Alcoholische dranken

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
MarloesPouw
Leefwijze: veganist

Alcoholische dranken

Bericht door MarloesPouw » ma dec 03, 2012 14:18

Ik lees vandaag tot mijn verbazing dat wijn niet vegan is :oops: Nooit gedacht, ik dacht dat het een soort druivensap met alcohol was :? Nu moet ik zeggen dat ik bijna nooit alcohol drink, maar heel af en toe wel. Ik vraag me nu dus af welke alcoholische dranken nog meer niet vegan zijn, of kan ik beter vragen welke wel :grin:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Alcoholische dranken

Bericht door Vegantastic » ma dec 03, 2012 15:15

MarloesPouw schreef:Ik lees vandaag tot mijn verbazing dat wijn niet vegan is :oops: Nooit gedacht, ik dacht dat het een soort druivensap met alcohol was :? Nu moet ik zeggen dat ik bijna nooit alcohol drink, maar heel af en toe wel. Ik vraag me nu dus af welke alcoholische dranken nog meer niet vegan zijn, of kan ik beter vragen welke wel :grin:
De meeste bier in NL is vegan. Duitse ook. Engelse bieren waarschijnlijk niet.
Vrijwel alle wijn is niet vegan. Maar Stellar Organics (fairtrade+bio) is vegan. Verkrijgbaar bij natuurwinkels en plus supermarkten. Ook de rode huiswijn van natuvin is goed. Of je kan online bestellen:
http://www.its-organic.nl/category/69-v ... ijnen.aspx

Sterkere dranken zijn vaker vegan. Schmnirnoff vodka is goed en captain morgan rum.

Een hoop kan je hier checken: http://www.barnivore.com/

Ook druivensap, appelsap e.d. kunnen geklaard zijn met dierlijke bestandsdelen. Er blijft vrijwel niets achter, maar het word wel gebruikt in het proces.

MarloesPouw

Bericht door MarloesPouw » ma dec 03, 2012 15:28

Vegantastic schreef:Ook druivensap, appelsap e.d. kunnen geklaard zijn met dierlijke bestandsdelen. Er blijft vrijwel niets achter, maar het word wel gebruikt in het proces.

:oops: Oei, dat wist ik ook niet. :thanks: Wat is geklaard eigenlijk?
Oh ja en hoe zit het dan met Nederlands bier wat geëxporteerd is naar Engeland zoals Heineken?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma dec 03, 2012 16:10

Klaren is het helder maken van troebele drank. Ze voegen dan een stof toe die reageert met de ronddrijvende stofjes in de drank waardoor ze naar de bodem zakken en de drank er mooi helder uitziet. Het gezonken spul wordt weggedaan, dus de klaringsmiddelen zitten niet meer in het uiteindelijke product, en hoeven dus ook niet vermeld te worden op de verpakking (of tenminste hoefde dat vroeger niet, misschien is het de laatste tijd veranderd?)

Op de wiki staan ook een aantal merken en webwinkels waar je vegan wijn kan krijgen, en verwijzingen naar allerlei websites met info over vegan drank: http://wiki.veganisme.org/index.php?tit ... lcoholisch

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma dec 03, 2012 16:15

Klaren kan trouwens ook wel zonder klaringsmiddelen, en er zijn dus ook merken die plantaardige klaringsmiddelen gebruiken. Maar vrij veel wijn wordt helaas gemaakt met dierlijke klaringsmiddelen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 04, 2012 3:33

MarloesPouw schreef: Oh ja en hoe zit het dan met Nederlands bier wat geëxporteerd is naar Engeland zoals Heineken?
Heineken is vegan. Dus als je het exporteert naar Engeland zullen ze daar denk niet stiekem er iets dierlijks in doen hoor ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » di dec 04, 2012 12:17

:offtopic: Vegantastic, waar is je avatar gebleven?

MarloesPouw

Bericht door MarloesPouw » wo dec 05, 2012 13:09

Bedankt, het is me helder :wink:

Emiel

Bericht door Emiel » zo dec 23, 2012 9:22

Ik pleit voor een "vegan friendly" aanduiding op alle levensmiddelen :) .

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo dec 23, 2012 12:14

Ik ook. :good:

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo dec 23, 2012 17:55

Emiel schreef:Ik pleit voor een "vegan friendly" aanduiding op alle levensmiddelen :) .
Ja, absoluut! Het nadeel daaraan is dat je dan concrete richtlijnen moet opstellen over wat er precies allemaal wel en niet onder 'vegan' valt...
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo dec 23, 2012 18:26

"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet » wo dec 26, 2012 12:01

Guinness recent nog weer nagevraagd: helaas niet vegan (isinglass in het proces).
Veel Stouts (het soort bier waar Guinness ook onder valt) zijn niet vegan. Sommige Ales zijn wel vegan, en veel Lagers ook (vaak is het zo dat als het ook naar bijvoorbeeld Duitsland geëxporteerd wordt, of Nederland, dan moet het voldoen aan strengere eisen dan in het Verenigd Koninkrijk zelf en dus zijn ze dan vaak wel vegan...., raar maar waar).
Plaatselijke donkere bieren vaak niet vegan....
In een bar vragen of het dat wel of niet is is meestal niet zo zinvol, want het barpersoneel verkoopt het spul alleen maar. Maar plaatselijke brouwerijen zijn vaak goed bezoekbaar (heb je meteen wat te doen :mrgreen: ) en daar weten ze het wel (meestal -niet altijd- zijn de rondleiders bij mini-brouwerijen ook zelf werkzaam in de brouwerij en dus op de hoogte van het proces...)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 20:33

Ik drink zo nu en dan bier, vind bier best wel lekker ook, vind het fijn om aangeschoten te zijn, wat ik nu op dit moment ook een beetje ben :mrgreen:

ik begon rond 4 uur met Grimbergen! als ex-metalhead moet ik dat natuurlijk ff hardop bleren.. Grimbergen ist krieg! Maar geen kriek, tis blond bier.

Na het avondeten opende ik een La Trappe (dubbel), normaal gesproken ben ik niet zo van de donkere bieren maar deze was wel lekker eigenlijk :)

en ondertussen heb ik een Jupiler in m'n glas want ik wou er graag nog eentje en dit was het enige waarvan ik wist dat het vegan was dat nog in huis was. Ik moet altijd een beetje stiekem drinken hier bij m'n vriend z'n moeder :P .. Maar dat maakt het soms wel extra leuk :grin:

Ik drink eens in de week een paar biertjes, meestal op vrijdag, soms op maandag, soms allebei als ik er veel zin in heb, soms een hele tijd ook niet. Vandaag dacht ik eraan om maar eens verschillende soorten vegan-friendly bieren te gaan proberen en dus bij deze, mijn korte reviews :P ..

Barnivore is ook de site die ik gebruik, vond hem zelfs voordat ik dit forum had gevonden, volgens mij is dat geen goed teken :oops: .. oh well! :grin: ..That reminds me, ik moet ook nog een paar biersoorten gaan navragen want ben wel nieuwschierig eigenlijk! Misschien wel leuk om te gaan doen :)

Emiel

Bericht door Emiel » vr jan 11, 2013 21:29

Lekker bézâg Lani! La Trappe is lekker ja, Jupiler vind ik persoonlijk niet zo.. De bieren van Jopen zijn ook wel aan te raden trouwens. Of, als je naar Ekoplaza of zo gaat; bio biertjes :)
Speaking of which, de AH heeft sinds kort eigen merk biologisch bier wat ook best goed te doen is.

Ik heb gisteren een klein glaasje vodka op bij de buurman. Gewoon puur, ik hou niet van frisdrank.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr jan 11, 2013 21:46

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » za jan 12, 2013 11:24

Ik heb vele jaren Brand gedronken, maar ben een jaar of wat geleden overgestapt op Gulpener. Deze familie brouwerij is echt erg goed bezig in Limburg. Ze hebben de hopteelt weer geïntroduceerd, vlakbij de brouwerij en betrekken ook de gerst van locale telers. Ze hebben tevens een reeks biologische bieren. Daarnaast hebben ze een erg goed en sociaal personeelsbeleid, waarin ook ruimte is voor mensen met een "rugzakje". Een nadeel is dat dit wel -normaal gesproken- het duurste bier is. Ik let dus op reclames en maak daarbij gebruik van o.a. deze website:
http://www.biernet.nl/bier/aanbiedingen
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 11:28

Aha, interessant!

En misschien moet ik daar dan maar eens solliciteren...

Maar nu je het zegt, ik heb de foto van de Brandbrouwerij geplaatst, :mrgreen: foutje!
Maar deze is wel degene die ik soms kan ruiken.

Hier ligt Alfa in Gulpen

http://www.ambiancegids.nl/ambiance/dat ... ener-1.jpg

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » za jan 12, 2013 12:28

TonyJello schreef:...Hier ligt Alfa in Gulpen...
Eh... hoeveel biertjes heb jij al op? :?: :wink:

De Alfa brouwerij ligt in Schinnen, die laatste foto is van de Gulpener brouwerij in... Gulpen en die eerste foto van jou was wel van de Alfa (en niet van Brand).
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 12, 2013 13:05

Oh, hihih, nou het is goed te zien dat ik geen echte Limburger ben! :D

Ik heb al een hele tijd geen bier meer op, maar de laatste was een Alfa. Die vind ik wel het lekkerst.
Toen ik Alfa nog niet kende dronk ik Hertog Jan. Maar een Palm vind ik ook erg lekker.

Ja, dat is mijn top 3.

Plaats reactie