Het kerstdiner

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Het kerstdiner

Bericht door Assie » wo dec 18, 2013 9:41

Ik heb op 3e kerstdag trouwens wel een leuk diner bij een lieve vriendin die met ieders wensen rekening houdt. Ze eet zelf vlees, maar het wordt een vega en vegan diner, we maken allemaal iets.

pommy

Bericht door pommy » wo dec 18, 2013 11:15

Kerstavond ga ik naar een vriendin die supergoed kan koken en dat graag vegan doet voor mij, 1e en 2e kerstdag ben ik gewoon thuis en zie ik wel.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 18, 2013 11:16

Mijn schoonmoeder komt dit jaar eten bij ons, met haar vriend en vader, dus we moeten er wel even iets moois van maken...

Ik had gedacht, vooraf pompoensoep, hoofdgerecht een taartje met groente en heel veel rooktofu (idee gejat van de ACU) en een verldsla-stoofpeertjessalade, en na of een yofutaartje of rijstepudding met cranberrycompote.

Maar nu lees ik hier weer over seitan roast en begin ik te twijfelen :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 18, 2013 16:36

Ik heb afgelopen week de PPK seitan roast al een keer gemaakt voor mijn schoonfamilie zodat ik foto's kon maken voor mijn kerstpost op Vegetus. Het was weer heerlijk, maar nu wil ik voor het kerstdiner eigenlijk een ander recept maken...

Deze 'kalkoen' seitan in bladerdeeg van everydaydish.tv ziet er heel smakelijk uit en lijkt me ook makkelijk om te maken. Misschien dat ik er nog wat bonenpuree en/of fijngesneden paddenstoelen in verwerk, voor de textuur. Koken in bouillon in plaats van in water is misschien ook een goed idee, voor extra smaak. http://www.everydaydish.tv/recipe/vegan-turkey-roast
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » wo dec 18, 2013 17:29

In het gratis tijdschrift Boodschappen staan 6 vegetarische recepten voor het Kerstdiner, waaronder 1 vegan gerecht: Tempura van wintergroenten (je hebt er koolzuurhoudend water bij nodig, kan mij er niets bij voorstellen?) en 1 gerecht die je eenvoudig vegan kan maken (ei vervangen): Knolselderij met amandelkorst en groenteconfetti.

Oooh ik kijk uit naar je kerstpost Martine, klinkt goed!

Ik ga eerste Kerstdag naar mijn BFF en we halen afhaalchinees (ze zit in het gips, kan niet lopen, uit eten lastig, dan maar afhaal). Deze Chinees heeft een aantal lekkere vegetarische gerechten, zin in :) Op tweede kerstdag ben ik thuis tijdens het eten en wil ik lekker uitgebreid gaan koken, nog geen idee wat.

Oh Vegan Paella Joyce?? Ik heb altijd al eens Paella willen eten maar ik lust geen vis, nooit aan gedacht om een vegetarische te maken, thanks!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 18, 2013 18:02

Koolzuurhoudend water, dat is Spa Rood (of het soortgelijke product van een ander merk)!

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Sandra

Bericht door Sandra » wo dec 18, 2013 18:28

Renee1137 schreef:Koolzuurhoudend water, dat is Spa Rood (of het soortgelijke product van een ander merk)!
Ja dat begreep ik, ik snap alleen niet wat koolzuurhoudend water toevoegt aan een recept??

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 18, 2013 18:48

Sandra schreef:
Renee1137 schreef:Koolzuurhoudend water, dat is Spa Rood (of het soortgelijke product van een ander merk)!
Ja dat begreep ik, ik snap alleen niet wat koolzuurhoudend water toevoegt aan een recept??
Tempura moet een heel licht en luchtig beslagje zijn. Koolzuurhoudend water helpt daarbij.

De rollade staat trouwens al op Vegetus: http://vegetus.nl/kerst-met-isa-seitanr ... pignonjus/

Luna

Bericht door Luna » wo dec 18, 2013 19:15

Die rollade ziet er likkebaardend lekker uit Martine! :shock: :D

1e kerstdag vieren wij trouw elk jaar met de hele familie bij mijn ouders. Traditioneel weer kalkoen dit jaar. Eerste jaar dat ik geen vlees meer eet, best spannend! Mijn moeder kan er maar niet aan wennen. :P Gelukkig komt mijn vegan neef ook en zijn vegetarische vriendin. Ik maak een lekker soepje als vooraf en mijn neef brengt het toetje mee. Hoofdgerecht wordt een lekker makkelijk stoofpotje, ik ben nog niet zo'n held in de keuken. Maar met oud en nieuw zijn we thuis met z'n tweetjes en dan wil ik best wat experimenteren met koken. Dan is het ook niet zo'n ramp als het mislukt. :grin:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 18, 2013 19:24

Luna schreef:Die rollade ziet er likkebaardend lekker uit Martine! :shock: :D
Thanx!

Het recept is van Isa Moskowitz en ik heb er weinig aan veranderd, dus alle credits voor haar. Ik twijfelde een beetje of ik het wel moest posten (auteursrecht etc.), maar het is zo'n fantastisch recept dat ik het ook in het Nederlands op internet beschikbaar wilde maken. Voor veel mensen is het toch net een stap te ver om een ingewikkeld recept te koken dat niet in hun eigen taal geschreven is.

Sandra

Bericht door Sandra » wo dec 18, 2013 20:02

Martine schreef: Tempura moet een heel licht en luchtig beslagje zijn. Koolzuurhoudend water helpt daarbij.

De rollade staat trouwens al op Vegetus: http://vegetus.nl/kerst-met-isa-seitanr ... pignonjus/
Ah vandaar, dat klinkt logisch inderdaad thanks!

OMG je rollade ziet er zo lekker uit!!! Wel wat werk maar dan heb je ook wat zeg. De jus ga ik zeker een keer maken, ik worstel nog steeds met het maken van sausjes/jus.

Sandra

Bericht door Sandra » wo dec 18, 2013 20:07

..
Laatst gewijzigd door Sandra op do dec 19, 2013 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo dec 18, 2013 21:45

Wij gaan met kerstavond altijd gourmetten bij mijn ouders. Vorig jaar was het helemaal vegan. Daarvoor was het voor ons vegan en aten zij wel vlees. Ik heb het dit jaar nog niet besproken met mijn moeder.
Ik weet nog niet wat we de rest van de kerst gaan. Meestal gaan we eerste kerstdag naar mijn schoonvader en vorig jaar waren we bij mijn schoonzus en schoonmoeder in Portugal. Dit jaar is alles een beetje onzeker en weet ik niet wat we bij mijn schoonfamilie gaan doen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Brchj

Bericht door Brchj » do dec 19, 2013 9:52

Met mijn familie uit eten bij een all-in restaurant. Totaal niet in line natuurlijk met de kerstgedachte, aangezien de meeste mensen zich daar helemaal klem eten, maar het is wel ideaal met alle verschillende allergieën en eetwensen binnen onze familie. Gemakskwestie dus :roll:
Bij mijn vriend gaan we gourmetten, as always :| En die mensen gourmetten waarschijnlijk elke 2 weken, met precies dezelfde ingrediënten, in dezelfde bakjes met dezelfde lepeltjes, dus ik weet gelukkig wat ik kan verwachten. Ik koop mijn eigen vegan dingetjes, en zorg zoals gewoonlijk voor de salade. Voor de rest zal er voornamelijk vlees zijn en wat bakjes ui en paprika :| Mijn vriend is in ieder geval akkoord gegaan om met het gourmetten alleen vis te eten, doet ie voor mij en dat vind ik wel lief <3

Ben opzich wel blij dat we geen echt kerstdiner doen, veel werk, voorbereidingen, maken, de troep naderhand.Is wel heel sfeervol natuurlijk..
Lieve Nugget! <3
Clover

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 19, 2013 17:56

Brchj schreef:Totaal niet in line natuurlijk met de kerstgedachte, aangezien de meeste mensen zich daar helemaal klem eten,
Het grootste deel van Nederland lijkt dat gehéél in lijn met de kerstgedachte te vinden, blijkbaar. :(

Die rollade ziet er geweldig uit, maar ik durf het niet aan denk ik, de seitan moet toch wel góed lukken... Ander keertje oefenen.

Raynak

Bericht door Raynak » do dec 19, 2013 20:51

Brchj schreef:Met mijn familie uit eten bij een all-in restaurant. Totaal niet in line natuurlijk met de kerstgedachte, aangezien de meeste mensen zich daar helemaal klem eten, maar het is wel ideaal met alle verschillende allergieën en eetwensen binnen onze familie. Gemakskwestie dus :roll:
Bij mijn vriend gaan we gourmetten, as always :| En die mensen gourmetten waarschijnlijk elke 2 weken, met precies dezelfde ingrediënten, in dezelfde bakjes met dezelfde lepeltjes, dus ik weet gelukkig wat ik kan verwachten. Ik koop mijn eigen vegan dingetjes, en zorg zoals gewoonlijk voor de salade. Voor de rest zal er voornamelijk vlees zijn en wat bakjes ui en paprika :| Mijn vriend is in ieder geval akkoord gegaan om met het gourmetten alleen vis te eten, doet ie voor mij en dat vind ik wel lief <3

Ben opzich wel blij dat we geen echt kerstdiner doen, veel werk, voorbereidingen, maken, de troep naderhand.Is wel heel sfeervol natuurlijk..
Haha wat grappig, bij mij gaat het er met de beide kerstdagen echt exáct hetzelfde aan toe :D (het dikgedrukte)

Luna

Bericht door Luna » vr dec 20, 2013 10:20

Martine schreef:Voor veel mensen is het toch net een stap te ver om een ingewikkeld recept te koken dat niet in hun eigen taal geschreven is.
Dat heb je helemaal goed gezien. Ik durf te zeggen dat mijn Engels best goed is, maar koken aan de hand van een Engelstalig recept daar begin ik niet aan. Heeft misschien meer met mijn skills in de keuken te maken. :grin:
Renee1137 schreef:
Brchj schreef:Totaal niet in line natuurlijk met de kerstgedachte, aangezien de meeste mensen zich daar helemaal klem eten,
Het grootste deel van Nederland lijkt dat gehéél in lijn met de kerstgedachte te vinden, blijkbaar.
Helaas wel ja. En er wordt zoveel eten verspild, kan ik slecht tegen. Ik begrijp het ook niet: eerst hele dagen in de keuken staan en dan de helft weggooien? Waarom zoveel moeite doen dan? Vroeger was ik ook al degene die met bakjes overschotten naar huis ging, maar dat zal dit jaar wel een stuk minder zijn. Van het vlees blijft altijd het meeste over gek genoeg...

Mystique

Bericht door Mystique » vr dec 20, 2013 22:42

Poep. :glare:
Juist hetgeen wat ik had moeten bestellen ben ik vergeten te bestellen: de rozemarijn rollade. Dat wordt dus iets anders verzinnen voor Kerst.

Echt... Als m'n kop niet aan m'n romp vast zou zitten... :|

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 21, 2013 13:54

Is het al bezorgd? Misschien kun je ze nog een mailtje sturen en vragen of het toegevoegd kan worden?

En anders, die noten rollade uit het vegan challenge menu ziet er ook lekker uit... :grin:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za dec 21, 2013 14:00

Aaaah, ik zei net tegen mijn vriend, zullen we iets bijzonders eten met kerst.

"We eten altijd iets bijzonders" :D

Plaats reactie