Betere vitamine B12 beschikbaar

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ineke

Betere vitamine B12 beschikbaar

Bericht door Ineke » do jan 03, 2013 17:19

Er zijn twee verschillende vitamine B12 versies, Namelijk: Cyanocobalamine en Methylcobalmine.
De eerste moet in het lichaam omgezet worden naar B12 en bevat een kleine hoeveelheid cyanide (vergif). Tegenwoordig wordt Methylcobalamine aangeprezen, die is wel wat duurder maar schijnt beter op te nemen te zijn en is niet giftig. :idea:
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

lani
Leefwijze: veganist

Re: Betere vitamine B12 beschikbaar

Bericht door lani » do jan 03, 2013 18:13

Hoe weten we dat in bijvoorbeeld multivitamine pillen of B12 pillen de niet-giftige B12 zit dan? :3

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jan 03, 2013 19:04

Is het hebben over 'gif' hier niet misplaatst?

Zelfde als je over kwik hebt terwijl het gaat over een kwikverbinding?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do jan 03, 2013 19:31

lani schreef:Hoe weten we dat in bijvoorbeeld multivitamine pillen of B12 pillen de niet-giftige B12 zit dan? :3
Moet dat er niet bij staan? Ik gebruik *deze* en daar staat het gewoon bij.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

lani

Bericht door lani » do jan 03, 2013 19:35

Dani schreef:
lani schreef:Hoe weten we dat in bijvoorbeeld multivitamine pillen of B12 pillen de niet-giftige B12 zit dan? :3
Moet dat er niet bij staan? Ik gebruik *deze* en daar staat het gewoon bij.
Nee :( ik gebruik deze multivitamine en er staan niet echt ingrediënten bij ofzo.. Die jij hebt hebben wij hier volgens mij ook liggen trouwens..
Vegantastic schreef:Is het hebben over 'gif' hier niet misplaatst?

Zelfde als je over kwik hebt terwijl het gaat over een kwikverbinding?
Ik heb geen idee eerlijk gezegd, is cyanide niet dat gif wat spionnen enzo gebruikte in de 2de wereldoorlog om zelfmoord te plegen zodat ze geen informatie aan de vijand konden geven als ze gevangen werden? O_o of heb ik teveel films gezien? :3

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 03, 2013 19:40

'Giftig' is een relatief begrip. Water is ook giftig als je meerdere liters achter elkaar opdrinkt. De hoeveelheid cyanide die vrijkomt uit B12 pilletjes met cyanocobalamine is heel laag (lager dan de cyanide uit sommige voedingsmiddelen) en dus niet giftig.
Jack Norris (vegan dietist): In summary, the amount of cyanide in 1,000 micrograms of cyanocobalamin is about .6% of the amount that is thought to be the lower level that causes harm.
Hier nog wat informatie van Ginny Messina (ook vegan dietist) over methylcobalmine:
methylcobalamin appears to be less stable than cyanocobalamin, so it may not be as reliable a source of the vitamin. If you choose to use it, you may need much, much more than the 25 micrograms of cyanocobalamin that I recommend. Some are advocating use of methylcobalamin without pointing out this important difference in dosage requirements.
In een ander artikel zegt ze dat methylcobalmine zo instabiel is dat je wel 1,000 tot 2,000 microgram per dag zou moeten nemen in plaats van de 25 microgram die wordt aanbevolen voor cyanocobalamine.

Het is dus niet helemaal niet duidelijk of methylcobalmine 'beter' is dan cyanocobalamine.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

lani

Bericht door lani » do jan 03, 2013 20:24

Het is dus allemaal behoorlijk ingewikkeld en volgens mij ook een beetje te wetenschappelijk voor de gemiddelde mens om ff snel uit te zoeken :3 .. Maar bedankt voor de informatie! Zit toevallig een boek te lezen, noujah niet letterlijk op dit moment, van Jack Norris (Vegan for Life), denk dat daar ook nog wel een flinke hoeveelheid aan info tevoorschijn zal komen over B12, ben nog maar net begonnen met het boek hoor.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 07, 2013 16:44

Hier nog een artikeltje van Jack Norris (vegan dietist) over de verschillende vormen van B12 en welke je het beste kunt nemen. http://jacknorrisrd.com/?p=3383
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie