hmm / enkele E-nummers + vitamines (margarine)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
sanderr

hmm / enkele E-nummers + vitamines (margarine)

Bericht door sanderr »

water, plantaardige olieen en vetten, plantaardig verdikkingsmiddel (E440), emulgator (E471, E476), conserveringsmiddel (E200) aroma's, voedingszuur (E330), kleurstof (E160a), vitamine A en D."

E471 & E476 zijn niet veganistisch

verder natuurlijk nog de vitamine D kwestie dat mogelijk D3 kan zijn

zou gewoon die van Natufood halen...of een andere

ik vind wajang maar vreemd door te claimen dat t plantaardig is maar een compleet ander ingredientenlijstje te geven, dat niet op plantaardige ingredienten duidt....

Sanne

Bericht door Sanne »

volgens mij hoeven 471 en 476 niet per se dierlijk te zijn. Of heb ik dit verkeerd?

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

E 476: Polyglycerolpolyricinoleaat

Herkomst:
Combinatie van polyglycerol met vetten uit wonderolie (afkomstig van de boom Ricinus sp.). Normaal bestaat vet uit glycerol en vetzuren, bij deze stoffen is hier extra glycerol aan gekoppeld. Het gaat hierbij meestal om een mengsel van allerlei producten.

Dieetbeperkingen:
Geen. E476 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.
E 471: Mono- en diglyceriden

Herkomst:
Synthetische vetten, verkregen uit glycerol en natuurlijke vetzuren. De vetzuren kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. In de praktijk is het vrijwel altijd plantaardig vet. Het gaat hierbij meestal om een mengsel van allerlei producten, vergelijkbaar met deels afgebroken natuurlijk vet.

Dieetbeperkingen:
Hoewel vrijwel altijd afkomstig van plantaardige olie, is het gebruik van dierlijk vet, inclusief varkensvet, niet uit te sluiten. Hierdoor zullen bepaalde groepen, zoals veganisten, moslims en joden, deze producten over het algemeen vermijden. Alleen via de producent is te achterhalen wat de oorsprong van de vetzuren is. Chemisch is er geen onderscheid te maken tussen dierlijke of plantaardige vetzuren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

1Vegan

Re: hmm / enkele E-nummers + vitamines (margarine)

Bericht door 1Vegan »

[quote="sanderr"]

verder natuurlijk nog de vitamine D kwestie dat mogelijk D3 kan zijn

zou gewoon die van Natufood halen...of een andere
[/quote]

Als er alleen vitamine D opstaat is dat in bijna alle gevallen D3 omdat dat de goedkoopste is.

Dennis

Bericht door Dennis »

Volgens een vegan receptenboekje dat ik heb, is Wajang geschikt voor veganisten.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Maar is dat de wajang in een kuipje of zo'n pakje boter. Volgens mij zat daar namelijk verschil in.

En wat iemand die een recept schrijft zegt hoeft natuurlijk niet waar te zijn en kan ook achterhaald zijn, producten veranderen nog wel eens.

Gr Caroline

Dennis

Bericht door Dennis »

dat klopt, ik zal het boekje nog eens opzoeken.

ik gebruik trouwens zowel het pakje margarine, als de kuipjes smeerboter.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Dennis schreef:dat klopt, ik zal het boekje nog eens opzoeken.

ik gebruik trouwens zowel het pakje margarine, als de kuipjes smeerboter.
Maar waarom zou je producten gebruiken waar het niet zeker van is als je van bijv natufood diverse hebt die echt vega zijn en die van munsterland die bio en vega is.

Ik zal trouwens een iemand van de NVV vragen of die meer weet van Wajang. Zij houdt de nodige productinfo bij.

Sanne

Bericht door Sanne »

Maar waarom zou je producten gebruiken waar het niet zeker van is als je van bijv natufood diverse hebt die echt vega zijn en die van munsterland die bio en vega is.
Bijvoorbeeld omdat je een klein beetje lui bent en geen zin hebt om naar twee winkels te gaan. Bij de supermarkten bij ons in de buurt verkopen ze echt geen natufood margarine. Plus dat die waarschijnlijk duurder is. Dus als je bijna zeker weet dat het wel in orde is, kan je er natuurlijk wel achter aan gaan, maar het product 'boycotten' lijkt me dan onnodig. Stel dat het juist WEL vegan is, dan heb je juist (op grote schaal, met zijn allen) een van de weinige producten (van margarines in de supermarkt) minder goed in de markt gezet dan als je het wel zou gebruiken, waardoor er waarschijnlijk ook minder mensen zijn, die het vegan product kopen omdat het er nou eenmaal staat. (wie weet wordt het product verwijdert of in aantal terug gebracht, waardoor sommige mensen als het ze niet uitmaakt een andere kiezen). Zo stimuleer je die mensen dus min of meer tot het gebruiken van niet veganistische producten. Dat is ook waarom ik denk dat je het beste je vegan spullen in de 'gewone winkels' zou moeten kopen. Ik weet dat het misschien wel een beetje heel ver gedacht is, maar ik denk dat dit uiteindelijk toch wel meer de manier is dan de markt afsluiten van 'de rest van de wereld'.

Jan

Bericht door Jan »

E471 Is duidelijk een risicogeval, er valt niet uit te sluiten dat dit op basis van dierlijke vetten gemaakt is

E476 Is ook niet pre sé veilig, het polyglycerol wordt van glycerol gemaakt, glycerol vaak weer van vetten (door verzeping). De herkomst van deze vetten is mogelijk weer van dierlijke herkomst.

Het gaat dus om twee kleine kansen dat er in de minst gebruikte ingrediënten van die margarine mogelijk dierlijk materiaal is gebruikt.

a. Voedselchemie een schone zaak en geeft de eter veel vermaak
b. Hoe strikt ben je als veganist, zeer strikt? -> geen E471/476!

Jan

Annemieke

Bericht door Annemieke »

Caroline schreef:Maar waarom zou je producten gebruiken waar het niet zeker van is als je van bijv natufood diverse hebt die echt vega zijn en die van munsterland die bio en vega is.
Omdat die biomargarines niet erg lekker zijn. En die Wajang (pakje) wel!

Er staat naast 'zuiver plantaardig' ook dat het produkt geen dierlijke hulpstoffen bevat.

Dennis

Bericht door Dennis »

Annemieke schreef:
Caroline schreef:Maar waarom zou je producten gebruiken waar het niet zeker van is als je van bijv natufood diverse hebt die echt vega zijn en die van munsterland die bio en vega is.
Omdat die biomargarines niet erg lekker zijn. En die Wajang (pakje) wel!

Er staat naast 'zuiver plantaardig' ook dat het produkt geen dierlijke hulpstoffen bevat.
Precies. En ik heb dan ook vertrouwen in het feit dat het zo is.

Daarnaast sluit ik me aan bij Sanne. Ik kom niet dagelijks, zelfs niet wekelijks in een natuurwinkel (simpelweg omdat er niet een in de buurt is). Dus is het handiger om iets mee te kunnen nemen in een 'doorsnee' supermarkt.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

zo, maar even weer 1 van die margarine topics omhoog kicken!

is er al meer bekend over Wajang?
bevatten wel e-nummers en vit.D wat eventueel dierlijk kan zijn, maar er staat duidelijk op dat 't helemaal geen dierlijke hulpstoffen etc bevat. dus... oke lijkt me.

ik heb er trouwes net nog een gevonden by de edah... "Choba Chocoladeboter". zou dit ook vegan zyn?

ingr.: suiker, plantaardig vet, cacao 5%, zetmeel, conserveermiddel E202, aroma: vanillin.
het is van Bernard Brinkers 'sweet spreads from Holland" Enschede (twentuhh!!!! :D ) hehe. nja, ziet er wel oke uit volgens mij.
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

DeNatuur.NL schreef:
E 476: Polyglycerolpolyricinoleaat

Herkomst:
Combinatie van polyglycerol met vetten uit wonderolie (afkomstig van de boom Ricinus sp.). Normaal bestaat vet uit glycerol en vetzuren, bij deze stoffen is hier extra glycerol aan gekoppeld. Het gaat hierbij meestal om een mengsel van allerlei producten.

Dieetbeperkingen:
Geen. E476 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten.
Beetje late reactie, maar glycerol kan ook met behulp van dierlijke vetten gemaakt worden. E476 kan dus ook dierlijk zijn.
Laatst gewijzigd door Wanda op wo aug 18, 2004 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

hm, e476 staat er ook al bij, in de lijst toch? op deze site wel iig.

Jan

Bericht door Jan »

ik heb er trouwes net nog een gevonden by de edah... "Choba Chocoladeboter". zou dit ook vegan zyn?

ingr.: suiker, plantaardig vet, cacao 5%, zetmeel, conserveermiddel E202, aroma: vanillin.
E202 is plantaardig of synthetisch en voor vanilline geldt hetzelfde.

Veganistisch dus!

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

:D

Vrede

is wajang vegan?

Bericht door Vrede »

Hoi,
op http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/g39/g39_p19.htm
vond ik de volgende tekst, het is van de veganistenbond zelf, dus ik neem aan dat het wel klopt wat er staat. Of het nog steeds vegan is, weet ik ook niet. Kan het wel eens navragen.

Na de introductie van de nieuwe veganistische Eko-margarine van Münsterland, is de geheel plantaardige 250 grams Wajang Margarine van producent Brinkers (voorheen met melkbestanddelen en D3) sinds begin 1998 geschikt voor veganisten. Onlangs ontvingen we de garantieverklaring dat deze, evenals Wajang Light (halvarine, niet voor bakken geschikt) en de Wajang Bak & Braad geheel veganistisch is.
Ook de E-nummers zijn van plantaardige oorsprong. Daar er nog volop oude verpakking was, kan het zijn dat je in de supermarkt margarine tegenkomt waarop de melkbestanddelen en D3 staan vermeld. Vanaf de uiterste houdbaarheidsdatum 16-3-'98 wordt echter gegarandeerd dat de Wajang Margarine veganistisch is. Samen met de margarine, halvarine en bak & braad van Natufood (verkrijgbaar in natuurvoedingswinkels) zijn er nu inmiddels zeven gegarandeerd veganistische margarines te koop.

paika

Bericht door paika »

Deze nummers zijn sowieso van dierlijke oorsprong.

http://www.voedsel.net/vragen/vraag36.htm
Nothing beats nature.

Plaats reactie