dingen staan en het is poeder, dus geen gelatine omhulsel.

lena

Bericht door lena »

JesseL schreef:Bedankt voor alle medeleven!
De brufen lijkt nu wel iets te doen. Het is nu draaglijk. Mag ook wel, want ik heb 3x daags 600mg voorgeschreven gekregen, wat volgens de bijsluiter een erg hoge dosering is. Hopelijk gaat de nacht nu ook een beetje.
Ik denk dat het vegan is, zie geen rare dingen staan en het is poeder, dus geen gelatine omhulsel.
Heb je een merk, of is dit alleen op recept verkrijgbaar?

Plaats reactie