soja gevaarlijk??

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: soja gevaarlijk??

Bericht door Martine »

Drie porties soja per dag is prima hoor. In Azië zijn landen waar mensen al honderden jaren zonder problemen zulke hoeveelheden soja eten. Hier is een heel uitgebreid overzicht van onderzoeken over soja, geschreven door een vegan dietist. Het is een lange tekst in het Engels, maar misschien kun je het samen met iemand lezen als je er graag meer over wilt weten.

Soja is echter niet per se nodig als je veganist bent. Je kunt ook alle benodigde eiwitten binnenkrijgen uit granen en bonen. Deze vullen elkaar heel goed aan doordat ze samen alle eiwit-bouwsteentjes (aminozuren) bevatten die het menselijk lichaam nodig heeft. Ook mensen met soja-allergie kunnen dus vegan eten.

Ik denk dat de dietiste jou die sojaproducten vooral heeft aangeraden omdat ze zijn verrijkt met calcium en dus goede vervangers zijn voor koemelk. In principe zou je in plaats daarvan ook verrijkte granen- of notenmelk kunnen drinken.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Als je niet tegen gluten kunt (zoals ik) kan soja een probleem zijn omdat het vaak besmet is met gluten. Ik vind dat erg jammer. Niet dat ik zoveel soja at, maar glutenvrij en sojavrij is geen handige combi als je plantaardig wilt eten. Ik mis vooral tofu en tempeh.
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Nooit geweten dat soja vaak met gluten besmet kan zijn. Wist dat van oats, maar niet van soja.
Heb het even gegoogled.
Dat is balen zeg.
MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Aaah nu begrijp ik je soja-gluten probleem in t andere topic, is mn vraag beantwoord ;)
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Plaats reactie