Welke producten zou je willen kunnen kopen?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Welke producten zou je willen kunnen kopen?

Bericht door Ananas » zo aug 25, 2013 20:52

ligt eraan of er een rauwtariër op bezoek komt ;-) geroosterde sesam vind ik zelf altijd wel veel lekkerder, veel smaakvoller.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za sep 07, 2013 20:40

Fynnya schreef:CoYo heeft ook kokosyoghurt.
Deze is trouwens ook in Nederland te koop, bij Unlimited Health: http://www.unlimitedhealth.nl/shop/coyo ... 0nptfocdd6
En het schijnt ook te koop te zijn bij Organic Food For You op de Vijzelstraat in Amsterdam.

JesseL

Bericht door JesseL » zo sep 08, 2013 9:39

Ik mis nog Vegan Franse kaas zoals brie en camembert. Verder mis ik vegan Ben & Jerry's Cookie Dough en Strawberry Cheesecake ijs. Wel geprobeerd zelf te maken, maar nog niet gelukt om het zo lekker als het origineel te krijgen...
Verder mis ik eigenlijk niet zo heel veel, er zijn gelukkig steeds meer vegan alternatieven.

Owja, vegan bal gehakt en spekreepjes van de Vega slager zou wel leuk zijn. ;)

Truus

Bericht door Truus » zo sep 08, 2013 10:05

JesseL schreef:Verder mis ik vegan Ben & Jerry's Cookie Dough en Strawberry Cheesecake ijs.
Als je in de gelegenheid bent ervoor naar Amsterdam of Antwerp te komen, kan ik aanbevelen roomijs van het merk Strauss. Niet gezond, wel lekker.
JesseL schreef: vegan bal gehakt en spekreepjes van de Vega slager zou wel leuk zijn.
Onlangs kwam ik producten van de Vega slager tegen in een koelvitrine, en ik vond ze beslist onsmakelijk eruit zien.

Maar roomijs, dat blijft altijd lekker....

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo sep 25, 2013 23:43

Weer een stel: roze koeken, mergpijpjes en van dat schoolkrijt-drop.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Marla

Bericht door Marla » do sep 26, 2013 9:09

Roze koeken zijn wel goed zelf te imiteren vind ik, qua smaak in ieder geval. Je maakt de basic vanilla cupcakes uit VCTOtW (als je dat boekje niet hebt is het recept wel online te vinden) en besmeerd ze met (roze) glazuur. Ik doe daar altijd een klein beetje aardbei aroma in, en roze kleurstof, maar dat hoeft niet perse.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do sep 26, 2013 10:05

AnAnAN schreef:Weer een stel: roze koeken, mergpijpjes en van dat schoolkrijt-drop.
Zelf maken is natuurlijk niet hetzelfde als kopen, maar mocht je dat ook leuk vinden, dan heb ik hier wel een vegan recept voor dammsugare (de Zweedse variant van mergpijpjes, die zijn met groene marsepein in plaats van wittige, ik weet niet of het verder precies hetzelfde smaakt).

5 cup cookie crumbs, sponge cake* crumbs (you can crumble them yourself)
50g unsalted margarine
3 tsp cocoa
1-2 tbsp punch (optional)
300g green marzipan
icing sugar
100g cooking chocolate

Mash margarine with a fork and work it together with cake crumbs into a cream and in the end stir down cocoa and punch. Roll into 2 oblong rolls. Roll the marzipan into a thickness of 2 mm, brittle out the icing sugar over the rolling pin so that it doesn't smudge. Cut the marzipan into wide strips and add to the filling and roll up with the seam-side down on the marzipan. Cut into bite-size pieces (about 4 cm), melt chocolate in a saucepan and dip the ends and place on wax paper to harden.

Het recept komt hiervandaan: http://veganen.blogspot.nl/2012/11/damm ... rulle.html (maar dan door Google translate gegooid en een beetje leesbaarder gemaakt)

* De Zweedse variant van spongecake bestaat uit tarwemeel of aardappelmeel, suiker, bakpoeder, margarine en ei (of sojameel, amandel of extra bakpoeder), en als smaakmakers bijvoorbeeld cardamom, vanille en citroensap. Maar ik denk dat je het ook wel kan maken met andere koekjes die je in huis hebt, of een eigen koekjesrecept.

LKo

Bericht door LKo » wo jan 15, 2014 23:47

AnAnAN schreef:Vegan chocolade met bijsmaak? Wat proef je dan vraag ik me af?
Hm, raar, ik zie deze reactie nu pas. Maar goed.
Ik weet niet waar het precies aan ligt, maar het heeft niet de volle, romige smaak die voor mij echte chocolade juist zo lekker maakt. Net alsof er een heel klein beetje munt doorheen zit, en die combinatie heb ik nooit lekker gevonden. In ieder geval heb ik dat ervaren bij Bonvita en Schakalode.
There is no way to happiness; happiness is the way. There is no way to peace; peace is the way. There is no way to love; love is the way. There should be no way to veganism; veganism should be the way!

Mystique

Bericht door Mystique » do jan 16, 2014 14:28

Pita fêta... Kreeg er gister ineens zo'n zin in. Zo'n heerlijk Griekse pita met van dat zuur erin, gegrilde paprika, zo'n lekkere tzatziki-achtige saus en een flink blok fêta erin. Lang geleden dat ik echt iets miste...

*zucht*

Truus

Bericht door Truus » do jan 16, 2014 14:28

LKo schreef:Net alsof er een heel klein beetje munt doorheen zit
Chocola met munt vind ik heerlijk, maar idd zijn vegan chocolades niet romig maar hard en smelten niet lekker in de mond. Gelukkig, want chocola is iets waar ik vanaf wil blijven, en dat lukt prima wanneer ze niet lekker zijn....

Truus

Bericht door Truus » do jan 16, 2014 15:17

Mystique schreef:Pita fêta...
Dat kun je volop kopen. Het is alleen niet vegan.

Wist je dat pita met bv de wittebonendip van Selina (draad Peulvruchtrecepten Mei 23, 2013 22:58) en wat verse groenten ook heel lekker is? Of tehina met kikkererwten, evt uit blik? Veel lekkerder dan fêta, dat van die zielige geitje's komt...;)

Trouwens, als je niet je eigen pitabrood wil bakken, dan vind ik deze de lekkerste die ik tot nu toe in de winkels heb kunnen vinden.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do jan 16, 2014 16:21

Fynnya schreef:Wat ik zelf vooral mis is yoghurt en 'vleesvervangers' die niet op basis van soja zijn. Van die laatste bestaan er natuurlijk wel wat, maar ik vind het te weinig variatie (qua smaak etc.), sojavrije vegan yoghurt ben ik zelf nog niet tegengekomen in de winkel. Ik vind het irritant dat er zóveel op basis van soja is, het lijkt bijna alsof alle dierlijke producten standaard vervangen worden door soja :roll:
Ik vind dat een groot nadeel, omdat het nou niet bepaald gevarieerd is qua voeding, en ik liever niet elke dag veel soja eet (en ik wel graag veel yoghurt en 'vleesvervangers' eet). Er zijn zoveel plantaardige bronnen waar je proteïne uit kan halen om producten mee te maken, waarom gebeurt dat zo weinig? :(
En ik mis een groot aanbod aan vegan 'vleesvervangers' in de supermarkt. Er zijn zoveel verschillende vegetarische 'vleesvervangers' in de supermarkt, en in verhouding maar zo weinig veganistische, het zou fijn zijn om er niet helemaal voor naar de biowinkel of toko te hoeven.
Ik eet zelfs helemaal geen soya, het is verdomde irritant dat ik er speciaal voor in zo'n natuurwinkel moet gaan speuren. En dan nog zit er in vleesvervangers zonder zuivel vaak ui of knof-/bieslook.
Ooit zal er in iedere supermarkt naast een zuivelhalletje ook zo'n koelhalletje zijn met puur plantaardige eiwitrijke producten, maar ik vrees dat dat nog een lange weg te gaan is.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

LKo

Bericht door LKo » do jan 16, 2014 16:36

Mystique schreef:Pita fêta... Kreeg er gister ineens zo'n zin in. Zo'n heerlijk Griekse pita met van dat zuur erin, gegrilde paprika, zo'n lekkere tzatziki-achtige saus en een flink blok fêta erin. Lang geleden dat ik echt iets miste...

*zucht*
Misschien is het wat veel werk, maar er staan wel recepten voor vegan feta op internet. Tzatziki zou je zelf kunnen maken van plantaardige yoghurt en komkommer. Qua pitabroodjes: geen idee of die ergens vegan te vinden zijn, maar zo niet, dan lijkt me dat ook die niet moeilijk zelf te maken zijn, tenzij je geen oven hebt. Eet smakelijk alvast!
There is no way to happiness; happiness is the way. There is no way to peace; peace is the way. There is no way to love; love is the way. There should be no way to veganism; veganism should be the way!

Truus

Bericht door Truus » do jan 16, 2014 17:08

Brent schreef:Ik eet zelfs helemaal geen soya ... ui of knof-/bieslook.
Tja, sommige mensen hebben 'n beperkt dieet, je kunt niet verwachten dat de supermarkten en natuurwinkels daaraan zullen voldoen.

Overigens ben ikzelf ook zo iemand. En toch sta ik zeker niet uren in de kuiken te kokkerellen om iets in elkaar te prutsen dat op een vleesmaaltijd lijkt. Mijn maaltijden -- ook voor vleesetende gasten -- zijn extreem eenvoudig, meestal twee verschillende soorten groenten, een sla, wellicht graan met bonensaus of bonen met graansaus, en dan nog wat noten of zaden ergens doorheen verwerkt. Nog nooit heeft een gast na afloop laten merken nog honger te hebben.

Waar ik wel op let zijn kleuren die mooi bij elkaar afsteken. De gasten zeggen dan ook vaak 'Dat ziet er lekker uit' en niet 'Waar is het vlees?'

Spreekt zo'n eenvoudige maaltijd jou niet aan?

LKo

Bericht door LKo » do jan 16, 2014 17:29

Truus schreef:
LKo schreef:Net alsof er een heel klein beetje munt doorheen zit
Chocola met munt vind ik heerlijk, maar idd zijn vegan chocolades niet romig maar hard en smelten niet lekker in de mond. Gelukkig, want chocola is iets waar ik vanaf wil blijven, en dat lukt prima wanneer ze niet lekker zijn....
Ga je dan niet juist weer meer neigen naar dierlijke chocolade? Dat heb ik zelf namelijk wel een beetje. Als ik chocola in de supermarkt zie, heb ik zelf vaak wel zoiets van: oh, lekker, daar heb ik echt zin in, maar kan ik het vervolgens wel laten liggen. Maar als iemand het me aanbiedt of mijn ouders hebben het in huis gehaald, kan ik (vooralsnog) gewoon geen nee zeggen.

Truus

Bericht door Truus » do jan 16, 2014 17:45

LKo schreef:Ga je dan niet juist weer meer neigen naar dierlijke chocolade?
Nee. Voor mij is iets dierlijks niet voedsel maar afval. Hoe zoet en romig ook (wat ik niet kan weten want ik eet het immers niet) chocola met dierlijke ingrediënten trekt mij net zo min als chocola met gemalen kakkerlakken of met mest.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do jan 16, 2014 17:53

Truus schreef:Spreekt zo'n eenvoudige maaltijd jou niet aan?
Ik eet doorgaans heel eenvoudig (nouja, voor westerse begrippen dan).
Mijn maaltijden bestaan vrijwel altijd uit groente-fruit smoothies en groentenschotels met als toevoegingen chiazaad of avocado en/of walnoten en 'that's it'.

Maar als ik gasten heb wil ik ze toch iets speciaals voorzetten en een aantal van hen eet ook geen look of paddestoelen/schimmel net zoals ikzelf (die doen dezelfde meditaties).
Soya vind ik niet lekker en ik verdraag het netzomin als zuivel, het vergiftigt door onvolledige vertering mijn bloed min of meer.
De eiwitten in soya schijnen erg op die in zuivel te lijken.
Daarom is mijn vurige wens dat het assortiment namaakvlees van lupine uiteindelijk veel groter wordt en dat dit ook met heng op smaak gebracht gaat worden in plaats van met ui-achtigen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mystique

Bericht door Mystique » do jan 16, 2014 18:22

LKo schreef:Misschien is het wat veel werk, maar er staan wel recepten voor vegan feta op internet. Tzatziki zou je zelf kunnen maken van plantaardige yoghurt en komkommer. Qua pitabroodjes: geen idee of die ergens vegan te vinden zijn, maar zo niet, dan lijkt me dat ook die niet moeilijk zelf te maken zijn, tenzij je geen oven hebt. Eet smakelijk alvast!
Tzatziki heb ik al een heerlijk recept van, maar feta vind ik gewoonweg dat er nog geen goede vervanger van is.

En om nog even op Truus terug te komen: ik weet dat het van zielige geitjes komt hoor, haha! Ben nu ruim 6 jaar vegan en heb dus ook 6 jaar geen feta meer gegeten. Dus ja, ik weet dat je het kunt kopen, maar dat het niet vegan is. ;) Ik mis het alleen...

Truus

Bericht door Truus » do jan 16, 2014 18:24

Brent schreef:Daarom is mijn vurige wens dat het assortiment namaakvlees van lupine uiteindelijk veel groter wordt en dat dit ook met heng op smaak gebracht gaat worden in plaats van met ui-achtigen.
Dat hoop ik dan ook voor je.

De laatste keer dat ik een vlees-vervanger heb geprobeerd -- overigens ook een sojaproduct maar met 50% korting wilde ik het wel proeven -- vonden wij het zo zout dat het niet te eten was, en we hebben het weg gegooid.

Unicorn

Bericht door Unicorn » do jan 16, 2014 18:46

Altijd als ik bij de Ekoplaza ben twijfel ik of ik de vegakaas mee zal nemen of niet, maar tot nu toe nog niet gedaan. Ik wil heel graag een keer pizza maken met die kaas, maar ik zeg altijd tegen mezelf: "ah, voor een speciale gelegenheid." Ik ga een avond pizza maken inplannen, want anders komt het er niet van.

Plaats reactie