soja gevaarlijk??

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Mijn favoriet is rijstmelk.
Ik koop altijd alleen de gewone, maar hier kan je het in verschillende smaken kopen (chocola, carob, vanille).
Tinus

Bericht door Tinus »

Iemand schreef::shock: ik drink echt iedere ochtend soja melk en meestal in de pauze ook...Waar zou ik het mee kunnen afwisselen?Ik las ergens iets over melk op basis van tarwe en op basis van rijst?Dat bestaat waarschijnlijk niet met smaken... :? tips zijn welkom (ik zal moet afwisselen maar waar mee?)
In de natuurvoedingswinkels zijn inderdaad dranken (melk) op basis van granen of rijst te verkrijgen. De diversiteit aan smaken is niet zo groot. De basissmaak is meestal ongeveer gelijk. Soms zit er echter wat appeldiksap in of wat andere stoffen, waardoor de ene soort net iets anders smaakt als de andere. Ook een chocolade smaak is meestal wel te verkrijgen maar veel diverser wordt het eigenlijk niet. De echte sterkere smaken (banaan e.d.) zijn volgens mij alleen in soja te verkrijgen. Ik durf dit echter niet met zekerheid te zeggen.

Dus, ga eens langs de natuurvoedingswinkel en leef je uit! :P
TK

Bericht door TK »

Iemand schreef::shock: ik drink echt iedere ochtend soja melk en meestal in de pauze ook...Waar zou ik het mee kunnen afwisselen?Ik las ergens iets over melk op basis van tarwe en op basis van rijst?Dat bestaat waarschijnlijk niet met smaken... :? tips zijn welkom (ik zal moet afwisselen maar waar mee?)
Waarom wil je uberhaupt zo vaak 'melk' drinken? Je kunt toch ook water, vruchtensap of thee drinken?
Iemand

Bericht door Iemand »

Tuurlijk kun je ook andere dingen drinken maar dit doe ik al heel lang (en al zo lang ik me kan herinderen met soja melk).Ik heb de gewoonte snel een glas drinken naar binnen te gieten.Het liefst met smaakje dus :D
Er is hier niet echt een natuurwinkel in de buurt dus ik ben afhankelijk van de supermarkt.Heb dus niet echt een idee van wat er allemaal te krijgen is.Bedankt :)
repelsteeltje
Leefwijze: flexanist

Re: soja gevaarlijk??

Bericht door repelsteeltje »

Hallo mensen,
Deze post is al wat ouder maar ik ben toch benieuwd of de meeste veganisten hier rekening mee houden? Zelf had ik al besloten dat ik niet zo veel soyaprodukten wil gaan gebruiken. (liever rijstemelk en amandelmelk enzo) maar soms is het toch wel erg lekker (tofu-achtige produkten!)
Het lijkt me wel goed om dit thema onder de aandacht te houden omdat er misschien nieuwe veganisten bij komen en die dan misschien wel heel veel soyaprodukten gaan gebruiken.
https://www.youtube.com/watch?v=0uIn2L90wA8
gr.
Martine
lena

Bericht door lena »

Mercola geeft gevaarlijke informatie. Mensen moeten niet op zijn informatie vertrouwen voor een goede gezondheid. De meeste anti-sojapropaganda is gebaseerd op dierproeven uit de jaren 50 waarin ze ratten veel sojameel voerden. Conclusie: een dieet van voornamelijk sojameel is wellicht niet ideaal voor ratten. Hou er ook rekening mee dat die anti-soja organisaties betaald worden door vee- en zuivelbelangenorganisaties.

Wat tegengas:
http://www.veganhealth.org/articles/soy
http://www.johnrobbins.info/blog/what-about-soy/
http://www.bryannaclarkgrogan.com/page/page/3476771.htm

(Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je maar stapels en stapels soja moet eten, maar dat zie ik beginnende vegans ook zelden doen.)
Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Ik denk dat mensen die net een plantaardig dieet hebben aangenomen vaak producten uit hun oude dieet (zoals vlees, kaas, melk en eieren) willen vervangen, en daarom veel (kant en klare) sojaproducten eten. Ik merk zelf dat ik dat in het begin ook heel veel deed, en nu echt nog zelden. Het kan dus ook een soort overgangsproces zijn misschien?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
repelsteeltje

De positive verhalen had ik al gehoord de negatieve waren nieuw voor mij...en de waarheid..tja dat weten we niet voor mij genoeg reden om er toch maar niet veel van te gebruiken.
Er is propoganda van bijde kanten! er zit natuurlijk vaak industrie achter.
lena

Bericht door lena »

Voor de zekerheid: ik linkte niet naar algemene positieve verhalen over soja maar naar concrete reacties op die misinformatie van de melk- en vleesindustrie met veel onderbouwde argumenten over hoe ze tot hun afweging gekomen zijn.

Het valt me bij de vegan-challengers op dat ik maar heel weinig soja zie. Misschien dat de "nieuwe generatie" veganisten dankzij internet al zo goed hun weg vindt in het veganisme dat het risico van een wel erg sojagebaseerd dieet steeds minder wordt?
repelsteeltje

Het lijkt erop...maar ik ken wel mensen die behoorlijk wat soyaprodukten gebruiken. Zelf zie ik het ook niet als basisvoedsel maar meer voor af en toe erbij. En in plaats van de soyamelk neem ik dan wel een andere plantaardige melk.
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ik zou wat Mercola beweert niet automatisch voor waar aannemen (moet je van niemand doen natuurlijk, maar bij sommige mensen nog ietsje minder). Dat is een zeer omstreden alternatief genezer die een wat conspiracy theory-achtige website beheert over gezondheid, een paar keer op z'n vingers is getikt door de FDA omdat hij valse claims maakt voor zijn producten, en die schijnt te beweren (maar dat heb ik zelf niet kunnen terugvinden op zijn website, dus ik weet niet of dat klopt) dat AIDS niet door HIV komt maar doordat mensen met HIV bang zijn AIDS te krijgen :roll:
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik lees momenteel het boek "Over koken en eten: wetenschap en cultuur in de keuken" van de Amerikaanse schrijver Harold McGee. Aanrader, het is een soort encyclopedie voor alle voeding. Over soja staat er samengevat dit:

Positieve punten
- Tweemaal zoveel eiwitten als andere peulvruchten
- Bijna ideaal evenwicht tussen de aminozuren
- Fikse hoeveelheid olie en een aantal kleinere bestanddelen die mogelijk bijdragen aan onze gezondheid op de langere termijn
- Uitstekende leverancier van ijzer, allerlei B-vitaminen, foliumzuur.
- Waar sojabonen tot de basisvoeding behoren komen hartziektes en kanker aanzienlijk minder vaak voor.
- Er zijn aanwijzingen dat isoflavonen (fyto-oestrogenen) botverlies en het ontstaan van prostaatkanker en hartziektes kunnen vertragen.

Negatieve punten
- Bevatten tal van nadelige stoffen, en gasproducerende oligosachariden.
- De isoflavonen kunnen al bestaande borstkanker verergeren, en beschermen alleen tegen bepaalde vormen kanker als ze in de puberteit geconsumeerd zijn.
- We begrijpen nog zo weinig van de werking van isoflavonen op het menselijk lichaam dat het te vroeg is om te zeggen of sojabonen heilzamer zijn voor de menselijke gezondheid dan andere zaden, of dat het verstandig is om ze veel te eten.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Butternutkin

Waarom wordt 'soja' eigenlijk alleen van sojabonen gemaakt, of is dat een hele domme vraag? Ik bedoel, ik heb zelf wel eens burgers gemaakt met andere bonen, dus zou je voor zo'n blok of tempeh of 'melk' ook geen andere peulvruchten kunnen gebruiken? :scratch:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Butternutkin schreef:Waarom wordt 'soja' eigenlijk alleen van sojabonen gemaakt, of is dat een hele domme vraag? Ik bedoel, ik heb zelf wel eens burgers gemaakt met andere bonen, dus zou je voor zo'n blok of tempeh of 'melk' ook geen andere peulvruchten kunnen gebruiken? :scratch:
Deze link geeft daar een goed antwoord op.
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Butternutkin schreef:Waarom wordt 'soja' eigenlijk alleen van sojabonen gemaakt, of is dat een hele domme vraag? Ik bedoel, ik heb zelf wel eens burgers gemaakt met andere bonen, dus zou je voor zo'n blok of tempeh of 'melk' ook geen andere peulvruchten kunnen gebruiken? :scratch:
Met dat soort producten weet ik het niet, maar volgens mij is het nergens voor nodig dat het merendeel van alle vleesvervangers op basis van soja is. Je kan net zulke lekkere burgers, balletjes etc. maken op basis van bijvoorbeeld lupine, door de jaren heen hebben er ook wel af en toe een tijdje zulke burgers etc. in de winkel gelegen, maar die verdwenen telkens na een tijdje weer, echt zonde.
Ik vraag me af of het misschien vooral een financiële keuze is, dat soja zo goedkoop is en zoveel aangeboden wordt, dat producenten daar telkens voor kiezen. Of misschien dat soja wat 'completere' proteïne heeft dan andere peulvruchten, maar ik denk niet dat vleesvervanger-producenten echt geven om hoe gezond het in detail is.
Ik las toevallig van de week dat Enkco (zo'n groot bedrijf waar oa. onderdeel van is) bezig is met een proef om lupine te telen in Nederland, omdat ze proberen vleesvervangers van lupine te maken. En ik las pas geleden over subsidie voor een project dat probeert eendenkroos als proteïnebron te gebruiken :D
En natuurlijk heb je gelukkig wel dingen als seitan/mock duck, falafel, etc. En zijn er ook wel wat merken die iets anders dan soja gebruiken, maar dat is maar zo'n klein deel, en vindt je ook nog meestal niet in de supermarkt.
Wanda schreef:
Deze link geeft daar een goed antwoord op.
Zou je die tekst misschien hier kunnen plakken? Mij lukt het niet om 'm te bereiken.
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Probably not in the same way that tofu is made from soy beans.

Soy tofu is made in much the same way that cheese is made from animal milk.

Step 1: Soy milk, which is made by soaking dry soy beans in water, grinding them up and extracting the 'milk' and cooking the resulting liquid
Step 2: A coagulant is added to the soymilk, to coagulate the proteins in the soymilk. In Japan, the most commonly used coagulant is nigari aka 'bitter salt', a byproduct of refining seawater to make salt. It is basically magnesium chloride with trace minerals. Magnesium chloride on its own is also used. Other coagulants that can be used are calcium sulfate or calcium sulfate dihydrate (aka gypsum), which is the usual tofu coagulant in China, and magnesium sulfate (aka Epsom salts). You can even use acids such as vinegar. These coagulants work much like rennet does in coagulating the milk solids in milk, which is then turned into cheese.

What makes this possible at all is the high protein content of the soy milk extracted from the soy bean. No other bean has a high enough protein content.

However, there are other food products that are called 'tofu', which really aren't tofu but take the shape of tofu. One such product is gomadofu (胡麻豆腐), which is made by combining ground sesame seed paste, water or dashi stock, and kuzu or kudzu powder. In this case the kuzu powder does not act as a coagulant, but rather as a gelling agent.

You could probably make a 'tofu' out of bean pastes, peanut butter, or other nut butters this way. Whether this is a true 'tofu' is debatable though. (There are other foods that are called 'tofu' but are really not, e.g. annindofu or almond tofu/almond jelly, and tamagodofu or egg tofu/savory egg custard.)
Truus

Bericht door Truus »

Fynnya schreef:Je kan net zulke lekkere burgers, balletjes etc. maken op basis van bijvoorbeeld lupine.
Waar koop je dat?
Butternutkin

Wanda schreef:Probably not in the same way that tofu is made from soy beans.

Soy tofu is made in much the same way that cheese is made from animal milk.

Step 1: Soy milk, which is made by soaking dry soy beans in water, grinding them up and extracting the 'milk' and cooking the resulting liquid
Step 2: A coagulant is added to the soymilk, to coagulate the proteins in the soymilk. In Japan, the most commonly used coagulant is nigari aka 'bitter salt', a byproduct of refining seawater to make salt. It is basically magnesium chloride with trace minerals. Magnesium chloride on its own is also used. Other coagulants that can be used are calcium sulfate or calcium sulfate dihydrate (aka gypsum), which is the usual tofu coagulant in China, and magnesium sulfate (aka Epsom salts). You can even use acids such as vinegar. These coagulants work much like rennet does in coagulating the milk solids in milk, which is then turned into cheese.

What makes this possible at all is the high protein content of the soy milk extracted from the soy bean. No other bean has a high enough protein content.

However, there are other food products that are called 'tofu', which really aren't tofu but take the shape of tofu. One such product is gomadofu (胡麻豆腐), which is made by combining ground sesame seed paste, water or dashi stock, and kuzu or kudzu powder. In this case the kuzu powder does not act as a coagulant, but rather as a gelling agent.

You could probably make a 'tofu' out of bean pastes, peanut butter, or other nut butters this way. Whether this is a true 'tofu' is debatable though. (There are other foods that are called 'tofu' but are really not, e.g. annindofu or almond tofu/almond jelly, and tamagodofu or egg tofu/savory egg custard.)
Oh, jakkes :(
Linda mcCartney
Eef

Bericht door Eef »

Voor mij valt soja niet onder 'gevaarlijk'. Wel denk ik dat het goed is het met mate te eten ivm o.a. het fyto-oestrogeen dat het bevat. Maar sowieso denk ik dat voor alle voedingsmiddelen geldt dat mate en afwisseling belangrijk zijn.
Josje

Bericht door Josje »

Toen ik besloot vegan te gaan eten ben ik met mijn ouders naar een diëtiste gegaan. Die raadde me aan om minstens 600 ml soyaproducten per dag te nuttigen; twee glazen soyamelk en een bakje soyayoghurt. Ik heb ook al vaker gelezen dat soyamelk de beste vervanger voor melk is, omdat het zoveel eiwit bevat.
Toch heb ik ook al eerder van iemand gehoord dat soyamelk niet altijd zo gezond is, aansluitend bij wat ik hier lees.

Moeilijk, moeilijk...
Plaats reactie