Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee om?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee

Bericht door DeVegetarische » zo nov 04, 2012 17:11

Butternutkin schreef:
Renee1137 schreef:
Truus schreef: Ik geef toe dat ik moeite heb voedsel weg te gooien maar waarom eigenlijk? Sommig voedsel is nu eenmaal gezonder in de vuilnisbak dan in de maag.
Em... Omdat het een klap is in het gezicht van miljarden mensen die een moord zouden doen om überhaupt iets te eten te hebben, wat dan ook?
Dat vind ik dus ook.

En ja, moslims. Het stikt hier ook van de duiven en de ratten. Volgens mij is de gemiddelde rat overigens niet 'viezer' dan een duif of een eekhoorn hoor.
Ze dragen vaak heel gemene ziektes met zich mee. Een muis bijvoorbeeld heeft dat risico veel minder, maar met ratten moet je echt oppassen. Die dragen vaak van alles mee.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Truus

Bericht door Truus » zo nov 04, 2012 17:23

Renee1137 schreef:Em... Omdat het een klap is in het gezicht van miljarden mensen die een moord zouden doen om überhaupt iets te eten te hebben, wat dan ook?
Wat schieten zij(hoogstens miljoenen, niet miljarden) ermee op dat ik een doos spekjessnoep aan mijn mollige buurvrouw of haar kleinkind meegeef ipv weg te gooien?

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo nov 04, 2012 17:26

Truus schreef:
Renee1137 schreef:Em... Omdat het een klap is in het gezicht van miljarden mensen die een moord zouden doen om überhaupt iets te eten te hebben, wat dan ook?
Wat schieten zij(hoogstens miljoenen, niet miljarden) ermee op dat ik een doos spekjessnoep aan mijn mollige buurvrouw of haar kleinkind meegeef ipv weg te gooien?
Dat vraag ik me ook af. Ik snap het principe wel hoor, dat het ronduit belachelijk is dat hier zoveel eten wordt weggegooid terwijl ze elders niks hebben, maar ze schieten er inderdaad weinig mee op.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo nov 04, 2012 17:58

Truus schreef:
Volgens de VN zijn het er ongeveer een miljard.

Het gaat niet om zo'n ene instantie, het gaat om het grote geheel. 30 tot 50 % van het geproduceerde voedsel wordt weggegooid tussen de boer en de mond van de consument. We kunnen al die miljard mensen daar potentieel mee voeden, niemand hoeft meer dood te gaan van de honger. Ik snap ook wel dat iets niet weggooien geen direct effect heeft op hoeveel mensen in ontwikkelingslanden binnenkrijgen. Wel een indirect effect. Onze voedselproductie verbruikt dáár drinkwater, grond en grondstoffen, die ze zelf ook hadden kunnen gebruiken voor hun eigen voedsel.

En al had het geen enkel daadwerkelijk effect, dan nog vind ik het eigenlijk best respectloos (niet als het soms per ongeluk gebeurd, maar meer jegens mensen die er geen enkel probleem mee hebben).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo nov 04, 2012 18:17

Maar eekhoorns ook, toch? :D

Je moet gewoon sowieso niet een 'wild' dier in je mond steken of bij je eten in de buurt hebben volgens mij. En zelfs een kattenbeet is levensgevaarlijk, dus sowieso altijd oppassen denk ik.

Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor, maar ik vind het niet terecht dat uitgerekend ratten zo'n slecht imago hebben. Mijn moeder was/is bijvoorbeeld als de dood voor ratten (sinds ik tamme ratten als huisdier heb gehad gaat het iets beter) omdat er altijd wordt gezegd dat ze zo vies en ongezond zijn. Ik denk dat het wel meevalt in vergelijking met veel andere dieren.

Over de spekjessoep: ja, het kwaad is dan al geschied. Dan kun je het beter weggeven in plaats van dat zij een nieuw pak/blikje gaan kopen.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » zo nov 04, 2012 18:57

Butternutkin schreef:Dan kun je het beter weggeven in plaats van dat zij een nieuw pak/blikje gaan kopen.
Dan draag ik wel bij aan de ongezondheid van een ander.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » zo nov 04, 2012 20:13

Truus schreef:
Butternutkin schreef:Dan kun je het beter weggeven in plaats van dat zij een nieuw pak/blikje gaan kopen.
Dat weten ze zelf ook wel, en is niet jouw verantwoordelijkheid, lijkt me.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

TonyJello

Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee

Bericht door TonyJello » zo nov 04, 2012 21:18

Appelmoes schreef:
Truus schreef:
Dat weten ze zelf ook wel, en is niet jouw verantwoordelijkheid, lijkt me.
Er worden toch geen kruiwagens vol met niet-vegan aankopen gedaan? Dus met die gezondheid van een ander zal het wel meevallen.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » zo nov 04, 2012 23:25

Truus schreef:
Joh, daar zijn ze zelf al goed genoeg in. Zolang je ze niet forceert om iets te eten (met trechter e.d.) dan is het hun eigen keuze. Ik krijg het toch ook en eet het toch ook niet op? ;)

Het grappige is dat mensen juist eerder zullen nadenken als je zegt 'ik heb dit gekregen maar wil het niet, wil jij het?' omdat ze dan wel willen weten waarom jij het niet hoeft.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma nov 05, 2012 12:40

Butternutkin schreef:...Het grappige is dat mensen juist eerder zullen nadenken als je zegt 'ik heb dit gekregen maar wil het niet, wil jij het?' omdat ze dan wel willen weten waarom jij het niet hoeft.
Ja, dat vind ik een goeie, want over het algemeen zijn mensen hebberig en als iemand iets weggeeft wat die gekregen heeft, moet die het wel écht niet willen. Waarom zou de ontvanger het dan willen hebben? Wat mankeert er dan aan? Daar zal de ontvanger over nadenken of in iedergeval even bij stilstaan (zou je denken.)

Stein

Bericht door Stein » di nov 06, 2012 12:29

Als ik per ongeluk iets niet-vegan koop, probeer ik het eerst weg te krijgen naar een kennis ofzo - meestal willen de ouders van mijn vriendin wel de spullen overnemen, die hebben al veel overgenomen van ons. Als zelfs zij het niet willen, dan eten we het toch maar zelf op want weggooien is wel heel erg zonde... behalve als er dode dieren inzitten, wat me gelukkig nog maar eenmaal in het buitenland is voorgekomen: vlees verwerkt in tomatensaus :S daar kon ik me toch niet toe overzetten en dat hebben we dan maar weggegooid...
TonyJello schreef:
Butternutkin schreef:...Het grappige is dat mensen juist eerder zullen nadenken als je zegt 'ik heb dit gekregen maar wil het niet, wil jij het?' omdat ze dan wel willen weten waarom jij het niet hoeft.
Ja, dat vind ik een goeie, want over het algemeen zijn mensen hebberig en als iemand iets weggeeft wat die gekregen heeft, moet die het wel écht niet willen. Waarom zou de ontvanger het dan willen hebben? Wat mankeert er dan aan? Daar zal de ontvanger over nadenken of in iedergeval even bij stilstaan (zou je denken.)
Toen ik afgelopen zomer in Tsjechië was sliepen we op een camping waar elke dag een arme man (we vermoedden een zwerver) de vuilbakken afging om waardevolle zaken te zoeken. Op een dag hadden we ons laten beduvelen in de winkel: we hadden een fles goedkope Sinas gekocht van 2 liter, die echter goedkoper was dan die van 1,5 liter; daar hadden we natuurlijk iets achter moeten zoeken, en inderdaad bleek het slechte namaakrommel te zijn - iets waar Tsjechië ook bekend om staat. Wij hoefden het niet meer en wilden het aan de arme man geven. Hij weigerde echter en leek ervan overtuigd dat we hem iets giftigs wilden aansmeren! Uiteindelijk toch maar zelf met veel moeite leeggedronken...

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 06, 2012 12:37

Misschien zocht de zwerver liever naar gezonder voedsel... :D Hij is dan misschien wel zwerver, maar niet gek!

Stein

Bericht door Stein » di nov 06, 2012 12:46

Het smaakte ook wel erg giftig, dat brouwsel, dat is zo ja.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » di nov 06, 2012 12:59

Wel erg dat die man dan denkt dat het wel gif moet zijn als hem iets aangeboden wordt, die is compleet zijn vertrouwen in de mensheid kwijt. Zielig verhaal :(
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 06, 2012 13:02

Ja, net als zwerfhonden. Die worden ook vergiftigd.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » di nov 13, 2012 13:55

Geen aankoop, maar wel een dilemma: ik heb van mijn oma een leren tas gekregen die met een beetje pech 20 jaar meegaat. Mijn oma neem ik niks kwalijk, die snapt het volgens mij niet zo goed, dat ik dus ook geen leer draag. Anyway, nu ligt er dus een halve dooie koe in mijn huis te chillen, en dat vind ik toch niet zo prettig. En nu? Houden, weggeven? Wat zouden jullie doen?

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 13, 2012 14:08

Zeg je oma dat je het een prachtig kado vindt en dat je haar dankbaar bent, maar leg uit waarom je het liever niet hebt en vraag of ze de bon van de winkel nog heeft zodat je het kunt ruilen voor een andere tas. Misschien wil ze gezellig mee en maak je er een leuke ochtend van samen!

Truus

Bericht door Truus » di nov 13, 2012 14:43

TonyJello schreef:leg uit waarom je het liever niet hebt en vraag of ze de bon van de winkel nog heeft zodat je het kunt ruilen voor een andere tas
Dat zou ik zeker niet doen. Dan kwets je haar diep. Waarschijnlijk heb je je oma al netjes en beleefd bedankt voor haar attentheid. 'Wat een nuttig cadeau, een tas kan ik altijd gebruiken' zou niet gelogen zijn. En vervolgens laat je het discreet verdwijnen, b.v. naar de kringloopwinkel (als je zeker weet dat oma daar niet komt). Mocht oma nog iets vragen erover, kun je zeggen dat je hem zó mooi vindt dat je hem bewaart voor bijzondere gelegenheden. Overigens hoort een gever niet te informeren naar een cadeau.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di nov 13, 2012 15:01

Truus schreef:
TonyJello schreef:leg uit waarom je het liever niet hebt en vraag of ze de bon van de winkel nog heeft zodat je het kunt ruilen voor een andere tas
Dat zou ik zeker niet doen. Dan kwets je haar diep. Waarschijnlijk heb je je oma al netjes en beleefd bedankt voor haar attentheid. 'Wat een nuttig cadeau, een tas kan ik altijd gebruiken' zou niet gelogen zijn. En vervolgens laat je het discreet verdwijnen, b.v. naar de kringloopwinkel (als je zeker weet dat oma daar niet komt). Mocht oma nog iets vragen erover, kun je zeggen dat je hem zó mooi vindt dat je hem bewaart voor bijzondere gelegenheden. Overigens hoort een gever niet te informeren naar een cadeau.
Nou, dat vind ik pas achterbaks! Afschuwelijk! En zo komt oma de volgende keer weer met iets wat niet zuiver plantaardig is. Daar heeft helemaal niemand wat aan.
Oma wil haar kleinkind kennen en op deze manier kent ze haar maar half. Niemand wil in de maling genomen worden.
Appelmoes krijgt daar vast een schuldgevoel van. En oma heeft misschien alleen maar respect voor haar kleindochter omdat ze haar eigen mening en visie heeft over zaken en daar voor uit durft te komen. Oma hoeft er niet eens mee eens te zijn.

Dit was mijn hele tekst.
TonyJello schreef:Zeg je oma dat je het een prachtig kado vindt en dat je haar dankbaar bent, maar leg uit waarom je het liever niet hebt en vraag of ze de bon van de winkel nog heeft zodat je het kunt ruilen voor een andere tas. Misschien wil ze gezellig mee en maak je er een leuke ochtend van samen!

Truus

Bericht door Truus » di nov 13, 2012 15:43

TonyJello schreef:Nou, dat vind ik pas achterbaks! Afschuwelijk!
Appelmoes vroeg
Appelmoes schreef:Wat zouden jullie doen?
Daarop heeft zij tot nu toe twee zeer verschillende antwoorden ontvangen, wellicht komen er nog meer. Zij kan dan zelf kijken of er een bij zit die haar helpt besluiten hoe zij wil handelen.

Plaats reactie