pindakaas

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
veggie84
Leefwijze: veganist

pindakaas

Bericht door veggie84 »

beste veggies

ik ben nieuw, al 3 weekjes vegan

ik leeer nog,

maar heb net even gebeld naar calve om te vragen of er dierlijke stoffen in calve pindakaas zit.

het gaat om calve pindakaas de normale

en die meneer aan de tel zei dat er niets dierlijks in zat.

dus ik blij:p

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: pindakaas

Bericht door Vegantastic »

De meeste pindakaas is vegan :) Overigens is die biologische van de AH erg lekker. Beter dan calvé

Ananas

Bericht door Ananas »

over pindakaas gesproken, was jij nou eens zo enthousiast over een pindakaas van de biowinkel alex?

ik ben benieuwd welke het was :)

ik vind die van krekeltje erg lekker.

cavia

Bericht door cavia »

welke pindakaas is niet vega dan?
ik vind biowinkelpindakaas ook veeeeeel lekkerder dan supermarkt pindakaas. vind die te zout en te zoet. of zo.
al had ik er wel eens eentje uit de biowinkel die een beetje (behoorlijk) muf was...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik dacht dat ik weleens een "romige" pindakaas had gezien waar inderdaad melk oid in zat, maar weet niet meer zeker.

Ik heb eigenlijk ook het liefst pindakaas met alleen pinda's, maar soms vind ik die van de AH fijner (bijv. in pindasaus of op brood met jam) Die van Jori vind/vond ik altijd wel goed!

Die van Calvé heb ik om een of andere reden nooit zo lekker gevonden, maar fijn dat jij blij bent, veggie84! :) En welkom hier op het forum!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ananas schreef:over pindakaas gesproken, was jij nou eens zo enthousiast over een pindakaas van de biowinkel alex?
Ja, die biologische fairtrade pindakaas (grote pot) is ook erg lekker. Weet niet van welk merk die was. Maar vond hem ook erg goed.

De rest van de pindakaas in natuurwinkel is vind ik altijd te droog. Die durf ik niemand voor te zetten.

veggie84

Bericht door veggie84 »

Vegantastic schreef:De meeste pindakaas is vegan :) Overigens is die biologische van de AH erg lekker. Beter dan calvé
ok :) ik zal die proberen.

heb vandaag trouwens voor het eerst normaal brood gegeten en die was ook uit de AH, Allinson bio, ik vond die wel lekker

me moeder ook blij, hoeft ze niet meer brood voor me te bakken :p

ik kom dus voor brood appels peren enzo ook bij de AH, next time zoek ik die pindakaas ;)

veggie84

Bericht door veggie84 »

en thanks allemaal!

;)

Bloem

Bericht door Bloem »

Ik vind de smooth peanut butter van Meridan de aller lekkerste! Ik heb nu toevallig een keer de crunchy van Horizon, maar in vergelijking met die andere stelt deze echt niets voor. Hij is wel oké, maar lang niet zo lekker als die andere en hij is nauwelijks smeerbaar.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

recent geexperimenteerd met pindakaas........dat viel nogal tegen.
alle pindakazen uit onze biowinkel waren inderdaad moeilijk te smeren.....hoe verder naar de bodem hoe harder.
merken: horizon en jori.

zelf wel fan van calve maar ook de pindakaas van de lidl is best te eten maar smaakt net weer even anders.
momenteel zit ik aan de cashewpasta....weer eens wat anders, WEL van horizon, en WEL smeerbaar (HUH???).

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Misschien interessant om te weten over pindakaas: Aan sommige pindakaas wordt niet alleen suiker toegevoegd, maar worden de vetten die bij het vermalen uit de pinda's komen vervangen door andere vetten. Volgens mij gebeurd dit om de structuur te veranderen of iets dergelijks. Je kunt dit op de verpakking terug vinden; er staat dan 'plantaardige oliën' o.i.d. in de ingrediëntenlijst. Op zich is dit niet erg, maar het product is wel extra verwerkt en als je liever 'whole foods' eet (zo min mogelijk verwerkt eten - daar valt iets voor te zeggen omdat voedingsstoffen in de originele context soms beter worden opgenomen, en de verhoudingen natuurlijk en niet overdreven zijn) kun je beter op zoek gaan naar een pindakaas waarbij op de ingrediëntenlijst alleen pinda's en (een beetje) zout staan. En daarvoor kun je inderdaad het best in de biologische hoek kijken. Ik gebruik zelf Jori pindakaas. Het verschil met reguliere pindakazen is wel, dat er scheiding kan plaatsvinden tussen de vaste pinda'stof' en de olieën. Even goed doorroeren, anders begin je met heel smeuige pindakaas en eindig je met heel droge pindakaas :P

Ik moet zeggen dat ik Calvé ook heel lekker vind; de reden dat ik op bio ben overgestapt is omdat ik de biologische landbouw een betere keus vind, en omdat mijn bio-pindakaas simpelweg pinda's met wat zout is - niets meer, niets minder. Bij Calvé voegen ze tenminste geen suiker toe. Dat vind ik namelijk echt niet lekker smaken in de pindakaas..

Verder is pindakaas op brood een goede keus voor de plantaardige eter. Pinda's zijn peulvruchten, er zitten goede eiwitten/aminozuren in, waaronder methionine, wat je lichaam nodig heeft om taurine aan te maken wat vleeseters uit vlees halen. Overweeg ook eens notenboters, hetzelfde idee als pindakaas maar dan op basis van bijv. amandelen, cashews et cetera. In de natuurwinkel te koop. Noten zitten al helemaal barstensvol nuttige stoffen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

veggie84

Bericht door veggie84 »

ik begon met calvé, wwaar ik nu ben is kreeeekeltje:D dat roerpindakaas wat je bedoelt

en ja weet je, heel eerlijk te zijn, is er in de afgelopen 3 maanden een heel ander wereld voor me open gegaan

en ja i choose organic , zoveel mogelijk en ja you right suiker zie ik liever ook zo min mogelijk, witte suiker helemaal niet! no white sugar not at all

en peenuts zijn inderdaad goed voor je , mmm bouwwstoffen

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Bij notenpasta's en pindakaas uit de natuurvoedingswinkel doe ik regelmatig een scheutje walnootolie als de bovenkant wat droog wordt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Annikka-Ayla schreef:Bij notenpasta's en pindakaas uit de natuurvoedingswinkel doe ik regelmatig een scheutje walnootolie als de bovenkant wat droog wordt.
Dat klinkt als een goede tip!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik heb momenteel de Fair Trade pindakaas in huis. Goed smeerbaar, niet té zout, geen suiker, maar een beetje lafjes van smaak. De pindakaas van Horizon (zonder zout), is tot nu toe de lekkerste die ik heb geproeft, maar de onderste laag is inderdaad vaak uitgedroogd (ik koop wel meestal de grootste pot). Als je je brood roostert wordt het echter wel weer wat zachter.

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Wij eten deze pindakaas (leuke naam ook :mrgreen: ), ik dacht van de Aldi:

http://woordgek.nl/wp-content/uploads/h ... akaas.jpeg
vegan with an edge!

Ananas

Bericht door Ananas »

Fruitig schreef:Wij eten deze pindakaas (leuke naam ook :mrgreen: ), ik dacht van de Aldi:

Haha, wat een leuke naam!

cavia

Bericht door cavia »

ah, nee, die naam kan niet waar zijn :D

veggie84

Bericht door veggie84 »

Fruitig schreef:Wij eten deze pindakaas (leuke naam ook :mrgreen: ), ik dacht van de Aldi:

haha ik zag deze laatst ook bij mijn ouders:S

geharde palmolie zit hier zelfs in :S

ik dacht shiiit zeg (uit het raam :P)

maar echt grappig he :D
helaaaas pindakaaaas haha

Plaats reactie