Vitamine pillen

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Natubico
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Vitamine pillen

Bericht door Natubico » vr dec 28, 2012 5:06

Martine schreef: Mijn vader eet iedere dag dierlijke producten (hoewel niet iedere dag vlees) en toch is bij hem laatst een B12 tekort vastgesteld.
Misschien zou dit kunnen komen doordat ook erg veel zout, azijn, inlegzuur, conserveermiddelen en/of alcohol verorberd worden. Die stoffen hebben allemaal als eigenschap dat ze microben doden (daarom worden ze dan ook als conserveermiddelen gebruikt).
Nou, dat kleine beetje B12 dat 'n mens per dag binnen krijgt, zou misschien grotendeels vernietigd kunnen worden wanneer veel van de genoemde microben-doders gebruikt worden.

Maar waar we hier eigenlijk voor langs kwamen: zag 'n week of wat geleden dat de Multi bij AH 'n nieuw jasje heeft gekregen. Op zich geen schokkend nieuws, maar uit de tekst op het nieuwe etiket blijkt dat ook de ingrediënten niet hetzelfde zijn als eerst; en wat dezerzijds wel enigszins als schokkend ervaren werd: een van die nieuwe ingrediënten blijkt VIS te zijn.

Dus is het nu zoeken geblazen naar een geschikt ander merk.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Vitamine pillen

Bericht door Fynnya » vr jan 11, 2013 12:53

Dennis schreef:
Ananas schreef:Solgar kun je betaalbaar bestellen bij http://www.iherb.com. Bijvoorbeeld deze pot, kost je 15 euro en daar doe je 2 jaar mee. Ze hebben daar ook vitamine D2, wat ik in de winkels hier niet zomaar kon vinden :)
Mij is altijd geleerd dat een dergelijke hoge dosis niet erg zinvol is, omdat je er toch maar een klein gedeelte (ongeveer 1,5mcg) van opneemt. Niet eens genoeg voor je dagelijkse verbruik. Ik zou het dus gewoon dagelijks slikken, zo niet twee maal daags.
Van B12 die via je maag wordt opgenomen, kan je per keer inderdaad maar een heel beperkte hoeveelheid opnemen (behalve misschien bij time-released supplementen), omdat er maar een beperkte hoeveelheid Intrinsieke Factor in je lichaam tegelijkertijd beschikbaar is (de stof waar B12 zich aan moet binden om opgenomen te kunnen worden). Bij B12-supplementen die je in je mond laat smelten of waar je op kauwt, geldt die beperking niet, omdat daarbij ook B12 rechtstreeks vanuit je mond naar je bloed gaat, waar geen Intrinsieke Factor voor nodig is. Het is wel zo dat het percentage dat je opneemt via die directe route heel klein is (ongeveer 1%), maar er zit dus niet die lage bovengrens aan, dus bij een heel hooggedoseerde zou je genoeg moeten kunnen opnemen voor meerdere dagen. Ik vind het zelf wel wat risicovol, ook omdat daar volgens mij minder over bekend is, dus ik doe dat liever niet (zo'n oplossing als in stukjes breken vind ik een beter idee), maar het schijnt wel te moeten kunnen.
Barbera schreef:Als je te weinig slikt en je krijgt daardoor verschijnselen van te tekorten kun je dat dan weer compenseren door meer te gaans slikken of is de schade niet terug te draaien?
Sommige beschadigingen zijn niet meer terug te draaien. Of je zulke ernstige schade al opdoet bij een klein tekort of pas bij een heel ernstig tekort, weet ik niet.

Plaats reactie