5 tips om meer veganistisch te eten

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: 5 tips om meer veganistisch te eten

Bericht door Fynnya »

Oja, nog een zuivelvervanger:
- boter: margarine is grotendeels veganistisch, dus al een grote stap in de goede richting. En sommige soorten zijn helemaal veganistisch, zoals Alpro en allerlei merken in de biowinkel.

Ook als veganist is er genoeg te snoepen, er zijn allerlei veganistische snoep en koekjes te koop. In de supermarkt hebben de merken Punselie's, Pally, Liga, Peijnenburg, Lotus, Zonnatura en AH Eigen Merk een aantal veganistische koekjes. In biowinkels is er nog veel meer keuze.

Bezoek eens een potluck of kookgroepje, om andermans recepten te proeven en leuke veganisten te ontmoeten.

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas »

:thanks:

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Veggie schreef:ik ken zo'n vier soorten vegan melkchoco, en ze smaken allemaal heel anders. Dus da's waar ... je moet wel even een melkchoco vinden die je ook lekker vindt.
Welke?
Ik ken zelf alleen Bonvita (biowinkel) en Maitre Mathis (AH).
Bedoel jij verschillende smaken van hun chocola's, of ken jij nog andere merken?

Ananas

Bericht door Ananas »

Van Sweet Williams is er ook nog, die is ook glutenvrij (ik ken in elk geval witte daarvan), en te koop bij ekoplaza (als je ze lief aankijkt). En er is ook nog Schakalode, via Veggiedeli te verkrijgen. Die Sweet Williams vind ik de beste namaakchocola.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Ananas schreef:Van Sweet Williams is er ook nog, die is ook glutenvrij (ik ken in elk geval witte daarvan), en te koop bij ekoplaza (als je ze lief aankijkt).
Sweet William verkopen ze ook bij De Tuinen, maar ik wist niet dat dat 'melk'chocola was, ik was ervan uitgegaan dat dat pure chocola was.

Brent

Bericht door Brent »

Negeer consquent de zuivelafdeling in de supermarkt als "te koud om binnen te gaan".
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Fynnya schreef:Oja, nog een zuivelvervanger:
- boter: margarine is grotendeels veganistisch, dus al een grote stap in de goede richting. En sommige soorten zijn helemaal veganistisch, zoals Alpro en allerlei merken in de biowinkel.
Als je het niet te moeilijk wilt maken om mensen margarine/halvarine zonder melk te laten eten, zou ik het vitamine D verhaal achterwege laten. Ik ben tenminste allang blij dat bijvoorbeeld mijn ouders nu standaard euroshopper of zonnepond halvarine kopen. Dat is wel met vitamine D3, maar verder plantaardig.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ga eten bij een veganistisch restaurant ipv een ander soort restaurant. :good:

Dan hoef je nergens over na te denken. :grin:

Veggie

Bericht door Veggie »

Welke?
Ik ken zelf alleen Bonvita (biowinkel) en Maitre Mathis (AH).
Bedoel jij verschillende smaken van hun chocola's, of ken jij nog andere merken?
Plamil heeft ook melkchocolade, o.a. te koop bij http://www.glutenvrijemarkt.com/product ... ts_id=1021

Die is op basis van soja. Melkchoco op basis van rijstemelk smaakt meestal meer naar koetjesrepen dan naar 'echte' melkchoco, want rijstemelk is niet romig, vandaar.

Eef

Bericht door Eef »

Mensen zijn vaak meer gevoelig voor hun gezondheid dan voor het dierenleed, dus breng ik bij de alternatieven ook naar voren dat het veel gezonder is.

Zoals als broodbeleg notenpasta of pindakaas (die van de natuurwinkel zonder suiker of e-nummers) ipv kaas of vleeswaren. Dit bevat gezonde vetten en eiwitten en geen enge groeihormonen.
Haverroom ipv kookroom van zuivel, bevat minder vet en calorien.
Seitan ipv shoarmavlees, om bijvoorbeeld een wrap/broodje shoarma van te maken, lijkt precies op vlees maar dan gezonder, minder vet, wel veel eiwitten.

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Is dat zo, ik dacht dat die Alpro boter D3 bevat(te)?
vegan with an edge!

Fynnya

Bericht door Fynnya »

JudithK schreef:
Als je het niet te moeilijk wilt maken om mensen margarine/halvarine zonder melk te laten eten, zou ik het vitamine D verhaal achterwege laten. Ik ben tenminste allang blij dat bijvoorbeeld mijn ouders nu standaard euroshopper of zonnepond halvarine kopen. Dat is wel met vitamine D3, maar verder plantaardig.
Helemaal mee eens. De stap van boter naar margarine met een promille ofzo aan dierlijke stoffen is véél belangrijker dan de stap van die margarine naar 100,000000% vegan margarine. Dat is ook wat ik bedoelde met 'margarine is grotendeels veganistisch, dus al een grote stap in de goede richting' en daarom gewoon margarine aanraden, maar dat was misschien echt duidelijk.
Fruitig schreef:Is dat zo, ik dacht dat die Alpro boter D3 bevat(te)?
Vroeger geloof ik wel, maar tegenwoordig is het met D2 en helemaal vegan.

Berti

Bericht door Berti »

de suggestie "zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke produkt blijven" is wel een goeie, maar...ik vind overigens wel, dat door suggesties te doen voor "vervangers" je ook in sommige gevallen de verwachting creeert dat het dan ook vergelijkbaar smaakt/ uitziet....bijv vegankaas nou dat is toch echt iets totaal anders, dat meestal niet smelt, ook geen draden trekt enz...en dat je toch ook meer moeite moet doen voor sommige dingen, dat is de doorsnee consument soms al teveel (gewend aan kantenklaar voer en zooi...)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Mee eens, Berti.

Als het dan tegen valt denken ze laat maar zitten, mijn lekkere eten wil ik niet missen.

LadyOracle
Leefwijze: flexanist

Bericht door LadyOracle »

Eerlijkgezegd denk ik juist dat je mensen beter iets heelanders kunt geven dan een vegan imitatie. Juist met 'dezelfde' producten gaan mensen smaken vergelijken en dan vinden ze het niet lekker. Als je koffie verwacht en het blijkt thee te zijn, smaakt het vies, dat komt omdat je iets anders verwacht. Dezelfde reacties hoor ik van mensen die sojamelk proberen. Die verwachten koemelksmaak en dat is het niet.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Precies.

Door langzaam anders te gaan eten verandert je smaak ook langzaam en daarna ga je andere dingen vanzelf waarderen. Maar ineens overstappen van wat je gewend bent naar een alternatief, dat werkt slecht. Zeker als het je opgedrongen of aangeraden wordt.

Alleen vanuit interne motivatie is die overstap redelijk makkelijk te maken.

Ananas

Bericht door Ananas »

Tsja, dat is toch voor iedereen anders. Ik ken mensen die het prima vinden om sojamelk te gebruiken (maar verder graag nog veggie kant & klaar maaltijden kopen), mensen die graag falafel eten (maar verder niet voor veggie/vega willen kiezen), mensen die omdat het kan dan alpro soja halvarine kiezen, mensen die altijd de chocolate chip cookies van LU kopen etc etc.

Ik wil vooral laten zien hoe dingen makkelijk anders kunnen, niet dat je dan per se dezelfde smaak hebt want dat is inderdaad niet mogelijk. Dat hoeft ook echt niet voor iedereen, is mijn ervaring. Élk dierlijk product dat wordt vervangen door een plantaardige variant vermindert het lijden van dieren. Dat is mijn streven.
En als het meer jullie aanpak is om mensen op hun geweten en innerlijke motivatie aan te pakken dan is dat alleen maar mooi toch? Hoe meer ingangen voor veganisme, des te beter voor de dieren :)

Plaats reactie