Pijnstillers

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Framboos

Bericht door Framboos »

Waar kun je die Roter smelttabletten kopen? Ik kan ze echt nergens vinden...

marjan als gast

Bericht door marjan als gast »

Framboos schreef:Waar kun je die Roter smelttabletten kopen? Ik kan ze echt nergens vinden...
Bij de Etos (met daar bij in een apotheek) in Winterswijk in elk geval. :)

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Tja helaas werken die pijnstillers bij mij niet. Ik gebruik Tramadol van GenPharma (onderdeel van TEVA-groep) en is dus getest op dieren. Tramadol is een afleiding van het morfine-preparaat maar dan 10x lichter dan morfine zelf. Tramadol is in verschillende sterkte te verkrijgen alleen op doktersrecept en word alleen in chronische gevallen voorgeschreven (soms als tijdelijke pijnstilling voor korte periode). Tramadol is tevens verslavend en kan mogelijk de rijbevoegdheid beinvloeden. Tot zover weer AR's pijnstillers medicijnenkastje :)
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

Dave
Leefwijze: veganist

Bericht door Dave »

Ben vandaag naar het Kruidvat geweest en in de bijsluiter van de Panadol Gladde Tabletten gekeken en daar stond schellak in als ingredient.
Niet vegan dus. Ook zat er stearinezuur van dubieuze herkomst in. :(

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie »

Heeft er iemand nog meer info gevonden ondertussen?
Ik heb hier in Belgi? bij de apotheek eens nagevraagd, maar nog niets gevonden. Hij had nog nooit van Roter smelttabletten gehoord, dus als ik die wil zal ik nog eens een dagje de grens over moeten. Niet dat dat een probleem is, maar je moet er de tijd voor vinden.
Panadol hier zitten ook dierlijke ingredi?nten in: triacitine en het wordt ook nog eens geproduceerd door GlaxoSmithKline :(
Mijn ouders hebben ibuprofen, ik ga eens naar de ingredi?nten kijken.

Wesley

Bericht door Wesley »

Onderstaande mail kreeg ik net van trekpleister (het gaat dus over hun naproxennatrium 220 mg pijnstiller):

Geachte heer/mevrouw, Wij hebben uw vraag of opmerking op 25-10-2007 ontvangen. U heeft het volgende aangegeven. "geachte, graag had ik geweten of de naproxennatrium 220 mg pijnstiller van trekpleister eigen merk geschikt is voor veganisten (vrij van dierlijke ingredienten als gelatine, lactose, melk-afgeleiden, ..., inclusief synthetische/chemische ingredienten met een dierlijk product als grondstof). dank bij voorbaat voor het eerlijke antwoord. hoogachtend, wesley marx"

Naar aanleiding hiervan treft u onderstaand onze reactie aan.

"geachte heer marx. hierbij ontvangt u het antwoord van onze leverancier op uw vraag; u kunt het gerust innemen. geen van de hulpstoffen die verwerkt worden in naproxen natrium tabletten is afkomstig van dieren. het magnesium stearaat dat gebruikt wordt is van plantaardige oorsprong. voor zover bij ons bekend is, wordt bij de productie geen materialen van dierlijke of humane oorsprong gebruikt." " Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

marjan

Bericht door marjan »

:D

Wesley

Bericht door Wesley »

marjan schreef::D
Zou't dan ook wel effectief vegan zijn?

Ineke

Bericht door Ineke »

Finimal, Asperine, Asperine 100, Asperine-C, Canesten, en ben nog aan het zoeken, er zijn waarschijnlijk nog een paar vega paracetamols,

Die Ibiprufen en zo schijnen nogal ongezond te zijn heb ik wel eens gehoord.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

jet
Moderator

Bericht door jet »

klopt, ibu hoort tot de nsaid's, lees ook hier

Mijn moeder is twee weken geleden kort in het ziekenhuis opgenomen, omdat ze geen maagzuurremmers had gekregen in combinatie met een nsaid (ben even kwijt welke). Ze moest direct stoppen, en heeft er nu nog steeds last van..... (nauwelijks voedsel kunnen binnenhouden en noem maar op)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wesley

Bericht door Wesley »

Naproxennatrium is dus ook zo superongezond?

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie »

Ik heb er persoonlijk nog niet veel van gemerkt, behalve een aantal jaren geleden bij voltaren inspuitingen in combinatie met orale medicatie; toen heb ik serieuze maag- en darmlast van gehad.

Het is een feit dat die nsaid bij bepaalde dingen veel beter helpen: ik heb een hernia in mijn nek. Het is lang geleden dat ik nog last heb gehad, maar brufen (of het generische produkt zoals bv ibuprofen) helpt dan direct. En tegen menstruatiepijnen helpt het ook heel goed. Als ik dan niks neem, ben ik de eerste dag niet bekwaam om te gaan werken.

Dus het hangt ervan af of je veel pijn hebt denk ik, en wat voor een pijn het is. Anders beter iets nemen op basis van paracetamol, zoals panadol.
Maar als vegan heb je niet zoveel keuze in pijnstillers. En vooral hier in Belgi? vind ik het een serieus probleem.... Roter smelttabletten, bijvoorbeeld, daar had de apotheek nog nooit van gehoord. Ik ga de volgende keer eens vragen achter finimal.

Vegan guest

Paracetamol

Bericht door Vegan guest »

Heeft al eens de paracetamol van "de samenwerkende apothekers" geprobeerd? Blauw met rood doosje. Uiteraard te koop bij de apotheek.

"Ingredi?nten: 500 mg paracetamol als werkzaam bestanddeel, cellulose-poeder (e460), silicum-dioxide, natriumstearaat, natriumzetmeelglycolaat en maiszetmeel. De tabletten bevatten geen gluten, lactose of suiker."

Vegan :?:

Ineke

Bericht door Ineke »

Als de natriumstearaat van plantaardige oorsprong is wel, ik kan het wel navragen,
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

xjudithx

Bericht door xjudithx »

Ineke schreef:Als de natriumstearaat van plantaardige oorsprong is wel, ik kan het wel navragen,
Ja, als je dat wil doen: heel graag!

gast

Bericht door gast »

Ineke schreef:Als de natriumstearaat van plantaardige oorsprong is wel, ik kan het wel navragen,
Heb je het al nagevraagd? Ik ben benieuwd!

Ineke

Bericht door Ineke »

Ja, maar nog geen antwoord gehad, ik zal nog een mailtje sturen.

Ineke

Bericht door Ineke »

Zie informatie:

Beste mevrouw de Wild,

Hierbij ontvangt u antwoord op uw gestelde vraag.

Paracetamol 500 mg tabletten bevatten geen dierlijk materiaal of materialen afkomstig van dieren. Uitsluitend vegetarische grondstoffen zoals zetmeel en cellulose. Het laatste ingrediënt is afkomstig van de aarde (SiO2).

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Cindy Boutestijn
Samenwerkende Apothekers
Postbus 6612
3002 AP Rotterdam
Tel 010-2211080
Fax 010-4766145

Dave

Bericht door Dave »

Goed nieuws :D

Is het product ook de laatste 5 jaar niet getest op dieren?

Ineke

Bericht door Ineke »

Ik neem aan van niet deze producten zijn al lang op de markt en als ze op de markt komen is het vaak al drie of meer jaar geleden dat ze getest zijn bovendien zijn dit dit vrije toonbank producten en deze hoeven niet meer getest te worden.
zie mijn vraagstelling hieronder

Van nu af aan zet ik het er niet meer eerder op tot ik het 100% zeker weet,
Geachte klantenservice

Veganisten hebben behoefte aan betrouwbare productinformatie, daarom zouden we graag willen graag weten of:

Alle door u verkochte Paracetamol 500mg (oraal) verkocht in Nederland en België

geheel vrij zijn van alle dierlijke ingrediënten, zoals, vlees, vis, melkproducten ei, honing e.d. en ingrediënten die onttrokken zijn aan dierlijke producten zoals bijvoorbeeld lactose, gelatine en bouillon, wei, casseïne, bijenwas, lanoline, etc. (zie ckecklist onder).

Wilt u ook letten op samengestelde ingrediënten zoals bijvoorbeeld: ketjap, paneermeel, stearaten, E-nummers, geur, kleur en smaakstoffen (deze kunnen ook dierlijke bestanddelen bevatten) zoals bijvoorbeeld vanilline soms gelatine als dragerstof heeft.

Graag zouden wij de ingrediëntenlijsten ontvangen ter controle om fouten en misverstanden te voorkomen, deze informatie wordt door ons vertrouwelijk behandeld en niet doorgespeeld aan derden.

Bij twijfel kunt u de onderstaande checklist gebruiken, of contact met ondergetekende opnemen.

Ook mag het product en de grondstoffen in opdracht van uw bedrijf niet op dieren getest zijn, tenzij dit wettelijk verplicht is dan moet het testen minstens 5 jaar of langer geleden zijn.

Mocht u niet bereid- of in de mogelijkheid zijn om aan onze aanvraag te voldoen dan zouden we graag de reden daarvan weten.

Bij voorbaat dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groeten,

Ineke de Wild

Plaats reactie