Koolzaadolie met botersmaak

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Barbera
Leefwijze: flexanist

Re: Koolzaadolie met botersmaak

Bericht door Barbera »

Ik heb mijn moeder al gevraagd het voor me te kopen (hier geen Plus in de buurt) dus ik ben erg benieuwd.

JesseL
Leefwijze: veganist

Bericht door JesseL »

Hoe maak je slagroom van olie???

En wij gebruiken het om te bakken (o.a. cupcakes), maar dan gaat de roombotersmaak toch wel wat verloren. Die werkt ook volgens de vegetarische slager het beste bij koud gebruik, maar ik gebruikte roomboter alleen koud op brood en daar is deze olie niet echt voor geschikt.
Maar ach, het lijkt sowieso gezonder dan zonnebloem olie.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

JesseL schreef:Hoe maak je slagroom van olie???
Denk zelfde proces als mayo maken. Alleen dan moet je het denk nog sterk verzoeten en luchtiger kloppen.

Ananas

Bericht door Ananas »

zo: http://blog.deplantaardigekeuken.nl/201 ... groom.html

het werkt wel het beste als je een sifon tot je beschikking hebt waarmee je de room daarna onder druk kunt zetten.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Is het dan echt alleen maar bij de Plus te koop?
Zou het ook graag willen proberen.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ja, plus en vegetarische slager. het is nog een vrij nieuw product in nederland, wat op zich gek is want het wordt juist in nederland verbouwd, dat koolzaad. maar zonnebloemolie heeft hier monopoly, helaas.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Er zijn nog wel wat plekken waar je het kunt kopen hoor. Op de Brassica website kun je per provincie de verkooppunten zien. Misschien zit er eentje bij jou in de buurt?
Ik heb mijn olie bij onze Turkse specialiteitenwinkel gehaald.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Martine schreef:Er zijn nog wel wat plekken waar je het kunt kopen hoor. Op de Brassica website kun je per provincie de verkooppunten zien. Misschien zit er eentje bij jou in de buurt?
Ik heb mijn olie bij onze Turkse specialiteitenwinkel gehaald.
Dankje!
Noordbroek is hier vlakbij, ik wist niet dat die aspergekwekerij ook een landwinkel hadden (y)

JesseL

Bericht door JesseL »

Die van Brassica/de vegetarische slage ris wel 4x zo duur dan die van Plus. Dat zou het mij bij lange na niet waard zijn...
Ananas schreef:
zo: http://blog.deplantaardigekeuken.nl/201 ... groom.html

het werkt wel het beste als je een sifon tot je beschikking hebt waarmee je de room daarna onder druk kunt zetten.
Dat recept klinkt inderdaad als zoete mayo. Wordt nog een beetje onpasselijk bij het idee, maar toch maar eens proberen. Kan het echt niet met suiker?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Nadat ik mijn mayonaise-associatie overwonnen had vond ik de 'slagroom' eigenlijk vooral op monchou lijken. Niet erg luchtig maar wel lekker romig. Ik gebruik het dus wel eens als wit laagje frosting op een cake of tussen twee lagen van een taart. Daar vind ik het heel geschikt voor. Om toefjes te spuiten heb ik liever 'echte' sojaslagroom.

En wat die suiker betreft: daar wordt het denk ik korrelig en droog van. Misschien zou je wat extra sojamelk kunnen gebruiken en daar de suiker dan eerst in oplossen? Maar ik weet niet wat dat voor effect heeft op het emulsie die optreedt tussen de sojamelk en olie.

Ananas

Bericht door Ananas »

Sure! Je kan suiker oplossen in een beetje (heet) water en dat gebruiken in de slagroom.

(Echter als je dat in zo'n slagroombus onder druk zet, kan de suiker gaan kristalliseren en dan kan je je spuitmond weggooien, dus dan zou ik dat risico niet nemen)

Ik wil nog steeds met dit recept experimenteren, het een beetje aanpassen met johannesbroodpitmeel en/of agarpoeder. Maar dan zit ik met al die slagroom die ik moet opeten, dus het komt er nooit van :p

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Met een beetje xanthaangum schijn je dingen ook heel goed luchtig te kunnen kloppen, omdat het heel elastisch is en luchtbelletjes kan vasthouden. Is dacht ik te bestellen op E-bay?

MargaS

Bericht door MargaS »

Vraagje over koolzaadolie: kan je in een recept koolzaadolie vervangen door olijfolie of kan ik dan beter zonnebloemolie gebruiken?
Heb namelijk geen koolzaadolie in huis.

Groet,Marga

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hangt er een beetje van af. Is het een zoet of een hartig recept? Als het hartig is en de olie niet op een heel hoge temperatuur verhit gaat worden (frituren etc.) kun je olijfolie gebruiken. Sommige zoete recepten zijn ook lekker met olijfolie, maar je proeft dan wel een beetje een aparte smaak, dus het werkt niet altijd goed.

MargaS

Bericht door MargaS »

Oké, bedankt Martine. Het is de choco cake die ik hier op het forum ergens vermeld zag (van de site Post Punk Kitchen).
Die lijkt me superlekker maar is natuurlijk wel zoet dus dan gebruik ik toch maar geen olijfolie.

Maar net klikte ik alsnog even op de link naar de Brassica koolzaadolie en zag tot mijn grote verbazing dat dat in Vierakker te koop is.Had niet gedacht dat dat hier ergens te koop zou zijn. Dus ik wacht met bakken tot morgen of overmorgen dan kan ik morgenochtend mooi even deze olie kopen want daar woon ik maar 15 tot 20 minuten vandaan (op de fiets).

Groet,Marga

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Kunnen jullie het nog ergens krijgen dan?
Die Brassica is op geen enkel verkooppunt in het noorden te verkrijgen, en de Plus supermarkt in Groningen heeft deze variant niet. Gevraagd, ze willen het ook niet verkopen :?

Dit zijn overigens dezelfde oliën (met beide sites contact gezocht, en dezelfde persoon reageerde, en dat is ook diegene die een fles langs kwam brengen omdat ik steeds voor jan *@# naar een verkooppunt ga):
http://www.hollands-goud.nl
http://www.brassicaolie.nl/

Was er maar een webshop :|

MargaS

Bericht door MargaS »

Oh, goed om te weten Dani.
Dan bel ik er eerst maar eens heen morgen of ze het wel in de verkoop hebben nog
anders fiets ik er voor noppes heen.

Groet,Marga

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Chocoladecake met olijfolie kan denk ik wel. De cacao heeft een vrij sterke smaak waardoor de olijfolie niet storend is. Er zijn zelfs officiële recepten voor chocoladecake met olijfolie, bijvoorbeeld van Nigella Lawson.

Ananas

Bericht door Ananas »

Dani, wat raar dat de Plus dat niet wil verkopen!! Geen andere Plus supermarkten daar in de buurt? Ik wil het wel voor je kopen en opsturen maar da's duur natuurlijk. Ga je naar het VLV festival 1 juni?

Ah en Marga, ik zou gewoon zonnebloemolie nemen in een bakrecept. Veel goedkoper! Het is gewoon zo dat koolzaadolie in de US de goedkoopste keuze is. Koolzaadolie met botersmaak is wel lekker in vanillecake of chocolate chip cookies of zoiets, maar maakt het gelijk ook duurder.

MargaS

Bericht door MargaS »

Bedankt voor de reacties Martine en Ananas. :D

Dan moet ik noges nadenken wat ik doe. Als het inderdaad in Amerika puur gebruikt wordt omdat het daar goedkoper is kan ik ook wel de zonnebloemolie gebruiken inderdaad.

Misschien dan de koolzaadolie met botersmaak voor ...af en toe een keertje..in huis halen als het er is.

Groet,Marga

Plaats reactie