Kristalsuiker

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Suus

Kristalsuiker

Bericht door Suus »

Idd, ik ben hier nieuw, voor verdere info verwijs ik u graag door naar het voorstelrondje :)

Vandaag las ik op een site tot m'n grote verbazing dat kristalsuiker gebleekt wordt d.m.v. beenderen!! (uiteraard van dieren :shock: ).

Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenover staan. Is dit bizarre bleekproces een reden om produkten die (geraffineerde) suiker te bevatten, te boycotten? Of vinden jullie dit veel te ver gaan?

Zelf wil ik zoveel mogelijk op produkten overstappen die i.i.g. rietsuiker, maar het liefste oersuiker bavatten. Kortom: biologische produkten uiteraard.

Groetjes!

Dennis

Bericht door Dennis »

Volgens mij is er niemand die er echt zeker over is. De een zegt dat het niet meer op die manier gebeurt, anderen van wel.

En zo zijn er ook die beweren dat rietsuiker niet veganistisch is...

Om eerlijk te zijn weet ik het zelf niet echt meer! Gelukkig gebruik ik zelf dan ook vrijwel nooit suiker. Ik heb nog rietsuiker in huis (omdat die toch niet opgaat) en daar red ik het voorlopig wel mee. Als ik nu nieuwe zou moeten kopen, dan zou ik denk ik biologische rietsuiker kopen.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Is het niks voor de NVV om voor een volgend nummer eens wat uit te zoeken?

Suus

Bericht door Suus »

Ik kwam net een artikel op de NVV site tegen over suiker (afkomstig uit GI! nr. 45), waarin het volgende stond:

Over het algemeen wordt kristalsuiker gebleekt waardoor het zijn witte, transparante kleur krijgt. Werd dit vroeger nog gedaan met beenderenmeel, navraag bij de Centrale Suiker Maatschappij (CSM) leerde dat tegenwoordig uitsluitend nog gebleekt wordt met chemische stoffen.

Wel stond de volgende voetnoot erbij:

Op het moment van schrijven is de productgarantieverklaring voor de suiker van het CSM nog niet binnen.

Nouja, ik neem aan dat het wel goed zal zitten. Maar misschien kan de NVV er inderdaad nog wat aan toevoegen.

Gegroet! :)

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Als je biologische rietsuiker koopt heb je volgens mij juist een grotere kans dat het niet vegan is volgens mij, omdat biologisch geproduceerde produkten minder snel met synthetische/chemische middelen gemaakt worden.

Suus

Bericht door Suus »

Maar rietsuiker wordt toch niet gebleekt?

Suus

Bericht door Suus »

Heb trouwens toch nog maar ff CSM gemeelt om te vragen hoe het nu zit. Dit is hun antwoord:

Beste Suzanne,

Vroeger, nog voor de oorlog, werd suiker inderdaad gebleekt d.m.v. filtering waarbij verkoolde (dier)beenderen werd gebruikt. Dit is al heel lang niet meer het geval.
Suiker is een zuiver kristallijn product . Het is echter ook niet toegestaan om hulpstoffen in het productieproces te gebruiken.

De mooie witte kleur van kristalsuiker wordt verkregen door centrifugeren. Voor meer informatie over de productie van bietsuiker verwijzen wij je graag naar onze website: http://www.csmsuiker.nl , kijk bij bedrijfsformatie en klik vervolgens op productie van suiker.

Wij vertrouwen erop je hiermee naar tevredenheid te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Consumentenservice

:D

Suus

Bericht door Suus »

Die smiley op het eind stond trouwens niet in hun meeltje, haha :wink:

Redactie Gezond Idee!

Bericht door Redactie Gezond Idee! »

Nou ik heb het even nagevraagd bij onze werkgroep productinformatie. Kristalsuiker is tegenwoordig helemaal veganistisch. Wel kreeg ik erbij vermeld dat het erg ongezond is omdat alle voedingsstoffen eruit zijn. Oerzoet of rietsuiker zouden minder slecht zijn. Ook bestaat er 'stevia' een plantaardige suikervervanger.

Suus

Bericht door Suus »

Bedankt voor de info!!

Redactie Gezond Idee!

Bericht door Redactie Gezond Idee! »

Ah mooi dat CSM ook nog heeft geantwoord. Hoop dat de fabel dat suiker niet vega is nu eindelijk eens uit de wereld is!!! Ik ken heel veel veganisten die om gezondheidsredenen geen suiker gebruiken, zodat je bijna gaat denken dat het suikervrij eten iets met veganisme te maken heeft.

1Vegan

Bericht door 1Vegan »

[quote="Redactie Gezond Idee!"]. Oerzoet of rietsuiker zouden minder slecht zijn. [/quote]

onzin.

de "voedingstoffen" in (gekleurde) rietsuiker; dat is zo weinig dat het geen naam mag hebben.

Oerzoet is waarschijnlijk wel vegan, rietsuiker waarschijnlijk niet.

Plaats reactie