Alcoholische dranken

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

lena

Re: Alcoholische dranken

Bericht door lena » ma feb 04, 2013 11:16

Vegantastic schreef:
lena schreef:Ik vind alle alcoholische dranken gewoon vegan. De connectie met dierenleed is zo ver weg dat ik denk dat hier de nadruk op leggen contraproductief is.
Dat vind ik niet. Het is wel zo dat er waarschijnlijk niets dierlijks in over blijft na het filter process, maar het toevoegen van dierlijke stoffen is een direct proces element. Het staat als 'belangrijk' element bij diverse producten, zoals bij Guinness. Dus je kan niet zeggen dat het zo ver weg is.
Is dat zo? Dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen om filteren ging. Als ze het als belangrijk element noemen, of er inderdaad de nadruk op leggen dat ze een bepaald dierlijk product gebruiken, dan zou ik het ook mijden (ik drink nooit bier dus wat dat betreft geen probleem).

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma feb 04, 2013 11:56

lena schreef:
Vegantastic schreef:
lena schreef:Ik vind alle alcoholische dranken gewoon vegan. De connectie met dierenleed is zo ver weg dat ik denk dat hier de nadruk op leggen contraproductief is.
Dat vind ik niet. Het is wel zo dat er waarschijnlijk niets dierlijks in over blijft na het filter process, maar het toevoegen van dierlijke stoffen is een direct proces element. Het staat als 'belangrijk' element bij diverse producten, zoals bij Guinness. Dus je kan niet zeggen dat het zo ver weg is.
Is dat zo? Dat wist ik niet. Ik dacht dat alleen om filteren ging. Als ze het als belangrijk element noemen, of er inderdaad de nadruk op leggen dat ze een bepaald dierlijk product gebruiken, dan zou ik het ook mijden (ik drink nooit bier dus wat dat betreft geen probleem).
Het is voor filtering, maar wordt ook als belangrijk gezien om de wijn e.d. te maken en de juiste smaak/ervaring te krijgen. Er zijn nl. alternatieven genoeg voor filtering zonder dierlijke ingredienten, maar wordt nu vanuit 'traditie' gebruikt.

Deze wijnlijst is erg handig: http://www.worldofdani.com/vegan%20wijnen.htm

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 04, 2013 12:34

Mystique schreef:Ja, dat zou ik ook graag willen weten, want ik ben gek op de biologische wijnen van AH.
Ik zal ze binnenkort wel even een mail erover sturen.
Laat je het weten als je een reactie hebt?

Gisteren zo trek in wijn gekregen dat ik net bij de jumbo even een lekkere La Granja 360 heb gekocht voor vanavond :P
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do feb 07, 2013 20:59

Er zijn er weer een aantal bijgekomen :P
In dit topic noem ik alleen even de merken waarbij alle soorten vegan zijn, wel zo makkelijk.

Dekamarkt:
Mas de Montbrun

Plus:
Château de l'Horte
-> mocht je nog op zoek zijn naar een vakantie adresje, er staan een aantal vakantiehuizen op dat wijngoed :D (wijnvillas.nl)

Poiesz supermarkten:
Marquis de Saint Félix

Jumbo:
La Granja 360 (mooie etiketten!)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr feb 08, 2013 16:26

Dani schreef: Bij Gall & Gall:
Nuevo Mundo (alle soorten)
Arrogant Frog (alle soorten)
Deze beide merken zijn momenteel ook in de aanbieding bij Gall & Gall!

Emiel

Bericht door Emiel » za feb 09, 2013 16:21

Dani schreef:
Wil je ons aan de alcohol hebben of zo? :wink:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za feb 09, 2013 23:53

Emiel schreef:
Dani schreef:
Wil je ons aan de alcohol hebben of zo? :wink:
Hahaha ja :D
Ik heb wijn altijd erg lekker gevonden, maar snapte maar weinig van de druiven en smaken en zo.
Door het onderzoekje word ik ineens weer helemaal enthousiast om meer over de wijnen te weten te komen. En tja als ik dan door ons winkelcentrum loop en bijna tegen een uithangbord van gall & gall loop met allemaal arrogant frogs erop dan moet ik dat even delen natuurlijk. :D

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 11, 2013 19:25

Dani schreef:
Mystique schreef:Ja, dat zou ik ook graag willen weten, want ik ben gek op de biologische wijnen van AH.
Ik zal ze binnenkort wel even een mail erover sturen.
Laat je het weten als je een reactie hebt?
Ik heb zelf even gemaild en helaas...., zie onderstaande de reactie van AH. Waarschijnlijk wel begrijpelijk, ze sluiten gewoon een aantal contracten af en willen een bepaalde continuïteit van de kwaliteit van de wijn en daarvoor wordt denk ik gebruik gemaakt van diverse wijnproducenten die naar gelang de oogst bepaalde klaringsmethodes gebruiken. Het is geen doen om dat telkens per oogst / lading wijn na te gaan voor AH.
Hartelijk dank voor uw bericht van 8-2-2013.

Wij hebben navraag gedaan bij de verantwoordelijke afdeling en vernomen dat wij geen onderscheid maken in het klaren met dierlijke producten versus niet dierlijke producten.
Wij kunnen daarom niet de garantie geven dat geen van onze huismerk wijnen zonder dierlijke producten geklaard is.

Met vriendelijke groet,

Mirjam van Beek
Albert Heijn Klantenservice

Mystique

Bericht door Mystique » ma feb 11, 2013 20:47

LoL... Misschien hebben we ze wel enigzins aan het denken gezet Dani, aangezien ik ook vandaag de onderstaande mail kreeg. Balen hoor, was m'n lievelingswijn! Misschien als iedereen gaat e-mailen naar AH? :roll:
Hartelijk dank voor uw bericht van 8-2-2013.

Wij stellen geen eisen aan de klaringsstoffen van onze Puur&Eerlijk wijnen (muv de wettelijke eisen die hiervoor gelden)
Hierdoor kunnen de wijnen geklaard worden met dierlijke stoffen, deze worden wel weer verwijderd, maar dit is niet genoeg voor de veganisten. Wij kunnen dus niet garanderen dat al onze Puur&Eerlijk wijnen zonder dierlijke producten geklaard zijn.

Met vriendelijke groet,

Mirjam van Beek
Albert Heijn Klantenservice

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma feb 11, 2013 20:51

Ja precies, we maken ze er iig bewust van :D
Ik heb ook een vraag uitstaan bij de wijnen van de HEMA, eigen merk. Maar ben bang dat daar hetzelfde geldt.
Dat ze gewoon wijnen opkopen van diverse wijnboeren en daar het etiket opplakken, maar het geen doen is na te gaan welke wijn precies tijdens welke oogst plantaardig geklaard is.

Mystique

Bericht door Mystique » ma feb 11, 2013 21:27

Nu nog de Jumbo biologische rode wijn. Is ook erg lekker.
Maar weer een mailtje sturen...

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za feb 16, 2013 21:59

Voor de mensen die wel eens bij de Lidl komen:
Pfalz -Dornfelder Spatburgunder - Duitsland- Rood Lidl
Salamino di Santa Croce- Lambrusco Amabile - Italie Rood Lidl
(van die laatste weet ik niet zo goed wat nu de producent is, maar het is iig een Lambrusco)

Grappig is dat ik hier achterkwam omdat ik de Dornfelder Spatburgunder vandaag van mijn moeder kreeg. Ik gelijk googlen en zag dat ze deze bij de lidle had gekocht en dat deze vegan was 8)
Waar ik het vond werd die lambrusco ook genoemd.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do feb 21, 2013 22:59

Wisten jullie dit? Ik kreeg op mijn vraag of de canepa wijnen vegan waren het volgende antwoord:
Thank you very much for your e-mail and for your interest in Canepa wines.
Since 2011 vintage wines, all our products have not been fined with products from eggs (Albumin), fish (Gelatin or Isinglass) and milk (Casein). According to current EU labelling regulations in action for approx. 1 year now, if wines were treated with some of these products, they shall be informed on the back-label, which is not our case.

Kind regards,
Viña Canepa
Ik had nog niet van die wet gehoord, en het ook nog niet gezien op etiketten, jullie?
Dus ik heb het volgende terug gevraagd voor de zekerheid:
Dear sir, madam,

Thanks for your very quick reply!
Does this law also apply when there are no traces left of the products used for fining?

I've gotten many replies from winehouses that they use gelatin from pork or albumin for fining the wine, but they do not mention it on the back label at all.
Actually, i've never seen anything mentioned like that here in The Netherlands on any back label of wines.
I reckoned that when the fining product is filtered out totally in the proces then they don't have to mention it?

Can you tell me with what product canepa is fining the wine?

King regards,
Danielle
En vervolgens toch weer dit best uitgebreide antwoord:
Dear Danielle,

It is correct that fining agents are removed with the filtering process before bottling, being impossible to detect in the majority of cases (Depending on how fine the filter pads or membranes may be).

Nevertheless, we understand this EU law requests wine producers to mention the use of fining products made from fish, pork, egg and milk regardless of the traces that may or may not remain in the final product.

The EU Law requires to mention the fining agents of these origins (specifically egg and milk at the moment) because there is a very small percentage of population suffering from allergies to them and it is cautious to let consumers know in advance (and not because of Vegetarians or Vegan consumers, as many people may believe). In fact, it is called the "Allergen notice warning", in addition to Sulphites.

This is a relatively new law. Many bottles on the market shelves may still not mention the Allergen warning, as they may have been labelled (or entered into the market) before this law was in action. In our specific case and depending on conditions from year to year, we may use proteins of vegetal origin and cold temperature treatments for younger wines, while for more complex, aged wines we do not make any fining as turbidity (lees) decant naturally when the product is aged for 1 year or longer.

Kind regards,

Canepa Team
Weet iemand van deze wet? (Link?) heeft iemand het al op een etiket zien staat dat er een klaringsmiddel van dierlijke afkomst wordt gebruikt?
De Los Gansos rode wijnen worden bv met varkensgelatine geklaard (witte zijn vegan), maar weet iemand of dat staat vermeldt?
Dat zou het voor ons veganisten overigens wel een stuk makkelijker maken.
Mijn vriend is overigens aan het spelen met een database voor de vegan wijnen die ik inmiddels heb verzameld (uh de info dan :D ) en gaat daar zelfs een mobiele versie van maken, cool he?!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr feb 22, 2013 23:43

Dani schreef:Weet iemand van deze wet? (Link?) heeft iemand het al op een etiket zien staat dat er een klaringsmiddel van dierlijke afkomst wordt gebruikt?
Ja klopt die wet. Ik kan wel iets opzoeken, maar moet op ander moment. Niet direct bij de hand.

Het is echter voor nieuwe wijnen. Dus na bepaald jaartal. Veel wijnen zijn daarvoor nog gemaakt, dus daar heb je niets aan. Daarnaast zijn het maar aantal dingen. Zou idd een hoop verduidelijking geven, maar voor veganisten nog niet toereikend.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo feb 24, 2013 18:38

De (groeiende) database is af :D
vegan.ricksmind.com
Voor mobiel (handig tijdens het winkelen!)
m.ricksmind.com

Ik heb ook een stukje over het klaren op mijn site geschreven, misschien ook wel interessant om hier te plaatsen:
Veganistische wijn? Is een wijn dan niet altijd veganistisch of zelfs vegetarisch?
Een wijn lijkt te zijn gemaakt van simpelweg druivensap, en je zou niet verwachten dat hier andere producten dan producten van plantaardige oorsprong aan te pas zou komen.
Maar gedurende het wijn-maak proces ondergaat het druivensap enkele stappen waarbij ingrediënten worden gebruikt die niet geschikt zouden kunnen zijn voor veganisten of zelfs niet voor vegetariërs.

Klaringsproces
Het gedeelte waar dierlijke producten gebruikt kunnen worden is het klaringsproces, “fining” in het Engels. Wanneer het gisten voorbij is wordt de wijn in vaten of tanks gezet zodat de wijn kan bezinken. In de wijn zitten vele deeltjes en eiwitmolecuultjes ; deze komen uit de druif zelf of uit de gist die is gebruikt voor de fermentatie.

Het klaren van de wijn is simpelweg een stof toevoegen die deze deeltjes en eiwitten aan zich vast laat hechten, waardoor het vervolgens zakt naar de bodem van het vat of de tank. De klaringsstoffen en het sediment worden vervolgens gescheiden van de wijn dmv filtering.

Het klaren van de wijn kan ook door middel van de temperatuur te verlagen, of door de wijn door ijskoude buizen te pompen. Hierdoor klaart de wijn op geheel natuurlijke wijzen.

Vastgeroeste gewoontes
Vanuit oude traditionele gewoontes worden er al zeer lang dierlijke producten gebruikt om wijnen te klaren. Vroeger werd zelfs ossenbloed gebruikt om te klaren, maar dat gebeurt al enige tijd niet meer.
De meest voorkomende klaringsmiddelen tegenwoordig zijn albumine (van ei-eiwitten), caseïne (van melk-eiwitten), gelatine (huid, botten en kraakbeen van zoogdieren) en vislijm (gedroogde zwemblazen van vissen). Het zijn deze stoffen die een wijn niet geschikt maken voor veganisten of vegetariërs in het geval van de laatste twee ingrediënten.
De stoffen zijn dan wel niet meer aanwezig in het eindproduct, maar er zijn wel dieren misbruikt en/of gedood voor het productieproces van wijn.

Klaren nodig?
Het klaren is niet nodig om de kwaliteit van de wijn te verbeteren, het is alleen een optische verbetering omdat de wijn er dan schoner, helderder uitziet, zonder depot in de fles. Veel wijnproducenten zijn er zelfs van overtuigd dat ongeklaarde wijnen zelfs meer karakter hebben en dat het de smaak van de wijn te goede komt!
Vaak wordt er echter gegrepen naar dierlijke klaringsmiddelen wanneer de wijnproducent haast heeft: het gaat sneller met gebruik van gelatine.
Een wijnhuis zal er echter eerder voor kiezen een rode wijn niet te klaren dan een witte wijn. Behalve het voordeel van niet klaren van rode wijn voor de smaak, zit er in rode wijn vaak genoeg tannine om de eiwitten neer te slaan. Witte wijn daarentegen zou zonder klaren er sneller troebel en wolkig uitzien.

Plantaardige alternatieven
Er zijn echter nieuwere methodes die met name in landen in de nieuwe wereld, en vernieuwde wijnhuizen in de oude wereld steeds meer in opkomst zijn. Behalve het klaren door de temperatuur te verlagen, of de wijn door koude buizen te pompen zijn er ook andere, geheel plantaardige middelen.
Bentoniet is een klaringsmiddel die sterk in opkomst is; het is een klei-achtige minerale substantie en zowel voor veganisten als vegetariërs geschikt.
Een wijn is dus geschikt voor veganisten wanneer deze of niet geklaard is met hulpstoffen, of geklaard is met bentoniet.

Een voorbeeld van een wijnhuis die niet klaart en zalige wijnen produceert is het Frans/Nederlandse wijnhuis Château de l'Horte (en tevens alle andere wijnmerken op dit landgoed geproduceerd). De Château de l'Horte wijnen zijn te koop bij de Plus supermarkt.

La Tulipe in Frankrijk van de Nederlandse Ilja Gort gebruikt ook geen dierlijke producten tijdens het klaren van zijn wijnen. La Tulipe en Slurp! wijnen zijn te koop bij de Albert Heijn Supermarkt.

Een uitgebreide lijst met veganistische wijnen en waar deze, indien bekend, te koop zijn in Nederland kun je hier vinden:
vegan.ricksmind.com

Voor mobiel (handig tijdens het winkelen!)
m.ricksmind.com

Disclaimer: ik heb de informatie op diverse manieren vergaard: direct vanuit de producent, of gevonden op het internet op vegan alcohol lijsten zoals bv Barnivore. Ik neem geen verantwoordelijkheid voor het feit dat die informatie eventueel niet correct verstrekt is, uiteraard hoor ik het graag direct wanneer er op deze lijst een wijn staat waarvan je zeker weet dat deze niet veganistisch geklaard is.
Uiteraard hoor ik het ook graag wanneer je een wijn weet die in Nederland te koop is en wel plantaardig geklaard is en niet op deze lijst staat.
worldofdani @ gmail.com (spaties even weghalen ^_^ )

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo jun 23, 2013 13:56

Dani, wat een geweldige database heb je gemaakt! Superhandig, dank.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

jojo

Bericht door jojo » zo jun 23, 2013 14:09

Als groot wijndrinkster zeg ik:

Dank je wel!!!!!!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo jun 26, 2013 11:57

Ik had Brand gemaild om te vragen of ze al hun bier vegan maken, en ze mailden terug dat niet alleen hun bier maar ook hun verpakkingsmateriaal geheel vegan is :O het feit dat ze dat zeggen doet me vermoeden dat ze weten waar ze het over hebben. I guess geen dierlijke lijm enzo?

+1 voor Brand iig!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jun 26, 2013 23:19

jojo schreef:Als groot wijndrinkster zeg ik:

Dank je wel!!!!!!
Renee1137 schreef:Dani, wat een geweldige database heb je gemaakt! Superhandig, dank.
Ah leuk dat mensen het waarderen :D Had het idee dat ik de enige vegan was die wel van een wijntje hield en er gebruik van maakte 8)

Helaas wacht ik al 3 (!!) maanden op een reactie van de jumbo of hun eigen merk wijnen nu vegan zijn of niet.. :? ze hadden de vraag doorgezet, maar ze zijn zooo traag met reageren..

Mystique

Bericht door Mystique » do jun 27, 2013 10:51

Dani schreef:Helaas wacht ik al 3 (!!) maanden op een reactie van de jumbo of hun eigen merk wijnen nu vegan zijn of niet.. :? ze hadden de vraag doorgezet, maar ze zijn zooo traag met reageren..
Oh :roll: ...
Had ik dat nog niet hier gepost?

"U heeft ons de volgende vraag gesteld:
Is jullie biologische huismerk wijn geschikt voor veganisten? En hoe duurzaam is de palmolie die jullie gebruiken (in jullie broden)?

Waarbij wij het volgende antwoord hebben gegeven:

Geachte mevrouw Peters,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Onze biologische huismerkwijnen zijn inderdaad geschikt voor veganisten. Wel een beetje kort, maar ze beweren dat ze vegan zijn, dus ik blijf ze gewoon kopen.

Door de welvaartsgroei is de verwachting dat de vraag naar palmolie wereldwijd zal blijven toenemen. Echter grootschalige palmolie productie kan negatieve gevolgen hebben op de natuur, -schending van de land- en mensenrechten rechten en overmatig gebruik van bestrijdingsmiddelen tot gevolg hebben. Om dit te voorkomen is RSPO opgericht (door het bedrijfsleven samen met WWF en Oxfam Novib), RSPO heeft criteria opgesteld voor duurzame palmolie productie. Helaas is er op dit moment nog onvoldoende duurzame palmolie beschikbaar om aan alle vraag te voldoen.

Onze broodproducent heeft het gebruik van duurzame palm hoog in het vaandel staan. Zij vragen de leveranciers die met palmolie werken, het gebruik van niet duurzame palmolie te vermijden. Bij de inkoopgesprekken is dit onderwerp uitvoerig aan de orde gekomen, waarbij gestreefd wordt naar ondersteuning van de productie van duurzame palm door onze leveranciers. De leverancier van de grondstoffen van de Goudeerlijk vloer donker is lid van RSPO en ondersteund hiermee de productie van duurzame palm.

We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Consumentenservice"

Plaats reactie