Ketchup

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Shalita

Ketchup

Bericht door Shalita »

is ketchup veganistisch?

Mari?lle

Bericht door Mari?lle »

Die van Heinz is o.a. veganistisch

Sanne

Bericht door Sanne »

De meeste inderdaad wel geloof ik, hoewel er soms iets van melksuiker in kan zitten, dus das gewoon per ketchup ff op de ingredienten lijst kijken.
Lekker trouwens, ketchup!!!

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Mariëlle schreef:Die van Heinz is o.a. veganistisch
onder andere veganistisch wat is die dan nog meer :)

Maar goed handig om te weten. Misschien dat ik maar eens ketchep ga proberen. Ik heb dat geloof in mijn hele leventje, nog maar een enkele keer geproeft.

Volgens mij wel een hoop e-nummers op die van heinz enzo. Is er bij de natuurwinkel ook nog een ketchup te verkrijgen ofzo?

Gast

Bericht door Gast »

En het ligt eraan of er door botten gebleekte suiker in zit.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Sorry. Dat was ik dus weer. :oops:
Ik kies steeds automatisch inloggen, maar dat gaat niet altijd goed.

Veganarchist

ketsjup

Bericht door Veganarchist »

heinz heeft nu zelfs biologische ketsjup! 100% vegan, en erg lekker.

Veganarchist

ketsjup2

Bericht door Veganarchist »

en bij de natuurwinkel hebben ze geloof ik ook iets van 4 of 5 soorten ketchup, ik vind de meeste alleen een beetje te zuur. die bio van heinz blijft voor mij de beste.

Marla

Bericht door Marla »

In Nederland gebruiken ze volgens mij al jaren geen botten meer voor de suiker.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Marla schreef:In Nederland gebruiken ze volgens mij al jaren geen botten meer voor de suiker.
Waarom denk je dat Marla? Heb je daar ergens iets over gelezen?

Marla

Bericht door Marla »

Heb ik van heel veel mensen (veganisten) gehoort en heb het ook weleens ergens gelezen maar geen idee waar.

Robert

Bericht door Robert »

Anonymous schreef:En het ligt eraan of er door botten gebleekte suiker in zit.
sinds wanneer word suiker gebleekt?
dacht dat ze gewoon de melasse van de suiker gescheiden en dat je daardoor al de witte kleur krijgt.

heb je er toevallig ook een link voor?
kan na 10 min. google-en er nog niets over vinden.
ben wel benieuwd.

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Robert schreef:sinds wanneer word suiker gebleekt?
dacht dat ze gewoon de melasse van de suiker gescheiden en dat je daardoor al de witte kleur krijgt.
De ruwe suiker is nog bruin. Volgens mij is dat ook het spul dat als oersuiker in de handel wordt gebracht. Om het wit te maken wordt de vervuiling er met actieve kool uitgehaald. Die actieve kool kan van plantaardig of dierlijk materiaal gemaakt zijn. Ik geloof dat ik ooit ergens gelezen heb dat alleen bij rietsuiker nog wel eens dierlijk materiaal als grondstof voor de actieve kool gebruikt wordt.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Animal Ingredients A to Z zeg er dit over:

"SUGAR: The popular rumor says that cane sugar is processed through gelatin. This is untrue. Some cane sugars are processed using boneblack as a decolorant (see section 2). The process is similar but not the same. Gelatin is boiled skin, tendons, ligaments or bones, while boneblack is actually charcoaled - At any rate, it is not suitable for vegans. We contacted several popular cane sugar manufacturers and they all confirmed the use of boneblack in their processes. We recommend contacting the manufacturer directly to inquire whether or not their particular brand of sugar is vegan. In the UK, Tate and Lyle and Billingtons sugars are free of animal substances. British Sugar, trading as Silver Spoon (the largest UK supplier) state that their white sugar is vegan but they cannot guarantee their brown sugars are, as some bone charcoal may be used by their suppliers."

Cheryl
Contacteer:

Bericht door Cheryl »

Christiaan schreef:
Robert schreef:sinds wanneer word suiker gebleekt?
De ruwe suiker is nog bruin. Volgens mij is dat ook het spul dat als oersuiker in de handel wordt gebracht. Om het wit te maken wordt de vervuiling er met actieve kool uitgehaald. Die actieve kool kan van plantaardig of dierlijk materiaal gemaakt zijn. Ik geloof dat ik ooit ergens gelezen heb dat alleen bij rietsuiker nog wel eens dierlijk materiaal als grondstof voor de actieve kool gebruikt wordt.
Maar rietsuiker is toch niet gebleekt? Heb gisteren nog een kilo rietsuiker gekocht, en is bruin. Of is er ook gebleekte rietsuiker? Ik weet niet echt veel van suiker af.

Mari?lle

Bericht door Mari?lle »

Marla schreef:In Nederland gebruiken ze volgens mij al jaren geen botten meer voor de suiker.

Klopt, hier in Nederland gebeurt dat niet meer, wat ik ervan weet.

Mari?lle

Bericht door Mari?lle »

[quote

onder andere veganistisch wat is die dan nog meer :)

Maar goed handig om te weten. Misschien dat ik maar eens ketchep ga proberen. Ik heb dat geloof in mijn hele leventje, nog maar een enkele keer geproeft.

Volgens mij wel een hoop e-nummers op die van heinz enzo. Is er bij de natuurwinkel ook nog een ketchup te verkrijgen ofzo?[/quote]

:).
Er had eigenlijk moeten staan: o.a. de ketchup van Heinz is veganistisch. Heinz doet er geen e-nummers in. De curry van Heinz ik ook veganistisch, en erg lekker.

Zowel de bio-ketchup van het eigen merk van de A.H. (vind ik niet lekker), als de bio-Fertilia ketchup (natuurwinkel) zijn veganistisch.

Zelf gebruik ik de curry van Heinz en de ketchup van Fertilia, jammie jammie :D

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Mariëlle schreef:

Klopt, hier in Nederland gebeurt dat niet meer, wat ik ervan weet.
Klopt, hier in Nederland gebeurt dat niet meer, wat ik ervan weet.[/quote]

Volgens mij klopt het ook. Dit heeft ooit in een gezond idee gestaan. Maar het zoekprogramma werkt niet lekker, ik krijg het daarop niet meer gevonden. Teveel links krijg je gewoon.

Vreemd is dat GAIA het nog wel zegt dat het gebruikt wordt, zie punt 15 van de volgende link.
http://www.gaia.be/nl/vragen20.html

Ik gebruik zelf alleen de biologische suiker.

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Dick schreef:Vreemd is dat GAIA het nog wel zegt dat het gebruikt wordt,
GAIA is daar wel erg kort door de bocht. Ze hadden beter kunnen zeggen dat suiker wit wordt gemaakt met een koolfilter dat gebaseerd kan zijn op beenderen.

Shalita

Bericht door Shalita »

Bedankt iedereen,

weet iemand ook of Curry veganistisch is

Plaats reactie