Alcoholische dranken

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Chuck
Leefwijze: flexitarier

Re: Alcoholische dranken

Bericht door Chuck » za apr 05, 2014 7:21

Ik zal zo meteen even foto maken, en ik koop het bij de lidl ;)

edit:
Zoals wat velen producten van lidl hebben is dat het vrijwel geen ingrediënten lijst heeft op zijn product.
Er staat alleen voor allergie dat er sulfieten in zitten. Maar dat is niet dierlijk.
Ben ook naar de site gegaan www.info.fairtrade.net maar toen ik daar naar products - wine ging. Vond ik daar ook niets over de volledige ingrediënten lijst.
Er staat alleen in het duits op: Heerlijke fruitige merlot met zijn eigen zeer bijzondere smaakbelevenis.

Maar ik wil alsnog wel foto maken, maar weet niet of je er echt iets aan hebt?
Love what you do and do what you love

sillygirl
Leefwijze: veganist

Bericht door sillygirl » za apr 05, 2014 8:06

het gaat toch nooit om de ingredienten? maar om het productieproces. Het zal er dus nooit bewust op staan tenzij het wél vegan is, toch?

Chuck
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Chuck » za apr 05, 2014 8:33

Ja dat is waar ;)
en naja daar ga ik morgen denk ik dan achter komen bij de wijnproeverij ;)
ben benieuwd =]
Love what you do and do what you love

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za apr 05, 2014 10:12

Klopt, het gaat om het klaringsproces waarbij dierlijke producten worden gebruikt als hulpmiddel.
Bij sommige wijnen zie je nu echter staan dat het bv proteine of eggwhites bevat (Tilia bv).
Etiket had ik nodig voor contact gegevens producent ;)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr aug 08, 2014 10:15

Wat denken jullie? Mijn vermoeden is dat de persoon die antwoord ten eerste geen idee heeft wat veganisme inhoudt, hij heel slecht Engels kan en mijn zinsopbouw verkeerd interpreteert, en deze wijnen gewoon vegan geklaard zijn.

Mijn standaard e-mail die ik altijd stuur:
Dear sir, madam,

Can you tell me if the Bellingham Ancient Earth wines are suitable for vegans?
In other words do you use fining agents such as egg albumin, casein, gelatin and isinglass to clarify the wine? Or plant / clay based fining agents?

With kind regards,
Danielle xxxxxxx
The Netherlands, Europe
Ik krijg het volgende antwoord terug:
Hello Danielle

Our wines are not suitable for vegans. The only product we use is benonite, a clay material for ensuring protein stability. The rest of the fining agents are not used for clarification. We only do a filtration for clarity.

Regards
Bentoniet is een klei en daarom wel geschikt voor veganisten als de wijn daarmee geklaard is, uiteraard is niet klaren en alleen filteren ook vegan. Ter verduidelijking vraag ik het volgende terug:
Hello Niel,

Thanks for the quick reply.
When you only use bentonite, I assume you mean the wines are suitable for vegans? You write they are not?
Just checking to be sure, I assume it's a typo?

Kind regards
Danielle
Waarop ik weer terug krijg...
Hello Danielle

I assume if you use Clay as per your e-mail “Or plant / clay based fining agents” it will not be suitable for vegans.

Regards
Lekker duidelijk..not.. naar mijn mening is de wijn dan gewoon vegan, maar wat is jullie indruk? Snapt hij het niet of bedoelt hij iets anders?

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 14, 2014 11:21

Pff het lijkt bijna of je emails door een bot zijn beantwoord.. en wat je er nou van moet denken? ik zou liever wijn drinken van een klantvriendelijk & transparant bedrijf ;-)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do aug 14, 2014 12:37

Hmm, zoals ik het lees is het gewoon een misverstand en gebruiken ze inderdaad alleen bentoniet. Misschien kun je je derde zin nog iets verduidelijken voor mensen die nooit van veganisme hebben gehoord? Hij lijkt "plant / clay based fining agents" nu te interpreteren als vervolg van je tweede zin en dus als voorbeelden van dingen die niet vegan zijn.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do aug 14, 2014 14:59

Omdat ik het zulke prachtige flessen vind heb ik toch nog een poging gedaan, en ik ga ervan uit dat het idd vegan is. Maar de Engelse communicatie skills van deze meneer zijn niet de allerbeste (het is dan ook echt diegene die de wijn maakt en niet een communicatie medewerker, die had de vraag doorgezet naar hem).
Volgens mij had ik het nog beter in het NL kunnen doen (Zuid Afrika).
Van: Niel Groenewald
Verzonden: maandag 11 augustus 2014 16:11
Onderwerp: RE: Bellingham Ancient Earth wines suitable for vegans?

Wine is there for fit for VEGANs

Regards

-----Original Message-----
Sent: 11 August 2014 02:08 PM
To: Niel Groenewald; Michel Rey
Subject: RE: Bellingham Ancient Earth wines suitable for vegans?

Hi,

Bentonite is a clay, it's not derived from animals and has no animal origin.
Veganism is about avoiding animal products, not about avoiding clay or minerals.
When you say you only use bentonite or no fining agent at all, it is suitable for vegans.

Can you please confirm you only use bentonite if you use a clarifying agent at all.

Thanks,
Danielle

(I would like to add your wine to this list for vegan wines available in the Netherlands and Germany, but then i have to understand you for 100% correctly http://vegan.ricksmind.com
)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo okt 12, 2014 20:59

Ik leer net dat de biodynamische wijnbouw zich pas biodynamisch mag noemen als ze voldoen aan een hoop reglementen. Waaronder het gebruik van 9 preparaten voor over de wijnbouw gewassen die nou niet bepaald diervrij zijn :( . Ik heb het volgende stukje dan ook maar toegevoegd aan mijn vegan wijn info:
Biodynamische landbouw:
Elke veganist weet dat de landbouwsector gebruikt maakt van (koe)mest om zijn land te verrijken. Helaas zijn we niet allemaal in staat om een eigen moestuin te onderhouden en zelfvoorzienend te leven. Het is bijna ondoenlijk om het gebruik van mest te ontwijken.

Echter wanneer een wijnproducent in aanmerking wil komen voor het biologisch dynamische keurmerk moet deze voldoen aan een heleboel regels. Een van deze regels is dat de wijnranken worden bewerkt met de 9 voorgeschreven biodynamische preparaten. Bij een groot aantal van deze 9 preparaten wordt naast mest gebruik gemaakt van koehorens, hertenblazen, ingewanden van runderen en schedels. (bron)
http://www.plantaardigheidjes.nl/p/vegan-wijn.html

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 13, 2014 6:50

Hè bah. Ik wist wel dat bd boeren dat soort dingen doen, ook met andere gewassen, maar ik wist niet dat het verplicht is. Rare tovenarij met stukjes dier :shock:

Vallen dit soort verplichtingen dan ook onder het Demeter keurmerk?

Edit: ik heb zelf het antwoord al gevonden. Van de website van Demeter, eerste alinea)
Biodynamische preparaten structureren en geven richting aan de omvormingsprocessen in de composthoop. Met behulp van preparaten wordt ook de vitaliteit in de bodem en in het gewas ondersteund.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di feb 03, 2015 21:01

Ik had nog helemaal je reactie niet gezien Martine, maar inderdaad, ook de Demeter wijnen.

Wel een goed nieuwtje:
Albert Heijn kon het eerder nooit garanderen wat hun wijnboeren gebruikten om de AH huismerk wijnen te klaren. Maar nu hebben ze bevestigd dat er geen dierlijke producten worden gebruikt bij het helder maken van hun wijnen.
Ik heb ze direct toegevoegd aan http://vegan.ricksmind.com/ Wisten jullie overigens dat er ook een mobiele versie bestaat van deze database? Wel zo handig voor in de winkel http://m.ricksmind.com/
Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht van 27-01-2015.

Wij hebben navraag voor u gedaan en kunnen u als volgt informeren:

Albert Heijn gebruikt geen dierlijke grondstoffen om wijn helder te maken, de wijnen van ons huismerk (zowel regulier als biologisch) zijn dus geschikt voor veganisten.

Wij vertrouwen u met deze informatie van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

Wil Garretsen
Albert Heijn Klantenservice

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 03, 2015 22:04

Dani schreef: Albert Heijn kon het eerder nooit garanderen wat hun wijnboeren gebruikten om de AH huismerk wijnen te klaren. Maar nu hebben ze bevestigd dat er geen dierlijke producten worden gebruikt bij het helder maken van hun wijnen.
Dat is fijn zeg! Ook handig als je een niet al te dure wijn wilt om mee te koken.

Ananas

Bericht door Ananas » wo feb 18, 2015 20:19

Superchill. Ik kocht zelf altijd al die AH puur en eerlijk (call me flexanist if you wish) maar nu kan ik die ook aan stricte vegans voorschotelen. Nice, want ze zijn idd goed betaalbaar en lekker!

Zoveel dank voor al je moeite om de achtergrond van al die wijn te onderzoeken Daniëlle!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za feb 21, 2015 0:27

Ananas schreef:Superchill. Ik kocht zelf altijd al die AH puur en eerlijk (call me flexanist if you wish) maar nu kan ik die ook aan stricte vegans voorschotelen. Nice, want ze zijn idd goed betaalbaar en lekker!

Zoveel dank voor al je moeite om de achtergrond van al die wijn te onderzoeken Daniëlle!
Graag gedaan :wink:
Ikzelf ben strikt als ik wijn koop voor thuis, maar niet als ik uit eten ga of ergens wijn drink. :-D

Ik kom er alleen helaas steeds meer achter dat ik waarschijnlijk helemaal niet tegen rode wijn kan terwijl ik daar zou van houd :? Tranende ogen, jeuk in gezicht, vlekken, opgezwollen etc etc. Witte wijn heb ik er gelukkig minder last van.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za feb 21, 2015 8:22

Oh jeetje, dat is vervelend! Allergieën zijn echt stom :(

Framboos

Bericht door Framboos » za feb 21, 2015 8:45

Dani schreef: Ik kom er alleen helaas steeds meer achter dat ik waarschijnlijk helemaal niet tegen rode wijn kan terwijl ik daar zou van houd :? Tranende ogen, jeuk in gezicht, vlekken, opgezwollen etc etc. Witte wijn heb ik er gelukkig minder last van.
Histaminen? Heb je het ook met avocado?

Mystique

Bericht door Mystique » do apr 09, 2015 9:44

Aankomende zondag organiseer ik (samen met anderen) een wandeling en etentje voor de website Vegadates.nl. Vooraf aan die wandeling gaan we met de leden even wat drinken in een café. Ik heb dat café een mail gestuurd met de vraag welke wijnen zij serveren om te zien welke geschikt zijn voor vegans. Er is heel positief op gereageerd, zelfs dat ze desnoods een andere wijn in huis wilt halen als er niet een geschikt is.

Nu is het probleem: ik heb de vegan wiki gecheckt en daar staan geen van de wijnen bij. Maar het lijkt mij dat het voornamelijk wijnen zijn die door particulieren te koop zijn en niet in horecagelegenheden verkocht worden. Dus nu weet ik alsnog niet of er een tussen zit die vegan is.

Weten jullie toevallig nog een lijst van wijnen die bij cafés geserveerd worden en of die vegan zijn?

En ik kan nu wel vragen of ze een wijn in huis willen halen waarvan ik wel weet dat deze geschikt is, maar dan moeten ze wel zeker zijn dat het op gaat en ik weet natuurlijk niet van te voren wat iedereen gaat drinken. Iemand suggesties?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do apr 09, 2015 23:45

Mystique schreef: Weten jullie toevallig nog een lijst van wijnen die bij cafés geserveerd worden en of die vegan zijn?
Is het niet handiger te vragen bij welke groothandel zij hun drank kopen en daar te kijken welk aanbod er is en die te vergelijken met de vegan lijst?

Framboos schreef:
Dani schreef: Ik kom er alleen helaas steeds meer achter dat ik waarschijnlijk helemaal niet tegen rode wijn kan terwijl ik daar zou van houd :? Tranende ogen, jeuk in gezicht, vlekken, opgezwollen etc etc. Witte wijn heb ik er gelukkig minder last van.
Histaminen? Heb je het ook met avocado?
Voor zover ik weet niet, maar ik kan er eens op letten. Ik had inderdaad al gelezen ook over histamines, maar heb er bar weinig van onthouden merk ik nu (korsakoff :P 8) )

Plaats reactie