Veganistische kookboeken?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Freakteacher
Leefwijze: veganist

Veganistische kookboeken?

Bericht door Freakteacher »

Wat zijn goede Veganistische kookboeken? Liefst Nederlandstalig.

Ik heb op google al wel wat boeken gevonden, maar heb liefst de mening van een ervaringsdeskundige.

Ik probeer steeds meer veganistisch te worden en dat lukt aardig al ken alle e-nummers ed nog niet en ik zal momenteel dus ook best nog wel iets binnenkrijgen van dierlijke oorsprong. Mijn vrouw wil op zich ook wel meegaan met me, maar wil wel lekker bliojven eten en nu zoek ik dus wat kookboeken met leuke recepten die niet alleen lekker, maar vooral ook voedzaam moeten zijn en als het even kan makkelijk klaar te maken want ik ben niet zo'n keukenkokkie. Al moet ik wel zeggen dat ik de afgelopen maand sinds ik de veganistische knoop heb doorgehakt meer in de keuken aan het experimenteren ben als ooit tevoor met allemaal ingedienten (sommige lekker, anderen absoluut niet) die ik nog niet kende. Op zich dus een leuke ontdekkingsreis.

Alvast bedankt.

Bob.
cherry
Leefwijze: part-time veganist

Re: Veganistische kookboeken?

Bericht door cherry »

Tja, er zijn volgens mij niet veel nederlandstalige veganistische kookboeken. Lissete Kreischer heeft er een aantal geschreven, maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Wel van Lissete hoor, maar niet van haar kookboeken.
Pas geleden is puur plantaardig uitgekomen, maar die heb ik zelf nog niet. Ik denk wel dat dit een goed boek kan zijn voor iemand die niet te lang in de keuken wil staan.
En je hebt nog de dikke vegetarier van Mark Bittman. Vegetarische recepten, maar met veel suggesties voor het veganiseren.
lena

Bericht door lena »

Ja, als je echt graag Nederlandse kookboeken wilt zijn er zo weinig dat je het beste naar een grote boekenwinkel kunt gaan om ze allemaal te bekijken.
Puur Plantaardig krijgt wisselende reviews (sommige mensen vinden de recepten te simpel), maar ik vind het er goed uitzien (ook al is het een enkele keer net niet helemaal 100% vegan). Lijkt me helemaal voldoen aan jouw wensen van lekker, voedzaam en makkelijk.
Hier is het topic over dit kookboek, daar staat ook een kortingsbon in gelinkt waarmee je het voor maar 15 euro kunt kopen.
cavia

Bericht door cavia »

ik heb vorig jaar een veganistisch kookboek gekocht bij avalon, in gent. dat was ook het laatste nederlandse veganistische boek wat ik me kan bedenken.
verder is "world food cafe" voornamelijk veganistisch en "oosters vegetarisch" ook. ipv boter/ghee olie gebruiken, en evt room/melk voor sojaroom/melk vervangen.
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Nederlandstalige veganistische kookboeken:

Lorna Sass: Vega! (Nederlandse vertaling van The New Vegan Cookbook)
Lisette Kreischer: Lisette in Luilekkerland
Lisette Kreischer: Ecofabulous koken in alle seizoenen
Lisette Kreischer: NON*FISH*A*LI*CIOUS
Lisette Kreischer: Wat de pot schaft (komt pas in januari uit)
Ben Klok: De veganistische keuken
Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma: Puur Plantaardig
Mirjam Vaes: Veganisme - een manier van leven (boek over veganisme, met ook recepten)
Mirjam Vaes: Klein veganistisch toetjesboek

Ik heb zelf een aantal hiervan. Vega! is een mooi uitziend kookboek, met veel grote foto's ed. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik er bijna nooit wat uit maak, ik weet niet zo goed waarom. Maar het ene gerecht dat ik me kan herinneren dat ik eruit gemaakt heb (gemarineerde portobello's) was heel erg lekker, en die marinade gebruik ik tegenwoordig ook voor veel andere gerechten omdat ie zo goed is.

De Veganistische Keuken en Veganisme - een manier van leven zijn ouderwetse en alternatieve kookboeken, zonder plaatjes, met naar ik mij herinner heel erg basic recepten, die ook heel erg basic zijn opgeschreven. Of ze lekker zijn, kan ik me niet herinneren, ze zijn te basic voor mij dus ik kook er nooit meer uit.

De boeken van Lisette Kreischer heb ik zelf niet, maar wel eens geleend van iemand. Het ziet er leuk uit, en ik vond de recepten erg lekker. Het zijn wel redelijk wat bijzondere ingrediënten of aparte combinaties, maar niet té uitgebreid. Ik ben wel enthousiast daarover.
Nonfishalicious is een boek met allemaal vis-achtige recepten, mocht je toevallig vis heel erg missen.

Puur Plantaardig is een heel erg mooi verzorgd boek, met mooie foto's, maar verder weet ik daar niets over.

Als het niet per se Nederlandstalig hoeft, zou ik een kookboek aanraden van Isa Chandra Moskowitz en Terry Hope Romero, zoals Veganomicon. Hun recepten zijn gewoon zó goed.
Op hun website staan veel recepten om uit te proberen: http://www.theppk.com/recipes/

Op de wiki vind je van best veel van de kookboeken ook links naar websites, waar vaak voorbeeldrecepten op staan. Je zou daar wat van kunnen uitproberen, om te zien of je die lekker vindt. Ook staan daar heel veel Engelstalige kookboeken, maar die lijst is nog láng niet compleet.
http://veganisme.org/wiki/index.php/Veg ... Kookboeken
Freakteacher

Wederom bedankt voor de reacties (y) .

Hier kan ik wat mee en ik ga er dan zeker ook een aantal bestellen.
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Er is ook dit kookboek, 500 Vega Gerechten door Deborah Grey:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Ik heb er verder nog niet zoveel over gehoord, maar de ouders van m'n vriend hebben het blijkbaar gekocht dus ik zal 'm dit weekend eens inkijken :)
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Bonnie schreef:Er is ook dit kookboek, 500 Vega Gerechten door Deborah Grey
Ja die heb ik pas even ingekeken toen ik het toevallig zag liggen in een winkel. Zag er wel grappig uit, veel standaard gerechten, dus waarschijnlijk vooral leuk voor mensen die nog niet zo veel ervaring hebben met (vegan) koken. Het is geen duur boek, minder dan 10 euro dacht ik. Toch heb ik het toen niet gekocht omdat de boekenkast hier al aardig dichtgroeit en ik niet het gevoel had dat ik veel nieuwe dingen uit dit boekje zou leren.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Bonnie schreef:Er is ook dit kookboek, 500 Vega Gerechten door Deborah Grey:
Hee wat leuk! Die klinkt heel erg goed!
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Martine schreef:
Bonnie schreef:Er is ook dit kookboek, 500 Vega Gerechten door Deborah Grey
Ja die heb ik pas even ingekeken toen ik het toevallig zag liggen in een winkel. Zag er wel grappig uit, veel standaard gerechten, dus waarschijnlijk vooral leuk voor mensen die nog niet zo veel ervaring hebben met (vegan) koken. Het is geen duur boek, minder dan 10 euro dacht ik. Toch heb ik het toen niet gekocht omdat de boekenkast hier al aardig dichtgroeit en ik niet het gevoel had dat ik veel nieuwe dingen uit dit boekje zou leren.
Fynnya schreef:
Bonnie schreef:Er is ook dit kookboek, 500 Vega Gerechten door Deborah Grey:
Hee wat leuk! Die klinkt heel erg goed!
Ik heb 'm net even doorgekeken en ik vind het er ook wel goed uitzien! Het is niet per se heel supermarktvriendelijk (wel dingen als silken tofu, zuivelvrije smeerkaas, dingen uit een "Italiaanse delicatessenwinkel") maar er zijn wel zoveel verschillende recepten dat er voor iedereen iets bijzit denk ik :) ik heb alvast 2 recepten gekopieëerd (linzen-quinoaburgers met mangosalsa en de driedubbele tomatenrisotto) dus zal eens wat gaan uitproberen.
Ananas

Bericht door Ananas »

Als Amerikaans Engels geen probleem is raad ik je Vegan on the Cheap aan als starterskookboek. Veel basisgerechten, snel klaar, niet duur.

Maar nog makkelijker is waarschijnlijk Puur Plantaardig. Ik heb hem liggen, en dat is echt een kookboek waarvan ik wou dat ik hem had gehad toen ik net vegan werd :-)
Eef

Bericht door Eef »

Toen wij van vegetarier naar veganist overgingen heb ik een hele stapel boeken gekocht, waarvan ik de volgende sterk kan aanraden:

Ecofabulous koken in alle seizoenen van Lisette Kreischer
Dit was mijn eerste vegan boek en ben ik erg blij mee, ze denkt ook aan gezondheidsaspecten, gebruikt bijv geen bloem en ze houdt rekening met de seizoenen etc.

Ingredienten uit de biologische keuken
Heel handig boek waarin allerlei minder bekende producten worden beschreven die je als veganist vaak gebruikt. Ook staan er bij elk product 1 of meerdere recepten. Deze zijn echter niet altijd vegan, er wordt soms ei gebruikt.

Puur Plantaardig
Leuke makkelijke recepten. Wel vind ik dat de beschrijving af en toe wat chaotisch is, ze vergeten volgens mij her en der onderdelen van het recept.
vegalan

Bericht door vegalan »

Naast een aantal Engelstalige vegan boeken, heb ik van de Nederlandstalige boeken alleen De veganistische keuken van Ben Klok, maar deze heeft helaas maar weinig plaatjes en niet alles is in de supermarkt te verkrijgen. Ik ben zelf niet zo een kook liefhebber, wat door 2 1/2 uur of langer in de keuken te hebben gestaan (bijv voor kerstmaaltijd) nogmaals wordt bevestigd. Nee, ik hou niet zo van koken en wat dat betreft ben ik opzoek naar een kookboek voor mensen die niet te lang in de keuken willen staan. Waar je niet te maken krijgt met een waslijst aan ingrediënten die soms nog moeilijk te verkrijgen zijn en het liefst (mijn voorkeur) een mediterraanse stijl heeft. Ik heb er nog geen gevonden. Wat het Nederlandstalige aanbod betreft is het misschien wel interessant en handig om daarvan een of twee aan te schaffen, want het is ook wel lekker om iets in je eigen moerstaal te lezen, zoals Vega, Ecofabulous of Wat de pot schaft en het lijkt me verstandig om deze even door te nemen voor dat men het aanschaft. Misschien is een roerbak vegan kookboek of zijn eenpansgerechten een uitkomst? Maar daarvan heb ik er evenmin een van gevonden. Ik pluk nu ook veel van internet en probeer zo een aantal handige recepten te selecteren, maar het is dan wel prettig als (je aan de hand van wat anderen er van vonden) een indicatie te krijgt betreffende tijdsduur, bewerkelijkheid en resultaat (smaak)
Als ik nu na dat stapeltje kookboeken kijk dat krijg ik de kriebels en komt de vraag naar voren welk recept zou ik uit welk kookboek willen maken, want aan/door die keuze moet ik tijd spenderen en met tegenzin in de keuken verblijven. Zucht….ik wil liever iets simpels, wat snel klaar te maken en nog lekker is ook. Dus ik zoek gericht op internet naar recepten die aan mijn eis voldoen. Buiten dat gefreubel in de keuken kan ik mijn behoefte aan voedsel gelukkig op een bevredigende manier dekken door wat de natuur voortbrengt te consumeren zoals noten, zaden, vruchten, rauwkost (salades) wat ik aanvul met graanproducten, maaltijdsoep, soja en door wat groente te roerbakken. Wat dat betreft gaat mijn aandacht dan weer naar rawfood en fruitarisme of vruchtarisme. Het is ook nooit goed…pffffff, tja zal toch iets moeten doen als ik meer wil dat dit. Ben er nog zelf niet geheel uit en kan het niet altijd maken zoals ik dat wil, zodat ik de aangewezen procedure moet volgen. Dan komt de vraag wat is nu een geschikt kookboek voor mij, want door al die bomen (kookboeken) zie ik het bos (het gewenste boek) niet en ik heb toch echt geen zin om daar veel tijd aan te besteden, want ik verlang niet naar een lang verblijf in de keuken. Het liefst gooi ik alle kookboeken aan de kant om met het gewenste kookboek verder te gaan of zet mijn tanden in een appel. :wink: Nu vooral diep ademhalen en loslaten, want het kan ook zonder die kook poespas. :grin:

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di dec 27, 2011 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Stokkie

Bericht door Stokkie »

Ik zag laatst bij een vriendin het Chopra Kookboek in de kast staan van Deepak Chopra. Ik heb het van haar geleend en vind het geweldig! De wijze van koken is gebasseerd op de Ayurvedische leefwijze en elke maaltijd bevat 6 smaken. Heel interessant. Heb hem vandaag zelf besteld bij boekwinkeltje.nl voor 12,50, tweedehands.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~
vegalan

Bericht door vegalan »

6 smaken ook 6 gerechten of alles ineen?

.
Stokkie

Bericht door Stokkie »

6 smaken in 1 gerecht. Elk gerecht heeft iets zoets, zuurs, bitters, wrangs, zouts en scherps.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~
Freakteacher

Ik heb die '500 vegagerechten' inmiddels binnen en staan echt wat leuke recepten in. Nog niks gekookt, maar gaat goedkomen.
Eef

Bericht door Eef »

Stokkie schreef:Ik zag laatst bij een vriendin het Chopra Kookboek in de kast staan van Deepak Chopra. Ik heb het van haar geleend en vind het geweldig! De wijze van koken is gebasseerd op de Ayurvedische leefwijze en elke maaltijd bevat 6 smaken. Heel interessant. Heb hem vandaag zelf besteld bij boekwinkeltje.nl voor 12,50, tweedehands.
Dat klinkt interessant, ga ik ook eens naar kijken, bedankt voor de tip!
Baukje

Bericht door Baukje »

Ik ben zelf dol op vis, maar eet dat dus al jaren niet meer.
Eindelijk het boek nonfishalisious aangeschaft en zeewieren gehaald.
Kijken of ik de smaak van vis terug kan toveren, zonder dat ik daarvoor een echte vis hoef te eten.
marjan

Bericht door marjan »

Leuk! Laat je het ons weten? :)
Plaats reactie