Het kerstdiner

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Het kerstdiner

Bericht door Mystique »

Martine schreef:Is het al bezorgd? Misschien kun je ze nog een mailtje sturen en vragen of het toegevoegd kan worden?
Yup, maar maakt niet zoveel uit, ik verzin wel iets.
Martine schreef: En anders, die noten rollade uit het vegan challenge menu ziet er ook lekker uit... :grin:
Welke notenrollade? :| Ik kan niets vinden? *Snap 'm al.

Marianne

Bericht door Marianne »

Blijkbaar blijven veel van ons variaties zoeken op het thema seitan roast
Ik kies dit jaar net als vorig jaar voor deze
http://blog.fatfreevegan.com/2011/12/se ... rooms.html
seitan roast: gevuld met cranberry's, champignons en noten.
Het is nu eenmaal erg lekker, vooral de tweede dag.
Op de site staat er ook nog een lekkere saus (gravy) bij, en dat met stoofpeer groente (rode kool met appeltjes) en rijst (tuttig, maar zóóó lekker)

Gewoon omdat ik dan tijd heb om uitgebreid te koken, want verder hebben we ( manlief en ik) niets met kerst.

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik ga me toch maar wagen aan Tofurkey. Nog nooit (gevulde) kalkoen op, dus ik kan niet vergelijken, maar ik vond de volgende er zo mooi uit zien dat ik het gewoon ga proberen. :)
http://images.media-allrecipes.com/user ... 365676.jpg

Ananas

Bericht door Ananas »

Oh, ik ga toch een soort kerstdiner maken! Eén van mijn broers en zijn vriend komen hier dinsdagavond voor een spelletjesavond & lekker diner. Wordt voor zijn vriend de eerste keer (bewust) vegan eten dus ik voel een beetje druk... ;-) twijfel over wat ik zal maken!

Ik denk dat ik ga voor de nut roast van de VeganChallenge met cranberry saus, want heb een zak verse cranberry's. Wil er ook graag iets romigs bij doen, misschien als voorgerecht de kastanje-paddenstoelenragout die ik vorig jaar ook maakte. En als toetje denk ik de brownie bottom peanut butter cheesecake uit Vegan Pie in the Sky, gewoon omdat ik die zelf ook zo lekker vind :D hoewel ik ook graag een vegan versie zou maken van iets wat ze al kennen..

Wordt nog een uitdaging want mijn huisgenootje wil dinsdag ook in de keuken voor een speculaascake... haar eerste vegan experiment :mrgreen: dus even kijken of ik morgen al e.e.a. kan bereiden. Snel een dessert uitkiezen ;-)

@rno

Bericht door @rno »

1e Kerstdag naar omni-zwager en schoonzus. Ik vermoed dat 80% van de overvloedige dis vegetarisch en mogelijk deels veganistisch zal zijn.

2e Kerstdag naar vega-vriend met omni-vrouw. Geen idee wat ons te wachten staat want er zijn ook omni-gasten, maar ik vermoed dat het vegetarisch zal zijn met daarnaast een verdwaalde maar aanwijsbare zalm. Rekening houden met vegan zal amateuristisch zijn.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Ananas

Bericht door Ananas »

Gister het kerstdiner met mn broer & zijn vriend gehad.

Voor: bladerdeegbakje met kastanje-paddenstoelen-peerragout
Hoofd: nutroast (VeganChallenge) met cranberrysaus en geroosterde groenten (die helaas nog erg hard waren, de oven hier is niet zo goed)
Toetje maakte alles goed: choco-banaantaart

Eerst gaf de vriend van mn broer nog aan veganisme wel extreem te vinden en er het nut niet van in te zien, maar nadat ik kort uitlegde hoe het zit met de koetjes & kalfjes snapte hij het wel beter. Het eten viel goed in de smaak en we hebben daarna de hele avond 30 seconds gespeeld... Zo leuk!

Zometeen een stol bakken en dan straks naar een vriendin & haar familie :)

vegamike

Bericht door vegamike »

Leuk al die kerstmenu's ;)
Dit jaar een keer makkelijk: Chinees afhalen bij de oude plek. Jammie

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik ben spontaan iets heerlijks aan het maken volgens mij: pittige spinazie-kikkererwtenpastei.
Staat nu in de oven, ga de tafel even mooi dekken voor mijn liefje die hard aan het verbouwen is zodat we volgende week hopelijk kunnen emigreren.

Mystique

Bericht door Mystique »

Mijn tofurkey is zwaar mislukt. Die is dus ook voor 3/4 in de prullenbak beland. Veel te donker, maar ik vind de smaak van tofu ook gewoon niet lekker (meer).
De rest was wel allemaal lekker. :) Met name de witlofsalade met gekaramelliseerde cashewnoten.

@rno

Bericht door @rno »

@rno schreef:1e Kerstdag naar omni-zwager en schoonzus. Ik vermoed dat 80% van de overvloedige dis vegetarisch en mogelijk deels veganistisch zal zijn.

Het diner was geheel vegetarisch en vrij eenvoudig. Ik kon een keuze maken uit diverse groenten (spruitjes, sperziebonen etc.), patat uit verse frituurolie en een sausje. Voor de overige genodigden was er vegetarisch kaasgehakt welke gemaakt was door een andere zwager.

Ik heb de gehele dag geen vlees of vis voorbij zien komen, zelfs niet bij de snacks.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Jammer Mystique! (ik kan tofu - op 100 manieren geprobeerd - ook nog steeds niet echt waarderen)

Fijn @rno, klinkt als een eenvoudig maar prettig etentje.

Ik ben eigenlijk blij geen kerst te hebben gevierd met de verplichte "gezelligheid".
Ben ook niet gelovig dus waarom zou ik het vieren?

@rno

Bericht door @rno »

Assie schreef:Jammer Mystique! (ik kan tofu - op 100 manieren geprobeerd - ook nog steeds niet echt waarderen)

Ik ben eigenlijk blij geen kerst te hebben gevierd met de verplichte "gezelligheid".
Voor de terugkeer van het licht?

@rno

Bericht door @rno »

@rno schreef: 2e Kerstdag naar vega-vriend met omni-vrouw. Geen idee wat ons te wachten staat want er zijn ook omni-gasten, maar ik vermoed dat het vegetarisch zal zijn met daarnaast een verdwaalde maar aanwijsbare zalm. Rekening houden met vegan zal amateuristisch zijn.
Helaas niet vegan, maar ook geen dooie dieren op de dis. Champignonpasteitje, groententaart (met ei en kaas), rauwkost. Het dessert was ijs, maar gelukkig ook gestoofde peertjes. Ik heb mij er verder niet druk over gemaakt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Net een werkelijk episch succesvol tweede-kerstdagdiner gehost voor mijn schoonmoeder, haar vriend, en mijn schoonopa. Geen van allen had ooit echt een vegan diner gegeten dus dit was het moment om te laten zien hoe lekker het kon zijn :P

Voorgerecht: pompoensoep, zeer creatief gedecoreerd met wat pompoenolie en sojaroom door mijn vriend. Zag eruit alsof het opgediend werd in een 3-sterrenrestaurant.

Hoofdgerecht: Bladerdeegtaartje met sesam-amandeltofu, beetje broccoli/wortel/ui, wat tamarisaus, gomasio, edelgist. Stoofpeertjes. Quinoa. Boerenkoolsalade met kikkererwten, gedroogde cranberries, geroosterde zaadjes en nootjes.

Nagerecht: Gedroogde vijgen/dadels/abrikozen geweekt, opgewarmd met heel veel kaneel, vocht een beetje gebonden - warm opgediend met een bolletje vanille rijst-roomijs en geroosterde walnoten.

Volgens mij waren ze nogal impressed :P

Episch slechte foto van het hoofdgerecht:
http://i1223.photobucket.com/albums/dd5 ... 3_1836.jpg
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marianne

Bericht door Marianne »

Wat verschrikkelijk aardig van je schoonzus, en de rest die zich daarin schikt. Ik denk dat ze je mogen!
Dat toetje... We hebben een kookhoek waar we recepten delen!

Marianne

Bericht door Marianne »

Renée,

Wat leuk dat je zo 'n succes had. het ziet er ook mooi uit.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ons kerstdiner was ook een succes. Mijn familie was weer verbaasd over al het lekkers dat je als veganist kunt eten. Ze hebben toch het idee dat het een spartaanse levenswijze is, en dat hebben we nu weer eens goed ontkracht.

Bij de borrel: onder andere gevulde wijnbladeren, blokjes Wilmersburger en zelfgemaakte cashewkaas (die kaas vonden ze heel bijzonder en er is net zo veel van gegeten als van de brie die ook op tafel stond)
Voorgerecht: rucolasalade met walnoten en balsamico azijn met een halve peer en nog wat meer cashewkaas voor de niet-vis eters (makreel voor de vis-eters )
Hoofdgang: heerlijk malse seitan en croute voor de vega´s, frieten, spruiten met zoete kastanjes, bietjessalade met balsamico, en Bruno Fisscher vegan mayo die ook iedereen lekker vond.
Dessert: wij hadden VeganChallenge tiramisu (omnomnom en er is nog lekker veel over!), de anderen een toetje van mijn tante.
Bij de koffie had mijn tante nog kersenbonbons die accidentally vegan bleken te zijn toen ik de ingrediënten las :)

Een toffe avond dus. Het was niet makkelijk om sommige gesprekken aan te horen over hoe lekker dieren eten is, en aan te zien hoeveel vlees er toch nog klaargemaakt en gegeten is, maar we hebben veganisme van zijn lekkerste kant laten zien, en de reacties waren heel positief. Mijn moeder zei dat als het kerstdiner volgend jaar weer bij ons is, dat ze dan overweegt om het helemaal vegan te doen (zij heeft het vlees klaargemaakt, maar er zelf niks van gegeten, mijn vader moest alles voorproeven...). We zullen zien! :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

@rno schreef:
Assie schreef:Jammer Mystique! (ik kan tofu - op 100 manieren geprobeerd - ook nog steeds niet echt waarderen)

Voor de terugkeer van het licht?
Hier heb ik een beetje moeite mee, mijn moeder is op de kortste dag jarig maar doodziek. Dus volgend jaar zal ik daar aan denken. (kon jij natuurlijk niet weten).

Ik ga een lentefeest instellen :mrgreen:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Wat super Marine, Renée en Arthur :P

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Klinkt als een groot succes Marianne en Arthur :) !
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie