Welke producten zou je willen kunnen kopen?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: Welke producten zou je willen kunnen kopen?

Bericht door DeVegetarische » ma okt 29, 2012 12:27

Ik mis eiersalade wel, en ik zou ook graag een groter aanbod van vleesvervangers willen, zonder ei of melk; heb er nog geen gezien.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 29, 2012 12:45

Nou, ik ben net naar de Jumbo in Heerlen geweest in Het Loon en daar hebben ze geen Alpro slagroom. Dus ik ging erom vragen en of het in het assortiment kon worden opgenomen, omdat andere Jumbo's elders in het land het dus wel hebben. Er wordt aan gewerkt en ik word sowieso gebeld over de uitslag. Simon, mijn buurman die mee was voelde zich opgelaten dat ik erom vroeg (Limburger) en zei: 'Doe niet zo idioot!'

Er waren meer producten niet die op mijn lijstje stonden en ik zei tegen Simon dat het vegan-assortiment in de randstad groter was. Waarop hij zei: 'Daar wonen dan zeker méér idioten dan hier.'
Maar goed hij is verder heel oké en ik had vervoer.

Geen slagroom, dus. Nog niets van de Vegetarische Slager, dat komt hopelijk nog. Penotty Hazelnoot ook niet, mayonaise niet, brood Goudeerlijk wel, ook witbrood.

Ik heb via de website gevraagd of er ook vegetarische en veganistische producten op die website vermeld kunnen worden. En ook wanneer ze in de aanbieding zijn of nieuw in het assortiment. Ik wacht op antwoord.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 29, 2012 13:49

Tony, ik zag net toevallig op de facebookpagina van De Natuurwinkel in Maastricht dat ze sinds kort weer soja slagroom hebben: http://www.facebook.com/natuurwinkel
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 29, 2012 13:56

Ah, dank je. Dan zal ik er eens een ochtend voor uittrekken.

Truus

Bericht door Truus » ma okt 29, 2012 15:16

DeVegetarische schreef:Ik mis eiersalade wel
Daarvoor gebruik ik verse, hagelwitte champignons, ook om te vullen.

Truus

Bericht door Truus » ma okt 29, 2012 15:19

Fynnya schreef:Wat ik zelf vooral mis is yoghurt
Zou het zelf te maken zijn van rijst- of amandelmelk of zo? Ik heb het wel eens geprobeerd zonder succes, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma okt 29, 2012 15:33

Truus schreef:
Fynnya schreef:Wat ik zelf vooral mis is yoghurt
Zou het zelf te maken zijn van rijst- of amandelmelk of zo? Ik heb het wel eens geprobeerd zonder succes, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.
Op deze pagina staan recepten voor yoghurt van gepureerde ongeroosterde cashewnoten en pinda's. Ik heb een poosje terug de pinda-yoghurt met rejuvelac gemaakt. Die was lekker dik, maar had wel een duidelijke pinda-smaak. Niet zo geschikt voor het ontbijt dus, maar wel okay om te verwerken in hartige gerechten. Ik heb het toen ook een keer geprobeerd met amandelen. Het resultaat leek meer op zure room (ik heb het toen in een ovenschotel verwerkt), maar als je het dunner maakt kan het ook voor yoghurt doorgaan.
Het recept voor cashewyoghurt gebruikt chili-steeltjes als start-cultuur. Dat lijkt me heel interessant, maar ik heb het nog niet geprobeerd.

Rijstmelk bevat heel weinig eiwit en vet, dus ik denk dat het misschien minder geschikt is om yoghurt van te maken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Truus

Bericht door Truus » ma okt 29, 2012 16:34

Martine schreef:Op deze pagina staan recepten voor yoghurt van gepureerde ongeroosterde cashewnoten en pinda's.
O wat interessant! Kijk eens wat je bereikt met een beetje virtueel brainstormen! Ik ga dit beslist eens proberen.

Rauwe pinda's en cashewnoten koop ik in kilozakken bij Islamitische winkels of Indische Toko's.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma okt 29, 2012 17:07

Tony, de Jumbo aan de Fransiscus-Romanusweg (ofzo?) in Maastricht verkoopt producten van de Vegetarische Slager.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Truus

Bericht door Truus » ma okt 29, 2012 17:19

Appelmoes schreef:Tony, de Jumbo aan de Fransiscus-Romanusweg (ofzo?) in Maastricht
Lijkt me nou echt iets van Tony om in Groni te woni... :wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 29, 2012 21:04

Truus schreef:
Appelmoes schreef:Tony, de Jumbo aan de Fransiscus-Romanusweg (ofzo?) in Maastricht
Lijkt me nou echt iets van Tony om in Groni te woni... :wink:
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... M1Lgk3W0JQ

Dank je Appelmoes, maar er is een vegetarische slager in de Groene Tak in Voerendaal en bij Erica in Heerlen waar ik kom. Ik had alleen gelezen dat de Jumbo ook producten zou gaan verkopen van de Vegetarische slager, dus wilde ik even kijken. Misschien komt het nog.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 30, 2012 0:22

Truus schreef:
Vegantastic schreef:Die van Alpro is bij de Jumbo te krijgen
Is die wel opklopbaar? Heeft iemand het ooit geprobeerd?
Heel goed opklopbaar. Het is meer te vergelijken met echte slagroom qua opklopbaarheid.

Die sojaslagroom van natuurwinkel is vooral massa en minder goed opklopbaar.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » di okt 30, 2012 11:22

TonyJello schreef:Al die winkels zijn hier niet. Ekoplaza, Deen, weet ik veel. Jammer.
als je slagroom zoekt, is er soyatoo! bij natuurvoedingswinkels te koop en die moeten ze in zuidlimburg ook wel hebben.
tip: koop NIET de spuitbus maar de pakjes die je moet opkloppen.
er is ook een rijstversie.

dat was dus ehh mosterd na de maaltijd ....al beantwoord door anderen.

maarre.....valt me wel op dat meeste produkten die hier genoemd worden dingen zijn die zelf gemaakt kunnen worden.
dat is vaak nog goedkoper ook....al dat kant en klaar spul en verpakkingsmateriaal en transport.

yoghurt: kan zelf gemaakt met oa cashewnoten of sojamelk of combi van soja/noten, de geschikte cultuur is ook te koop en kan je liters mee vooruit.
vleesvervangers: zijn er meer dan genoeg van, zeker natuurwinkels kunnen op verzoek ook bestellen oa merk redwood uit engeland heeft goed spul.
zelf van glutenmeel seitan maken is koud kunstje en daar kan je veel varianten mee op, van burgers tot ballen tot boterhamworst, niks kost langer dan 20 minuten keuken en de rest doet de oven/ het fornuis.
ik maak er zelfs gehakt van in de koekenpan....voorraadje in de vriezer, huppekee.
slagroom, kan je ook met een goeie blender maken van silken tofu.

we hadden in nederland jaren geleden een bedrijf dat zelf importeerde, ging failliet.
misschien moet iemand maar weer eens beginnen? ze importeerden namelijk uit USA produkten die nu nog steeds hier schaars zijn.
sinds we veggiedeli hebben en in duitsland verschillende postorder bedrijven is het wel verbeterd.
maar van de supermarkten verwacht ik vooralsnog, niets op dat vlak ......sommigen hebben inmiddels produkten van de vegetarische slager/ veggiedeli en dat vind ik al heel wat.
maar toch, jaren terug dachten we dat we hier bijv geen glutenmeel konden krijgen, of behoorlijke sojamelk, of ...noem het maar op...kijk eens wat we allemaal al hebben. ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » di okt 30, 2012 11:44

Ja, zo is dat. Ik kon verder ook niets verzinnen. Alles is er eigenlijk al. :)

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » di okt 30, 2012 16:52

Zowaar, deze keer wel vegan slagroom bij Ekoplaze, Soyatoo, ik ben benieuwd...

Truus

Bericht door Truus » di okt 30, 2012 17:35

MoniqueS schreef:Zowaar, deze keer wel vegan slagroom bij Ekoplaze, Soyatoo, ik ben benieuwd...
Hij was in januari verdwenen. We hebben het in deze draad erover gehad.

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 30, 2012 19:08

DeVegetarische schreef:Ik mis eiersalade wel, en ik zou ook graag een groter aanbod van vleesvervangers willen, zonder ei of melk; heb er nog geen gezien.
Ik kan je heeeel erg aanbevelen om zwart zout / kala namak te kopen (http://www.salsamentum.nl/products/Kala ... 0gram.html). Daarmee kun je allerlei eigerechten namaken, zoals scrambled tofu (vegan roerei), tofu omeletjes, en ook deze tofu eiersalade.
This is why i love tofu :) om ei-gerechten mee na te maken. Verder eet ik het zelden :p

Truus

Bericht door Truus » di okt 30, 2012 19:46

Ananas schreef:Ik kan je heeeel erg aanbevelen om zwart zout / kala namak te kopen
Jechhhh, het stinkt naar rotte eieren...

Eef

Bericht door Eef » di okt 30, 2012 21:49

Fynnya schreef:Wat ik zelf vooral mis is yoghurt en 'vleesvervangers' die niet op basis van soja zijn. Van die laatste bestaan er natuurlijk wel wat, maar ik vind het te weinig variatie (qua smaak etc.), sojavrije vegan yoghurt ben ik zelf nog niet tegengekomen in de winkel. Ik vind het irritant dat er zóveel op basis van soja is, het lijkt bijna alsof alle dierlijke producten standaard vervangen worden door soja :roll:
Ik vind dat een groot nadeel, omdat het nou niet bepaald gevarieerd is qua voeding, en ik liever niet elke dag veel soja eet (en ik wel graag veel yoghurt en 'vleesvervangers' eet). Er zijn zoveel plantaardige bronnen waar je proteïne uit kan halen om producten mee te maken, waarom gebeurt dat zo weinig? :(
En ik mis een groot aanbod aan vegan 'vleesvervangers' in de supermarkt. Er zijn zoveel verschillende vegetarische 'vleesvervangers' in de supermarkt, en in verhouding maar zo weinig veganistische, het zou fijn zijn om er niet helemaal voor naar de biowinkel of toko te hoeven.
Ik ook! Ik zou graag yoghurt op basis van amandelen kopen. Het is ook wel zelf te maken, maar dat kost toch wel behoorlijk wat tijd. Ik heb een tijd terug lekkere cashewyoghurt gemaakt, maar om dat nou elke dag te gaan doen kost gewoon te veel tijd. Volgens mij hebben ze in Amerika wel notenyoghurt, hopelijk komt dat hier gauw naar toe!

En ik mis kaas. Die Wilmersburger kaas maakt wel een lekker krokant laagje, maar smaakt niet naar echte kaas.
Je kunt zelf ook lekkere (zelfs rauwe) notenkaas maken, maar ook dat kost weer erg veel tijd.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 31, 2012 11:41

Jippie! Ik heb slagroom! Opklopbaar (een spuitbus stond er ook) op basis van rijst.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... XJF2ZVsJxP

Made by Tofutown

Plaats reactie