soja gevaarlijk??

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
loes

soja gevaarlijk??

Bericht door loes »

Ik hoop dat jullie hier mij meer over kunnen vertellen... van een vriendin hoorde ik dat het goed is om twee keer per week een soja product te nuttigen, maar wanneer je meer dan twee keer soja per week gebruikt je hersenen sneller verouderen. Ik maak me nu een beetje zorgen, want volgens mij gebruik ik, als veganist zijnde, meer soja dan twee keer per week. Wie weet hier meer over (of weet waar ik informatie over dit onderwerp kan vinden)?
Brigitte

Re: soja gevaarlijk??

Bericht door Brigitte »

Beste Loes,
Ik heb mij daar ook zorgen over gemaakt. Maar als Engels geen bezwaar is kan je eens klikken op de link die ik bij dit bericht geef. Daar staat veel en heel waardevolle informatie.
Groetjes, Brigitte.

http://www.foodrevolution.org/what_about_soy.htm
Dennis

Re: soja gevaarlijk??

Bericht door Dennis »

Voor zover bij mij bekend, is dit alleen het geval bij soja die 'rijk' is aan aluminium.En dit is niet altijd het geval. De aluminium is ook verantwoordelijk voor het afbraakproces van je hersenen.

Maar dan nog, door alcohol, etc sterven er ook meer hersencellen dan je wilt waarschijnlijk wilt weten. Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Als je pindakaas gaat onderzoeken is het waarschijnlijk ook wel ergens slecht voor.
marja

soya gevaarlijk?

Bericht door marja »

Soya is wel degelijk gevaarlijk en als je bepaalde arikelen leest, kan je niets anders doen dan je oprechte zorgen maken over het feit dat je als vegetarier/veganist behoorlijk wat soyaproducten tot je neemt. Met name voor vrouwen heeft het invloed op het hormonale functioneren dat kan lijden tot schildklierafwijkingen en kanker. Het lijkt mij een goed idee om onderstaande webpages te bezoeken en het zou fijn zijn als de veganistische vereniging hier onderzoek naar zou kunnen doen zodat er meer duidelijkheid en eerlijkheid komt over dit onderwerp!

http://www.healingcrow.com/soy/soy.html
http://www.biotech-info.net/soya.html
http://www.haelan.co.uk/Wholefood-Soya.shtml
http://www.observer.co.uk/international ... 60,00.html
etc.
Erik

Bericht door Erik »

Marja,

De artikels die je vermeldt hebben wel een hoge sensatiewaarde maar bevatten weinig waarheid. Ikzelf eet veel sojaproducten (al 20 jaar, lang voor soja opkwam) en voel me er goed bij. Heb je dan zelf al last ondervonden van het eten van soja?

Erik
marja

soya gevaarlijk?

Bericht door marja »

Beste Erik,

Ik heb inderdaad gezondheidsproblemen ontwikkeld, die ik vermoedelijk wel degelijk gekregen heb door onder andere het gebruik ven veel soyaprodukten, 20 jaar van veganisme en vegetarisme doen nu hun tol betalen, het krijgen van een kind en dit veganistisch opvoeden heeft daar ook aan meegedragen, mijn lichaam heeft een schildklierafwijking en mijn menstruaties zijn verre van 'normaal'. Dit wil niet zeggen dat ik over ben gegaan tot het nemen van dierlijke produkten, de gedachte maakt me misselijk, maar ik vind wel dat er eerlijker over de voors en tegens gesproken moet worden. Wat ook uit die 'sensationele' artikelen blijkt is dat de gevolgen voor vrouwen groter zijn dan die voor mannen, omdat soya oestrogenen simuleert. Ik heb een dochter van 6, en ben nu bezig met een andere vervanging te zoeken voor soya, omdat ik deze artikelen wél serieus neem, dit ben ik verplicht tegenover mijn kind, want ik bepaal dat zij geen dierlijke produkten eet, dat is vooralsnog geen bewuste keus van haar.
reggie

Bericht door reggie »

Patty

Bericht door Patty »

Ik krijg een beetje het idee dat we niets meer mogen eten. Het maakt niet uit wat je eet, als je maar genoeg ratten in een laboratorium een zware overdosis van het spul geeft gaan ze dood of worden ze ziek.

Misschien zijn bananen wel gevaarlijk. Gaan ze een aap in een laboratorium stoppen en 300 bananen per dag geven. PANIEK! De aap wordt ziek, EET GEEN BANANEN MEER!

Misschien dat Albert Heijn straks infuusvoeding gaat verkopen, dat zou toch wel veilig zijn? :?
Zolang er slachthuizen zijn, zullen er ook slachtvelden zijn----Leo Tolstoy

Restriction is the word of sin----Aleister Crowley
myrna

soja

Bericht door myrna »

Welke hoeveelheid per week is dan wel ´gezond´, of moet je alles vermijden waar soja in zit?
Zelf drink ik elke dag wel een glas soja-melk..... Ik neem het dus wel degelijk serieus!

groetjes :)
reggie

Bericht door reggie »

Ik denk dat je moet zorgen dat je niet dagelijks grote hoeveelheden binnen moet krijgen.

Dus let op dat als je sojamelk drinkt dat je dan niet die dag ook nog een vleesvervanger van soja eet,neem dan bijvoorbeeld iets op basis van tarwe of kikkererwten of zo.

Omdat ik ook mijn gezondheid voor op stel heb ik kort geleden een sojamelkmachine besteld(ik heb deze nog niet binnen maar hij komt van de week.)
Daarmee kan je o.a. zelf binnen 20 minuten elk soort graan,rijst,of erwten omzetten in een melk.(voorweken niet noodzakelijk)
hierdoor wil ik dus wat meer gevarieeerde voeding binnenkrijgen.

Bovendien kost op deze manier (volgens de fabrikant) twee liter melk 20 tot 30 eurocent.

Gelukkig voor ons veganisten komen er ook steeds meer verschillende vleesvervangers op de markt op andere basissen zoals erwteneiwit,lupineeiwit enz

Bovendien zouden er aanwijzingen te zijn dat soja de opname van vitamine B12 verminderd.Ook zou soja problemen kunnen geven in de menopauze.
Ik heb ook wel eens gelezen dat soja enkel wordt gegeten door de mens,en dat er geen enkel ander levend wezen (ook geen insect)
is welke van de sojaplant eet.
Ik bedoel hier dat een dier zelf niet van deze plant zou eten(in de diervoederindustrie wordt het er gewoon doorheen gedaan,en de dieren hebben niets te kiezen.

Nu weet ik niet of dit alleen is onderzocht op gentech-soja of dat het voor alle soja geldt.

Maar als echt geen dier dit eet,vindt ik dat toch een punt om rekening mee te houden.

Hier heb ik artikelen over gelezen in Nexus-magazine
myrna

soja

Bericht door myrna »

Ik eet haast geen vleesvervanger, een burger of iets dergelijks......maar toch. Ik denk dat ik het meer ga mijden, beter voorkomen dan genezen. Mss de b2 meer uit andere producten halen net zoals calcium.

Minder brinta in de ochtend...... achja, zelf gebakken brood is ook super lekker! :roll:
Tinus

Bericht door Tinus »

Is het niet gewoon zo dat je, zoals voor alles geldt, je er niet teveel van moeten eten (soja)? Als je als enige groente alleen maar spinazie zou eten, zal dit ook niet goed zijn. Hetzelfde zal wel gelden voor soja. Soja is goed, maar ook kikkererwten, linzen, capucijners, bruine bonen etc zijn ook goed. Hierbij moet je gewoon, net als bij je groenten er voor zorgen dat je de producten regelmatig afwisseld (bijvoorbeeld iedere dag een andere peulvrucht). Dan zullen er neem ik aan geen problemen komen.

Wat ik dus wil zeggen, is het niet zo dat het niet de soja is die slecht is, maar eerder het gebrek aan afwisseling?
myrna

Bericht door myrna »

Geachte mevrouw,

Bedankt voor de interesse die u hebt voor onze producten. Wij geven u graag een antwoord op uw vraag.

1) soja en de schildklier:
In de literatuur zijn er enkele case-reports in de zestiger jaren over problemen met krop en hypothyroïdie (te traag werken van de schildklier) bij baby's die gevoed werden met sojapreparaten. Deze preparaten waren gebaseerd op sojabloem. Sindsdien werden de babypreparaten aangepast en verrijkt met jodium. Er traden geen verdere problemen meer op. De sojaproducten worden nu al heel veel jaren door duizenden kinderen gebruikt. Er is weinig reden om te geloven dat soja een negatieve invloed zou hebben op het endocrien stelsel.
Er zijn een aantal studies dat kinderen die schildklierhormoon moeten innemen als medicatie, hun medicatie moeten opdrijven met 25% wanneer ze sojaproducten innemen. Soja en dan vooral de isoflavonen (vnl genisteïne) die erin aanwezig zijn zouden de absorptie van de medicatie verminderen. Daarover zijn er nog heel wat tegenstrijdige studies. Ze weten nog niet 100% zeker welk deel van de sojaboon het is die dit veroorzaakt.
UIt studies blijkt dat vooral de mensen die te weinig jodium innemen en die te voorbestemd zijn om hypothyroïdie te krijgen, last zullen krijgen van een te hoge inname van soja.
Bij mensen die geen last hebben van de schildklier kan het zeker geen kwaad om 3 porties soja/dag te gebruiken.
Er is dus geen reden om te denken dat in gezonde volwassenen, zowel sojaisoflavoonsupplementen als sojaproducten slechte effecten zullen hebben op de schildklier.

2) aluminium:

Het aluminiumgehalte in sojadrinks is ongeveer 0.3mg/l. SLechts 1% van het aluminium wordt opgenomen en 99% wordt uitgescheiden via de nier.

De aanvaardbare dagelijkse inname is ongeveer 60mg per dag. Normaal gezien wordt 3à 4 mg aluminium per dag ingenomen.

Men moet dus zeer veel sojadrink innemen om deze hoeveelheden te bekomen.

Indien er nog vragen zijn dan mag u altijd contact opnemen met mij.

mvg,
Nathalie van Hal
Diëtiste

Dit mailtje heb ik gekregen..... Ik weet het ook niet zeker wat ik moet geloven, maar voor de zekerheid (je kunt volgens mij nooit zeker genoeg zijn) neem ik minder sojamelk. Volgens mij kan ik ook best zonder leven :roll:
Het is wel zo dat er aan meer voedingsmiddelen mss negatieve effecten kunnen hebben op je gezondheid.... Maar ik weet gewoon niet wat ze in een pak stoppen, mss is dat het. Aan een aardappel is namelijk niks toegevoegd (mss bestrijdingsmiddelen), tomaten en fruit.... Mss dat ik gewoon daar wat meer vitamines en mineralen uit ga halen...
Tinus

Bericht door Tinus »

myrna schreef: Aan een aardappel is namelijk niks toegevoegd (mss bestrijdingsmiddelen), tomaten en fruit.... Mss dat ik gewoon daar wat meer vitamines en mineralen uit ga halen...
Dat is dan natuurlijk alleen maar als je alles biologisch eet. Is bijvoorbeeld het Bintje niet het product waarvoor zo ongeveer het meeste bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (althans in Nederland)? Het lijkt erop dat als je voldoende jodium binnenkrijgt (brood van de bakker en jodiumzout, Jozo, er niets aan de hand is.
Gast

Bericht door Gast »

reggie schreef: Omdat ik ook mijn gezondheid voor op stel heb ik kort geleden een sojamelkmachine besteld
Waar heb je die besteld?
reggie

Bericht door reggie »

deze sojamachine heb ik besteld op http://www.soywonder.de

ik heb vooruitbetaald, 169 euro incl tofumaakset en verzendkosten ze zeiden dat deze vrijdag verstuurd werd,en verwacht hem dus morgen binnen te krijgen.
Tinus

Bericht door Tinus »

Wat doe je met de prut die je overhoudt. Ik maak ook ooit zelf sojamelk en tofu, maar je houdt altijd zoveel van die sojaprut over. Daar maak ik meestal burgers van, maar voor een liter soja melk kan je meer als 10 burgers maken. Wat kan je er nog meer mee doen?
reggie

Bericht door reggie »

ik heb de sojamachine vandaag binnen gekregen.

Alleen met deze machine wordt wel aangeraden de bonen of wat je er ook in doet voor te weken.

ik had net geen sojabonen in huis,maar wel amandelen welke slechts 15 minuten hoeven voor te weken.

Het resultaat is erg goed.

Morgen ga ik wat andere dingen proberen.
Ik had amandelpulp over,dit doe ik bij het meel in mijn broodbakmachine lijkt me erg lekker.
morgen ga ik ook weer amandelmelk maken,maar dan ga ik proberen of ik het kan stremmen met niagari(wordt normaal gebruikt voor tofu,maar het stremt eiwitten,en die zitten ook in noten,dus ik ben zeer benieuwd of dat lukt.
Iemand

Bericht door Iemand »

:shock: ik drink echt iedere ochtend soja melk en meestal in de pauze ook...Waar zou ik het mee kunnen afwisselen?Ik las ergens iets over melk op basis van tarwe en op basis van rijst?Dat bestaat waarschijnlijk niet met smaken... :? tips zijn welkom (ik zal moet afwisselen maar waar mee?)
Plaats reactie