Wat is allemaal slecht aan honing?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Freakteacher
Leefwijze: veganist

Wat is allemaal slecht aan honing?

Bericht door Freakteacher »

Wat is er allemaal slecht aan honing?

Ik weet dat bijen steeds zeldzamer worden en dat ze nectar verzamelen om de winter door te komen. Dat veel bijen het niet overleven als mensen die nectar van ze afnemen is me ook bekend. Maar gaat het hier dan over de goedkope supermarkt honing of ook honing van bv een lokale imker?

Verder heb ik ook wel 's gelezen dat bijen worden bijgevoed met suiker (???) waardoor ze ziek worden en dood gaan. Wat hier precies waar van is wil ik eigenlijk wel 's weten.

Alvast bedankt!

Bob.
Brent

Re: Wat is allemaal slecht aan honing?

Bericht door Brent »

Ik kom er heel snel van aan als ik in mijn koffie en/of eten doe.
Met appel-perenstroop [de echte, dus zonder toegevoegde suikerbietensuikers] heb ik een veel beter gevoel, ik kom minder snel aan en ik proef de koffie weer veel beter dan eerder. :P

Het stelen van honing van insekten die daar speciaal voor worden gehouden staat vrij laag op mijn schaal van "dierenleed", dus wat dat betreft ben ik geen belijdende veganist.
Maar om gezondheidsredenen neem ik het dus toch maar niet meer, de enkelvoudige honingsuikers krijg je razendsnel in je bloedbaan en dat zal denk ik een shockeffect hebben op je insulinehuishouding, niet gezond dus als je dat steeds doet.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Freakteacher

Nou lees ik ook dat imkers in principe alleen overtollige honing van bijen afnemen en wanneer de honingproductie laag is, de bijen worden bijgevoed met suiker (of dat slecht voor ze is heb ik nog niet kunnen vinden).

Grootste reden voor de massale bijensterfte schijnt echter de varroamijt te zijn die leeft op en van de bijenlarven.

Maar om het nou over een andere boeg te gooien; eigenlijk zou je, in het bijzonder als veganist, de diervriendelijke lokale imker moeten steunen door honing te eten omdat bijen ook zorgen voor de bestuiving van fruitgaarden. Als er bovenop de bijensterfte dus ook nog 's minder belangstelling voor honing komt en de imkers ermee ophouden dan hebben de fruittelers ook een megaprobleem en kunnen we als veganist wel dag met 't handje zeggen tegen de kilo's fruit die we elke week naar binnen werken.

Of ben ik nou te kort door de bocht?
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik ben er ook nog niet helemaal achter hoe het nu precies zit met honing en was, maar deze site geeft heel uitgebreide informatie (wel uitgesproken anti-honing, dus ik weet niet of het onbevooroordeeld is)

Ik denk dat biologische honing en honing van kleine imkers waarschijnlijk beter is dan grootschalig geproduceerde, niet-biologische honing, waarbij er weinig tot geen waarde wordt gehecht aan het leven en welzijn van de bijen. Als ik nog honing gebruik (wat zelden is), dan probeer ik wel biologische te nemen.

Wat betreft de bestuiving, dat kan ook door andere insecten gedaan worden, en natuurlijk door bijen waar niet de honing van weggenomen wordt.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Freakteacher schreef:Maar om het nou over een andere boeg te gooien; eigenlijk zou je, in het bijzonder als veganist, de diervriendelijke lokale imker moeten steunen door honing te eten omdat bijen ook zorgen voor de bestuiving van fruitgaarden. Als er bovenop de bijensterfte dus ook nog 's minder belangstelling voor honing komt en de imkers ermee ophouden dan hebben de fruittelers ook een megaprobleem en kunnen we als veganist wel dag met 't handje zeggen tegen de kilo's fruit die we elke week naar binnen werken.
Diergebruik is diergebruik. Dat ga je als veganist niet steunen. Dat sowieso. De positie van de imker word nu overdreven. Er word gedaan alsof als deze stoppen de hele natuur vergaat. Zo is dat echt niet. Er zijn meer dieren die helpen bij bestuiven. Ik zou liever zien dat meer wilde bijen er komen, maar ik denk dat deze sowieso sterk verdrongen zijn door honingbijen.
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Freakteacher schreef:Maar om het nou over een andere boeg te gooien; eigenlijk zou je, in het bijzonder als veganist, de diervriendelijke lokale imker moeten steunen door honing te eten omdat bijen ook zorgen voor de bestuiving van fruitgaarden.
Maar bijen helpen hoeft toch niet per se door honing te eten? Daarmee help je misschien (en dat schijnt maar de vraag te zijn) de bijenpopulatie wel, maar heb je mogelijk nog steeds ethische nadelen; je weet immers nooit of ze echt zo diervriendelijk zijn als ze zich voordoen, en het principe dat jij iets van hen afneemt wat zij gewoon voor zichzelf maken, blijft in mijn ogen een nadeel, ook als het weinig dierenleed veroorzaakt.
Ik denk dat je net zo goed kan helpen zónder honing, door bijvoorbeeld je tuin bij-vriendelijk te maken. Door bepaalde bloemen te planten waar zij van houden, hout oid. met gaatjes erin als slaapplekjes, en geen gif te gebruiken. Zo maak je het voor wilde bijen makkelijker om te overleven en zich voort te planten, maar dan zonder hen uit te buiten.
En als je geen tuin hebt, is er vast wel ergens een organisatie die van die bijenhotels plaatst en die donateurs nodig hebben. Ik zou liever aan zoiets wat geld uitgeven dan aan een pot honing.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Vegantastic schreef: Diergebruik is diergebruik. Dat ga je als veganist niet steunen. Dat sowieso. De positie van de imker word nu overdreven. Er word gedaan alsof als deze stoppen de hele natuur vergaat. Zo is dat echt niet. Er zijn meer dieren die helpen bij bestuiven. Ik zou liever zien dat meer wilde bijen er komen, maar ik denk dat deze sowieso sterk verdrongen zijn door honingbijen.
Ja, natuurlijk weten we allemaal wat de definitie van veganisme is... Maar de vraagsteller vraagt juist om rédenen. En terecht overigens. Iets alleen doen 'omdat het in het boekje staat' is onzin. Groot gelijk dat de vragensteller op zoek is naar feitelijke info om daar dan zélf (ja, hij mag zelf weten of hij dat steunt, dat kun je niet voor hem bepalen) een beslissing over te maken. 'Omdat je jezelf anders volgens mijn boekje geen vegan mag noemen' is natuurlijk geen noemenswaardige reden.

Je weet overigens natuurlijk best dat honing een omstreden punt is in de vegan-wereld en dat de meningen daar over verdeeld zijn (ook vanuit grote vegan-organisaties).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Freakteacher

Ik ben sowieso nooit honingfan geweest, maar was wel benieuwd naar hoe het nou zat. En ik wil mezelf ook absoluut niet 100% veganist noemen. Als ik uit eten ga of bij vrienden/familie eet ga ik niet moeilijk doen als er een eitje door een beslag heen zit oid. Terwijl ik meer moeite heb met de eierindustrie en het vermalen van kuikentjes dan met de productie van honing. In m'n koelkast staat trouwens agave siroop en ahorn siroop, maar ik ben op die gezamelijke eet-momenten al vereerd dat men een gerecht met het vlees apart vanwege mij, maar zo heeft iedere z'n eigen grens en als niet- 100%-veganist doe ik volgens mij nog steeds veel meer dan de gemiddelde Nederlander tegen dierenleed, inclusief dierenleed in m'n lesstof opnemen (ben leraar). Dat ouders dan wel 's boze mails sturen dat ik m'n mening niet moet opdringen omdat kinderen geschokt thuiskomen neem ik op de koop toe. Heb laatst ook een artikel in de regionale krant laten plaatsen over (de redenen van) m'n overstap naar een meer vagnistische leefwijze.

Maar weer ff over honing:

Dat er meer insecten zijn die kunnen helpen bij bestuiven klopt, maar die zijn er niet in de getalen van de honingbij en hebben geen van allen de capaciteit/het werkgebied van de honingbij. Ik denk dus als de honingbij verdwijnt dat er wel degelijk een probleem ontstaat.

Kanttekening is wel dat ik tegenwoordig niet meer weet hoe waarheidsgetrouw veel informatie (over veel meer onderwerpen) is.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik eet zelf ook geen melk, ei, vlees, vis maar wel honing. Ik haal het bij een landwinkel, die honing van een kleinschalige imker uit de buurt verkopen. Type zelfgemaakt-etiket :D Ik heb het liever als een zoetstof die aan de andere kant van de wereld geproduceerd wordt - maar dat is ook omdat milieuoverwegingen een grote rol spelen in mijn voedselkeuzes, dat kan voor anderen anders zijn. Honing kun je dan super-lokaal krijgen en dat spreekt me aan.

Misschien is het een idee om, naast het verder verdiepen op internet et cetera, eens naar een open dag van een lokale imker te gaan. Ze leggen dan uit hoe het werkt en dan kun je ook vragen stellen; of ze daar bijvoorbeeld ook bijen doden aan het eind van het seizoen of niet, et cetera. Dan is het ook een optie om van daar wél honing te eten, maar uit eten bijvoorbeeld niet omdat je niet weet waar het vandaan komt.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Ananas

Bericht door Ananas »

Maar het blijft een dierlijk product... dan kan je ook wol gaan dragen van een schaap van de buurman dat goed behandeld wordt. En melk drinken van om de hoek want daar kijken de koeien blij. etc etc
marjan

Bericht door marjan »

Mee eens ananas!
Freakteacher

dubbel
Laatst gewijzigd door Freakteacher op wo feb 01, 2012 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Freakteacher

Melk van een koe op de hoek, hoe blij ie ook kijkt, zou ik sowieso niet doen vanwege gezondheidsredenen en het milieu, maar goed. Schaap eigenlijk ook slecht voor 't milieu.

Als full blown veganist heb je idd gelijk als je zegt diergebruik is diergebruik, maar ik ontkom er niet aan dat ik af en toe toch iets dierlijks binnen krijg en noem mezelf dus geen 100% veganist.

We drijven af, en misschien dat ik hier 's een ander topic over moet openen, maar ik ben ook wel benieuwd hoe de meeste 100% veganisten tegenover huisdieren staan. Ik heb zelf bv een verwaarloosde hamster en een (nogal domme, maar enorm lieve) kat die mensen niet meer wilden. En mijn kat krijgt gewoon brokjes waar dierlijke producten in zitten.
lena

Bericht door lena »

Freakteacher schreef: Als full blown veganist heb je idd gelijk als je zegt diergebruik is diergebruik,
Nou, zo simpel is het op zich ook weer niet. Zoals Renee al zei: dit is een groot debat binnen de vegan wereld, met veel verschillende meningen, en niet direct 1 duidelijk antwoord.

Dit is wat Vegan Outreach er over zegt:
Again, it depends on one’s definition of “vegan.” Insects are animals, and so their products, such as honey and silk, are often not considered vegan. Many vegans, however, are not opposed to using insect products, because they do not believe insects are conscious of pain. Moreover, even if insects were conscious of pain, it’s not clear that the production of honey involves any more pain for insects than the production of most vegetables or other sweeteners, since the harvesting and transportation of all crops involve insect deaths. The question remains a matter of scientific debate and personal choice.

en

How should vegans treat this issue publicly? We tend to think that making an issue about honey allows people to marginalize vegans as being in favor of “insect rights.” Most people won’t yet face the pain and suffering involved in meat. Equating meat with honey probably makes the vegan case nonsensical to the average person.

Saying that honey is a significant ethical issue brings in a range of other issues that people can easily dismiss veganism, reducto ad absurdum. Can't eat honey? Can't kill cockroaches? Can't swat mosquitoes? Squashing flies with your car is the same as eating veal?

At this point in history, the obvious and undeniable issues should receive our focus. We should probably cut people some slack when it comes to insects, even if we ourselves see value in the avoidance of harming them.

And this brings us back to the original question of what is a “vegan”? Perhaps instead of defining a vegan as “someone who does not use animal products,” we should define a vegan as “someone who reasonably avoids products that cause suffering to nonhumans.”

This might upset some people who feel that without a dogmatic approach (i.e., a governing body making rules for everyone else), veganism will become meaningless as people will be rationalizing all sorts of behavior. But as the situation stands now, veganism’s dogmatic overtones not only drive people away, but make them not even consider giving up many animal products. If we allowed people to call themselves 'vegan' and let them decide what is reasonable, we could then try to convince them using reason, rather than dogma. How can we scare people away by telling them to do what they think is most reasonable? We think the animals would be much better off with this approach both in the short and long run.

http://www.veganoutreach.org/guide/qa.html
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik snap de gevoelens van niet-honing etende vegans wel dat ze de zaak liever zo duidelijk en ondubbelzinnig mogelijk houden. Stel dat er heel veel mensen zijn die zeggen 'ik ben vegan, maar ik eet honing', dan kan het gebeuren dat er een algemene onduidelijkheid ontstaat waarbij non-vegans aannemen dat honing geen probleem voor je is en je eten aanbieden onder de noemer 'vegan' terwijl er honing in zit.

Aan de andere kant is veganisme in het algemeen voor de meeste mensen nog een vaag concept, en leg je daarom meestal zowieso uit aan mensen wat je eetpatroon inhoudt. Als ik bijvoorbeeld bij een restaurant ga eten, bel ik niet op met de kant-en-klare vraag of ze ook iets veganistisch hebben. De bekendheid is niet groot genoeg, ik weet dat ik zowieso moet uitleggen wat het inhoudt. Dan kun je honing daar wel of niet bij noemen. Daarnaast is het praktisch gezien ook gewoon een feit dat er veel mensen zijn die zich vegan voelen en noemen, maar wel honing eten. Je kunt zeggen, die mensen moeten er allemaal mee ophouden om zichzelf zo te benoemen, maar dat zullen ze in de praktijk niet doen. Deze mensen kopen vegan kookboeken, zijn lid van vegan clubs, en de makkelijkste en duidelijkste beschrijving van hun eetpatroon die zij aan anderen kunnen geven is 'veganistisch'. Als iemand vraagt of je een glas melk wil, zeg je gewoon niet 'oh nee sorry, maar ik eet geen vlees/vis/melk/ei', het is niet praktisch. Dan nog neemt men aan dat je vegan bent, overigens.

Toevallig kwam ik een filmpje tegen van Myq Kaplan, honing-etende vegan, waarin hij dit onderwerp kort doch humoristisch aansnijdt. Ik moest er wel om lachen. Ik kan het fragmentje even niet meer vinden maar hij stelt zich voor met de woorden "Hi, I'm Myq Kaplan, I'm a vegan. Except for honey. F*ck bees, I don't care about bees. You sting me, I kill you. If cows stung I would eat steak. I'm a self-defense vegan." :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Die discussie over honing is vind ik vooral in de VS, maar dat komt niet door ethische veganisten m.i., maar door een groep health vegans uit de raw hoek die daar verwarring brengen of door dierenwelzijnsveganisten. Niet echt de types die m.i. heel strak de definitie volgen en diergebruik per definitie afkeuren.

Het is gewoon simpel en m.i. moet dit gewoon simpel blijven. Zolang een insect een dier is, blijft het een dier. Dus als vegan probeer je dus ook de impact op insecten zoveel mogelijk te beperken. En dan is honing gewoon wegkapen van voedsel van het dier en dus een product van het dier. Dat iemand een keuze maakt tot nemen van honing dat moet men zelf weten, maar het is net zo verwarrend als de visetende vegetarier. Zelfde argumenten worden gebruikt ter rechtvaardiging er van.
Ananas

Bericht door Ananas »

Als je honing eet, eet je dan ook E120 / cochenillerood?
Ananas

Bericht door Ananas »

(Dat vraag ik me serieus af.)

Ik vind het overigens beneden de stand van veganisten om te gaan preken welke dieren wel en geen pijn voelen. Doet me denken aan vissers die ervan overtuigd zijn dat de visjes er toch niks van voelen.

En bijen steken toch ook niet zomaar? Ik ben in elk geval nog nooit door een bij gestoken.
Brent

Bericht door Brent »

Ik vind het nogal wat om mensen die verkiezen om wel honing te eten "onethische veganisten" te noemen.
Ik maak persoonlijk liever onderscheid tussen het ontwikkelingsniveau van diersoorten [inclusief de mens] en zie die ethiek als hoogwaardiger dan de simpele ethiek van "ieder gebruik van een dier door een mens is verwerpelijk". Als ik dan geen echte veganist ben dan is dat maar zo en wil ik dat ook nooit worden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

De definitie van veganisme is redelijk duidelijk denk ik. Veganisme is het resultaat van ethische motieven. Die ethische motieven houden verband met lijden. Je kunt een scherpe lijn trekken, maar die scherpe lijn staat in een grijs gebied. Het gebied van wanneer iets een dier is en wanneer niet is al niet precies duidelijk, maar in deze discussie ook niet zo van belang. Als je het hebt over insecten dan is het duidelijk dat je het over dieren hebt. Maar kijk je naar de ethische motieven van veganisme en ga je je afvragen of er sprake is van lijden, dan wordt het gebied nog wat onduidelijker. In ieder geval voor mij. Een insect zit fysiek toch behoorlijk anders in elkaar dan 'hogere' dieren. Het is volgens mij niet voor niets dat dierenrechtfilosofen zich eigenlijk nooit uitspreken over insecten, maar altijd over zoogdieren, vissen, vogels en dieren en sommige gevallen ook dieren als octopussen.
Ik eet zelf nooit honing. Ik gun de insecten het voordeel van de twijfel, maar ik heb er volgens mij maar weinig argumenten voor. Dat zelfde geldt eigenlijk voor dat E-nummer, gemaakt van bladluizen. Ik vermijd het, maar ik zou nooit een ander op zijn handelen aanspreken als hij er wel gebruik van maakt. Ik vind dat veganisten zich best af mogen vragen hoe het met honing zit, maar ik vind ook dat veganisten zich niet bezig zouden moeten houden met het beperken van het gebruik van honing. In de eerste plaats omdat andere dieren het slechter hebben en in de tweede plaats omdat andere dieren meer rechten hebben, omdat ze meer belangen hebben, omdat ze meer kunnen lijden.
Plaats reactie