Alcoholische dranken

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Alcoholische dranken

Bericht door Dani »

Mystique schreef:
Dani schreef:Helaas wacht ik al 3 (!!) maanden op een reactie van de jumbo of hun eigen merk wijnen nu vegan zijn of niet.. :? ze hadden de vraag doorgezet, maar ze zijn zooo traag met reageren..
Oh :roll: ...
Had ik dat nog niet hier gepost?

"U heeft ons de volgende vraag gesteld:
Is jullie biologische huismerk wijn geschikt voor veganisten? En hoe duurzaam is de palmolie die jullie gebruiken (in jullie broden)?

Waarbij wij het volgende antwoord hebben gegeven:

Geachte mevrouw Peters,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Onze biologische huismerkwijnen zijn inderdaad geschikt voor veganisten. Wel een beetje kort, maar ze beweren dat ze vegan zijn, dus ik blijf ze gewoon kopen.
Jawel had je genoemd, in een ander topic. Ik heb de vraag wat meer expliciet gesteld, of de wijnen ook veganistisch zijn geklaard, met voorbeelden waar wijnen mee geklaard worden.
Als antwoord kreeg ik "wij zullen ons laboratorium Meron BV een lijst laten samenstellen zodat we er zeker van zijn dat de data die wij u overhandigen absoluut juist is.
Zodra wij deze hebben, sturen we u die door."

En daar wacht ik nu al 3 maanden op. Het gaat met name of het klaringsproces vegan gebeurd. De uiteindelijke wijn is wel vegan, want er blijven nauwelijks tot geen sporen achter van de gelatine of eiwitten.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.
Mystique

Bericht door Mystique »

Ok, dan zal ik zeer binnenkort dezelfde vraag stellen. Hopelijk dat het wat meer druk op de ketel brengt en ze eindelijk eens gaan antwoorden...
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ik heb een klacht ingediend, voor wat het waard is.
Wacht nu al sinds maart op 2 vragen! De ene gaat over het klaren van de wijn, de ander over het weer in het assortiment opnemen van de penotti soja hazelnootpasta.
Ik word maar aan het lijntje gehouden.

Mocht iemand de tekst willen gebruiken die ik altijd gebruik om de vraag te stellen over het klaren van wijn (eventueel aanpassen naar situatie):

Geachte heer, mevrouw,

Kunt u aangeven of er wijnen zijn die de Jumbo verkoopt onder haar eigen merk die geschikt zijn voor veganisten?

Sommige wijnhuizen maken gebruik van dierlijke producten als klaringsmiddel voor het verwijderen van eiwitten, gisten en andere organische deeltjes uit de wijn. Voorbeelden van dierlijke producten die gebruikt worden als klaringsmiddel zijn gelatine, vislijm, chitosan, caseïne en ei-albumine, melk. Dit wordt vooral om optische redenen gedaan, maar ook voor de neutralisering van bitterstoffen en om de wijn beter houdbaar te maken.

Het is echter niet nodig om dierlijke producten te gebruiken, het gebruik van plantaardige middelen als klei of Arabische gom is een mogelijkheid, of zelfs helemaal niet klaren is een optie.
Ondanks dat er geen sporen achter blijven in het uiteindelijke product is het voor de veganist niet wenselijk dat er dierlijke producten worden gebruikt gedurende het proces.

Het is alleen helaas niet altijd aan de fles af te lezen of een wijn geschikt is voor veganisten of niet. Ik ben dan nu ook een lijst aan het samenstellen met wijnen die geschikt zijn voor veganisten en waar deze te koop zijn.

Een voorbeeld van veganistische wijnen die te koop zijn bij de Jumbo zijn Yellow Tail, Canepa en La Granja 360! Maar ik kan geen informatie vinden over de wijnen die de Jumbo onder het eigen merk voert (zowel de biologische wijn, als de gewone lijn).

Zou u mij daar informatie over kunnen verschaffen?
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Yes! Eindelijk antwoord :D
Geachte mevrouw xxx,

Dank u voor uw vraag.

Regulier wordt er geklaard met bentoniet, en dat is een kleisoort. Hiervoor zijn geen producten van dieren gebruikt.
Navraag bij onze leverancier geeft uitsluitsel dat de volgende Jumbo Huiswijnen zonder melk of andere dierlijke eiwitten zijn geklaard:

• Spanje > Tempranillo Merlot biologisch

• Spanje > La Mancha Tempranillo rood zoet

• Zuid Afrika > Chenin Blanc

• Zuid Afrika > Pinotage rosé

• Zuid Afrika > blend rood

• Chili > Carmenère

• Chili > Sauvignon Blanc (nieuw, specificatie moeten we nog ontvangen)

• Italië > Rosso Piceno

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en zie u graag bij Jumbo.

Met vriendelijke groet,

Jumbo consumentenservice
Chantal5

Bericht door Chantal5 »

Emiel schreef:Ik pleit voor een "vegan friendly" aanduiding op alle levensmiddelen :) .
Helemaal mee eens! Dat zou het leven een stuk simpeler maken!
Zo trouwens ook voor niet-vegans best handige informatie kunnen zijn.
Ik denk dat de meeste mensen simpelweg niet weten hoeveel dierlijks er overal in zit.
En dat het best een eye-opener zou kunnen zijn voor veel mensen.
Groetjes, Chantal
fimh68

Bericht door fimh68 »

Gisteren zag ik bij de Aldi een nieuw soort wijn (althans, ik had hem hier nog nooit gezien). Hij heet Mr. Merlot. Maar omdat ik zeker wil weten of hij geschikt is voor veganisten heb ik een mailtje gestuurd, en zonet heb ik een reactie gehad:

" Dank voor de mail en een zeer goede vraag, want dit is niet op te maken uit de etiketten. Onze wijnen zijn geschikt voor veganisten. De reden dat sommige wijnen niet geschikt zijn is inderdaad omdat de wijn door middel van eipoeder of dierlijke vetten (gelatine) geklaard worden. Al onze wijnen worden geklaard door middel van “bentonite” een poeder wat op basis is van klei en dus puur natuur.

Belangrijk om te weten is dat “bentonite” duurder is en vandaar dat niet iedereen het systematisch gebruikt.

Als u nog verdere vragen heeft hoor ik het graag.

Met vrolijke wijngroet uit Frankrijk,

Bence"

Ik ga NU naar de Aldi om deze wijn te halen.
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Hoe heet de producent van deze wijn? Dan zet ik deze erbij op mijn wijn lijst (en zo te lezen hebben ze misschien nog wel meer soorten?)
fimh68

Bericht door fimh68 »

Op de fles staat een internetadres: www.mistermerlot.nl Op de site zelf staan verder geen andere wijnen, maar dat zou via e-mail wellicht wel te achterhalen zijn.
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ik ben de laatste dagen weer wat wijnproducenten aan het aanschrijven.
Momenteel is er een wijn in de aanbieding bij Gall & Gall (nu iets van EUR 3,75 of zo?? -edit- was vorige week, nu 5 euro, valt ook nog mee) en vanwege het prachtige etiket heb ik ze aangeschreven. Alle Meander wijnen (uit Zuid-Afrika) zijn veganistisch geklaard.

http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/c ... -nieuw.png

Alle wijnen van Bodegas Enquera zijn ook vegan. Ik heb deze wijnen in Duitsland REAL gespot, maar voor het geval je ze hier in NL tegenkomt. Met name de Casa Lluch lijn is makkelijk te onthouden vanwege het prachtige etiket, allemaal prachtig getekende hanen erop).

http://www.bodegasenguera.com/Bodegas_E ... 0Lluch.jpg

Overigens een erg bemoedigende reactie terug van deze wijnproducten :D
Dear Danielle.
Yes, Casa Lluch and all the wines from our winery are suitable for Vegans. We use green pea proteins for fining and no animal products in the wine process.
Until now, we thought it was not so important to comunicate it. But we have an increasement of coustomers asking about it. So once we will need to ask for new back labels, we will be informing about it.
MAny thanks for your email.

BEst regards.
Laatst gewijzigd door Dani op ma mar 03, 2014 17:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Wat goed dat je hier nog steeds mee bezig bent Dani! Ik ben zelf meer een (speciale) bierdrinker, maar deze wijnen zou ik alleen voor het etiket al willen kopen. :grin:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Poeh zeg, de supermarkten zijn hun assortiment aan het wijzigen :?
Dat had ik niet bedacht toen ik deze lijst opzette.
Yellow Tail is niet meer bij de Jumbo te verkrijgen, en er gaan een paar vegan wijnen bij AH weg (Anura Chardonnay en die was zo lekker!! :cry: ). Het gaat nooit lukken dat allemaal zelf bij te houden, mochten jullie dus wijnen niet meer tegenkomen ergens laat het alsjeblieft weten.

ps Tilia rode wijn bleek ineens niet meer vegan te zijn, die is eraf gehaald.
Brchj

Bericht door Brchj »

Ik haal in de supermarkt als ze in de aanbieding zijn Slurp! en La Tulipe, allebei van Ilja Gort. Ik had zijn klantenservice gemaild en kreeg terug dat ze allebei vrij zijn van dierlijke bestanddelen. Ook nog eens kwalitatief goede wijnen en goede prijzen.

Belachelijk overigens, ik zat laatst een wijnfles etiket te lezen, staat dan op 'bevat ei, melkpoeder, blablabla'. Waarom in godsnaam?!
Lieve Nugget! <3
Clover
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Goed dat ze het erop zetten, steeds meer gelukkig. Maar jammer inderdaad dat ze het gebruiken. Niet nodig..

Ik heb een reactie van een wijnproducent gekregen en kom eigenlijk niet uit het laatste woord.
Ik begrijp dat de witte wijn niet vegan is, de rode wel. Maar wat is Rotmoste? Is het een typo voor Rose?
Of een type klaringsmiddel?

Google translate helpt niet :?
vielen Dank für Ihre Anfrage.

Wir freuen uns sehr, dass Sie sich für unsere Weine interessieren.

Nach Rücksprache mit unserem Kellermeister kann ich Ihnen mitteilen, dass wir für die Weißweinherstellung Gelantine zur Mostvorklärung im Herbst verwenden.

(Nicht bei Rotweinen bzw. Rotmoste)

Gerne stehen wir Ihnen für weitere Fragen zur Verfügung.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Most is toch het versgeperste nog niet gefermenteerde druivensap waar wijn van gemaakt wordt? Volgens mij zeggen ze dat hun witte wijn/most met gelatine geklaard wordt, maar hun rode wijn/most niet.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ja dat zou kunnen. Dankjewel!
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Van de volgende producenten heb ik een reactie gehad:
Wild Pig - alle wijnen zijn vegan en verkrijgbaar bij Albert Heijn
Mezzacorona - alle wijnen zijn vegan en verkrijgbaar bij de Jumbo
Diverse Torres wijnen (niet allemaal!), verkrijgbaar bij Albert Heijn en Gall & Gall.
Conde Villar - alle wijnen, verkrijgbaar met name in Duitsland

Helaas niet vegan, worden geklaard met dierlijke producten: Nederburg, Golden Kaan
Mystique

Bericht door Mystique »

Super Dani! Dank!
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

En weer een paar toegankelijke wijnen erbij:
The River Garden Range van Lourensford (Gall & Gall), alle wijnen vegan geklaard

Tussock Jumper (C1000 & Jumbo) de volgende wijnen: Chenin Blanc, Chardonnay, Pinot Noir, Tempranillo

Koyle wijnen uit Chili te koop bij Albert Heijn zijn allemaal vegan geklaard (biodynamische landbouw!)

Uiteraard toegevoegd aan de database.
Chuck
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Chuck »

Ik heb gister de fairtrade cabernet sauvignon gehaald en al gedronken.
Is die eigenlijk wel vegan? Ging er eigenlijk gewoon vanuit.. :oops:

https://images.vivino.com/thumbs/135385 ... 75x500.jpg
Love what you do and do what you love
Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Lastig te zeggen Chuck, je kan het meestal niet aan de fles zien. De fairtrade wijnen die je kan kopen bij de wereldwinkel en bv Jumbo zijn wel vegan, maar die lijken niet op deze wijn.
Als je het etiket aan de achterkant wil fotograferen wil ik best even mailen? Waar heb je deze gekocht?
Plaats reactie