5 tips om meer veganistisch te eten

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

5 tips om meer veganistisch te eten

Bericht door Ananas »

Ik zoek eenvoudige stappen om mensen méér veganistisch te laten eten. Omdat het vaak een alles-of-niets-situatie lijkt om veganistisch te eten (en helaas vaak ook zo geschetst wordt), terwijl het voor mensen beter werkt om kleine concrete stappen te nemen en dan steeds verder te kijken.

Ik zoek naar tips als deze:

1. Eet pure chocolade ipv de varianten met koemelk erdoor
2. Kies pasta zonder eieren erin
3. Vul je taco's met kidneybonen ipv gehakt
4. Smeer plantaardige margarine op brood ipv (room)boter
5. Neem bij de ijssalon een waterijsje ipv een roomijsje

Ik merk dat het lastig is om weer als omnivoor te denken, wie weet hebben jullie goede tips!

TonyJello

Re: 5 tips om meer veganistisch te eten

Bericht door TonyJello »

Goed idee! :good:

6. Maak pannenkoeken met sojamelk ipv met koemelk.
7. Neem komkommer en tomaat op brood of jam of pindakaas ipv kaas, ei of dode dieren.
8. Eet patat met pindasaus, curry of ketchup ipv mayonaise.
Laatst gewijzigd door TonyJello op za apr 14, 2012 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

TonyJello schreef:8. Eet patat met pindasaus, curry of ketchup ipv mayonese.
Ik dacht dat pindasaus vaak niet vegan was? Vis of garnalen aftreksels of zo? Hoop dat ik het mis heb 8)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Zou kunnen. Thuis zelf maken in iedergeval niet.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

TonyJello schreef:Zou kunnen. Thuis zelf maken in iedergeval niet.
Dat zeker niet :wink: Dacht even aan de snackbar :oops:

Ananas

Bericht door Ananas »

Is vaak idd niet vegan, behalve zelfgemaakt. Hoewel Alex laatst meldde dat de euroshopper pindasaus vegan (b)leek te zijn.

Thanks voor het meedenken Marja!

(enneurh, meer tips zijn zeker welkom!)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Yoghurt vervangen door sojayoghurt.
De meeste collega's die mijn provamel sojayoghurt proeven vinden het lekkerder (minder zuur) dan gewone yoghurt.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

10. Doe op de bbq bijvoorbeeld banaan, mais, aardappel of champignons ipv dode dieren. :chef:
(In zilverpapier)
11. Eet bij een verjaardag naturelchips, nootjes of stukjes komkommer ipv chips met kaassmaak, kaas, worst of bitterballen.

cavia

Bericht door cavia »

ik heb bij een snackbar wel eens vegan pindasaus gevonden hoor! gewoon even vragen. en als je het heel lief doet (of doordramt) checken ze de doos/emmer/etc even voor je!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Dani schreef:
TonyJello schreef:8. Eet patat met pindasaus, curry of ketchup ipv mayonese.
Ik dacht dat pindasaus vaak niet vegan was? Vis of garnalen aftreksels of zo? Hoop dat ik het mis heb 8)
Vooral melk wat er in die pindasauzen zit. Maar bij die surinaamse pindasaus moet je wel met trassi uitkijken.

De pindasaus van bram labage ofzoiets.. zo een patatzaak was dacht vegan, zei iemand ooit. Maar ik koop nooit patat bij dat soort zaken.

jojo

Bericht door jojo »

Soyacuisine voor een romig gevoel ipv koeroom in de soep bijvoorbeeld

Veggie

Bericht door Veggie »

Belangrijk is ook om omni's te wijzen op het feit dat je de meeste smaakjes vegan na kan maken. Als ze dat in hun achterhoofd houden ervaren ze het proces niet als het opgeven van dingen, maar als een creatieve zoektocht naar lekkere alternatieven. Win-winsituatie.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Pindasaus maak ik altijd zelf met (Calvé) pindakaas, sojaroom en sojasaus. Veganistisch en suikervrij.

Ananas

Bericht door Ananas »

Met sojaroom ja?! Goh! Ik maak het altijd met pindakaas, sambal, ketjap manis, water, en het liefst nog gebakken ui en wat knoflook erdoor :)

Anyway, terug naar de makkelijke & concrete tips! Ik heb er inmiddels al best wat hoor maar je weet nooit waar anderen op komen :)

Zoals: neem sorbetijs ipv roomijs, koop pasta zonder eieren erdoor, neem yofu ipv yoghurt.. :)

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Koop vegan mayo, heerlijk en veel minder vet. De meeste mensen moeten toch op hun kilootjes letten :wink:
vegan with an edge!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

- Gebruik Alpro gehakt in plaats van vleesgehakt
- Voor de vegetariers/vleesminderaars: koop plantaardige vleesvervangers in plaats van vegaburgers met melk en scharrelei (zeker geen Valess! :banghead: )
- Koop een pak no-egg om mee te bakken (langer houdbaar dan eieren en ook nog eens goedkoper)
- Maak sauzen aan met ongezoete sojamelk
- Koop koekjes van merk X (die chocolade koeken van Lu zijn bijvoorbeeld zo super lekker) in plaats van koekjes met melk en ei
- Haal dropjes zonder gelatine van merk X bij de natuurwinkel
- Gebruik kokosmelk om Indiase gerechten romig te maken
- Gebruik plantaardig broodbeleg zoals jam, appelstroop, pindakaas, notenpasta, tartex etc
- Serveer op feestjes nootjes, augurken, olijven en plantaardige dips zoals guacamole, olijventapenade, hummus en baba ganoush met crackers en reepjes groente om te dippen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Veggie

Bericht door Veggie »

Blijf wel zo dicht mogelijk bij oorspronkelijke ingrediënt, als je een omni een alternatief geeft. Werkt meestal nog beter dan een heel ander alternatief geven. Dus niet kidneybonen ipv gehakt in taco, maar veganistisch alternatief voor gehakt in taco. Niet pure choco ipv melk (niet iedereen vindt dat lekker), maar vegan melkchocolade ipv melk. Etc. Want wat omni's vooral niet weten is dat overal ook echt alternatieven voor zijn.

Ananas

Bericht door Ananas »

:thanks:

Ik vind zelf overigens de smaak van pure chocola veel dichter bij die van melkchocola komen, dan de smaak van rijstmelkchocola. Die laatste vind ik niet écht lekker. Pure chocola lustte ik eerst ook niet, maar is dat niet gewoon een kwestie van leren eten/veranderende smaak? Nu eet ik meestal 85% chocolade en als ik een keer 'gewone' pure heb vind ik het ontzettend romig...

Veggie

Bericht door Veggie »

ik ken zo'n vier soorten vegan melkchoco, en ze smaken allemaal heel anders. Dus da's waar ... je moet wel even een melkchoco vinden die je ook lekker vindt.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Bezoek ook eens een biologische/natuur(voedings)winkel, daar hebben ze een heel groot assortiment aan veganistische zuivelvervangers, vleesvervangers, cosmetica, snoep, peulvruchten en anders lekkers dat je niet in de supermarkt vindt.
Bezoek ook eens Aziatische winkels, daar hebben ze weer andere vleesvervangers (en ook groentes die wij hier niet kennen).
Bezoek ook eens Midden-Oosterse winkels, daar hebben ze vaak andere peulvruchten dan in de supermarkt.

Voor bijna elk zuivelproduct zijn wel veganistische vervangers te koop:
- melk: sojamelk/rijstmelk/speltmelk/havermelk/quinoamelk/amaranthmelk/amandelmelk/hazelnootmelk/sesammelk.
- yoghurt: sojayoghurt
- dessert: sojadessert/rijstdessert
- ijs: sojaijs (of natuurlijk fruitsorbet of waterijs)
- (kook)room: sojaroom/haverroom/rijstroom/kokosmelk
- slagroom: sojaslagroom/rijstslagroom
- kaas: veganistische 'kaas'
Melk-, yoghurt-, dessert- en roomvervangers zijn in veel supermarkten te koop. De rest vind je vooral bij biologische winkels.
Let er wel op dat niet alle vervangers ook qua voedingswaarden volwaardige vervangers zijn.

Kijk eens bij verschillende supermarkten naar vleesvervangers, het verschilt heel erg per supermarkt welke merken ze verkopen, en er zit een gróót verschil in smaak en structuur tussen de verschillende merken (en als je één of twee merken vies vind, ga er dan niet vanuit dat dat wel voor alle zal gelden).

Vervang vlees niet altijd door vleesvervangers, maar ook door peulvruchten, noten en zaden.

Er zijn veel Engelstalige veganistische kookboeken te koop, en ook wel wat Nederlandse, waaruit je veel inspiratie kan opdoen. Ook zijn er heel veel websites met veganistische recepten.

Voor mensen die de tips digitaal te zien krijgen: bezoek eens de wiki, daarop vind je heel veel lijsten met veganistische producten en bij welke winkels die te koop zijn, en veganistische kookboeken/websites.
http://veganisme.org/wiki/index.php/Hoofdpagina

Plaats reactie