Biologische eieren

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
MoniqueS
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Biologische eieren

Bericht door MoniqueS »

Ik heb een vraagje over biologische eieren, eigenlijk een meningsverschil met iemand hierover en ik hoop dat ik hier het antwoord ga vinden of eigenlijk, straks lees dat ik gelijk heb. :roll:

Biologische kippen hebben op zich een redelijk goed leven, maar ook deze kippen komen als kuiken (denk ik) uit de standaard kippenfabriek.
Dus uitgebroed in die grote laden kasten en gesorteerd op geslacht. Ben je een jongetje word je vermoord, ben je een meisje ga je naar de biologische kippenboer.
Kunnen de bio kippen geen eieren meer leggen gaan ze net als de niet bio kippen terug naar de kippenfabriek om geslacht te worden.
Klopt dit of is het als volgt?
Kippen op een bio bedrijf hebben een haan rondwandelen die hen kuikentjes bezorgd en de hennen blijven daar.
De meeste haantjes gaan weg, geen idee waarheen.

MoniqueS
Contacteer:

Re: Biologische eieren

Bericht door MoniqueS »

Mja, ik lees net op de website zelf dat ik inderdaad gelijk heb.
Op de één of andere reden heb ik deze tekst nog niet eerder gezien.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Nou je hebt jezelf al antwoord gegeven, heel handig :P wat ik nog wel wilde toevoegen dat het op zeer kleinschalige bio-boerderijen (geen supermarkt-bio-eieren) natuurlijk anders kan gaan. Als de kipjes meer voor de hobby zijn, bedoel ik. Maar verreweg de meeste biologische eieren komen daar natuurlijk niet vandaan.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Hoewel ik al ruim 20 jaar in Friesland woon, heb ik nog steeds geen adresje kunnen vinden waarvan ik zeker ben dat ik 'goede' eieren krijg.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

MoniqueS schreef:Biologische kippen hebben op zich een redelijk goed leven
Dat zou ik ook niet zo zeggen. Het blijft een slecht leven ivm wat ze kunnen hebben. Dit suggereert m.i. nog te veel een te perfect plaatje. Maar ook deze kippen leven gewoon niet lang.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Vandaar het woord 'redelijk'. Misschien had ik het woordje 'goed' beter weg kunnen laten.
Ze hebben het tijdens hun (te korte) leven in ieder geval beter dan kooikippen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Tsja, dat is ook maar net welk onderzoek je erbij pakt. Bij biologisch kan er een hogere uitval zijn van zieke dieren bv. En daar zijn ze minder snel geneigd om dieren die ziek zijn te helpen omdat ze anders de producten niet kwijt kunnen enzo. Dus het is ook maar net hoe je er naar kijkt. Ikzelf ben nooit zo bezig met de gradaties. Ben bang dat ik dan mensen laat denken dat 1 van die gradaties goed is.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Ik ben het met je eens hoor, ook bio eieren zijn not done.
Maar als je al eieren wilt eten kun je naar mijn idee beter bio dan kooi eieren nemen.
Het zelfde geldt voor vlees, als je dan zo nodig vlees moet eten, dan liever bio vlees dan uit de veefabriek.
Niet iedereen kan het opbrengen om veganistisch te leven helaas.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Dat is denk aan de persoon zelf hoe die daar in staat. Mij maakt het niet veel uit of die biologisch of gangbaar koopt. Voor mij hetzelfde. Ik zou alleen blij zijn als het minder wordt qua consumptie.

Bloem

Bericht door Bloem »

MoniqueS schreef:Ik ben het met je eens hoor, ook bio eieren zijn not done.
Maar als je al eieren wilt eten kun je naar mijn idee beter bio dan kooi eieren nemen.
Het zelfde geldt voor vlees, als je dan zo nodig vlees moet eten, dan liever bio vlees dan uit de veefabriek.
Niet iedereen kan het opbrengen om veganistisch te leven helaas.
Bedoel je qua kosten? Want veganistisch leven hoeft helemaal niet duur te zijn. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. In principe heb je voldoende aan fruit, groente, peulvruchten, noten en zaden. Dit is natuurlijk de basis, maar het kan dus wel.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Nee, ik bedoel dat men bepaald voedsel gewend is en vooral lekker vindt.

Plaats reactie