Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee om?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee

Bericht door Renee1137 »

Butternutkin schreef:Ik heb laatst nog een reep melkchocolade gekregen, die heb ik aan een vriendin gegeven. Verder probeer ik producten te kopen zonder honing bijvoorbeeld, maar als het er stiekem toch inzit doe ik daar niet moeilijk over. Bij zuivel of eieren dan geef ik het weg. Weggooien vind ik zonde, er gaan mensen aan de andere kant van de wereld dood van de honger, dan ga ik niet iets weggooien omdat er een beetje kippenmenstruatie inzit. Iemand anders is daar weer blij mee.
Ik prijs je! Helemaal mee eens. Voedsel weggooien kán echt niet hoor (vind ik dan :) )
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Vind ik dus ook, ook al is het dweilen met de kraan open. Het zijn voornamelijk horeca/supermarkten die belachelijk veel voedsel wat nog helemaal prima is weggooien.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Butternutkin schreef:Vind ik dus ook, ook al is het dweilen met de kraan open. Het zijn voornamelijk horeca/supermarkten die belachelijk veel voedsel wat nog helemaal prima is weggooien.
Absoluut. Maar ze kunnen haast niet anders, zeker niet met de verse waren (het grootste deel van de derving) want de klant wil het gewoonweg niet. Ik werk op de groente-afdeling bij de Ekoplaza. Wij hebben een bakje voor groentes die beschadigd of net even niet zo mooi meer zijn. Bijvoorbeeld bloemkolen die bruine plekjes hebben. Verder niks mis mee. En ik prijs het gróf af, 50% korting. Toch is er maar mondjesmaat belangstelling voor. Het kan zijn dat het is omdat we in het Gooi zitten, maar het is haast niet te slijten.

En mensen pakken natuurlijk altijd de achterste melkpakken met de langste datum, dat gebeurd overal. Daar hebben wij sojamelkdrinkers tenminste geen aandeel in :P

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Butternutkin

Nou, bij 'mijn' ekoplaza is er niet zo'n bak, want dan zou ik het wel weten ;)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

indra

Bericht door indra »

er is naar mijn idee ook groot verschil hoe ekoplaza's, maar ook andere bio winkels omgaan met producten over datum en minder 'mooie' groentes. sommigen stellen dat het echt niet meer verkocht kan worden, anderen prijzen het af, en zo verder..

Butternutkin

'Mijn AH' had laatst ook een bak staan met dure groentes die bijna over de datum waren voor een euro per stuk, en ze hebben bij de kassa altijd een bak met afgeprijsde artikelen staan. Ik vind dat gewoon wel netjes. En doneer het anders aan het leger des heils ofzo.
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Renee1137 schreef:
Butternutkin schreef:Ik heb laatst nog een reep melkchocolade gekregen, die heb ik aan een vriendin gegeven. Verder probeer ik producten te kopen zonder honing bijvoorbeeld, maar als het er stiekem toch inzit doe ik daar niet moeilijk over. Bij zuivel of eieren dan geef ik het weg. Weggooien vind ik zonde, er gaan mensen aan de andere kant van de wereld dood van de honger, dan ga ik niet iets weggooien omdat er een beetje kippenmenstruatie inzit. Iemand anders is daar weer blij mee.
Ik prijs je! Helemaal mee eens. Voedsel weggooien kán echt niet hoor (vind ik dan :) )
Ik heb er niet direct moeite mee om het weg te gooien (als ik niemand kan vinden die het wil overnemen). Het is niet mijn fout als iemand mij iets geeft wat dus niet vegan is. In principe zou ik het sowieso eerst checken voor aannemen, maar heb ook wel eens dingen gekregen zoals wijn waarvan ik het aangenomen had en toch heb zitten navragen. Later met iemand geruild of weggegeven aan zus. Maar dat is lastiger ook op dat moment te checken. Koekjes etc. dat is allemaal wel makkelijker te checken. Maar goed.. ik neem niet zo snel iets aan wat niet vegan is dus, dus heb ook niet echt het probleem. Denk wel dat er meestal gewoon wel een oplossing is te vinden en dat opeten of weggooien voorkomen kan worden.

Truus

Bericht door Truus »

Vegantastic schreef:Ik heb er niet direct moeite mee om het weg te gooien
Ik geef toe dat ik moeite heb voedsel weg te gooien maar waarom eigenlijk? Sommig voedsel is nu eenmaal gezonder in de vuilnisbak dan in de maag. Zelfs als het gaat om groenten en fruit, als ik teveel gekocht zou hebben, dan heb ik daarmee i.i.g. de teler gesteund. Daardoor kan hij meer produceren voor de volgende keer.

Maar zoals gezegd, ik gooi nooit wat weg. In de zeldzame gevallen dat ik teveel heb ingekocht, gaat het in de vrieskast.

Butternutkin

Ja, als iets niet goed meer is dan verwacht niemand van je dat je het nog op gaat eten denk ik ;) Maar nee, als ik een ander ergens blij mee kan maken dan doe ik dat graag.
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus »

Butternutkin schreef:als ik een ander ergens blij mee kan maken dan doe ik dat graag.
Wanneer ik iets cadeau ontvang dat ik mezelf of mijn gezin niet zou laten consummeren, dan is het wel hypocriet van mij dat ik het aan een ander geef ipv het weg te gooien. Toch kan ik het niet laten.

Butternutkin

He? Hoezo hypocriet? Iedereen bepaalt toch zelf wat hij/zij wil eten? Ik zeg er altijd wel bij dat ik dat zelf niet eet en dat die persoon het ook weer mee mag nemen, tenzij ik die persoon (niet) goed ken. Dan was altijd de gedachte erachter nog aardig.
Linda mcCartney

TonyJello

Per ongeluk niet-vegan aankoop gedaan. Hoe ga je er mee om?

Bericht door TonyJello »

Het is me gelukkig nog niet gebeurd, maar ik zou het (als ik het niet aan de hond of kippen geef) weggeven, want dan koopt degene die het krijgt datgene minder. Alle kleine beetjes helpen. :D

Truus

Bericht door Truus »

TonyJello schreef:want dan koopt degene die het krijgt datgene minder.
Of meer, als 'ie besluit dat het lekker is.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Truus schreef:
TonyJello schreef:want dan koopt degene die het krijgt datgene minder.
Of meer, als 'ie besluit dat het lekker is.
:lol:

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Truus schreef:
Butternutkin schreef:als ik een ander ergens blij mee kan maken dan doe ik dat graag.
Wanneer ik iets cadeau ontvang dat ik mezelf of mijn gezin niet zou laten consummeren, dan is het wel hypocriet van mij dat ik het aan een ander geef ipv het weg te gooien. Toch kan ik het niet laten.
Maar het gaat er toch om dat jij bepaalde ingrediënten niet wilt hebben? Het is niet omdat het eten bedorven is, of hondenvoer, en gewoon ''niet te eten''. Dan zou het wel apart zijn om het weg te geven, maar nu draait het toch niet om de kwaliteit van het voedsel?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Truus schreef: Ik geef toe dat ik moeite heb voedsel weg te gooien maar waarom eigenlijk? Sommig voedsel is nu eenmaal gezonder in de vuilnisbak dan in de maag.
:lol:

Ik gooi ook bijna nooit iets weg, behalve als het echt bedorven is. Lijkt me logisch. Niet-vegan aankopen of cadeaus slijt ik aan vrienden en familie.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Truus schreef: Ik geef toe dat ik moeite heb voedsel weg te gooien maar waarom eigenlijk? Sommig voedsel is nu eenmaal gezonder in de vuilnisbak dan in de maag.
Em... Omdat het een klap is in het gezicht van miljarden mensen die een moord zouden doen om überhaupt iets te eten te hebben, wat dan ook?

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom »

Sommig voedsel is nu eenmaal gezonder in de vuilnisbak dan in de maag.
Helemaal mee eens!
Dierlijke producten zijn geen voedsel! Dus door het op te eten in plaats van het weg te gooien richt je alleen nog maar meer schade aan! Slecht voor je fysieke gezondheid maar ook voor je geestelijke, want dierlijke producten eten voelt echt niet lekker als je het niet wilt.
Weggooien is juist beter, het liefst op een composthoop of ergens in de open natuur, zodat levende dieren (wormen ed) er nog van kunnen profiteren.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

blackblossom schreef:
Sommig voedsel is nu eenmaal gezonder in de vuilnisbak dan in de maag.
Helemaal mee eens!
Dierlijke producten zijn geen voedsel! Dus door het op te eten in plaats van het weg te gooien richt je alleen nog maar meer schade aan! Slecht voor je fysieke gezondheid maar ook voor je geestelijke, want dierlijke producten eten voelt echt niet lekker als je het niet wilt.
Weggooien is juist beter, het liefst op een composthoop of ergens in de open natuur, zodat levende dieren (wormen ed) er nog van kunnen profiteren.
Dan wel ver buiten de bebouwde kom! In flatwijken wonen vaak veel moslims en die mogen geen eten weggooien ofzo, dus gooien ze het maar op de grond voor de beesten. Gevolg: Het stikt er van de ratten, en ik heb zelfs een moddervette vadsige rat zien *waggelen*. Die dieren zijn hartstikke gevaarlijk en kinderen mogen er niet mee in aanraking komen.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Butternutkin

Renee1137 schreef:
Em... Omdat het een klap is in het gezicht van miljarden mensen die een moord zouden doen om überhaupt iets te eten te hebben, wat dan ook?
Dat vind ik dus ook.

En ja, moslims. Het stikt hier ook van de duiven en de ratten. Volgens mij is de gemiddelde rat overigens niet 'viezer' dan een duif of een eekhoorn hoor.
Linda mcCartney

Plaats reactie