Het grote haarproducten topic

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Het grote haarproducten topic

Bericht door Truus » di mar 05, 2013 6:35

Iejoor schreef:Echtgenoot heeft me nog niet dringend verzocht om toch echt eens mijn haar te wassen.
Dat is het voornaamste.
Iejoor schreef:Ik had ooit mooie krullen, die zijn weg.
Heel normaal. Veel mensen die in hun jeugd krullen hebben krijgen later stijl haar. Dat hoort gewoon bij de algemene constante veranderingen van het lichaam bij het ouder worden.
Iejoor schreef: Komt het door de henna?
Pas overigens op met henna. Veel producten in omloop heten henna maar zijn dat niet. Echte, pure henna is een nogal korrelige meel waar je haar, handen, handdoeken, kleding en badkamer rood van worden.
Iejoor schreef:Ik heb dit hele jaar nog geen olie of masker in mijn haar gesmeerd en zowat ook geen conditioner.
Als je met 'dit hele jaar' 2013 bedoelt, dan is dat nog niet erg lang.
Iejoor schreef:Dus wat is het dan?
Wij lijken niet allemaal op een model in een shampoo-reclame (die doorgaans een synthetische pruik op heeft).
jet schreef:Mijn haar is juist kurkdroog...... Maar mn hoofdhuid maakt wel vettigheid aan, en ik heb ook nog exceem op mn hoofd, dus ik schilfer als een slang in de rui.....
Dat had ik vroeger ook altijd, al sinds m'n tienerjaren, vooral bij dit soort weer. Dan kwamen er hele lappen huid van mijn hoofd los met gaatjes erin voor de haartjes. Bah. Sinds ik gestopt ben met wassen is dat nooit meer voor gekomen. Bij mij helpt niet wassen dus wel, maar wellicht niet bij iedereen.

Eef

Bericht door Eef » di mar 05, 2013 16:45

jet schreef:Mijn haar is juist kurkdroog...... Maar mn hoofdhuid maakt wel vettigheid aan, en ik heb ook nog exceem op mn hoofd, dus ik schilfer als een slang in de rui.....
Alle mogelijke middeltjes al geprobeerd sinds mn 11e: teershampoo, head&shoulders (kreeg ik brandwonden van) resdan, selsun (ook 'brand'wonden), seleensulfide, brandnetel, allerhande middeltjes uit de categorieën 'oma weet raad', olieën (diverse soorten), etc etc haar afscheren..... Niks helpt.
Ik heb besloten het maar op te geven.
Wat vervelend Jet.
Ik had vroeger hetzelfde als jij en mij zijn ook al die middeltjes voorgeschreven. Daarnaast heb ik ook brandnetel etc geprobeerd. Hielp allemaal niets. Bij mij kwam het voornamelijk door een combinatie van te veel gistende/verkeerde voeding, veel stress en de verkeerde shampoo.

Inmiddels ben ik bijna helemaal van de eczeem af, heel af en toe nog wat jeuk bij veel stress, maar geen eczeem of schilfers meer. Waar ik bijvoorbeeld wel jeuk van krijg is SLS, ook de natuurlijke variant daarop in bio shampoos. De shampoo van bijv Urtekram is ideaal, alle varianten zijn goed, die zou ik je aanraden (uiteraard vegan en dierproefvrij).

En je zou een gistarme voedingswijze kunnen proberen! Roos/eczeem/huidschilfers kunnen ook komen door een teveel aan gist. Als je dat wilt proberen mag je me wel pb-en voor een voedingsmiddelenlijst.

Absoluut stressvrij leven helpt zeker, maar is inderdaad moeilijk 8)
Misschien is yoga of meditatie wat voor je?

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mar 14, 2013 18:43

Vanavond ga ik toch echt wassen met de natriumbicarbonaat. Of shampoo. Het is vet, het ziet er niet uit en ik word er niet blij van. Ik doe het angstvallig vast, want anders lijkt het nergens naar... Als ik borstel, is mijn borstel ook echt heel erg vies..
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Truus

Bericht door Truus » do mar 14, 2013 19:00

Iejoor schreef:Vanavond ga ik toch echt wassen met de natriumbicarbonaat.
Dat ondraaglijke, dat had ik ook in het begin.

Volgens de adviezen die ik op het Internet heb gelezen kun je een eetlepel natriumbicarbonaat oplossen in een kopje of zo warm water en in een oude spuitbus doen, bv een leeg afwaszeep flesje. Je spuit het op je hoofdhuid en masseert het in zonder je druk te maken over de rest van het haar, alhoewel als je het uitborstelt komt het ook daar terecht. Vervolgens spoel je het na met een eetlepel azijn op de zelfde manier opgelost in water enz.

Je krijgt natuurlijk zo geen bevredigende schuim. Schuim komt van aggressieve middelen, daarom zitten ze in de shampoo.

Je haarborstel en kam kun je uiteraard wassen in zeep, ammoniac of welk aggressief en irriterend middel dan ook, als je maar daarna goed afspoelt.

Mijn borstel en kam worden ook vies. Dat zie ik als een goed teken. Het betekent dat ik met het borstelen en kammen al de viezigheid eruit haal, ook zonder wassen. Noem het maar mechanische reiniging ipv chemische.

Trouwens, ik heb ook eens gekeken naar mijn eindje's. Die zijn niet gespleten! Ik kon er niet één vinden! Dat was vroeger toen ik m'n haar nog waste wel anders. Ik kon uren zoet zijn met het spleten van haren. :lol:

Ben benieuwd hoe het verder gaat met je haar ... laat ons weten.

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mar 14, 2013 19:09

Truus schreef:
Iejoor schreef:Vanavond ga ik toch echt wassen met de natriumbicarbonaat.
Dat ondraaglijke, dat had ik ook in het begin.

Volgens de adviezen die ik op het Internet heb gelezen kun je een eetlepel natriumbicarbonaat oplossen in een kopje of zo warm water en in een oude spuitbus doen, bv een leeg afwaszeep flesje. Je spuit het op je hoofdhuid en masseert het in zonder je druk te maken over de rest van het haar, alhoewel als je het uitborstelt komt het ook daar terecht. Vervolgens spoel je het na met een eetlepel azijn op de zelfde manier opgelost in water enz.

Je krijgt natuurlijk zo geen bevredigende schuim. Schuim komt van aggressieve middelen, daarom zitten ze in de shampoo.

Je haarborstel en kam kun je uiteraard wassen in zeep, ammoniac of welk aggressief en irriterend middel dan ook, als je maar daarna goed afspoelt.

Mijn borstel en kam worden ook vies. Dat zie ik als een goed teken. Het betekent dat ik met het borstelen en kammen al de viezigheid eruit haal, ook zonder wassen. Noem het maar mechanische reiniging ipv chemische.

Trouwens, ik heb ook eens gekeken naar mijn eindje's. Die zijn niet gespleten! Ik kon er niet één vinden! Dat was vroeger toen ik m'n haar nog waste wel anders. Ik kon uren zoet zijn met het spleten van haren. :lol:

Ben benieuwd hoe het verder gaat met je haar ... laat ons weten.
Ik ben eigenlijk we heel erg nieuwsgierig naar jouw haar!
Sowieso is mijn frequentie van haar wassen drastisch verminderd. Mijn borstel was ik ook gewoon met shampoo. Ik heb een Michel Mercier borstel (lijkt een beetje op een tangle teezer, die ik trouwens ook heb). En ik wil eens zien of ik met de natriumbicarbonaat een beetje goed resultaat krijg. Ik heb het trouwens al wel als deo gebruikt en dat werkt erg goed! (Vorige week getest toen Mara naar de dierenarts ging, was wel stressvol dus goed testmoment, haha) als dat goed werkt als shampoo, dan geen reguliere shampoo meer voor mij!
Elpida Shelter of Hope

Truus

Bericht door Truus » do mar 14, 2013 19:19

Iejoor schreef:Ik ben eigenlijk we heel erg nieuwsgierig naar jouw haar!
Het wil maar niet helemaal grijs worden, zit nog een heleboel bruin tussen. Ben m'n hele leven gek geweest op grijs haar. Hoe lang moet een mens wachten?
Iejoor schreef:als dat goed werkt als shampoo, dan geen reguliere shampoo meer voor mij!
Vergeet niet dat het niet gaat schuimen. Dat geeft een minder bevredigend gevoel. Je moet wat ervoor over hebben om je schedel te detoxen.

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mar 14, 2013 19:23

Als het niet zo stroef vet voelt na wassen met natriumbicarbonaar, dan ben ik blij. Ik hoef geen schuim, maar enigszins schoon is wel fijn. Het valt nu in strengen en niet op een mooie manier. Het is stroef, en staat stijf uit... Bah...
Elpida Shelter of Hope

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mar 14, 2013 19:24

Truus schreef:
Iejoor schreef:Ik ben eigenlijk we heel erg nieuwsgierig naar jouw haar!
Het wil maar niet helemaal grijs worden, zit nog een heleboel bruin tussen. Ben m'n hele leven gek geweest op grijs haar. Hoe lang moet een mens wachten?
Ik ben heel benieuwd naar je lengte. Ik zit op een haarforum he, daar zijn we allemaal fan van mooi lang haar.
Elpida Shelter of Hope

Truus

Bericht door Truus » do mar 14, 2013 19:40

Iejoor schreef:Ik ben heel benieuwd naar je lengte.
Dat heb ik al verteld, tot m'n taille, zelfs er voorbij, maar dat zou uit te leggen kunnen zijn niet zo zeer dat m'n haar lang is doch dat op m'n oude dag de afstand tussen m'n schedel en m'n taille gekrompen is. Bovendien wordt het dunner hoe verder van m'n hoofd, dus wat over m'n riem valt zijn slechts sliertes.

Overigens zie ik dat ik eerder op dit forum heb gelogen over de kleur. Ik zei dat het helemaal grijs is. Dat was wishful thinking. Maar ik probeer het zó te dragen, dat je alleen het grijs ziet. :twisted: Ik draag het altijd opgestoken, anders zie ik er uit als een heks.http://inkwear.co.uk/ink/wp-content/upl ... 00x277.jpg

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mar 14, 2013 20:22

Oh een heks! Leuk toch! Ik wil een tijdje stoppen met de henna, maar dan heb ik toch wel grijze uitgroei.. :(
Ik word 32 en ik wil niet nu al grijs zijn!!
Elpida Shelter of Hope

Truus

Bericht door Truus » do mar 14, 2013 20:36

Iejoor schreef:Ik wil een tijdje stoppen met de henna
Als ik jou was zou ik eens heel goed kijken wat er in de henna zit. Van échte henna worden je haar, handen, handdoek en badkamer knal rood. Zoals met voedselproducten, zo ook met haarproducten, is er veel bedrog. Nu heb je wel een foto van jezelf gepost, en daar zag je haar idd flink rood op, dus wellicht heb je echte henna te pakken.

Henna staat bekend dat het je haar uitdroogt, dus misschien is dat waarom je hoofdhuid zoveel vet aanmaakt. Zou het wat zijn om die henna, als het dat is, vermengt met sla- of kokosolie te gebruiken? Wellicht dat je hoofd dan niet zo'n behoefte heeft om zelf vet aan te maken.

En als je toch met henna bezig bent, kun je die natriumbicarbonaat er niet gewoon bij doen?

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mar 14, 2013 21:22

Ik gebruik de henna van henne color. Krijg je inderdaad vlekken van. handschoenen gebruiken dus en geen metaal in de mengkom. Henna legt een laagje om je haar heen en je krijgt echt ontzettend glanzend haar van henna. Alleen schijnt het dus zo te zijn dat krullen minder krullerig worden van henna. En dat vind ik wel jammer. Verder hebben heel veel mensen heel erg goede ervaringen met henna, hun haar glanst, het ziet er gezonder uit, minder droog dan bij chemisch verven.
Elpida Shelter of Hope

Truus

Bericht door Truus » do mar 14, 2013 21:40

Iejoor schreef:Ik gebruik de henna van henne color.
Welke kleur? Welke ingrediënten staan op de doos? Ik ben benieuwd hoe ze die verschillende kleuren maken.
Iejoor schreef:veel mensen heel erg goede ervaringen met henna
Ja, in 't oosten doen veel vrouwen het. Je ziet dan vrouwen lopen met pikzwart haar met ... rood/oranje strepen. Dat zijn de grijzen haren die de kleur van de henna vatten.

Iejoor

Bericht door Iejoor » do mar 14, 2013 22:53

Geen idee. Ik weet dat andere mensen op et forum zelf mengen: henna, indigo etc..
Meer info: http://hairfairforum.be/viewtopic.php?f=14&t=248
Elpida Shelter of Hope

Selina
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Selina » za apr 06, 2013 22:24

over haar produkten, ik ben er mee gestopt en ben aan de No-poo methode. Veel beter voor mijn droge haar, veel beter voor mijn krullen en gelukkig geen last meer van een jeukende hoofdhuid. Dus, beter voor mezelf, beter voor het millieu, beter voor mijn portomonee en altijd diervriendelijk ;)
Soms doe ik wat argan-olie in mijn haar na het wassen.
Ik begin net... En ja, ook ik blog----> http://selinavans.wordpress.com/

Iejoor

Bericht door Iejoor » zo apr 07, 2013 20:04

Wie weet een goed vega proteine masker? Ik doe nu avocado in mijn haar. Verder ken ik alleen ei, yoghurt enz...
Elpida Shelter of Hope

Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Eaolise » do apr 11, 2013 9:44

Ik gebruik alleen shampoo van RITUALS en Yves Rocher.
Mijn haar is echter wel héél snel erg vettig. Wat kan ik daar aan doen, veganistisch uiteraard?

Iejoor

Bericht door Iejoor » do apr 11, 2013 10:41

Minder vaak wassen? Weet niet hoe vaak je nu wast?
Elpida Shelter of Hope

Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Eaolise » do apr 11, 2013 13:04

Haha, WEINIG. 2x per week.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do apr 11, 2013 13:11

Wat vaker wassen? :grin: