Hoe ben jij van je kaasverslaving afgekomen?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Hoe ben jij van je kaasverslaving afgekomen?

Bericht door jet » ma jul 16, 2012 14:47

Veel mensen praten zich aan dat ze 'verslaafd' zijn en er daarom niet af kunnen blijven volgens mij is dat gewoon een een idee in je hoofd. Ik heb nog nooit iemand zwetend op bed zien liggen omdat hij/zij geen kaas meer eet.
Niet alle verslavingen uiten zich op de zwetend-op-bed-lig-manier, dus dat niemand dat doet van kaas wil nog niet zeggen dat je er niet aan verslaafd kan zijn....
Je kunt ook seksverslaafd of game-verslaafd zijn, en de mensen die ik ken die dat zijn (diagnose is gesteld, krijgen er zware hulp voor) die liggen ook niet zwetend op bed :mrgreen: , maar desondanks zijn ze wel verslaafd!
Ben zelf jarenlang koffieverslaafd geweest. Radicaal gestopt met drinken ervan (op doktersadvies), en vervolgens weken ziek van geweest..... :P Ondertussen drink ik wel weer koffie, maar moet ik oppassen dat ik niet in oude 'gewoontes' (als het dan geen verslaving mag heten :wink: ) verval, want ik glij makkelijk weer af naar liters koffie op een dag..... :oops: Ik moet me dus voortdurend bewust zijn van wat ik doe. Ben ik wat moeër, ziekjes of wat minder belastbaar, dan let ik minder goed op en word ik ziek van de koffie omdat ik op de automatische piloot weer veel te veel drink.....

Afijn, ik denk dat verslaving vele vormen kent. Verder zullen er vast mensen zijn die een makkelijk excuus zoeken om er dan maar niet af te blijven, maar zeggen dat iets alleen maar 'een idee in je hoofd' is, is wellicht ietwat kort door de bocht :wink:

Maar wat de vega-alternatieven ben ik het met je eens, ze halen het niet bij het origineel.... :) Voor ergens doorheen werkt het nog wel, maar zo los, brrrrr, nee :roll:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma jul 16, 2012 16:22

Barbera schreef:Gewoon stoppen en niet over zeuren. En inderdaad, er is geen goed alternatief voor kaas want de meeste vega alternatieven zijn gewoon niet te eten. Nou, dan maar geen kaas en gewoon andere dingen eten.
Eh hallo, ik ben er ook gewoon mee gestopt maar er wordt hier in het draadje naar gevráágd dus een beetje flauw om het dan af te doen als "zeuren". Ik noem het voor mezelf geen verslaving (en heb dat bovendien figuurlijk opgevat hoewel ik weet dat er verslavende stofjes in zitten) maar JA ik heb er soms zin en en dan hoeven we toch niet te doen alsof dat niet zo is? Beetje minder kort door de bocht mag ook wel.

BTW heb je de "cheddary spread" van Bryanna Clarke al geprobeerd? :grin:
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jul 16, 2012 19:29

BTW heb je de "cheddary spread" van Bryanna Clarke al geprobeerd?
Ik denk het niet, heb je een recept? :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Zen

Bericht door Zen » ma jul 16, 2012 19:41

Barbera schreef:Gewoon stoppen en niet over zeuren.
Ja dit vat het toch aardig samen wat mij betreft.
Cut cold stone with a warm heart

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jul 16, 2012 19:53

Ik kan me wel voorstellen dat het lastig is. Ik bedoel, het schijnt dat veel vegans zeggen kaas te missen, als ze zeggen dat ze soms iets missen. En een deel is ook gewenning; de gemiddelde Nederlander die niet de hele tijd zoetigheid op zijn brood wil smeren, grijpt vaak naar de kaas.

Ik moet zeggen dat ik nooit van 'nederlandse', gele kaas hield. Wel van een stukje brie of camembert op een toastje op een verjaardag. Daar smacht ik op een verjaardag dus wel eens naar. Maar omdat het niet deel van mijn dagelijks patroon was, is het verder heel makkelijk voor me geweest ^^ ik denk ook wel dat veel van dit soort smachtingen na een tijdje vanzelf weg gaan. Ik weet nog dat ik zeven of acht was, vegetariër werd, en dacht dat ik het állermeest zou gaan missen: Vissticks :) And I haven't looked back since :D
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jul 16, 2012 19:59

Violet schreef:
Barbera schreef:Ik was ook dol op kaas maar ben er gewoon mee gestopt. Het was mij enige hartige broodbeleg of het enige eiwit waar ik mee kookte of als snack uit het vuistje of of stokbrood of toast. Veel mensen praten zich aan dat ze 'verslaafd' zijn en er daarom niet af kunnen blijven volgens mij is dat gewoon een een idee in je hoofd. Ik heb nog nooit iemand zwetend op bed zien liggen omdat hij/zij geen kaas meer eet. Gewoon stoppen en niet over zeuren. En inderdaad, er is geen goed alternatief voor kaas want de meeste vega alternatieven zijn gewoon niet te eten. Nou, dan maar geen kaas en gewoon andere dingen eten.
Zo is dat en niet anders!
:?
Voor jullie misschien.
Ik was er niet aan verslaafd, maar ik vind de smaak gewoon ontzettend lekker. Die kan iemand toch gewoon missen en het er af en toe moeilijk mee hebben?
Net als dat je tegen mij zou zeggen "geen chocolade meer eten". Daar zou ik het ook moeilijk mee hebben.

Jammer dat het wordt afgedaan als zeuren :roll:
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma jul 16, 2012 22:35

jet schreef:Ik denk het niet, heb je een recept? :mrgreen:
Jazeker, die heeft Berti gepost: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 7&p=147951

En Barbera had interesse dus ik ben benieuwd of ze hem heeft gemaakt. :) Ik vond 'm geweldig!

lena

Bericht door lena » di jul 17, 2012 12:17

Dani schreef:
:?
Voor jullie misschien.
Ik was er niet aan verslaafd, maar ik vind de smaak gewoon ontzettend lekker. Die kan iemand toch gewoon missen en het er af en toe moeilijk mee hebben?
Net als dat je tegen mij zou zeggen "geen chocolade meer eten". Daar zou ik het ook moeilijk mee hebben.

Jammer dat het wordt afgedaan als zeuren :roll:
Ik snap helemaal wat je bedoeld hoor Dani. Ik denk dat er een verschil is tussen mensen die zeggen "ik zou nooooooit vegan kunnen worden want ik zou kaas te erg missen" en mensen die zeggen "ik ben vegan, maar ik mis kaas soms best". Ik denk dat mensen vooral ageren tegen het eerste. Maar dat betekent helemaal niet dat je niet soms best mag zeggen dat je moeite hebt met bepaalde dingen. Vegan zijn is helemaal niet altijd makkelijk in onze compleet niet-vegan maatschappij, en door het beeld te geven dat iedere vegan daar geen enkel probleem mee heeft versterken we alleen maar het beeld dat vegans nou eenmaal "een ander soort mensen" zijn. Zodat mensen kunnen blijven denken "goh ja, nou, ik zou dat nooit kunnen hoor, zo ben ik nu eenmaal niet".

Voor sommige gemissen is ook niet een simpele oplossing. Ik merk dat het paradoxaal genoeg ook wel wat vrijheid geeft, dat je merkt dat je best zonder bepaalde dingen kunt waarvan je dacht dat je er niet zonder kon. Ik heb ook het idee dat ik dingen (eten, maar ook mooie schoenen enzo) nu veel meer waardeer dan andere mensen. Het zijn ook allemaal echt luxeproblemen. Mijn grootste vegan-gemis is het zomaar een restaurantje binnen kunnen lopen als we ergens zijn. Zonder van te voren uit te zoeken of ze iets hebben, zonder hoopvol op de kaart te hoeven kijken of er misschien iets vegans op staat, zonder toch weer te controleren of er geen kip in mijn noedelsoep zit, etc. Gewoon, zoals andere mensen, naar binnen lopen en wat uitzoeken van de kaart. Nou ja, dat kan dus niet meer. Maar in een wereld waarin zoveel mensen niet genoeg te eten hebben moet ik dat ook een beetje in perspectief zien en daar niet te moeilijk over doen.

Liadan

Bericht door Liadan » di jul 17, 2012 12:21

Soms is het ook niet echt het eten dat je mist maar de handeling er omheen..

Zen

Bericht door Zen » di jul 17, 2012 13:21

lena schreef:Ik heb ook het idee dat ik dingen (eten, maar ook mooie schoenen enzo) nu veel meer waardeer dan andere mensen. Het zijn ook allemaal echt luxeproblemen. Mijn grootste vegan-gemis is het zomaar een restaurantje binnen kunnen lopen als we ergens zijn. Zonder van te voren uit te zoeken of ze iets hebben, zonder hoopvol op de kaart te hoeven kijken of er misschien iets vegans op staat, zonder toch weer te controleren of er geen kip in mijn noedelsoep zit, etc. Gewoon, zoals andere mensen, naar binnen lopen en wat uitzoeken van de kaart. Nou ja, dat kan dus niet meer.
Het hangt er allemaal maar vanaf hoe hoog je verwachtingen zijn als je zomaar ergens een restaurantje binnenstapt. Als je instelling is dat je niet op teveel rekent dan zul je niet snel teleurgesteld zijn. Sterker nog, je kunt echt enorm positief verrast worden en ook dit soort dingen daardoor extra waarderen. Anders kun je beter een andere tactiek hanteren en wèl van tevoren informeren / uitzoeken waar je lekker plantaardig kunt eten. Verder is het natuurlijk ook maar net hoe veeleisend je bent, als je (soms) met minder genoegen neemt (zie ook je eigen opmerking hieronder) dan kun je er best vrede mee hebben dat niet alles optimaal is. In dat opzicht vind ik gemis al best een zwaar woord. Je bent nu eenmaal minder flexibel dan wanneer je alles eet dat los en vast zit, maar je weet ook waarom je daarvoor kiest (hopelijk). Persoonlijk vind ik dat ook wel het mooie ervan, dat je best wat moeite mag doen voor iets wat je belangrijk vindt. De keerzijde is uiteraard wel dat dit de drempel enigszins verhoogd, waardoor bepaalde mensen afhaken.
lena schreef: Maar in een wereld waarin zoveel mensen niet genoeg te eten hebben moet ik dat ook een beetje in perspectief zien en daar niet te moeilijk over doen.
Exactly.
Cut cold stone with a warm heart

JesseL

Bericht door JesseL » do jul 19, 2012 8:33

Ik was ook een zeer grote kaasliefhebber. Van het vegan worden vond ik kaas verruit het moeilijkst. Zelfs moeilijker dan vlees laten staan toen ik vegetarier werd. Toch was mijn wilskracht gelukkig sterk genoeg. ;)
Ben wel blij met de vervangers zoals no-muh, de blue-style van bute island en de willemers pizza kaas. Eet niet vaak kaasvervangers, vanwege de zeer hoge prijs. Mis nog wel een lekkere vegan brie of camembert.

Barbera
Leefwijze: flexanist

Bericht door Barbera » do jul 19, 2012 9:11

Gnoe schreef:
Barbera schreef:Gewoon stoppen en niet over zeuren. En inderdaad, er is geen goed alternatief voor kaas want de meeste vega alternatieven zijn gewoon niet te eten. Nou, dan maar geen kaas en gewoon andere dingen eten.
Eh hallo, ik ben er ook gewoon mee gestopt maar er wordt hier in het draadje naar gevráágd dus een beetje flauw om het dan af te doen als "zeuren". Ik noem het voor mezelf geen verslaving (en heb dat bovendien figuurlijk opgevat hoewel ik weet dat er verslavende stofjes in zitten) maar JA ik heb er soms zin en en dan hoeven we toch niet te doen alsof dat niet zo is? Beetje minder kort door de bocht mag ook wel.

BTW heb je de "cheddary spread" van Bryanna Clarke al geprobeerd? :grin:

Tja ik vind het vaak zeuren en een excuus om er toch maar naar te blijven grijpen, een ander mag daar anders over denken dus voel je vrij je eigen mening te geven. :)
Nee ik heb inderdaad niet alles geprobeerd, er zijn nog wel wat soorten waar ik nieuwsgierig naar ben en waar ik ook goede geluiden over hoor, maar die ik hier in de buurt nog niet heb kunnen krijgen. Wat jij noemt is dat zelfgemaakt of uit de winkel?

Stokkie

Bericht door Stokkie » do jul 19, 2012 9:17

Geen kaas meer eten vond ik ook veel moeilijker dan stoppen met vlees of vis. Vooral die blauwe schimmelkazen.......zo lekker. Ik gebruik wel kaasvervangers: no muh is mijn favoriet. Het went om geen kaas te eten. Alleen op een feestje, met een glaasje wijn vind ik het wel eens moeilijk om niets te nemen. Maar thuis trakteer ik mezelf regelmatig op een pizza met "mozarella", of een tosti met "kaas".
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Barbera

Bericht door Barbera » do jul 19, 2012 9:24

Had een heel verhaal geschreven maar is niet opgeslagen. :)
Was vergeten dat ik ooit op dat topic van die spread gereageerd had. Heb de laatste tijd ook niet veel energie om van alles en nog wat zelf te maken (hebben jullie dat nou ook wel eens?) dus heb een beetje laten versloffen. Volgende week maar eens kijken of ik alle ingredienten bij elkaar kan zoeken. Zouden ze miso ook bij de chines toko verkopen? (die grote boot in Rotterdam) Ik moet daar toch heen voor die silken tofu. Wel even wachten tot het stopt met regenen want ik ga op de fiets. :roll:

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do jul 19, 2012 10:26

Barbera schreef:Had een heel verhaal geschreven maar is niet opgeslagen. :)
Was vergeten dat ik ooit op dat topic van die spread gereageerd had. Heb de laatste tijd ook niet veel energie om van alles en nog wat zelf te maken (hebben jullie dat nou ook wel eens?) dus heb een beetje laten versloffen. Volgende week maar eens kijken of ik alle ingredienten bij elkaar kan zoeken. Zouden ze miso ook bij de chines toko verkopen? (die grote boot in Rotterdam)
Ik denk wel dat ze het hebben daar. Als je de ingrediënten nog in huis moet halen wordt het inderdaad opeens meer werk maar verder is het een klusje van niks: alles bij elkaar in de blender en voilá. ;) Maar ik herken dat wel van die energie (of puf.. :roll:)

Ik had begrepen dat je het überhaupt zeuren vindt als je zegt dat je nog zin hebt in kaas (wat hier de vraag was) en dat vond ik wel erg kort door de bocht maar dat is dus een misverstand.

Barbera

Bericht door Barbera » vr jul 20, 2012 18:24

Het ziet er inderdaad eenvoudig uit maar ben nog steeds niet naar de winkel geweest en de silken is ook op. Misschien morgen even een ritje maken al kom ik altijd met teveel spullen uit die toko. :D

Barbera

Bericht door Barbera » za jul 21, 2012 9:46

@ Gnoe: Nog even over dat 'zeuren' ik bedoelde inderdaad niet dat je nooit mag zeggen dat je er geen trek meer in hebt, dat heb ik ook nog wel eens. Elke vrijdag zit een collega een tosti kaas tegenover me te eten. Ik kan dan ook niet voorkomen dat het water me in de mond loopt. Dat is een automatische reactie. Gewoon even denken wat de achtergronden zijn en de lust vergaat me meteen. Het is meer dat sommigen er echt een soort minidrama van maken met kreten als verslaving enzo. Dat gaat me gewoon te ver en is, in mijn ogen, een beetje aanstellerij. Maar dat heb ik ook als mensen zo zuchten over het stoppen met roken maar het niet eens proberen 'omdat het zo moeilijk is'. Of mensen die gestopt zijn en denken dat ze wel weer 1 a 2 sigaretten per dag kunnen roken. Yeah right, het resultaat heb ik al vaak kunnen aanschouwen... Maar goed dit laatste is natuurlijk volkomen off-topic. :D

Violet

Bericht door Violet » za jul 21, 2012 15:46

Ik heb me laten hypnotiseren.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo jul 22, 2012 2:19

Violet schreef:Ik heb me laten hypnotiseren.
:lol:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Melek

Bericht door Melek » wo okt 17, 2012 13:21

Nou ik ben net begonnen met me te oriënteren om veganist te worden. Kaas vindt ik heel lekker, maar ben er niet echt verslaafd aan. Ik denk wel dat ik het pas ga missen als ik het niet meer eet. Ik heb nog 2 plakjes kaas in de koelkast, die maak ik op en dan ga ik proberen er in één keer af te gaan. Zelfde voor de melk, nog half pak en dan is het afgelopen. Dus dan laat ik je over een paar weken wel weten hoe dat gegaan is. :wink:

Plaats reactie