Tip! Zelf deo maken

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Eva
Leefwijze: veganist

Tip! Zelf deo maken

Bericht door Eva » di dec 20, 2011 21:04

Hallo,
Ik wil graag deze tip delen om zelf deodorant te maken. Niet dat er in die spuitbussen dierlijke producten zitten (toch?) maar dit lijkt me wel een stuk beter voor het milieu aangezien je nu geen aluminium meer hoeft weg te gooien. En er is natuurlijk het verhaal dat je kanker kan krijgen van de aluminiumdeeltjes in deodorant, maar ik weet niet of dat een fabeltje is.

Het werkt supergoed bij mij. Daarnaast scheelt het ook een hoop centen!

Ik heb het van een of andere beautyblog gehaald:

http://www.beautygloss.nl/2011/09/03/fi ... ant-maken/

Dani
Contacteer:

Re: Tip! Zelf deo maken

Bericht door Dani » di dec 20, 2011 22:23

Wat een leuk filmpje. Als ik baking soda kan vinden ga ik het eens proberen.
Wat zouden jullie qua geur erbij durven doen?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo dec 21, 2011 0:55

Eva schreef:HNiet dat er in die spuitbussen dierlijke producten zitten (toch?) maar dit lijkt me wel een stuk beter voor het milieu aangezien je nu geen aluminium meer hoeft weg te gooien.
Ik zou het niet uitsluiten dat er dierlijke ingrediënten in zitten, zoals in behoorlijk veel cosmetica, al zou ik niet snel weten wát dan precies (maar ik weet sowieso niet wat er eigenlijk in deo zit). Maar er zijn in ieder geval ook allerlei merken met dierproeven, dus dat vind ik ook een groot voordeel van zo'n zelfgemaakt iets.

Wel een erg lang filmpje trouwens. Wel een leuk meisjen enzo, maar bijna 8 minuten om uit te leggen wat je in 20 seconden ook kan vertellen, is wel erg lang.
Maar zeker een interessante tip. Ik denk dat ik 'm ook ga proberen, ik ben heel benieuwd!
Ik vraag me af, als je 'm ook zonder extra geurtjes kan doen, of het dan echt zweetgeur tegenhoudt en hoe dat dan kan.
Qua geur denk ik aan citroen of lavendel, dat lijkt mij wel lekker.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo dec 21, 2011 16:24

Om de irritatie van het lange filmpje te omzeilen (voor de precieze aanwijzingen moet je toch nog de film kijken):

Het is met kokosvet, maizena en baking soda. Het is een soort vetje die je op je oksel kan smeren.

Ik vind het erg cool en ga het zeker maken als m'n andere deo op is :P dank voor de tip!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do dec 22, 2011 0:35

Momenteel maak ik mijn eigen "deo" door olijfolie te vermengen met wat theeboomolie.
Niet echt een geurtje die de meeste vrouwen op hun lijf willen ruiken denk ik. :P
Het is verkoelend en doodt bacterien en schimmel.

Vroeger gebruikte ik jarenlang pure kokosvet, die bij lichaamstemperatuur en heet weer in kokosolie overgaat.
Toen ik nog op de middelbare school zat gebruikte ik wel van die kunstmatige deo's die je met een roller op moest brengen, die vind ik nu erg goor om te ruiken.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Eva

Bericht door Eva » do dec 22, 2011 1:37

Fynnya schreef:
Eva schreef:HNiet dat er in die spuitbussen dierlijke producten zitten (toch?) maar dit lijkt me wel een stuk beter voor het milieu aangezien je nu geen aluminium meer hoeft weg te gooien.
Ik zou het niet uitsluiten dat er dierlijke ingrediënten in zitten, zoals in behoorlijk veel cosmetica, al zou ik niet snel weten wát dan precies (maar ik weet sowieso niet wat er eigenlijk in deo zit). Maar er zijn in ieder geval ook allerlei merken met dierproeven, dus dat vind ik ook een groot voordeel van zo'n zelfgemaakt iets.

Wel een erg lang filmpje trouwens. Wel een leuk meisjen enzo, maar bijna 8 minuten om uit te leggen wat je in 20 seconden ook kan vertellen, is wel erg lang.
Maar zeker een interessante tip. Ik denk dat ik 'm ook ga proberen, ik ben heel benieuwd!
Ik vraag me af, als je 'm ook zonder extra geurtjes kan doen, of het dan echt zweetgeur tegenhoudt en hoe dat dan kan.
Qua geur denk ik aan citroen of lavendel, dat lijkt mij wel lekker.
Haha ja het is inderdaad een beetje langdradig. Ik heb zelf geen geur toegevoegd en je ruikt echt geen zweetgeur. Als je van heel dichtbij ruikt dan ruik je licht kokos. Maar zeker niet door je kleding heen. Het werkt beter bij mij dan een spuitbus. Zeker een hele dag.
Ik was ook verbaasd hoe dit kon... Dus ging ik het pakje van de baking soda lezen en daarop staat: For baking, cleaning & deodorizing. Op de achterkant staat dat je zo'n bakje in je container kan kiepen en dan ruik je het niet meer. Het kokosvet zorgt ervoor dat het smeerbaar wordt en maismeel bindt de boel.

Ananas

Bericht door Ananas » do dec 22, 2011 7:46

ik heb wel eens een mengseltje van baking soda en maizena gebruikt als deo. Werkt wel aardig. Momenteel gebruik ik er een van de lush met dezelfde ingredienten, maar dan ook lekkere geurtjes. Er is trouwens geen enkele deo die bij mij 100% werkt (of eigenlijk meer dan 60%).

Ananas

Bericht door Ananas » do dec 22, 2011 7:50

Ik dacht trouwens dat er wel dierlijke producten in die spuitbussen zitten, zoals in de meeste 'reguliere' cosmetica producten. Wat Fynnya ook al zei. Maar ik heb hier niet zo'n bus dus ik kan het niet checken. En het wordt idd op dieren getest.

jet
Moderator

Bericht door jet » do dec 22, 2011 9:36

spuitbussen werken sowieso minder goed dan het opbrengen van een laagje met een roller (schijnen ze 'wetenschappelijk' te hebben onderzocht, en niet op dieren, maar op mensen.... :wink: <= volgens mij was het iets met van 1 merk hetzelfde geurtje als roller en spuitbus getest op mensen, magoed, statistisch waarschijnlijk volstrekt onverantwoord :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ), dus als het gaat om de werking kun je wellicht beter voor de roller of zelf-laagje-aanbreng gaan.....

Overigens heb ik de combi baking soda enzo ook gebruikt als shampoo, en daar werd ik niet blij van.... Wat een geknoei, en als het resultaat dan goed was.... mwoah... Maar deo is natuurlijk nog wel even iets anders, dus uiteraard ga ik dat ook een keer proberen :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ineke

Bericht door Ineke » do dec 22, 2011 18:24

Ik smeer er altijd een beetje zonnebloem olie op (Ik zweet weinig dus weet niet of het daar ook tegen helpt).
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Eef

Bericht door Eef » di dec 27, 2011 13:14

Ik heb inderdaad wel vaker gezien dat je baking soda als deodorant kunt gebruiken.

Ik gebruik heel makkelijk een kantenklare roller, maar wel een natuurlijke en zonder aluminium.
Het is die van Lafe's: http://www.lafes.com/lafes-natural-hemp ... p-127.html
We hebben meerdere soorten natuurlijke deo geprobeerd en deze werkt duidelijk het beste.

Op de tweede plaats eindigde de deospray van Lavera (kokos/vanille) en die gebruik ik af en toe als bodyspray ipv chemische parfum.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo dec 28, 2011 9:26

Kan je baking soda eigenlijk ook in supermarkten kopen? En zoja, waar in de supermarkt? Bij de bakspullen?

Marla

Bericht door Marla » wo dec 28, 2011 9:38

Hmm nee, volgens mij niet, ik heb het in ieder geval nooit gezien. Wel bij de ekoplaza sinds kort!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jan 02, 2012 21:30

Ik heb inmiddels de ingredienten in huis (inderdaad bij ekoplaza), maar kan mijzelf er nog niet zo toe zetten het te maken. Wil er wel graag een geurtje aan toevoegen, maar weet niet wat te kiezen. Ik heb een enorm gevoelige huid en ben bang dat ik niet zo goed tegen etherische oliën op mijn okselhuid kan (van de lush deo kreeg ik al enorm uitslag).

Iemand hier het al gemaakt en geprobeerd?

Anna

Bericht door Anna » di jan 03, 2012 15:46

inmiddels gemaakt, met geurend kokosvet van de natuurwinkel en het werkt bij mij super. en ruikt ook lekker naar kokos, dus geen noodzaak voor extra geurtjes. kortom, bedankt voor de link!

Barbera

Bericht door Barbera » di jan 03, 2012 17:33

Ik heb het gemaakt en bij mij werkt het, maar het is natuurlijk ook niet echt 'zweterig' weer. Ik koop mijn baking soda bij de surinaamse toko.

Bloem

Bericht door Bloem » wo jan 04, 2012 16:54

Bij sommige natuurwinkels verkopen ze van die mineralen/zout 'sticks'. Werkt prima en kost maar 2,50! Ik doe er maanden mee.

Barbera

Bericht door Barbera » za jan 07, 2012 11:12

Ipv die zoutsticks kun je ook een blokje aluin nemen, dat is namelijk hetzelfde. Bij mij werkt dat echter niet.

jet
Moderator

Bericht door jet » za jan 07, 2012 16:07

Bij de DA verkopen ze ook D2O. Een veganistische, dierproefvrije deo waarbij je zelf water moet toevoegen op kristalletjes.
Mijn vriend vond die deo erg fijn, ik zelf vond hem minder praktisch, omdat het pompje gauw verstopt raakt, en je dan op het cruciale moment je pompje uit moet wassen met warm water. Als je het flesje rechtop bewaart heb je dat probleem (bijna?) niet, dus wanneer je het voor thuisgebruik ipv sport ofzo nodig hebt, dan kan ik je deze deo aanraden!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di apr 17, 2012 16:19

Eindelijk eraan toegekomen om deze te maken! Heerlijk twee daagjes vrij zonder verplichtingen :D
Was wel even lastig omdat mijn kokosvet erg hard was, maar ik heb het kommetje in warm water gezet en toen ging het makkelijk.

Gelijk uitgeprobeerd, ben benieuwd of het werkt.

Diegene die het al in gebruik hebben: geeft het af op zwarte kleding?

Plaats reactie